قیمت و مشخصات ساندویچ پنل سقفی، دیواری و سردخانه ای

 Vote: 1 person
ساندویچ پنل چیست؟

ساندویچ پنل (sandwich panel) یک ساختار سبک سه لایه، شامل دو ورق فلزی است که به موازات هم قرار گرفته‌اند و در بین آن‌ها یک عایق قرار داده شده است. عایقی که در بین این دو صفحه فولادی قرار داده می‌شود، اغلب از جنس پلی اورتان است. ساندویچ پنل ساختمانی شامل انواع سقفی، دیواری و دکوراتیو است. ساندویچ پانل سردخانه‌ای نیز نوع دیگری از این محصولات است. هر کدام از آن‌ها در ضخامت‌های مخصوص تولید می‌شوند. کارخانه‌های تولید کننده، این محصولات را در طول 1 تا 12 متر تولید می‌کنند که البته این بسته به نوع sandwich panel متغیر و متفاوت است. توضیحات کامل و بیشتر در ادامه همین مطلب ارائه شده است؛ با آنلاین سازه همراه باشید.

ساندویچ پنل چیست؟

ساندویچ پنل یک مجموعه مسطح است که از سه لایه تشکیل شده است: دو ورق فلزی و یک عایق در بین این دو صفحه فلزی قرار داده شده است. جنس ورق‌های فلزی می‌تواند از ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه و یا آلوزینک باشد. از این میان، استفاده از ورق آلوزینک رایج‌تر است. این صفحات پس از رنگ آمیزی به عنوان ورق رنگی به فروش می‌رسند.جنس مواد عایقی که در بین این دو ورق قرار داده می‌شود نیز می‌تواند پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اورتان و یا پلی استایرن باشد. این مواد عایق سبک وزن هستند. در نتیجه ساندویچ پانل یک ساختار سبک وزن است و این خود یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

پلی اورتان رایج‌ترین عایقی است که برای ساخت ساندویچ پانل‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت آن نسبت به دیگر عایق‌ها این است که در برابر آتش مقاومت بهتری دارد. البته در انتخاب نوع عایق، می‌بایست به نوع کاربری نیز توجه شود. به عنوان مثال، در مواردی که پارامترهای حرارتی و عایق در برابر حرارت مد نظر و ضروری است، sandwich panel با هسته PIR پیشنهاد می‌شود. در محصولاتی که از EPS به عنوان فوم عایق استفاده می‌شود، هزینه‌های خرید کاهش می‌یابد.

sandwich panel در کاربردهایی استفاده می‌شود که ترکیبی از استحکام بالا و وزن کم مورد نیاز است. با نگاه کردن به شکل ظاهری این پنل‌ها، می‌بینیم که در زمان ساخت، شیارهایی بر روی آن‌ها ایجاد شده است. وجود این شیارها کمک می‌کند تا مقاومت پنل در برابر نیروهای فشاری تا حد مطلوبی افزایش پیدا کند.

ساندویچ پنل چیست و ساختار آن چگونه است؟

مشخصات و ابعاد ساندویچ پنل

  • sandwich panelها با تنوع رنگی بسیار بالا تولید می‌‌شوند. 210 رنگ متنوع برای رنگ آمیزی پنل‌ها وجود دارد.
  • اگر از شیت آلومینیوم برای ساخت این محصول استفاده شود، ضخامت ورق‌ها می‌بایست بین 0.2 تا 2 میلی متر باشد.
  • در صورتیکه از آلوزینک استفاده شود، ضخامت ورق‌ها بین 70 سانتی‌متر تا 130 سانتی‌متر متغیر است.
  • ساندویچ پنل‌ها به روش کوره‌ای رنگ می‌شوند. ضخامت رنگ در قسمت بیرونی می‌بایست 25 میکرون و در قسمت داخلی و فوم 7 میکرون باشد.
  • اندازه طولی این محصولات 1- 13.60 متر است (بسته به نوع ساندویچ پنل و کارخانه تولید کننده).
  • ضخامت: در مورد انواع سقفی متغیر، در مورد انواع دیواری 4، 6 و 8 سانتی‌متر و در مورد انواع سردخانه‌ای 5، 8، 10، 12، 15، 18 و 20 سانتی‌متر است.

انواع ساندویچ پانل به لحاظ کاربرد

  1. ساندویچ پانل سقفی: در ضخامت های مختلف تولید می‌شود.
  2. دیواری: در ضخامت‌های 3، 4، 6، 8 و تا 20 سانتی متر تولید می‌شود.
  3. ساندویچ پانل سردخانه ای: در ضخامت‌های 5، 8، 10، 12، 15، 18 و 20 سانتی‌متر تولید می‌شود.
  4. ساندویچ پنل دکوراتیو: در اجرای نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار دارد.

همه انواع مذکور در طول 1 تا 12 متر (بسته به نوع و کاربرد) تولید می شود.

1- ساندویچ پنل سقفی

  • جزء ساندویچ پانل‌های ساختمانی محسوب می‌شود و مخصوص استفاده در سقف ساختمان‌ها است.
  • در وزن و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود.
  • در ساخت آن هسته مرکزی آن می‌بایست از بهترین عایق، یعنی پلی اورتان استفاده شود.
  • به شکل ذوزنقه‌ای تولید می‌شود؛ زیرا این شکل، امکان اورلب یا روی هم افتادن و پوشش دادن هر پنل با دیگری را به بهترین نحو فراهم می‌کند.
  • برای نصب Sandwich panel باید از بولت های گالوانیزه سر مته واشردار استفاده کرد و به این طریق، سقف را به اسکلت سازه متصل کرد.

انواع ساندویچ پنل؛ ساندویچ پنل سقفی

2- ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پنل دیواری (wall sandwich panel) برای دیوارها و پارتیشن‌های داخل سازه ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برابر باد، زمین لرزه و رانش مقاوم است. در ساخت wall sandwich panel از فوم پلی اورتان و پلی استایرن استفاده می‌شود که البته انواعی که با پلی اورتان ساخته می‌شوند مستحکم‌تر و مقاوم‌تر هستند.

ساندویچ پنل دیواری

3- ساندویچ پانل سردخانه ای

ساندویچ پنل سردخانه ای (could sandwich panel) برای سقف و دیوار سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای پوشش سقف و بدنه سردخانه از ساندویچ پنل سقفی و دیواری و برای پوشش کف نیز معمولاً از Sanwich panel دو رو نایلون استفاده می‌شود. استفاده از این محصول در دماهای خیلی پایین سردخانه ها، به بهینه سازی مصرف انرژی کمک می‌کند. بهترین could sandwich panel انوعی است که فوم یا عایق استفاده شده در آن از نوع پلی اورتان باشد.

عملکرد ساختاری sandwich panel

عملکرد ساختاری sandwich panel را می‌توان مشابه تیرآهن معمولی (I-Beam) دانست که در آن، بال های تیرآهن در برابر بارهای خمشی و جانبی مقاومت می‌کنند. در حالیکه متریال موجود در هسته، همانند جان تیرآهن عمل کرده و در برابر بارها و نیروهای برشی مقاومت می‌کند. این ایده که برای ساخت sandwich panel از یک لایۀ سبک اما ضخیم و فوم مانند برای هسته و لایه‌های نازک اما قوی به عنوان ورق در دو طرف هسته استفاده شود، از همین ساختار تیرآهن منشاء گرفته است. در کنار عملکرد ساختاری مناسب، استحکام، وزن سبک و تطبیق پذیری با شرایط مختلف، باعث محبوبیت و گسترش استفاده از آن شده است.

مراحل نصب

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری و سقفی، به اختصار به شرح زیر است:

  1. مصالح مورد نیاز به محل انتقال داده می‌شود. این مصالح شامل پانل‌های ساندویچ، اجزای ساب فریم یا cold-formed shapes و لوازم مربوط به اتصالات است. این لوازم شامل فلاشینگ، بست، واشر، وسایل مربوط به آب بندی پنل‌ها و غیره است.
  2. ساب فریم‌ها مونتاژ می‌شود به تیرها، ستون‌ها و پروفیل زد متصل و نصب می‌گردد.
  3. روکش محافظ sandwich panel برداشته می‌شود. سپس، با استفاده از بست‌های مناسب، به اعضای سازه‌ای زیر قاب بسته و چفت می‌شود.
  4. درزهای بین ساندویچ پنل ها آب بندی شده و ورق فلاشینگ نصب می‌شود.

مزایا و معایب ساندویچ پنل چیست؟

مزیت ها

  • نصب آسان.
  • ظاهر زیبا و چشمگیر.
  • مؤثر در افزایش عمر مفید ساختمان.
  • عایق سرما و گرما و در نتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی.
  • عایق صدا.
  • مقاومت مناسب در برابر فشارهای بالا.
  • صرفه اقتصادی.
  • افزایش سرعت اجرای کار؛ برای یک اکیپ ساختمانی ماهر، نصب 600 متر مربع ساندویچ پنل حدود 8 ساعت زمان می‌برد.
  • تنوع رنگی بالا که دست مشتریان را برای انتخاب، چه به لحاظ سلیقه‌ای، چه به لحاظ اقلیمی باز گذاشته است. شما می‌توانید برای مناطق سردسیر از رنگ‌های تیره و برای مناطق گرمسیر از رنگ‌های روشن که نور آفتاب را کمتر جذب می‌کند استفاده کنید.

معایب

  • هوا را از خود عبور نمی‌دهند؛ نیاز به تهویه لازم خواهد شد.
  • نور را از خود عبور نمی‌دهند.
  • مواد اولیه برای ساخت آن‌ها باید از طریق واردات تأمین شود.
مزیت های ساندویچ پنل چیست؟

قیمت ساندویچ پنل و کارخانه های تولید کننده

آرمه فولاد آسیا، مدرن تجارت، آسان بام راد و پولاد مشبک ایستا از کارخانه های تولید کننده هستند. ساندویچ پنل ماموت، کبیر، شیراز و اصفهان نیز از برندها و کارخانه‌های معروف تولید کنندۀ این محصول هستند. قیمت ها بسته به برند و کارخانه تولید کننده متفاوت است. اما عوامل دیگری نیز بر قیمت ها تأثیر گذار است؛ از جمله:

  • ضخامت ساندویچ پنل.
  • نوع sandwich panel (سقفی، دیواری، سردخانه ای، دکوراتیو).
  • جنس ورق فلزی که در ساخت آن استفاده می شود (آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیوم).
  • قیمت ورق آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک.
  • نوع عایق؛ قیمت موادی که به عنوان عایق در ساخت ساندویچ پنل استفاده شده است.
  • کیفیت تزریق عایق.

کیفیت sandwich panel و مقاومت آن‌ها در برابر آب، رطوبت، نور خورشید و به طور کلی عوامل جوی، بسیار مهم است. چون حرف اول را در ماندگاری و طول عمر آن می‌زند. جهت استعلام قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل با کارشناسان فروش ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید. کارشناسان ما شما در امر خرید به بهترین نحو همراهی خواهند کرد و با توجه به نیاز کاری‌تان، راهنمایی‌های لازم را در خصوص بهترین انتخاب ارائه خواهند کرد. همراهی کارشناسان فروش از ابتدا تا پایان روند خرید و پرداخت نهایی وجه در محل تحویل بار، ارزشی است که آنلاین سازه برای شما مشتری گرامی در نظر گرفته است. با ما تماس بگیرید: 66396090 – 021؛ آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر...


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام