قیمت متال مش (استرچ متال) گالوانیزه، فولادی و آلومینیوم

 Vote: 6 person
قیمت متال مش (استرچ متال) گالوانیزه، فولادی و آلومینیوم

متال مش (اکسپندد مش /Expanded metal) به ورق‌هایی فلزی توری مانند محکمی گفته می‌شود که جدیداً جایگاه ویژه‌ای در معماری ساختمان و صنعت به دست آورده است. استحکام بالا، وزن سبک، تنوع و جذابیت ظاهری و همچنین امکان عبور نور، از مزیت‌ها و ویژگی‌های متال مش است. این ورق‌ها بر اساس شکل چشمه‌ها و جنس، دارای انواع مختلفی هستند. انواع اکسپندد مش بر اساس شکل چشمه‌ها (ظاهر) شامل اکسپندد متال استاندارد، متال میکرو، شش ضلعی، اکسپندد متال معماری و اکسپندد مش گریتینگ است. به لحاظ جنس نیز شامل انواع فولادی، گالوانیزه، استنلس استیل و آلومینیوم است. تولید اکسپندد مش از دو الگو تبعیت می‌کند: الگوهای مش باز و الگوهای مش بسته. این محصولات انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت جوشکاری دارند. استفاده در نمای ساختمان، سیستم‌های تهویه، ساخت نیمکت، پارتیشن‌بندی بخش‌های داخلی ساختمان از کاربردهای متال مش است. قیمت این محصول بسته به جنس و شکل چشمه‌ها متغیر است.

متال مش (استرچ متال) چیست؟

به ورق‌هایی که با شیار دادن شیت‌های مختلف فلزی و کشیدن آن‌ها، ایجاد می‌شوند، متال مش می‌گویند. این محصول در صنعت با عنوان اکسپندد متال (Expanded metal) هم شناخته می‌شود که به معنی توری گسترش یافته است. ساختار خاص این ورق‌ها منجر به ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی شده است که استحکام بالا، وزن سبک، تنوع ظاهری، قیمت مناسب و عبور مناسب نور مهمترین آن‌ها به شمار می‌آيند. با توجه به اینکه در ساخت شیت‌های اکسپندد، برش و کشش به صورت همزمان انجام می‌گیرد، محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین این عملیات منجر می‌شود متال مش نسبت به سایر ورق‌ها وزن کمتری در ابعاد مشخص داشته باشد. در نتیجه خرید و حمل و نقل آن مقرون به صرفه است.

متال مش (استرچ متال) چیست؟

تاریخچه توری‌‌ های متال مش

در طول زمان، کشف محصولات جدید همواره با هدف رسیدن به مصالحی با عملکرد عالی که بتواند نیازهای موجود را برطرف کرده یا جایگزینی مناسب برای مصالح قبلی باشد، صورت می‌گرفته است. توری‌های اکسپندد متال برای اولین بار در دوره مصر باستان با کاربردی کاملا متفاوت، مورد استفاده قرار گرفت. در این دوره از شیت‌های مش و مشبک برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود. در ادامه وایکینگ‌ها هم متال مش را با همین کاربرد مورد استفاده قرار داده‌اند. اما از قرن پنجم با کشف قابلیت بافت سیم‌های فلزی و ساخت توری فلزی، کم کم زمینه برای کاربردهای جدید اکسپندد متال فراهم شد. با این حال، اختراع این نوع ورق را مربوط به جان فرنچ گلدنیگ (John French Golding) می‌دانند که در سال ۱۸۸۴ میلادی آن را ثبت کرده است.

انواع متال مش

شیت‌های مشبک فلزی دارای انواع بسیار متنوعی بوده و با توجه به فاکتورهای مختلفی دسته بندی می‌شوند. دلیل اصلی این تنوع هم ویژگی‌های منحصر به فرد توری‌های متال مش و کاربرهای مختلف شان در صنایع گوناگون است که باعث شده در هر مکان یا هر صنعت، به نوع خاصی از آن‌ها نیاز باشد. به هر حال، شکل ظاهری و جنس مورد استفاده برای ساخت این ورق‌ها، مهمترین فاکتورهای هستند که در حال حاضر برای دسته بندی شان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع استرچ متال از نظر شکل ظاهری و پایه چشمه

ويژگی اصلی اکسپندد مش که آن را از سایر پلیت‌های فلزی متفاوت و متمایز کرده است، مشبک بودن آن است. نکته جالب در این رابطه، تنوع این شبکه‌ها از نظر شکل ظاهری و پایه چشمه می‌باشد. به عبارت دیگر، ورق‌های متال مش از این نظر تنوع زیادی دارند. رایج‌ترین انواع ورق‌های مشبک فلزی از نظر شکل ظاهری و پایه چشمه در ادامه معرفی شده است.

1- اکسپندد متال استاندارد

Expanded metal استاندارد دارای چشمه‌هایی به شکل لوزی می‌باشد که در آن زاویه پیوندها یکسان است. استحکام بالا، مقامت در برابر فشار و ضربه، عبور نور و گردش هوای مناسب برخی از ویژگی‌های اکسپندد متال استاندارد محسوب می‌شود. این محصول از نظر سایز چشمه‌ها دارای تنوع بالایی بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

2- اکسپندد متال استاندارد مسطح یا تخت

در صورتی که برای کاربردهای مختلف به سطحی کالا صاف و تخت نیاز باشد، از این نوع متال مش استفاده خواهد شد. برای تولید توری‌های مسطح یا تخت، بعد از فرایند نهایی، یک بار دیگر ورق را تحت پرس قرار می‌دهند. فشار پرس منجر به صاف شدن سطح این ورق‌ها می‌شود که البته با افزایش حدود ۵ درصدی طول همراه است.

3- متال مش میکرو

توری‌های میکرو دارای چشمه‌هایی با فضای بسیار کوچک هستند که همین امر موجب ایجاد تعداد زیادی حفره یا سوراخ بر روی سطح ورق می‌شود. این حفره‌ها در اشکال گوناگون از جمله گرد، شش ضلعی و مربعی ایجاد می‌شوند که البته با توجه به اندازه پایین، زیاد روی شکل آن‌ها تمرکز نمی‌شود. نوع میکرو متال مش بیشتر برای فیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- اکسپندد متال شش ضلعی

این نوع ورق‌های اکسپندد متال، دارای چشمه‌‌هایی به شکل شش ضلعی بوده و دلیل نام گذاری شان هم دقیقا شکل ظاهری شان می‌باشد. شکل خاص چشمه‌ها در توری‌های شش ضلعی منجر به ایجاد برخی ویژگی‌های خاص از جمله عبور راحت هوا، نور، گرما، صدا و مایعات گردیده است. دهانه چشمه در این نوع توری‌ها معمولا باز بوده اما در عین حال، از استحکام مناسبی برخوردار هستند.

5- اکسپندد متال گریتینگ

توری‌های گریتینگ هیچ گونه اتصال یا جوشی نداشته و معمولا از ورق‌های استنلس استیل یکپارچه ساخته می‌شوند. این موضوع تا حد زیادی به مقاومت و استحکام بالای متال مش گریتینگ منجر شده و به همین خاطر از آن‌ها در سکوها و پیاده‌ روها استفاده می‌شود.

پیشنهاد می‌شود مقالۀ گریتینگ را حتماً ملاحظه فرمایید.

6- اکسپندد متال معماری

این ورق‌های مشبک عمدتا به صورت اختصاصی برای کاربردهای تزئناتی و معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا توری‌های معماری را پس از تکمیل مرحله ساخت، رنگ آمیزی می‌کنند تا جذابیت و زیبایی بیشتری داشته باشند. در حال حاضر، این نوع توری در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع متال مش از نظر جنس

اکسپندد متال‌ها علاوه بر شکل چشمه‌ها، از نظر جنس و آلیاژ استفاده شده برای ساخت هم به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. بر اساس نوع کاربرد و همچنین شرایط محیطی و مکان استفاده از آن‌ها، از جنس‌های گوناگونی برای تولید ورق‌های اکسپندد استفاده می‌شود. با توجه به این که فرایند تولید این محصول یک فرایند فیزیکی است، امکان استفاده از انواع ورق‌های فلزی برای تولید وجود دارد. ورق‌ سیاه، ورق گالوانیزه، استنلس استیل و ورق آلومینیوم از مهمترین متریالی هستند که برای ساخت اکسپندد متال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع ورق متال مش (استرچ متال) به لحاظ جنس

نحوه تولید اکسپندد متال به چه صورت است؟

با توجه ب شکل ظاهری خاص این توری‌ها، ممکن است در وهله اول تصویر کنید با ایجاد سوراخ‌هایی توسط دستگاه‌های مخصوص به وجود آمده اند. در حالی که چنین نبوده و از سوراخ کاری جهت ساخت متال مش استفاده نمی‌شود؛ بلکه دستگاه ویژه ای به نام اکسپندینگ کار تولید این توری‌ها را بر عهده دارد. به این شکل که ورق‌های فلزی وارد دستگاه گردیده و توسط چاقو یا قطعه‌ تیز دستگاه اکسپندینگ، بر روی آن‌ها شیارهای ایجاد می‌شود. شکل و اندازه این شیارها، کاملا به الگویی که برای ساخت توری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد و دستگاه بر اساس آن برنامه‌ریزی شده است.

بعد از این که شیارها مطابق الگو بر سطح ورق ایجاد می‌شوند، شیت‌ها به صورت یکنواخت توسط دستگاه کشیده می‌شوند. این کشش هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی انجام می‌گیرد. البته میزان گسترش و نیرویی که از هر طرف وارد می‌شود، بسته به نوع متال مش و الگوی آن، متفاوت است. به هر حال، بعد از آنکه کشش پایان یابد و توری به شکل و اندازه استاندارد برسد، از سمت دیگر دستگاه خارج خواهد شد. با توجه به روند تولید این توری‌ها، امکان ساخت اکسپندد متال‌‌های بزرگ با ورق‌های کوچک فولادی وجود دارد. این ورق‌های فولادی عمدتاً از جنس ورق سیاه St37 است. اما می تواند از جنس ورق St52 نیز باشد. جهت درک بهتر تفاوت این دو، حتماً نگاهی بر مقالۀ تفاوت فولاد St37 با St52 بیندازید.

الگوهای مورد استفاده در ساخت اکسپندد مش

برای تولید ورق‌های اکسپندد متال از الگوهای مختلفی استفاده می‌شود که به صورت مستقیم در شکل و ظاهر نهایی توری‌ها تاثیر دارند. با وجود تنوع ظاهری بالا و اشکالی که برای ساخت این ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور کلی الگوهای تولید متال مش به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1. الگوهای مش باز

توری‌هایی که با استفاده از این الگو ساخته می‌شوند، عمدتاً دارای چشمه‌هایی بزرگ با دهانه باز می‌باشند. به همین خاطر، جریان هوا به خوبی از میان این ورق‌ها عبور کرده و امکان ورود نور را به خوبی فراهم می‌کنند. از اکسپندد متال‌های با الگوی مش باز بیشتر برای ایجاد موانع فیزیکی استفاده می‌شود؛ چرا که در کنار استحکام مناسب و پوشش سطوح وسیع، وزن کمتری هم داشته و در نتیجه هزینه پایین تری برای تهیه آن‌ها نیاز است. البته توری‌های ساخته شده با این الگو به عنوان نورگیر و ضد آفتاب هم در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که تا حد زیادی در تنظیم دما و نور آن‌ها تاثیر دارند.

2. الگوهای مش بسته

انواع متال مش که بر اساس الگوی مش بسته ایجاد می‌شوند، دارای چشمه‌هایی کوچک تر با دهانه بسته می‌باشند. در این توری‌ها، بخش‌های فلزی ورق بیشتر بوده و در نتیجه وزن در ابعاد هم بالا می‌رود که نهایتا به افزایش قیمت آن‌ها منجر می‌گردد. استفاده از توری‌های تولید شده با این الگو برای مکان‌هایی مناسب است که نیاز به محدود شدن بیشتر دید و جنبه‌های محافظتی بالاتر وجود دارد. این نوع ورق‌ها تا حد زیادی عبور نور را محدود کرده و همچنین در کنترل دما هم نقش دارند. از طرف دیگر، به دلیل دید محدودی که ایجاد می‌کنند، امکان استفاده از آن‌ها برای حفظ حریم شخصی در راهروها، دفاتر، اتاق‌های کنفرانس و موارد این چنینی دیگر، وجود دارد.

ویژگی ‌ها و مزایای استرچ متال

شیت‌های اکسپندد متال دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند؛ ویژگی‌هایی که به کاربرد فراوان‌شان در صنایع گوناگون منجر گردیده است. مهمترین ویژگی ها و مزایای متال مش در ادامه بیان شده است.

  • امکان تبدیل ورق‌های کوچک به اکسپندد متال‌های بزرگ با کشیدن آن‌ها وجود دارد.
  • در فرایند تولید این توری‌های ضایعات بسیار پایین است.
  • امکان ترکیب این توری‌ها با شیشه، بتن و سایر موارد وجود دارد تا استحکام را افزایش دهد.
  • قدرت تحمل وزن و استرس این ورق‌ها نسبت به فلزهای بافته شده و متصل شده با جوش، بیشتر است.
  • نور و هوا به سادگی از این صفحات عبور می‌کند.
  • امکان قرار دادن تابلوهای مختلف پشت ورق‌های متال مش و فعال‌سازی نمای شب ساختمان‌ها وجود دارد.
  • وزن توری‌ها نسبت به استحکام شان بسیار سبک است.
  • با استفاده از اکسپندد متال امکان ایجاد نمای ساختمان با دید سه بعدی وجود دارد.
  • در کنار ایمنی بالا، از زیبایی و جذابیت منحصر به فردی برخوردارند.
  • رسانایی فوق العاده مناسب برای برق، شار مغناطیسی و گرما به شمار می‌آيند.
  • جوشکاری این ورق‌ها در محل نصب به سادگی امکان‌پذیر است.
  • توری‌های متال مش انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
  • سرعت کار با این مصالح و نصب آن‌ها بسیار زیاد است.
  • این توری‌ها از قابلیت آبکاری، گالوانیزیشن و رنگ‌ آمیزی مثل آنادایز و لاکرینگ برخوردارند.

ورق‌ های اکسپندد متال چه کاربردهایی دارند؟

ویژگی‌ها و مزایای فراوان توری‌های اکسپندد منجر به کاربرد آن‌ها در صنایع گوناگون شده است. استفاده از این مصالح نوین روز به روز هم در حال افزایش بوده و بخصوص در اجرای نمای ساختمان‌ ها جایگاه ویژه‌ای به دست آورده است. رایج‌ترین موارد استفاده از ورق‌های متال مش در صنایع گوناگون از جمله ساختمان سازی، شامل موارد زیر است.

  • استفاده به عنوان حفاظ و پوشش در راهرو و پله‌ها
  • به کارگیری در کف و سقف کاذب
  • ساخت سازه‌های بزرگ مانند تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی
  • حفاظ دستگاه‌ها و سازه‌های صنعتی
  • فنس و حفاظ‌های شهری
  • استفاده در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان‌ها
  • پارتیشن بندی و جداکننده بخش‌های مختلف در ساختمان‌ها
  • تولید انواع مبلمان
  • ساخت فیلترهای هوا یا مایعات
  • سیستم‌های تهویه
  • سلول‌های باتری
  • ایجاد دیواره‌ها و نرده‌های امنیتی
  • قفسه بندی‌های سنگین
  • ساخت انواع نیمکت‌ فلزی
کاربرد متال مش چیست؟

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 6 نفر

نظرات ( 4 )

رسول کاردان پور

لطفا تماس گرفته شود با سپاس

1402/3/7 در ساعت 21:10
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب کاردان پور؛ بله حتماً تماس گرفته خواهد شد.

1402/3/8 در ساعت 10:23

یوسفی

درود فروش متال مش هم دارید؟

1403/1/23 در ساعت 12:6
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب یوسفی. بله، شرکت آنلاین سازه در زمینه فروش انواع مقاطع فولادی، گالوانیزه، استنلس استیل و آلومینیوم فعالیت دارد. همچنین در زمینه فروش متال مش نیز  فعال هستیم. جهت دریافت اطلاعات و استعلام قیمت، با بخش فروش شرکت تماس حاصل فرمایید: (بدون پیش شماره) 90000011 

1403/1/25 در ساعت 12:37

ارسال پیام