گالوانیله (گالوانیل) پوششی قوی تر از گالوانیزه

 Vote: 0 person
گالوانیله (گالوانیل) پوششی قوی تر از گالوانیزه

گالوانیله (Galvannealed) یا گالوانیل (Galvanneal) پوششی شبیه گالوانیزه برای پوشاندن مقاطع فولادی، اما قوی‌تر از آن است؛ زیرا مراحل اضافه‌تری را طی می‌کند. محصولات حاصل از این روش، در برابر خراشیدگی و رطوبت مقاومت بهتری دارند و قدرت رنگ‌پذیری‌شان نیز بالاتر است. بیشتر افراد، به ویژه کسانی که با محصولات فولادی سر و کار دارند، با اصطلاح گالوانیزه آشنا هستند؛ اما گالوانیل چطور؟ تا چه حد با این اصطلاح و چیستی آن آشنا هستید؟ با آنلاین سازه همراه باشید.

گالوانیلینگ یا گالوانیله چیست؟

ایجاد روکش بر سطح مقاطع و پروفیل‌های فولادی، یک راه بسیار خوب برای محافظت از متریال زیرین، یعنی همان فولاد در برابر اکسیداسیون و خوردگی است. این روکش گاه به صورت گالوانیزه و گاه به صورت گالوانیله است. در مواردی نیز پوشش‌دهی قوی‌تر شده و از گالوالوم استفاده می‌شود که مثال بارز آن، تولید ورق آلوزینک است. گالوانیلینگ حاصل فرایند گالوانیزه شدن و سپس آنیل شدن ورق سیاه و سایر مقاطع فولادی می‌باشد.

فرایند گالوانیل شدن صفحات فولادی چگونه است؟

همانند گالوانیزه گرم، گالوانیله نیز از طریق حمام روی (Zn) مذاب بر سطح مقاطع فولادی ایجاد می‌شود. فلز Zn بدون آنکه تغییر چندانی در خواص لایۀ فولادی زیرین خود ایجاد کند، بر سطح فولاد اعمال شده و به آن می‌چسبد. تا به اینجای کار، این فرایند در اصل همان گالوانیزه گرم است.

برای گالوانیل شدن، فولادی که گالوانیزه گرم شده است، مراحل اضافه‌تری را می‌گذراند. به این ترتیب که باید از یک تیغه هوای کم فشار و پر حجم عبور داده شود. این دمیده شدن هوا باعث می‌شود تا پوشش اضافۀ فولادِ روی اندود شده، قبل از خشک شدن کامل پوششِ Zn، از سطح مقطع فولادی حذف شود. در این صورت، در مقایسه با فولاد گالوانیزه استاندارد، فولادهای گالوانیل، پوشش Zn نازک‌تری دارند؛ اما کار به اینجا ختم نمی‌شود.

بعد از این مرحله، نوبت به قرارگیری در کوره است. مقطع مورد نظر را در کوره قرار می‌دهند تا اینکه فولاد برای مدت زمانی مشخص، به دمای بازپخت برسد. در مورد ورق، این دما تا حدود 10500 درجۀ فارنهایت می‌رسد.

فرآیند بازپخت، بخش آهنی فولاد را ذوب می‌کند. این کار فرصتی را فراهم می‌کند تا آهن ذوب شده به بیرونی‌ترین و سطحی‌ترین قسمت برود و با پوشش Zn تلفیق شده و یک آلیاژ تشکیل دهد. در نتیجه، قطعات فولادی گالوانیل نسبت به فولاد گالوانیزه بادوام‌تر و جوش‌پذیرتر بوده و کمتر مستعد آسیب هستند. ممکن است برای ایجاد یک سطح صاف‌تر، بعد از مراحل مذکور، یک مرحله نورد ملایم نیز انجام شود. سپس محصول گالوانیل شده به ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود.

درواقع، همین آلیاژ شدن Zn و سطح فولاد است که ماندگاری محصولات گالوانیله را نسبت به محصولات گالوانیزه بیشتر می‌کند. فولاد گالوانیل یک سطح خاکستریِ مات یکنواخت دارد و به راحتی قابل رنگ‌آمیزی است.

فرایند گالوانیل شدن ورق های فولادی؛ رول گالوانیله

مزایا و معایب گالوانیله چیست؟

مزیت ها

فولاد Galvannealed نسبت به فولاد بدون پوشش یا سایر مواد روکش دار مزایایی دارد که در ادامه بیان شده است.

  1. پوشش گالوانیله سخت‌تر و مقاوم‌تر از پوشش گالوانیزه است. در نتیجه، مقاومت در برابر خراش و انواع آسیب‌های بالا رفته و اجازه نمی‌دهد فولاد زیرین به راحتی در معرض آسیب قرار بگیرد.
  2. قابلیت شکل‌پذیری و جوش پذیری پوشش Galvanneal معمولاً بهتر از سایر انواع فولاد گالوانیزه است.
  3. گالوانیله در اصل برای رنگ آمیزی طراحی شده است. پوشش گالوانیل بسیار جاذب‌تر از پوشش گالوانیزه است. بنابراین، در صورتیکه نیاز به تولید ورق رنگی باشد، استفاده از ورق‌های گالوانیل برای رنگ آمیزی، بهتر از ورق گالوانیزه است. زیرا رنگ بسیار بهتر به سطح فولادهای گالوانیل می‌چسبد و به این ترتیب کیفیت ورق رنگی تولید شده را در برابر عوامل محیطی نامطلوب مثل خراشیدگی و رطوبت بالا می‌برد.

با توجه به اینکه پلیت‌های رنگی پایۀ تولید محصولاتی مانند فلاشینگ و ساندویچ پنل هستند، صفحات رنگی که پایۀ تولیدشان روش Galvannealed بوده است، از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

معایب

پوشش Galvanneal نازک تر از پوشش گالوانیزه است.

کاربردها

انواع مختلف فولاد از فولاد کم کربن نازک گرفته تا فولادهای کم آلیاژ ضخیمِ مقاومت بالا را می‌توان به روش گالوانیلینگ، روکش‌دار کرد و در موارد مختلف مورد استفاده قرار داد.

  • استفاده از نبشی گالوانیله جهت استفاده در ساخت قاب یا چهارچوب اتومبیل‌ها.
  • در مواردی که مقطع فولادی باید تحت تنش‌های کششی بالا قرار گیرد.
  • در مواردی که مقطع مورد نظر باید تحت فرایندهای شکل‌دهی و کشش عمیق قرار گیرد.
  • استفاده در ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات دریایی.
  • ساخت ورق کرکره.

شباهت ها و تفاوت های گالوانیزه با گالوانیله

  • گالوانیزه و گالوانیله هر دو به منظور مقاومت در برابر زنگ‌زدن و خوردگی طراحی شده‌اند.
  • استاندارد ساخت هر دو یکسان است: ASTM A 653/A 653M
  • هر دو از طریق فرایند گرم به صورت عبور از حمام مذاب فلزِ روی تولید می‌شوند (البته چند روش دیگر برای گالوانیزاسیون نیز وجود دارد).
  • فولاد گالوانیله در چرخۀ تولید خود، یک فرایند اضافی، یعنی آنیلینگ را نیز طی می‌کند.
  • قدرت رنگ‌پذیری و چسبندگی رنگ به فولادهای گالوانیلینگ بهتر از فولادهای گالوانیزه است.
  • محصولات گالوانیل رنگ مات‌تری دارند.
  • در مقایسه با گالوانیزه، محصولات گالوانیله پوشش‌شان سخت و شکننده است.
  • گالوانیل با علامت اختصاری A و گالوانیزه با علامت اختصاری G شناخته می‌شود. منظور از A60، فولادی است که گالوانیل شده و وزن پوشش Zn بر سطح آن، 60 اونس بر فوت مربع (17 گرم بر مترمربع) است. محافظت و ماندگاری یک مقطع گالوانیل شدۀ A60 بیشتر از A40 است.
شباهت ها و تفاوت های گالوانیزه با گالوانیله

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام