سبک خراسانی در معماری، ویژگی ها و بناهای آن

 Vote: 5 person
سبک خراسانی در معماری

سبک خراسانی اولین شیوه معماری است که در دوران پس از ورود اسلام، برای ساخت ساختمان‌ها در ایران مورد استفاده قرار گرفت. سادگی و عدم تزئینات خاص، پلان‌های عربی و مستطیل شکل و عدم اجرای گنبد، از ویژگی های معماری خراسانی است. از بناهای معروف این سبک نیز می‌توان به مسجد جامع عتیق شیراز و مسجد جامع میبد یزد اشاره کرد. با گسترش اسلام در ایران، بناهای ایجاد شده در دوره‌های قبل و بخصوص دورۀ ساسانیان، تا حد زیادی ویران شد و از بین رفت. استفاده از شیوه‌های معماری این دوره هم باب طبع حاکمان اسلامی و عرب آن زمان نبود. به همین خاطر، نزدیک به یک قرن، معماری در ایران متوقف گردید. تا اینکه با گذر زمان و بهبود وضعیت زندگی مردم، اولین ساختمان‌های ایرانی با سبکی جدید که الهام گرفته از هنر پارتی و سادگی بناهای اسلامی بود، در منطقه خراسان ایجاد شد.

سبک معماری خراسانی چیست؟

اولین شیوه‌ای که ایرانیان پس از ورود اسلام برای ساخت بناهای خود استفاده کردند، سبک معماری خراساني نام گرفت. دلیل نام‌گذاری این سبک، استفاده از آن برای ایجاد ساختمان هایی در منطقه خراسان بود. به دنبال آن، مردم در بخش‌های دیگر کشور هم از این شیوه برای ایجاد سازه هایشان استفاده نمودند. سبک خراسانی از ترکیب شیوه و هنر پارتی در معماری و بناهای ساخته شده در صدر اسلام که عمدتا بسیار ساده بودند، ایجاد شد. مهمترین دلیل استفاده از شیوه پارتی در این سبک جدید، مخالفت حاکمان آن زمان با سبک های معماری ساسانیان بود.

با گذر زمان و بهبود شرایط مردم ایران، رفته رفته معماری در شهرهای مختلف آغاز گردید. اولین ساختمان‌های ایرانی با سبکی جدید که الهام گرفته از هنر پارتی و سادگی بناهای اسلامی از جمله مسجد النبی بود، در منطقه خراسان ایجاد شد. در همین زمان، سبکی جدید در معماری ایرانی شکل گرفت و با نام سبک خراساني در میان مردم سراسر کشور شناخته شد.

مسجد پیامبر که در شهر مدینه ساخته شده بود و خود ایشان هم در بنای آن همکاری داشتند، یکی از الگوهای اصلی سبک معماری خراسانی به شمار می‌آید. بنای این مسجد در ابتدا بسیار ساده بوده و در فضایی مربع شکل ایجاد شد. دیوارهای آن هم از روی قرار گرفتن سنگ‌های لاشه که از کوه‌های اطراف جمع آوری می‌گردید، بدون استفاده از ملات ساخته شده بود. به هر حال، ترکیب این سادگی موجود در بناهای صدر اسلام و هنر معماری پارتی، به پیدایش سبک خراسانی در معماری منجر گردید که اغلب برای ساخت بناهایی مانند مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه معماری خراسانی

تا قبل از ورود اسلام به ایران، بناهای ساسانی با شکوه و عظمت خاصی اغلب در قالب کاخ‌ها و ساختمان‌های فاخر ساخته می‌شد. اما به دنبال حمله اعراب و ویرانی‌های ناشی از آن، معماری ایرانی در حدود ۱۰۰ سال به صورت کامل متوقف گردید! این دوره را می‌توان یکی از دشوارترین بازه‌های زمانی در زندگی ایرانیان دانست. آن‌ها که در ابتدای ورود اسلام در شرایط نابسامانی به سر می‌بردند، تا مدت‌‌ها از فکر معماری، هنر و علم خارج شدند. در واقع، اندیشه اصلی آن‌ها، تأمین نیازهای اولیه خود و فرار از ظلم حاکمان آن زمان بود. حاکمانی که شیوه‌ای برخلاف رهنمودهای پیامبر اسلام را در حمله به ایران پیش گرفته بودند.

با گذشت سال‌ها، ایرانیان مجدداً جان تازه‌ای گرفتند و شروع به ساخت بناهایی کردند. اولین بناهای این دوران در استان خراسان ایجاد شد و به پیدایش شیوه جدیدی در معماری ایرانی، یعنی همان سبک خراسانی منجر گردید. این شیوه از قرن اول هجری تا قرن چهارم هجری (قرن ۱ تا ۴ هجری) در شهرهای مختلف ایران ادامه داشت. این دوران با حکومت‌های آلِ بویه و دیلمیان همزمان بود. بسیاری این سبک را ادامه سبک معماری پارتی دانسته و مساجد ایجاد شده در این دوران را با نام مساجد شبستانی می‌شناسند. چرا که معمولا ارتفاع گنبدها و ورودی‌ها تا حد زیادی پایین بود.

تاریخچه معماری خراسانی

ویژگی های سبک خراسانی

بناهایی که به شیوۀ معماری خراساني ساخته شده‌اند، از ویژگی‌های مشابهی برخوردارند. به گونه‌ای که با مشاهده ساختمان‌های قدیمی که به این شیوه ساخته شده‌اند، به سادگی می‌توان متوجه شیوه خراسانی بودن آن شد. برخی از مشهورترین ویژگی های سبک خراساني در معماری به شرح زیر است.

  • بیشتر بناهای ایجاد شده با این شیوه معماری، دارای نقشه و پلان عربی و ساختمان ایرانی هستند.
  • استفاده از پلان‌های مستطیل شکل.
  • فضاهای شبستانی و چهل ستونی.
  • استفاده از تک منار منفک با سطح مقطع دایره‌ای در بخش شمالی بناها.
  • به کارگیری خشت خام و آجر به عنوان اصلی‌ترین مصالح در بناهای سبک خراسانی.
  • عدم وجود پوششی خاص برای تزئین و زیبایی بناهای این سبک‌؛ البته گاهی اوقات از کاهگل به عنوان پوشش این ساختمان ها استفاده شده است.
  • به کارگیری قوس‌های بیضی، تخم مرغی و ناری شکل در این بناها کاملا مشهود است.
  • تزئینات خاصی در بخش‌های داخلی یا خارجی این بناها مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.
  • تزئینات بسیار کمیابی که در این بناها استفاده شده، ادامه سبک معماری ساسانی اما بسیار کم‌رنگ‌تر است.
  • استفاده از مصالح بوم آورد: یعنی مصالح مورد نیاز برای ساخت را عمدتاً از همان محل تهیه می‌کردند و نیازی به جمع آوری مصالح از مکان های دور نبود.
  • سادگی تا حد امکان: بناهای ایجاد شده به این سبک بسیار ساده بوده و از هیچ تزئینی در آن‌ها استفاده نمی‌شد. زیرا همانطور که گفتیم، در این شیوه معماری، از مسجد النبی و سایر بناهای صدر اسلام که بسیار ساده بودند، الگوبرداری می‌شد.
  • استفاده از گنبد: با توجه به این که در سبک خراسانی تاکید بر کم بودن ارتفاع بناها قرار داشت، به دلیل ارتفاع زیاد گنبد، کمتر از آن در ساختمان‌های با این شیوه معماری استفاده می‌شد.
ویژگی های سبک خراسانی

نکات مهم معماری به سبک خراسانی

در کنار ویژگی‌های اصلی سبک معماری خراساني که در بخش قبل آن‌ها را توضیح دادیم، بررسی بناهای ایجاد شده با این شیوه، نکات دیگری را هم به ما گوش‌زد می‌کند. برخی از نکات مهم معماری خراساني شامل موارد زیر است.

  • مساجد ساخته شده با این سبک عمدتاً قالب شبستانی دارند و به همین دلیل، مساجد شبستانی به یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های این شیوه معماری تبدیل شده‌اند.
  • معماری خراسانی از نظر نیارشی تا حد زیادی مشابه با روش‌های معماری پارتی است.
  • عمده طاق‌های استفاده شده در بناهای این سبک از نوع طاق آهنگ با چفده‌های مازه‌دار بوده و تا آن زمان از طاق‌های چهار بخش یا کلنبو استفاده نمی‌شد.
  • پلان‌ها و نمادها عمدتا ساده بودند.
  • استفاده از چوب در ساختمان‌های این سبک بسیار زیاد است.
  • گوشه‌سازی با ترمبه فیلپوش انجام می‌شد.
  • مصالح مورد استفاده برای ساخت بناهای سبک خراسانی عمدتاً ساده بود و شامل دیوار چینه‌ایی، خشت، آجر، گل ریگ، سیم گل و کاهگل می‌شد.

بناهای سبک خراسانی

از قرن اول هجری تا قرن چهارم، شیوه خراساني مهمترین سبک معماری در ایران بود. از این رو، بسیاری از بناهای این دوران به سبک معماری خراسانی ساخته شده‌ است. همچنین برخی ساختمان‌ها با ترکیب این شیوه و سبک رازی ایجاد گردیده‌اند. تعداد زیادی از بناهای شیوه خراسانی به مرور زمان از بین رفته‌اند. اما برخی از این ساختمان‌ها همچنان پابرجا بوده و هنر معماری ایرانیان در زمان پس از ورود اسلام را نمایش می‌دهند. در ادامه، تعدادی از مشهورترین بناهای سبک خراسانی را معرفی شده است.

  1. مسجد جامع فهرج یزد.
  2. مسجد جامع اردستان.
  3. مسجد جامع نایین.
  4. مسجد تاریخانه دامغان.
  5. سازه اولیه مسجد جامع اصفهان.
  6. مسجد جامع ابرقو.
  7. مسجد جامع عتیق شیراز.
  8. مسجد جامع نیریز.
  9. مسجد جامع میبد.
  10. آرامگاه امیر اسماعیل سامانی.

بناهای سبک خراسانی

1- مسجد جامع فهرج یزد

مسجد فهرج در روستایی با همین نام و نزدیکی شهر یزد ساخته شده است. این مسجد را قدیمی‌‌ترین بنای ساخته شده به سبک معماری خراسانی می‌دانند که احتمالاً مربوط به سال‌های ۵۰ تا ۶۰ هجری است. شکل کلی مسجد جامع فهرج تا حد زیادی به مساجد صدر اسلام شباهت داشته و بسیار ساده و بی پیرایه می‌باشد. بنای مسجد به صورت کامل از خشت خام ساخته شده و برای پوشش دیواره‌ها از کاهگل استفاده شده است.

مسجد فهرج را اولین بنایی می‌دانند که به قصد مسجد ساخته شده است. چرا که اکثر مساجد در ایران تا آن زمان، آتشکده‌ها یا معبدهایی بودند که با تغییری در ساختارشان، به مسجد تبدیل می‌شدند. مسجد جامع فهرج یک مناره‌ خشتی دارد که در قرن چهارم به آن اضافه شده است. شکل این مناره شباهت چندانی به مناره‌های معماری اسلامی نداشته و بیشتر شبیه برج و بارو قلعه‌ها می‌باشد. طاق‌های به کار رفته در این مسجد همگی آهنگ یا ناوی به سبک معماری ساسانی هستند.

2- مسجد جامع اردستان

این مسجد بنایی تاریخی در شهر اردستان واقع در شمال اصفهان می‌باشد که در قرن دوم و سوم هجری ایجاد شده است. البته شواهد حاکی از آن است که مسجد جامع اردستان یک آتشکده یا معبد در زمان ساسانیان بوده و در ادامه با انجام تغییراتی، به مسجد شبستانی تبدیل شده است. به دنبال آن هم با ظهور سبک معماری اصفهانی و رازی، از شبستانی ستون دار به چهار ایوانی تبدیل شده و پوشش سقف شبستان‌ها، طاق آهنگ گردید. شبستان های شمال و جنوبی مسجد جامع اردستان تا حدودی با شبستان‌های شرقی و غربی تفاوت دارند که این موضوع را مربوط به ساخت آن در دوره‌های مختلف می‌دانند. این بنای فاخر، با هجوم هلاوکو خان مغول در قرن هفتم تا حد زیادی آسیب دید و به حالت نیمه ویران درآمد.

3- مسجد جامع نایین

یکی دیگر از بناهای ساخته شده به سبک معماری خراسانی، مسجد جامع نایین است که در شهر نائین استان اصفهان قرار دارد. این مسجد در اواسط قرن چهارم هجری ایجاد شده و کاملا شبستانی می‌باشد. تبدیل اولین قوس مازه دار به تیزه دار از جمله ویژگی های برجسته این مسجد به شمار می‌آید. قدیمی ترین بخش این مسجد هم مربوط به شبستان جنوبی آن است. اگر چه بنای آن از پایه به سبک خراسانی ایجاد شده، اما در ادامه تغییرات زیادی را به خصوص در زمان آل بویه تجربه کرده و به ترکیبی از سبک رازی و خراسانی رسیده است.

در این مسجد از آرایه های گچبری، پوشش‌ها و ارتفاع تیزه دارد و سنگ مرمر در سقف و مصالح با کیفیت استفاده شده است که این موضوع تا حدودی با سادگی مساجد شیوه معماری خراسانی در تضاد است. به احتمال زیاد، این تزئینات در دوره‌های بعد و با پیدایش سبک رازی به مسجد اضافه شده‌اند.

4- مسجد تاریخانه دامغان از بناهای مهم سبک خراسانی

دوره ساخت مسجد تاریخانه دامغان را قرن چهار هجری اعلام کرده‌اند. این بنا در نزدیکی شهر دامغان واقع شده و یکی از نخستین نمونه‌های مسجد در ایران محسوب می‌شود. تاری به معنای خدا است. به همین دلیل، نام دیگر این مسجد خدایخانه است. این بنای مهم یک صحن بزرگ دارد که در اطراف آن رواق‌هایی با طاق ضربی روی پایه‌های مدور قرار گرفته‌اند. نقشه کلی مسجد ساده و مردم وار بوده و طرح و مصالح آن مشابه با بناهای دوره ساسانی است. در رواق‌های اطراف حیاط، دهانه وسط نسبت به سایر دهانه‌ها ارتفاع بیشتری دارد. قوس‌های آن هم ابتدا بدون تیزه و صاف بوده‌ است اما بعدها آن‌ها را به شکل جناقی درآورده‌اند.

5- سازه اولیه مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان بزرگترین مسجد جهان است که برای اولین بار با طرح شبستانی ستون‌دار ساخته شد. این مسجد در سال ۱۵۶ هجری بنا شد و حدود ۷۰ سال بعد تخریب گردید. سپس مسجدی جدید با طرح شبستان و میانسرا ایجاد شد. در سال ۴۵۶ هجری یعنی زمان حکومت آل بویه هم تغییرات گسترده‌ای در مسجد رخ داد. شبستان‌های آن عمدتا مربوط به این دوره، یعنی آل بویه هستند. البته این تغییرات پیوسته ادامه داشت تا شاهد یک موزه هنر معماری ایرانی در بنای این مسجد باشیم. اگر چه بنای اولیه مسجد جامع اصفهان با معماری خراسانی ایجاد شد، اما اکنون ویژگی‌های سایر سبک‌ها یعنی رازی، آذری و اصفهانی بیشتر در آن دیده می‌شود. در دسته‌بندی کلی هم جزء بناهای سبک رازی محسوب می‌شود.

6- مسجد جامع ابرقو

این مسجد دارای حیاطی مستطیل شکل است و چهار ایوان در چهار طرف آن قرار گرفته است. قدیمی‌ترین بخش مسجد جامع ابرقو یک شبستانی است که در میان ایوان های جنوبی و شرقی قرار دارند. در ایوان شرقی مسجد محرابی با گچبری عالی در تاریخ ۷۳۸ هجری قرار دارد. محراب اصلی مسجد هم که از سنگ مرمر ساخته شده، در سال ۱۳۱۶ به موزه ایران باستان منتقل شد.

آرامگاه امیر اسماعیل سامانی

آرامگاه امیر اسماعیل سامانی در اوایل قرن چهارم هجری و مدتی قبل از مرگش ساخته شده است. این آرمگاه ترکیبی زیبا از معماری خراسانی و رازی است و تنها بنای به جا مانده از دوران سامانیان می‌باشد. ساختمان این آرامگاه مکعبی شکل و طول اضلاع آن حدودا ۱۰ متر است. بر روی این ساختمان یک گنبد نیم‌کره قرار گرفته و در چهار گوش آن هم گنبدهای کوچک تخم مرغی به سبک معماری ساسانی قرار دارند. سادگی و گیرایی اندازه‌ها در بنا، به خوبی استفاده از معماری خراسانی را نمایش می‌دهند که با سبک رازی تنیده شده است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%20
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%20
five star rate
%60
 میانگین رای: 5 نفر

نظرات ( 2 )

ایمان انتظاری

مقبره سامانی از اثار سبک رازی هست که در دوره خراسانی ساخته شده .

1402/6/7 در ساعت 15:29

رایان حسین پور

مقبره امیر اسماعیل سامانی ، منار ایاز ، مزار ارسلان جاذب و چندین و چند جای دیگه میان سبکی هستن و هم از خراسانی و هم از مکتب رازی شالوده هایی دارند

1403/1/8 در ساعت 8:40

ارسال پیام