لاکرینگ روشی برای افزایش دوام و زیبایی فلزات

 Vote: 8 person
لاکرینگ فلزات چیست؟

لاکرینگ (Lacquering) روشی برای افزایش دوام و زیبا سازی فلزات است. در این روش، از لاک‌های صنعتی استفاده می‌شود. لاک یک مادۀ پوشش دهندۀ شفاف و یا رنگی است که جهت افزایش دوام فلزات در برابر فساد و همچنین افزایش جلوه و زیبایی ظاهری آن‌ها استفاده می‌شود. این پوشش، از فلزات در برابر عوامل خورنده محافظت می‌کند. جنس لاک از رزین است. نقره، مس، برنج و آلومینیوم از مهمترین فلزات و آلیاژهایی هستند که به روش Lacquering محافظت و زیباسازی می‌شوند. Lacquering در صنایع مختلف از جمله هوافضا، صنعت خودروسازی و متالوژی کاربرد گسترده‌ای دارد. علاوه بر فلزات، چوب و پلاستیک‌ها را نیز می‌توان با استفاده از این روش رنگ آمیزی کرد و جلا داد.

لاک صنعتی، لاکرینگ و ترمولاکرینگ چیست؟

لاک صنعتی نوعی مادۀ پوششی است که معمولاً از رزین ساخته می‌شود؛ رزینی که در حلال حل می‌شود. این لاک‌ها می‌تواند شفاف و یا رنگی باشد. با افزودن رنگدانه های مختلف به محلول لاک شفاف، لاک‌های رنگی تولید می‌شود. لاک‌ها از نظر حالت مواد، مایع هستند و برای پوشش دهی سطوح، اسپری می‌شوند. پس از اسپری کردن، با تبخیر شدن حلال، لاک خشک می‌شود. حلال تبخیر می‌شود و یک لایۀ نازک و جامد باقی می‌ماند که سطح فلز مورد نظر را می‌پوشاند.

لاکرینگ (Lacquering) یک روش محافظتی برای محافظت از سطح فلزات در برابر عوامل خورنده و جلوگیری از فساد است. در این روش، از رنگ برای محافظت و پوشش سطح استفاده می‌شود. علاوه بر جنبۀ حفاظتی، Lacquering از نظر زیبایی شناسی نیز دارای مزیت است. از این رو، برای استفاده در صنعت ساختمان در طراحی داخلی مناسب است. لاک معمولاً به عنوان یک پوشش شفاف اعمال می‌شود که در این صورت، رنگ اصلی و بافت سطح ماده در معرض دید قرار می‌دهد. لاک یک لایه شفاف محافظ بر روی فلزات ایجاد می‌کند و به ویژه در مورد آلیاژ برنج، آلومینیوم، نقره و مس که اغلب به شکل وسایل تزئینی استفاده دارند، مفید است. پس از لاک زدن، دیگر نیازی به پرداخت و تمیز کردن نخواهد بود.

حالت پیشرفتۀ Lacquering، ترمولاکرینگ (Thermolacquering) است. تفاوت این دو آن است که در لاکرینگ از رنگ‌های پودری برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود اما در ترمولاکرینگ از رنگ مایع استفاده می‌شود. رنگ آمیزی ترمولاکرینگ از محصول در برابر ضربه و خوردگی به بهترین نحو محافظت کرده، سختی سطح بالاتر بوده و ماندگاری رنگ طولانی مدت‌تر خواهد بود. همچنین، جنبه زیبایی شناختی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. فرایند رنگ‌آمیزی پودری که در لاکرینگ انجام می‌شود، ممکن است سبب تلفیق رنگ‌های مختلف شود و بافت‌های جدید ایجاد کند. به بیان دیگر، بافت اصلی ماده را تغییر دهد.

چرا فلزات را لاکرینگ می کنند؟

بسیاری از فلزات بر اثر مجاورت با اتمسفر / هوا، کدر می‌شوند و جلای فلزی و سطح براق و جذاب خود را از پس از چند سال از دست می‌دهند. برخی از آن‌ها ممکن است دچار خوردگی نیز بشوند. در این موارد، می‌توان از طریق اعمال پوشش‌های رنگی بر سطح فلزات، از موارد فوق جلوگیری کرد. در این شرایط، لاک‌ها (lacquer) بیشترین کاربرد را دارند و بهترین گزینه محسوب می‌شود. لاک معمولاً به عنوان یک پوشش شفاف اعمال می‌شود و رنگ و بافت سطح فلز را در معرض دید قرار می‌دهد. لاک یک لایه شفاف محافظ بر روی فلزات ایجاد می‌کند. آلومینیوم، نقره، مس و آلیاژهای برنج پُر استفاده‌ترین فلزات برای اعمال پوشش های لاکی هستند. زیرا این فلزات بیشترین استفاده را در ساخت وسایل تزئینی دارند.

به دلیل اینکه لاک‌ها معمولا بر پایه حلال ساخته می‌شوند، برس‌ها و تجهیزات پاشش آن‌ها می‌بایست با وایت اسپریت / تینر تمیز شود. موادی که قرار است لاک زده شوند، باید سطحی تمیز داشته باشند و تمام آلودگی‌ها / چربی‌ها پاک شده باشد. عملیات لاکرینگ نیز باید در محیطی عاری از گرد و غبار انجام شود و کارگران از لباس‌های محافظ مناسب و ماسک تنفسی استفاده کنند.

چرا فلزات را لاکرینگ می کنند؟

انواع لاک صنعتی

  1. لاک هیدروفیلیک (Hydrophilic lacquer).
  2. لاک نانو (nanotech-based lacquer).
  3. لاک ایتال کوت (lacquer Italcoat).

از لاک هیدروفیلیک با هدف افزایش مقاومت ورق آلومینیوم و سایر فلزات در برابر خوردگی استفاده می‌شود. استفاده از آن همچنین کمک می‌کند تا مقطع فلزی، کمتر دچار چگالش و جمع شدگی گردد.

لاک صنعتی نانو سبب می‌شود تا سطح فلز اولئوفوبیک (oleophobic) گردد. این حالت سبب می‌شود تا بتوان بقایای روان کننده‌ها را به راحتی از سطح فلز پاک و برطرف کرد. همچنین، یک حالت آبگریز ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا قطرات آب از سطح فلز بلغزد و روی آن باقی نماند. اولئوفوبیک یک خاصیت فیزیکی مواد است که با عدم تمایل به روغن مشخص می‌شود.

مزیت پوشش دهی فلزات با لاک های صنعتی

  • زیباسازی ظاهری.
  • بهبود سطح ظاهری مواد.
  • ایجاد و اعمال یک روکش با براقیت بالا.
  • در مورد متریال آهنی و غیر آهنی قابل اجراست.
  • ایجاد پوششی که هم صاف و هم بسیار با دوام است.
  • روشی ارزان‌تر از آنادایز است و پانل رنگی متنوعی ارائه می‌دهد.
  • در استفاده از پوشش های لاکی، دیگر نیازی به پرداخت و تمیز کردن نیست.
  • محفظه‌های با روکش پودری از نظر مکانیکی بسیار سخت هستند و ویژگی‌های مکانیکی بهتری (مقاومت در برابر ضربه و خراش) دارند.

 

کاربردهای لاکرینگ

لاکرینگ صنعتی در درجۀ اول برای دستیابی به اهداف تزئینی و زیباسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از لاک‌های صنعتی خاصیت ضد باکتری دارند و با همین هدف استفاده می‌شوند.

لاکرینگ جهت پوشش صفحات آلومینیومی که برای ساخت بدنۀ هواپیماها مورد استفاده است. در این صورت، ابتدا یک یا چند لایه پرایمر استفاده می‌شود؛ سپس یک لایۀ میانی اعمال می‌شود و در نهایت لایۀ رویی با رنگ آمیزی جدید اعمال می‌گردد. پوشش لاک بیرونی هواپیماها معمولاً پس از مونتاژ نهایی اعمال می‌شود. به طور کلی، عملیات لاکرینگ هواپیماها، پس از چند سال استفاده، به طور مرتب و دوره‌ای تجدید می‌شود تا هم ظاهرشان بهتر شود و هم مقاومت بدنۀ هواپیما در برابر خوردگی و فساد کم نشود.

لاکرینگ صنعتی در صنایع زیر نیز کاربرد دارد:

  • صنعت خودرو سازی.
  • قالب‌سازی.
  • پلاستیک.
  • متالوژی.
  • ساخت زیور آلات
  • بسته‌بندی داروها.
  • صنعت چوب، نجاری و مبلمان.
  • تولید دستگیره درب‌ها.
  • پوشش قوطی‌های مواد غذایی (مثل رب و تون ماهی) و درب بطری‌ها به منظور حذف و کاهش تعامل منفی فلز با مادۀ غذایی و درنتیجه جلوگیری از فساد ماده غذایی. لاک باید به طور یکپارچه اعمال شود تا فلز در معرض دید و در معرض تماس با مواد غذایی قرار نگیرد.

کاربرد لاکرینگ در صنعت

کاربرد لاکرینگ در صنایع مواد غذایی

کاربرد لاکرینگ در ساخت زیور آلات

تست چسبندگی لاک

تست چسبندگی لاک پس از انجام لاکرینگ، بسیار مهم است. زیرا مشخص می‌کند که عملیات و کار به درستی و بر طبق استاندارد صورت گرفته است یا خیر. این تست از اتصال عرضی صحیح و چسبندگی خوب به فلز زیرین اطمینان به دست می‌دهد. همچنین تعیین می‌کند که آیا می‌توان لاک را با استفاده از تست نوار پاک کرد یا خیر.

 

همچنین بخوانید در مورد: چهار پهلو

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%12
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%87
 میانگین رای: 8 نفر

نظرات ( 16 )

محمد جواد شایانی

رو زیورآلات هم میشه استفاده کرد؟

1401/10/25 در ساعت 1:0
سحر کوه فر

سلام و احترام. جناب شایانی زیورآلات بسته به جنش شان قابل لاکرینگ هستند. مس و نقره و بدلیجات آبکاری شده رو می توان لاکرینگ کرد. نکته مهم در اینجا، کیفیت لاکی است که استفاده می کنید. چون این کیفیت هم در جلا و ظاهر کار شما بسیار مهم و تأثیرگذار است و هم در ماندگاری آن مؤثر است.

1401/10/25 در ساعت 11:4

علی فقیه

با درود، بدنه فلزی بعضی از خودکار و خودنویس های خاص رو روکش لاک رنگی نمودن که هم زیباست هم سرعت انتقال دمای فلز رو که در سرما و گرما سريع به دست منتقل میشه رو کاهش دادن، آیا اون روکش لاک متفاوت هست، ممنون میشم بفرمائید چه نوعی هست و آیا امکان اجرا روی یک قلم در منزل هست؟ سپاس

1402/2/25 در ساعت 7:59
سحر کوه فر

درود بر شما جناب فقیه. برای لاکرینگ خودکار و خودنویس بهتر است از ترمولاکرینگ استفاده کنید، چون ماندگاری رنگ روی خودکار و خودنویس بهتر خواهد بود. در ترمولاکرینگ بجای رنگ‌های پودری، از رنگ‌های مایع استفاده می‌شود. طبیعتاً زیبایی و نتیجه کار خوب زمانی خودش رو مشخص میکنه که کیفیت لاکی که استفاده کردید، بالا باشد. اگر فضای لازم (که عاری از گرد و غبار باشد) در منزل را داشته باشید و دستگاه های لازم رو هم داشته باشید و البته تجربه لازم برای انجام این کار، بله در منزل هم می توانید کارتان را پیش ببرید. مو

1402/2/25 در ساعت 11:37

محمد باقر نیکروز

سلام بهترین محافظ رنگ فلت بد uvروی کامپوزیت در مقابل آفتاب زدگی چیست؟ سپاسگزارم

1402/2/26 در ساعت 10:13
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب نیکروز. به طور کلی، مواد پلیمری و کامپوزیت نسبت به اشعه فرابنفش (UV) حساس هستند. برای چنین مواردی، از رنگ‌هایی استفاده کنید که ترکیب شیمیایی‌شان حاوی مواد مقاوم در برابر UV است؛ مثل پلی اورتان (Polyurethane) و پلی سیلوکسان (Polysiloxane). پلی اورتان بهترین ترکیب صنعتی مقاوم در برابر اشعه UV و عوامل جوی است. پلی سیلوکسان هم برای محافظت در برابر UV و عوامل جوی مناسب است؛ اما در برابر خوردگی موثر نیست. پلی اورتان‌ها به دو دسته آلیفاتیک و آروماتیک تقسیم می‌شوند که نوع آلیفاتیک پی

1402/2/27 در ساعت 10:27
سحر کوه فر

پلی اورتان‌ها به دو دسته آلیفاتیک و آروماتیک تقسیم می‌شوند که نوع آلیفاتیک پیشنهاد می‌شود. چون ترکیبات آرماتیک برای محیط های خارجی مناسب نیست. علاوه بر این‌ها، رنگ هایی هم وجود دارد که در ترکیب شیمیایی شان اپوکسی و پلی سیلوکسان استفاده شده. این‌ها هم در برابر عوامل جوی و اشعه UV مقاومت دارند، هم در برابر خوردگی. رنگ‌های حاوی هیبریدی پلی‌سیلوکسان اپوکسی گران‌تر و ماندگارتر از اپوکسی‌ها و پلی‌اورتان‌های ساده هستند. عملکرد طولانی‌مدت عالی برای بسیاری از کاربردها ارائه می‌دهند. موفق باشید...

1402/2/27 در ساعت 10:34

اصغر ابراهیم ابادی

سلام وقت بخیر وخسته نباشید به اطلاع برسانم که ما ابکاری فلزات داریم برای تثبیت رنگ از کیلر کوره ای استفاده میکنیم ولی رضایت نداریم ایا میتوان از لاک های تولیدی شما استفاده کنیم تشکر از راهنمایی شما

1402/6/26 در ساعت 15:18
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب آقای ابراهیم آبادی. آبکاری یا همان گالوانیزه سرد که به منظور زیباسازی فلزات و همچنین ایجاد مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی استفاده می شود، تنها یک لایۀ ظریف بر سطح فلز ایجاد می کند و این روش برای کارهای صنعتی توصیه نمی شود (چون لایه ظریف و شکننده است)؛ ضمن اینکه به طور کل، گالوانیزاسیون هایی که در ایران انجام می شود، عمدتاً کیفیت و استاندارد جهانی را ندارد. از این رو، در درجۀ اول، بجای آبکاری، گالوانیزه گرم انجام دهید. بجز گالوانیزیشن (آبکاری و گالوانیزه گرم) دو روش دیگر و

1402/6/27 در ساعت 9:40
سحر کوه فر

ادامۀ پاسخ آقای ابراهیم آبادی: بجز گالوانیزیشن (آبکاری و گالوانیزه گرم) از دو روش آنادایز و لاکرینگ (لاکرینگ بر روی پوشش گالوانیزه) می‌توانید استفاده کنید. جهت اطلاع از اینکه مجموعه در حال حاضر این روش‌ها را ساپورت می کند یا خیر، با شمارۀ 09122022897 تماس بگیرید. توجه داشته باشید با هر شرکت یا مجموعه‌ای که کار کنید و هر روشی را که بکار گیرید، تعهد مدیریت مجموعه، تخصص اپراتورهای مربوطه و کیفیت رنگ و موادی که مصرف می‌شود، حرف اول را در ماندگاری و کیفیت کار شما دارد.

1402/6/27 در ساعت 10:41

حمیدرضا نسل حیدری

ممنون از مطلب خوبتون میخواستم ، ما ورق الومینیوم سفید شده رو میخوایم بدون پوست پرتغالی شدن کاملا اینه ای و صاف کنیم این روش میتونه کار امد باشه؟ ، و یه درخواست دیگه اینکه اگه ممکنه یه شماره برای مشاوره تو این موضوع بهم بدین

1402/10/26 در ساعت 13:29
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب نسل حیدری. تشکر از همراهی و حسن نظر شما. برای تولید ورق آلومینیوم صاف (بدون پوست پرتقالی) باید به چند مورد توجه کنید: 1- برای تولید ورق آلومینیومی که تمایل دارید جلای آینه ای داشته باشد و در عین حال صاف باشد، از آلیاژهای سری 1000 شامل 1050، 1070 و 1085 و یا آلیاژ آلومینیوم سری 5000 شامل 5052 و یا 5082 استفاده کنید. آلومینیوم سری 1000 به دلیل خلوص بالا، شکل پذیری خوب و نرم بودن، و برای صیقل دادن و ایجاد جلای آینه‌ای ایده آل است. سری 5000 نیز همین ویژگی را دارد+ اینکه استحکام و

1402/10/26 در ساعت 14:57
سحر کوه فر

+ اینکه استحکام و دوام بالاتری نیز دارد (به دلیل وجود عنصر منیزیم در ترکیب آلیاژهای سری 5000). کیفیت ورق و دقت کار و دستگاه های کارخانه‌ای که عملیات نورد ورق را انجام می‌دهند، در صاف شدن سطح ورق و آینه ای شدن آن پس از پولیش، مهم است. پولیش ارزان ترین و ساده ترین روش برای تولید ورق های آلومینیومی آینه ای است. آنادایز نیز روش دیگری است که استحکام و نتیجۀ نهایی کار با آن بهتر و زیباتر خواهد شد و البته گران‌تر است. شماره تماس جهت مشاوره: 66396090-021

1402/10/26 در ساعت 15:9

یگانه امراللهی

باسلام و عرض ادب یک ست پاسماوری جنس برنج دارم که متأسفانه با مایع ماشین ظرفشویی و آب داغ شستمش و حالا دیدم لایه لاکی روش خراب شده و خیلی خط و خش افتاده 😞خیلی ناراحتم میشه درستش کرد مثل روز اول؟

1402/12/24 در ساعت 14:11
سحر کوه فر

سلام و احترام سرکار خانم امراللهی. نکته اول اینکه وسایلی مثلی سماور اگر از جنس برنج خریداری می‌کنید (واقعاً آلیاژ برنج باشد نه آلیاژ نا مرغوب که با رنگ یا لاک‌های رنگی کم کیفیت، به جهت ایجاد جذابیت برای مشتری و خرید آن، رنگ شده باشد) بهتر است بدون پوشش رنگی خرید کنید. چون اولاً خودِ آلیاژ برنج بدون پوشش رنگی، ظاهر بدی ندارد که بخواهد رنگ شود. دوماً وسایلی مانند سماور همواره در معرض دما قرار دارند و گهگاه نیاز به شتشو نیز دارند؛ بنابراین، به مرور زمان با مشکلی مانند آنچه بیان کردید مواجه می‌شوند.

1402/12/26 در ساعت 9:28
سحر کوه فر

ادامه پاسخ سرکار خانم امراللهی: می‌توانید به مس ساب‌ها و افرادی که زمینه ترمیم چنین لوازمی فعالیت دارند مراجعه کنید. موفق باشید.

1402/12/26 در ساعت 9:28

ارسال پیام