تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست و کدام بهتر است؟

 Vote: 2 person
تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست و کدام بهتر است؟

گالوانیزه گرم و سرد متداول‌ترین روش‌های ایجاد پوششِ روی (Zn) بر سطح مقاطع فولادی هستند. هدف از انجام این روش‌ها، مقاوم کردن فولاد و محافظت از آن در برابر زنگ زدن و افزایش دوام و ماندگاری آن‌ است. گالوانیزه سرد در زبان علمی الکتروگالوانیزه و در زبان عامیانه با نام آبکاری نیز شناخته می‌شود. تفاوت روش گالوانیزه گرم با گالوانیزه سرد، در ضخامت پوشش Zn یا بعبارت دیگر، ضخامت گالوانیزه است. ماندگاری و دوام محصولات حاصل از روش گرم (غوطه‌وری) بیشتر از روش آبکاری است. این موضوع بر قیمت نهایی محصول گالوانیزه شده نیز تأثیرگذار است. اما گالوانیزه سرد نیز کاربردهای خاص خود را دارد. برای اینکه بدانید محصولات حاصل از روش گرم برای شما مناسب است یا محصولات آبکاری، باید به کاربرد محصول‌تان توجه کنید. این امر کمک می‌کند تا در زمان خرید، پول اضافه نپردازید و در عین حال محصولی مناسب با کارتان خریداری نمایید.

گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

در فرآیند گالوانیزه گرم (Hot-Dip Galvanization process) لایه روی به منظور محافظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی اعمال می‌شود. در این فرآیند، مقطع فلزی به طور کامل در حمامی از Zn مذاب غوطه‌ور می‌شود. دما را در محدودۀ 850 تا 900 درجه نگه می‌دارند تا بین روی و قطعۀ فلزی، پیوند آلیاژی ایجاد شود. فرآیند گالوانیزه گرم که به روش غوطه وری نیز معروف است، به دلیل هزینه کم و راحتی کار، توسط صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش گالوانیزه سرد (به انگلیسی: Electro galvanized) بر اعمال یک لایۀ Zn قوی بر سطح مواد فلزی تمرکز دارد. در این روش، پوششِ محافظِ Zn با استفاده از جریان الکتریسته اعمال می‌شود. به این صورت که فولاد به عنوان کاتد عمل کرده و Zn آند است. آند به سمت کاتد جریان می‌یابد و بر سطح آن اعمال می‌شود. لایه Zn که به این روش تشکیل می‌شود، نازک‌تر از گالوانیزه گرم است. از این رو، استفاده از مقاطعی که به روش سرد گالوانیزه می‌شوند، برای کاربردهای فضای آزاد و بیرون از مناطق سر پوشیده، مناسب نیست.

گالوانیزه گرم چیست؟

محلول الکترولیت در الکتروگالوانیزه (گالوانیزه سرد)

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

  1. تفاوت در فرایند اعمال لایۀ روی (Zn)
  2. ضخامت لایۀ روی
  3. فرایند پاکسازی
  4. پرداخت نهایی مقطع فلزی
  5. تفاوت از نظر کاربرد و قابلیت استفاده
  6. طول عمر و دوام گالوانیزه
  7. تأثیر فرآیند گالوانیزه بر سطوح فولادی
  8. تفاوت قیمتی محصولات گالوانیزه گرم و سرد

1- تفاوت در فرایند اعمال لایۀ Zn

در روش غوطه‌وری، از حمام گالوانیزه و غوطه‌ور کردن مقاطع مورد نظر در مذابی از Zn استفاده می‌شود. اما در روش آبکاری، از محلول الکترولیت و اعمال جریان الکتریسته و حرکت دادن آند به سمت کاتد استفاده می‌شود.

2- ضخامت لایۀ Zn از تفاوت های گالوانیزه گرم و سرد

ضخامت لایۀ Zn که در روش غوطه وری، سطح فلز را در بر می‌گیرد، به طور کلی، بیش از 50 میکرون است و می‌تواند تا 100 میکرون نیز برسد. این ضخامت معمولاً بین 80 تا 100 میکرون است و کاملاً به مدت زمان غوطه‌ور بودن مقطع فلزی در حمام مذاب روی وابسته است. روش الکتروگالوانیزه، لایه‌ای به ضخامت 3 تا 6 میکرون ایجاد می‌کند. در برخی شرایط خاص این ضخامت می‌تواند به 10 تا 12 میکرون نیز برسد. در گالوانیزه سرد، ضخامت پوشش بر اساس دمای الکترولیت و چگالی جریان تعیین می‌شود.

3- پاکسازی

استفاده از روش Hot-Dip Galvanization مستلزم یک مرحله پاکسازی است. عملیات پاکسازی می‌بایست حتما انجام شود و شامل 7 تا 8 مرحله حمام است. پاکسازی به این صورت است که مقاطع فلزی به طور کامل در محلول قلیایی، اسیدی تمیز شده، سپس آبکشی و فلاکسینگ می‌شوند. این درحالیست که فرآیند گالوانیزه الکتریکی، نیازی به هیچ نوع تمیزکاری ندارد.

فلاکسینگ ماده‌ایست که بر سطح روکش گالوانیزه اعمال می‌شود تا عملیاتی مانند جوش کاری و لحیم کاری را تسهیل کند و از تشکیل اکسیدها جلوگیری کند.

4- پرداخت نهایی

روکش نهایی حاصل از فرایند غوطه‌وری در حمام مذاب، یک روکش غیر یکنواخت است. این در حالیست که محصول نهایی حاصل از الکترو گالوانیزه، روکشی از Zn با کیفیت عالی ارائه می‌دهد که یکنواخت، درخشان و دلنشین است.

5- کاربرد

به طور کلی، روش گالوانیزه گرم برای قطعات فلزی در همه اندازه‌ها قابل اجرا است؛ در حالی که الکتروگالوانیزه منحصراً برای اجزای کوچک‌تر مناسب است. برای تولید ورق گالوانیزه و همچنین گالوانیزاسیون مقاطع فولادی بزرگ مثل قوطی پروفیل، نبشی، ناودانی و لوله داربستی می‌توان به راحتی از روش غوطه‌وری استفاده کرد.

6- طول عمر و دوام لایۀ گالوانیزه گرم و سرد

یکی دیگر از تفاوت های اصلی گالوانیزه گرم و سرد، طول عمر و دوام لایۀ Zn است. به طور کلی، لایه تشکیل شده از روش الکترو گالوانیزه نازک است؛ بنابراین، طول عمر لایه در مقایسه با فرآیند گالوانیزه گرم اندکی کمتر است (فقط چند سال). گالوانیزه گرم با طول عمر بسیار بالای خود معروف و شناخته شده است؛ به طور متوسط بین 20 تا 50 سال.

7- تأثیر فرآیند گالوانیزه بر سطوح فولادی

هنگامی که فرآیند گالوانیزه گرم بر سطح مقاطع فولادی استفاده می‌شود، عنصر Zn از حالت خالص بودن خارج شده، به سمت ترکیب با عنصر Fe موجود در فولاد رفته و آلیاژی از Fe-Zn را تشکیل می‌دهد. این آلیاژ بسیار سخت است و همانند یک پوشش، از فلز در برابر سایش‌ها محافظت می‌کند.

اگر از روش الکترو گالوانیزه برای گالوانیزیشن فولاد استفاده شود، لایه‌ای از فلز Zn تشکیل می‌شود اما از نظر متالوژیکی پیوند محکمی با فولاد ایجاد نمی‌کند. از این رو، برای سطوح فولادی، فرآیند گالوانیزه گرم بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شود.

8- قیمت محصولات گالوانیزه گرم و سرد

قیمت مقاطعی که به روش غوطه وری تولید می‌شوند، بیشتر از مقاطعی است که به روش سرد گالوانیزه و تولید می‌شوند. زیرا هم ضخامت گالوانیزیشن در روش گرم بیشتر است و هم دوام و طول عمر بالاتری دارد.

 

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

گالوانیزه گرم و سرد! کدام را انتخاب کنیم؟

اکنون با هر دو روش گالوانیزه آشنا هستید. در مورد مقاطع فولادی فرآیند گالوانیزه گرم مفید است؛ زیرا چسبندگی آن به سطح فولاد بهتر است و در نتیجه، سختی پوشش روی حاصل از آن بهتر. بنابراین، در کاربردهای فنی و شرایطی که قرار است مقاطع فلزی شما در محیط های باز یا در عملیات ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرند، محصولات گالوانیزه گرم را انتخاب کنید. میلگرد بستر و لوله جدار چاه نمونه‌ای از این مقاطع است.

گالوانیزه سرد از نظر ایجاد سطحی یکنواخت با روشنایی و زیبایی و جذابیت ظاهری همراه است. در نتیجه بیشتر برای معماری و طراحی داخلی فضاهای سرپوشیده و عاری از رطوبت یا با رطوبت پایین پیشنهاد می‌شود.

توری فلزی مرغی و فرنگی از جمله محصولاتی هستند که هم به روش گرم و هم به روش آبکاری روی اندود می‌شوند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 2 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام