تفاوت فولاد St37 با St52 چیست و کدام را انتخاب کنیم؟

 Vote: 9 person
تفاوت آلیاژ فولاد St37 با St52 چیست؟

تفاوت فولاد St37 با St52 ناشی از ترکیب شیمیایی آن‌ها، به ویژه مقدار محتوای عنصر کربن (C) است. این تمایزات نه چندان زیاد در ترکیب شیمیایی، موجب تفاوت فیزیکی و مکانیکی این دو آلیاژ به لحاظ استحکام، شکل‌پذیری، وزن و خاصیت جوش‌پذیری آن‌ها می‌گردد. در نتیجۀ این تفاوت‌ها در رفتار، کاربرد آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد. تنش نهایی فولاد نرمه 37kg/cmو تنش نهایی فولاد پر مقاومت 52kg/cm2 است. عمده استفاده آلیاژ St37 (فولاد نرمه) چه به صورت ورق و چه به صورت دیگر پروفیل‌ها، در ساختمان‌سازی است. St52 نیز به طور عمده کاربرد صنعتی دارد. اگرچه در ایران عمدتاً از ورق‌های ساخته شده از آلیاژ st37 در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، اما استفاده از پلیت‌های ساخته شده از آلیاژ st52 منجر به سبک‌سازی سازه و مقاومت بهتر و بیشتر آن در برابر نیروهای لرزه‌ای خواهد شد.

تفاوت فولاد St37 با St52 به لحاظ شیمیایی

فولاد St37 به عنوان فولاد نرمه و st52 به عنوان فولاد پرمقاومت شناخته می‌شود. علت نامگذاری انتخاب نام فولاد نرمه، میزان پایین کربنی است در آن وجود دارد. به طور کلی، فولاد کم کربن به گریدی از آلیاژ فولاد گفته می‌شود که درصد کربن موجود در آن کمتر از 0.15 درصد باشد. تفاوت های رفتاری این دو آلیاژ، از تفاوت در میزان ترکیب شیمیایی آن‌ها منشاء می‌گیرد. همانطور که در جدول زیر دیده می‌شود، نوع عناصر تقریباً مشابه است اما میزان محتوا یا مقدار آن متفاوت است. هر یک از عناصری که در ترکیب شیمیایی این دو آلیاژ فولادی گنجانده شده است، نقش منحصر به فردی در ایجاد ویژگی‌های آن‌ها دارند. خاصیتی که هر یک از این عناصر در این آلیاژها ایجاد می‌کنند، در ادامه بیان شده است.

  • سیلسیم (Si): وجود این عنصر در ترکیب آلیاژ فولادی، مقاومت در برابر سایش و خوردگی را بالا می‌برد.
  • منگنز (Mn): باعث افزایش مقاومت در برابر ضربه و همچنین بهبود شکل‌پذیری آلیاژ می‌گردد.
  • نیکل (Ni) و مس (Cu): به ترتیب در مقاومت (استحکام) و شکل پذیری نقش دارند.
  • کربن (C): عامل اصلی تفاوت فولاد St37 با St52 است و نقش اصلی را در آلیاژهای فولادی و عملکرد مکانیکی آن ها دارد. افزایش این عنصر، تردی و شکنندگی را به همراه دارد. بنابراین باعث کاهش شکل پذیری می‌شود. از طرف دیگر، خاصیت جوش پذیری (جوشکاری) را نیز کاهش می‌دهد؛ اما در مقابل، به افزایش تنش تسلیم کمک می‌کند.

نکته: وجود کربنِ بیشتر در آلیاژ st52، باید آن را شکننده و مقاومت آن را در برابر خمش، فشار و بارهای دینامیکی کم کند. پس چگونه از این گرید در صنایع و یا حتی در پروژه‌های ساختمانی که نیاز به سبک سازی سازه دارد، استفاده می‌شود؟ پاسخ این سوال، در روش‌های عملیات حرارتی است که در متالوژی مواد استفاده می‌شود. تمپرینگ یکی از این روش هاست. پیشنهاد می‌کنیم به منظور درک بهتر، حتماً از مطلبی که در این مورد نگاشته شده است دیدن کنید.

تفاوت فولاد St37 با St52 به لحاظ ترکیب شیمیایی و درصد عناصر

تفاوت آلیاژ گرید St37 با St52 به لحاظ مکانیکی و رفتاری

آلیاژ St37 و st52 هر دو از جنس فولاد هستند و در واقع دو گرید مختلف از آلیاژ فولاد محسوب می شوند. از این دو گرید برای ساخت میلگرد آجدار و میلگرد ساده، ورق سیاه، نبشی و انواع لوله استفاده می‌شود. حرف st که در ابتدای نام این دو آلیاژ درج می‌شود، از کلمه Steel (به معنای فولاد) گرفته شده است. این نام‌گذاری و درجه بندی بر اساس استاندارد DIN 17006 آلمان صورت گرفته است. دو عددی که در کنار حرف St نوشته می‌شود، نماینده میزان تنش نهایی آن آلیاژ است. به این صورت که تنش نهایی فولاد St37 برابر با 3700 و تنش نهایی فولاد St52 برابر با 5200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

تنش تسلیم این دو آلیاژ نیز به ترتیب 2400 و 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. بر همین اساس، مقاومت کششی St52 نیز بیشتر از st37 است. تنش تسلیم فولاد، از طریق آزمایش مقاومت کششی تعیین می‌شود.

تفاوت فولاد St37 با St52 به لحاظ ترکیب مکانیکی و عملکرد

تفاوت ورق St37 با St52

این دو پلیت هر دو جزء ورق سیاه فولادی محسوب می‌شوند. اما تفاوت‌هایی باهم دارند که ناشی از تفاوت فولاد St37 با St52 است. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • سختی پلیت st52 بیشتر از ورق st37 است.
  • st37 خاصیت جوش پذیری (جوشکاری) بسیار بهتری نسبت به st52 دارد.
  • انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری پلیت‌های گرید 37 بسیار بهتر و بیشتر از گرید 52 است.
  • تنش تسلیم ورق فولادی گرید 52 بیشتر از فولاد گرید 37 است.
تفاوت ورق St37 با St52

کدام را انتخاب کنیم؟ st37 یا st52؟

حال که اطلاعاتی در مورد تفاوت فولاد St37 با St52 کسب کردیم، می توانیم انتخاب بهتری از آن داشته باشیم. خوب است بدانیم که به طور کلی، فولادهای فریتی رفتار خود را با نوسان دما تغییر می‌دهند. در دماهای پایین‌تر شکننده‌تر و در دماهای بالاتر کمی انعطاف پذیرتر می شوند. این مشخصه رفتاری در برخی شرایط باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، مقاطع فولادی استفاده شده در سازه‌هایی که در زمستان در معرض دمای 20- درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند، ممکن است حتی در اثر نیروهای نه چندان زیاد، دچار شکست شوند. بنابراین، شما باید مقطع فولادی با درجه مناسب انتخاب کنید که مقاومت قابل قبولی در برابر ضربه داشته باشد و در شرایط آب و هوایی خاص، مقاوم و مناسب باشد.

کاربردها و استفاده های فولاد گرید 37

انتخاب آلیاژ فولادی با گرید St37 برای کاربردهای زیر پیشنهاد می‌شود:

  • در مواردی که لازم است جوشکاری‌های متعدد بر روی مقاطع فولادی صورت گیرد و کیفیت و ماندگاری جوش بسیار مهم است و در عین حال، استحکام در حد متوسط باشد، گرید St37 پیشنهاد می‌شود.
  • در مورد ساخت و ساز سازه‌های ساختمانی معمولی (چنانچه سازه فلزی باشد) استفاده از ورق گرید 37 جوابگو است.
  • برای ساخت نبشی های پرسی که دامنه ضخامت آن ها بین 2 – 6 میلیمتر است.
  • برای ساخت پروفیل مبلی یا همان پروفیل سبک.
  • جهت لوله کشی گاز ساختمان‌ها.

این را هم در نظر داشته باشید که صفحات فولادی که با گرید St37 تولید می‌شوند، در برابر اکسیداسیون و خوردگی حساس هستند. اما می‌توان با استفاده از پوشش‌های ضد زنگ، از میزان خوردگی‌ها کاست یا جلوی آن را گرفت.

استفاده از فولاد گرید 52

انتخاب فولاد با گرید st52 در موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • در شرایطی که سازۀ ساختمان، اسکلت فولادی است و لازم است وزن سازه سبک باشد.
  • برای ساخت پروژه‌های ساختمانی بزرگ، به ویژه سازه‌هایی که لازم است در برابر بارهای مکانیکی و نیروهای وارده مقاومت بیشتری داشته باشند.
  • در مواردی که نیاز شما به ورق یا آلیاژ فولادی، جهت استفاده در پروژه‌های صنعتی است و به مقاومت بالا نیاز است.
  • برای ساخت و تولید نبشی فابریک، در شرایطی که نیاز است تحمل نبشی در برابر وزن بالا باشد.
  • ساخت ساپورت برای لوله در مسیر خط لوله و واحدهای پالایشگاهی.
  • ساخت نوعی لوله مانیسمان به نام لوله سیلندری.

در نهایت لازم به ذکر است که به منظور کنترل کیفی ورق st52 انجام تست اولتراسونیک لازم است. این تست با هدف آشکار شدن ترک و سایر عیوب سطحی و زیر سطحی انجام می‌شود. هزینه تست به هزینه قیمت خرید اضافه می‌شود. شاید به همین دلیل است که با وجود مقاومت بسیار بهتر پلیت St52 در برابر نیروهای لرزه‌ای و سبک سازی سازه، در ایران، آنچنان که باید، از آن استفاده نمی‌شود!


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%11
two star rate
%0
three star rate
%11
four star rate
%0
five star rate
%77
 میانگین رای: 9 نفر

نظرات ( 4 )

پدرام حسین خانی
مدیر

ممنون از اطلاعات خوب و کامل گروه تولید محتوا آنلاین سازه

1400/10/23 در ساعت 23:38
سحر کوه فر

متشکرم از شما مدیریت محترم، جناب آقای حسین خانی.

1400/10/26 در ساعت 9:42

طالب زاده

اطلاعات بسیار واضح و کامل بود ممنونم بابت این توضیحات . برای استفاده در مخازن سازی و پتروشیمی چطور میتونیم از ورق st37 استفاده کنیم؟ب طور مسقیم میشه؟

1400/11/2 در ساعت 9:12
سحر کوه فر

بسته به اینکه ورق دقیقاً در کدامیک از بخش های ساخت مخزن در صنعت پتروشیمی استفاده می شود، علاوه بر تماس نوع مواد با ورق، بحث ضخامت نیز مطرح است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق تر، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

1400/11/2 در ساعت 17:1

ارسال پیام