قیمت گریتینگ گالوانیزه، آلومینیوم، چدنی و کامپوزیت

 Vote: 7 person
قیمت گریتینگ گالوانیزه، آلومینیوم، چدنی و کامپوزیت

گریتینگ (Grating) به صفحات مشبک کم وزن و محکمی گفته می‌شود که در ساخت درپوش، کفپوش و پله کاربرد دارد. قیمت آن به صورت متر مربع محاسبه می‌شود و نوع متریال بیشترین تأثیر را بر قیمت دارد. این محصول به لحاظ جنس در انواع فلزی (فولاد گالوانیزه، استنلس استیل، چدنی، آلومینیوم) و غیر فلزی (کامپوزیت و پلاستیک) تولید می‌شود. به لحاظ شکل ظاهری نیز انواع مختلفی دارد که شامل گریتینگ تسمه در تسمه، تسمه در نیم تسمه، گریتینگ تسمه در میلگرد و تسمه در چهار پهلو است. گریتینگ‌های استخری، مثالی از انواع پلاستیکی است که به منظور جمع آوری آب دور استخرها استفاده می‌شود. هر grating از چند بخش تشکیل می‌شود که شامل تسمه باربر، رابط، چشمه و نگهدارنده است. برای سطوح شیب‌دار، نوع خاصی، موسوم به گریتینگ مضرس کاربرد دارد. نصب سریع و آسان، استحکام خوب و در عین حال سبک بودن، از مزیت های این صفحات مشبک است.

گریتینگ چیست؟

گریتینگ به نوعی از صفحات مشبک گفته می‌شود که تسمه پای ثابت ساخت آن است و در کنار آن، بسته به نیاز کار، از میلگرد و چهار پهلو نیز استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، از کنار هم قرار گرفتن این مقاطع با فواصل منظم و در عین حال، عمود بر یکدیگر تولید می‌شوند. Grating در فارسی به درپوش معروف است و در زبان انگلیسی معادل پنجره و شبکه است. طراحی آن‌ها بر اساس فرمول‌های خمش و کمانش انجام می‌گیرد. این محصولات در جنس‌های متنوعی تولید می‌شوند که انواع فلزی و کامپوزیت (فایبرگلاس) مهمترین آن‌ها به شمار می‌آيند. عناصر تشکیل دهندۀ این محصول، به صورت طولی و عرضی در کنار هم قرار گرفته و شکلی توری مانند را ایجاد می‌کنند. مقاومت بالا، وزن کم، امکان عبور نور و هوا، قیمت مناسب و ظاهر زیبا از ویژگی‌های این صفحات مشبک است. از این رو، استفاده از grating اغلب نسبت به سایر مصالح مشابه ترجیح داده می‌شود.

این محصولات مشبک در انواع متعددی ساخته می‌شوند که هم از نظر جنس و هم از نظر شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. این تفاوت‌ها تا حد زیادی بر روی قیمت و کاربرد آن‌‌ها هم تاثیر داشته و باعث تنوع در کارایی شان می‌گردد. ورق‌های مشبک فلزی یا فایبرگلاس با توجه مقاومت مناسب و وزن پایین شان عضوی ضروری و پرکاربرد در صنایع سنگین مانند پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، معادن، صنعت ساختمان سازی و شهرسازی به حساب می‌آيند. همچنین در کانال‌های آب، صنعت لجستیک، سکوهای نفتی، پاگرد راه پله و پله‌های اضطراری هم به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. grating می‌تواند به صورت تک مجموعه ای و دو مجموعه‌ای باشد که در این صورت، مجموعه دوم معمولاً عمود بر مجموعه اول است.

گریتینگ چیست؟

مشخصات گریتینگ

مشخصات ظاهری:

  • حالت شبکه شبکه (مشبک)
  • وزن سبک و در عین حال مقاومت بالا
  • جنس فلزی، فولادی، پلاستیک
  • شامل تسمه باربر، رابط و نگهدارنده که نقش نگهداری تسمه ها را بر عهده دارد.

مشخصات و اصطلاحات فنی:

  • Span: طول تسمه‌های اصلی و در واقع طول Grating
  • Width: عرض تسمه‌های اصلی و در واقع عرض Grating
  • Cross bar: مقطعی که از عرض تسمه‌ها عبور کرده و آن‌ها را به هم متصل کرده است. این مقطع می‌تواند میلگرد، چهارپهلوی تابیده و یا نیم‌تسمه باشد.
  • Cross bar spacing: فاصلۀ بین دو مقطعی که از عرض تسمه‌ها عبور کرده است.
  • Bearing bar spacing: فاصلۀ دو تسمۀ اصلی از یکدیگر.
  • Bearing bar Thickness: ضخامت تسمه‌های اصلی.

بست گریتینگ چیست؟

چند روش برای نصب گریتینگ وجود دارد؛ جوشکاری، استفاده از کلاف‌های نبشی و استفاده از بست، از رایج‌ترین این روش هاست. از بست‌های مخصوصِ این مصالح جهت نصب در دهانه بارگذاری استفاده می‌شود. استفاده از بست نسبت به سایر روش‌ها مزیت هایی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به سهولت و سرعت اجرای فرایند نصب اشاره نمود. علاوه بر این، امکان جا به جایی این مصالح به دلایل گوناگون از جمله تغییرات سازه، تعمیر یا تعویض شان به سادگی فراهم است. بنابراین، برای نصب این صفحات مشبک، تا حد امکان از بست‌های مخصوص استفاده می‌شود.

 

اجزای گریتینگ

گریتینگ در انواع گوناگونی تولید می‌شود که از هم از نظر جنس و هم از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. با این حال، یک سری بخش‌ها در تمام انواع گریتینگ ثابت بوده و وظیفه مشخصی را ایفا می‌کنند. مهمترین اجزای این صفحات مشبک عبارتند از:

  1. تسمه باربر
  2. رابط
  3. چشمه
  4. نگهدارنده

1- تسمه باربر (Bearing Bar)

تسمه‌ باربر مهمترین بخش شبکه‌های فلزی و فایبرگلاس محسوب می‌شوند. آن‌ها بر روی ساپورت‌های دو طرف سازه قرار می‌گیرند و وظیفه‌شان، تحمل بار است. میزان مقاومت، کشش و باربری محصول، مستقیما به جنس و توان تسمه باربر بستگی دارد. اغلب از تسمه‌های ماشین کاری جهت تولید این بخش مهم گریتینگ، یعنی تسمه باربر استفاده می‌شود. اما انواع مختلف دیگری از تسمه وجود دارد که بسته به کاربرد صفحه مشبک، درخواست مشتری و محل نصب می توان از آن ها استفاده کرد. توجه داشته باشید که میزان مقاومت و تحمل بار این تسمه‌ها به ضخامت، ارتفاع و طول شان بستگی دارد. مقاومت تسمه با ضخامت و ارتفاع‌شان رابطه مستقیم و با طول رابطه عکس دارد.

2- رابط (Cross Bar)

رابط بخش مهم دیگری است که در جهت عمود بر تسمه‌های باربر نصب شده و وظیفه آن حفظ چشمه‌های گریتینگ و جلوگیری از خراب شدن شکل هندسی آن می‌باشد. در بیشتر انواع صفحات مشبک، رابط هیچ گونه وزنی را تحمل نمی‌کند و تنها به منظور ثبات شکل هندسی و افزایش استحکام به کار گرفته می‌شود. در نتیجه، ضخامت و فاصله بین رابط‌ها تاثیری بر مقاومت شبکه نداشته و تنها در تسهیل عبور و مرور نقش دارد. برای مثال، در مکان‌های پر رفت و آمد، فاصله آن‌ها را کاهش می‌دهند تا مشکلاتی نظیر گیر کردن پاشنه کفش وجود نداشته باشد.

البته کم کردن فاصله این اجزا می‌تواند مشکلاتی را در فرایند جوشکاری ایجاد نماید. به همین خاطر، در موارد این چنینی از دستگاه‌های مخصوص جوش برای پیوند رابطه با تسمه‌های باربر استفاده می‌شود. رابط‌ها انواع متعددی دارند و کارایی‌شان هم متفاوت است. تسمه، نیم تسمه، میلگرد و چهار پهلوی تابیده رایج‌ترین انواع رابط گریتینگ به شمار می‌آيند. استفاده از هر نوع رابط موجب ایجاد صفحات مشبک با ساختار و مقاومت متفاوت می‌گردد. از این رو بسته به مورد مصرف، باید از صفحاتی با رابط مناسب استفاده شود.

3- چشمه (Mesh)

به شبکه‌های داخلی یا به اصطلاح فاصله بین تسمه‌های باربر و رابط‌ها، چشمه یا مش گفته می‌شود. اندازه چشمه‌ها در گریتینگ با استفاده از دو عدد به شکل X*Y نمایش داده می‌شود. عدد اول یعنی X نشان دهنده فاصله بین تسمه‌های باربر است. هر چه این فاصله کمتر باشد، توان تحمل بار و مقاومت صفحات مشبک بیشتر خواهد بود. عدد دوم یعنی Y هم فاصله بین رابط‌ها را نشان می‌دهد. از آنجا که رابط‌ها نقشی در تحمل بار ندارند، فاصله آن‌ها از یکدیگر هم نقش خاصی در میزان مقاومت این محصول ایفا نمی‌کند. کلیه اندازه‌های مش بندی در ورق‌های مشبک طبق استاندارد ISO با واحد میلیمتر تعیین و نمایش داده می‌شود.

4- نگهدارنده

نگهدارنده وظیفۀ ثابت نگه داشتن تسمه‌ها را بر عهده دارد. این عضو نقشی در باربری شبکه ندارد و به عنوان یک قالب، به ثبات محل قرارگیری تسمه‌های باربر کمک می‌کند. از تسمه، نیم تسمه و میلگرد می‌توان به عنوان نگهدارنده استفاده کرد.

 

انواع گریتینگ به لحاظ جنس (متریال)

مهمترین معیار جهت دسته بندی این صفحات مشبک، جنس و متریال مورد استفاده برای ساخت شان می‌باشد. از جنس‌های مختلفی برای تولید این محصولات استفاده می‌شود و بسته به نوع کاربرد، محل مصرف و میزان توان تحمل بار، نوع مناسب انتخاب می‌شود. انواع گریتینگ بر اساس جنس (متریال) مورد استفاده برای ساخت شامل موارد زیر است:

  1. گریتینگ فولادی گالوانیزه
  2. فایبرگلاس (کامپوزیت)
  3. چدنی
  4. آلومینیوم
  5. استنلس استیل
  6. پلاستیکی
انواع گریتینگ به لحاظ جنس (متریال)

انواع grating به لحاظ شکل و ساختار ظاهری

علاوه بر جنس، gratingها بر اساس شکل ظاهری هم به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. ساختار ظاهری این محصولات تا حد زیادی در تعیین مقاومت و توان تحمل بارشان تاثیر دارد. از این رو هر یک از نمونه‌های گوناگون این محصول با اشکال مختلف، برای یک سری مصارف کاربرد دارد. رایج ترین انواع صفحات مشبک بر اساس شکل و ساختار ظاهری، به شرح زیر است.

1- گریتینگ تسمه در تسمه

در این نوع خاص از شبکه‌های فلزی یا فایبرگلاس، هم در بخش تسمه‌های باربر و هم در بخش رابط از تسمه استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، ضخامت و ارتفاع تسمه‌های رابط و باربر در این نوع گریتینگ یکسان است. همین موضوع باعث شده تا این صفحات از هر دو طرف امکان تحمل بار را داشته و مقاومت شان نسبت به سایر نمونه‌های موجود، بیشتر باشد. البته این موضوع افزایش وزن کلی محصول و در نتیجه افزایش قیمت‌ آن را هم به‌خصوص برای نمونه‌های فلزی به دنبال دارد.

2- گریتینگ تسمه در نیم تسمه

این محصول را می‌توان همان صفحات مشبک تسمه در تسمه با رابط‌های باریک تر نسبت به تسمه‌های باربر دانست. ارتفاع تسمه‌های رابط در این نمونه، حداکثر به نصف تسمه‌های باربر می‌رسد. با این حال، ضخامت این تسمه‌ها چه در بخش رابط و چه در بخش باربر یکسان است. رابط‌ها در گریتینگ تسمه در نیم تسمه هیچ گونه نقشی جهت تحمل بار نداشته و تنها به منظور حفظ شکل هندسی این محصولات به کار گرفته می‌شوند.

3- grating تسمه در میلگرد

در این نمونه از صفحات مشبک، از میلگرد به عنوان رابط استفاده می‌شود. بازه زمانی تولید این محصولات نسبت به سایر نمونه‌ها به میزان قابل توجهی کوتاه تر است. از طرف دیگر، قیمت مناسبی هم داشته و به همین دلیل با تقاضای بالایی مواجه می‌باشد. میلگرد مورد استفاده در گریتینگ تسمه در میلگرد عمدتا از نوع آجدار بوده و گاها ممکن است از میلگردهای ساده هم جهت این امر استفاده شود. در این نمونه هم رابط‌ها که همان میلگردها هستند، بار خاصی را تحمل نکرده و فقط جهت حفظ فاصله و شکل هندسی تسمه‌های باربر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع گریتینگ؛ گریتینگ تسمه در میلگرد

4- گریتینگ تسمه در چهار پهلوی تابیده

در gratingهای مدل تسمه در چهار پهلو، از تسمه و چهار پهلوی تابیده استفاده می‌شود. تسمه‌ها در این مدل به صورت اریب جایگذاری شده و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع grating به لحاظ کاربرد

صفحات مشبک از نظر کاربرد هم در چند دسته مختلف قرار می‌گیرد. تفاوت در ویژگی‌هایی مانند جنس مورد استفاده برای ساخت و شکل ظاهری، باعث می شود تا این محصول در صنایع و مکان‌های مختلف به کار گرفته شود. انواع صفحات مشبک بر اساس کاربرد شامل موارد زیر است:

  1. گریتینگ کار سبک
  2. کار سنگین
  3. گریتینگ میل جوش
  4. گریتینگ میل پرس

 

گریتینگ مضرس چیست؟

نوع خاصی از گریتینگ با شکل ظاهری متفاوت را مضرس می‌‌نامند. این نمونه صفحات مشبک دارای دندانه‌هایی بر روی تسمه‌های باربر یا رابط خود به شکل مضرص یا آجدار می‌باشند. این شکل و ساختار ظاهری خاص، اصطکاک شبکه‌ها را افزایش داده و از لغزیدن افراد یا اجسام بر روی آن‌ها جلوگیری می‌کند. استفاده از این محصول بیشتر برای محیط‌های مرطوب که امکان سر شدن سطح وجود داشته و سطوح شیب دار کارایی دارد. با توجه به انجام عملیات‌های گوناگون جهت ایجاد دندانه بر روی تسمه‌های رابط و باربر، هزینه تولید این محصولات هم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمت فروش گریتینگ مضرس هم نسبت به سایر نمونه‌ها با ویژگی‌های مشابه، بالاتر است.

گریتینگ مضرس چیست؟

گریتینگ استخری

به منظور جمع آوری آب دور استخرها و جکوزی، کانالی اطراف آن‌ها ایجاد می‌شود. آب خارج شده از استخر و جکوزی به این کانال وارد شده و پس از تصفیه مجددا، وارد استخر خواهد شد. سطح این کانال‌ها با صفحات مشبک پوشش داده می‌شود تا از لغزش پا و آسیب دیدگی اشخاص جلوگیری شود. شبکه‌های مورد استفاده جهت این امر با عنوان گریتینگ استخری هم شناخته می‌شوند. این محصولات عمدتا دارای جنس پلی پروپیلن و یو پی وی سی می‌باشند. به عبارت دیگر، از نمونه‌های پلاستیکی ساخته می‌شوند که هم وزن سبک و هم قابلیت انعطاف بیشتری دارند. انواع استنلس استیل استفاده می‌شود که البته قیمت بالاتری دارد.

گریتینگ استخری

گریتینگ پله

از رایج‌ترین کاربردهای grating می‌توان به استفاده در پله‌ها اشاره نمود. با توجه به نوع پله و مکان مورد استفاده، انواع مختلف این محصول به کار گرفته می‌شود. برای مثال، جهت پوشش دهی پله‌های مربوط به پل‌های هوایی، بزرگراه‌ها یا سایر مکان‌های این چنینی، عمدتا از گریتینگ‌های فلزی رنگ شده یا گالوانیزه استفاده می‌گردد. برای پله‌های موجود در مکان‌های حساس مانند آزمایشگاه‌ها، صنایع تولید مواد غذایی و داروسازی، عمدتا از جنس استنلس استیل استفاده می‌شود. در برخی موارد هم که به تحمل وزن کمتر و در عین حال ظاهر مناسب نیاز باشد، نمونه‌های آلومینیومی کاربرد دارد.

کاربردها

در حال حاضر، بیشترین مورد استفاده گریتینگ در صنعت است. اما با توجه به نیازهای موجود و پیشرفت‌های به دست آمده در تکنولوژی ساخت صفحات مشبک، بکارگیری آن در ساختمان سازی، عمران، شهرسازی و زیباسازی معابر و خیابان‌ها هم در حال افزایش است. به طور کلی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، کشتی سازی، مواد غذایی، عمران و ساختمان سازی مهمترین صنایع مصرف grating به شمار می‌آیند. تعدادی از کاربردهای متداول این محصول در صنایع مذکور، عبارتست از:

  • ساخت راه‌پله سازه‌های فلزی، راه‌ پله‌های اضطراری و پاگرد پله‌ها
  • استفاده به عنوان محافظ پنجره‌های آپارتمان
  • بکارگیری در فاضلاب‌ها و دریچه‌های هوا به عنوان فیلتر
  • استفاده در ساخت پل‌های هوایی
  • جدول بندی خیابان‌ها
  • حصار اطراف ویلاها
  • پل‌های مقابل پارکینگ و درب منازل
  • استفاده به عنوان کف پوش و درپوش در صنایع گوناگون
کاربردهای گریتینگ؛ استفاده از گریتینگ در ساخت پله

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 7 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام