خدمات رول فرمینگ سرد و گرم ورق و لوله

 Vote: 1 person
خدمات رول فرمینگ سرد و گرم ورق و لوله

رول فرمینگ (Rollforming) عبارتست از یک فرایند پیوسته که طی آن ورق فلزی از دستگاهی که حاوی یک مجموعه متوالی از غلتک‌های جفت شده است می‌گذرد تا به تدریج تغییراتی در شکل ورق ایجاد شود. این تغییرات در نهایت خود را به شکل یک نمایۀ پیچیده نشان می‌دهد. تولید مقاطع طویل با ضخامت کم و وزن سبک، از مزیت های روش Roll forming است. انجام عملیات ثانویه مانند پانچ و جوشکاری در خط تولید، از دیگر مزیت‌های قابل توجه است. این فرایند در صنایع مختلف از جمله ساخت خودرو، اجزای پنل‌های خورشیدی، ساخت انواع پروفیل و قاب درب و پنجره کاربرد دارد. فولاد، فولادِ گالوانیزه، استنلس استیل و آلومینیوم از جمله آلیاژهایی هستند که قابلیت رول فرمینگ دارند.

رول فرمینگ چیست؟

رول فرمینگ فلزات یک عملیات خمشی متوالی است که طی آن رول ورق یا نوار فلزی از میان مجموعه متوالی از غلتک‌ها و ایستگاه‌ها عبور داده می‌شود. هر یک از این غلتک‌ها و ایستگاه‌ها، بخشی از خمش و تغییر شکل را انجام می‌دهند. جنس رول‌ها یا نوارهای فلزی می‌تواند از فولاد، آلومینیوم و یا استنلس استیل باشد. این روش برای تولید قطعات طویل در مقادیر زیاد، ایده آل و مقرون به صرفه است.

در فرایند فرمینگ، سیم‌پیچ‌ها و یا نوارهای بلندی وجود دارد که مسئول شکل‌دهی به ورق‌های فلزی هستند. این سیم پیچ‌ها، ورق صاف را به یک قطعه پروفیل منحنی شکل تبدیل می‌کند. جنبه منحصر به فرد این رویکرد، وجود ایستگاه‌های شکل دهی متوالی است که هر کدام فلز را به سمت شکل مورد نظر سوق می‌دهند. این دستگاه‌ها را می‌توان با استفاده از کامپیوترهای مخصوص کنترل کرد. بسته به مشخصات هدف، برنامه را به کامپیوتر می‌دهیم. این کامپیوتر هوشمند، شکل بهینه غلطک‌ها را برای حداکثر کارایی محاسبه و مسیر را طراحی می‌کند. هرچه شکل مورد نظر پیشرفته‌تر باشد، مواد از غلتک‌های بیشتری عبور خواهد کرد. خط رول‌فرمینگ می‌تواند فلز را خم کند، فلز را به لوله‌ها تبدیل کند، ساختارهای پیچ و خم فلزی ایجاد کند و در طول فرآیند، در صورت نیاز، سوراخ‌کاری را نیز انجام دهد.

انواع فرمینگ ورق

  1. فرمینگ گرم: در مورد ورق‌های ضخیم، از فرمینگ گرم استفاده می‌شود. دمای بالا در روش گرم، کمک می‌کند تا فرمینگ راحت‌تر و سریع‌تر انجام گیرد. تنظیم دما و کنترل آن در روش گرم بسیار مهم است. زیرا عدم کنترل و تنظیم صحیح آن، سبب از بین رفتن مقطع مورد نظر می‌شود.
  2. فرمینگ سرد: در مورد ورق‌های با ضخامت کم انجام می‌شود. در این روش، دما بالا نیست و مادۀ اولیه برای فرمینگ، معمولاً تختال و کلاف است.

رول فرمینگ چیست؟

غلتک هایی که در دستگاه‌های رول فرمینگ تعبیه شده‌اند، به دو صورت هستند:

  1. گاه این غلتک‌ها قالب های فلزی با کانتور دقیق هستند که ورق فلز ورودی را شکل می دهند.
  2. این غلتک ها می تواند رول های محرکی باشند که نوار را از طریق واحد رول فرمینگ می‌کِشند.

به طور کلی، شکل ظاهری غلتک‌های Roll forming می‌تواند ساده باشد، شبیه غلتک‌هایی که در فرودگاه‌ها برای انتقال چمدان‌ها استفاده می‌شود؛ یا اینکه بسته به کار و هدف مورد نظر، شکلی پیچیده داشته باشند.

خم کاری در رول فرمینگ

مختصری از تاریخچۀ Roll Forming

مفهوم رول فرمینگ و استفاده از حالات مشابه آن را به 600 سال قبل از میلاد نسبت داده‌اند. رول‌فرمینگ باستانی معمولاً شامل کوبیدن فلزات زمینی انعطاف‌پذیر، از جمله مس و طلا، با اجسام سخت بود تا زمانی که صاف شوند و یا به شکل مورد نظر درآیند. شکل‌های پیشرفته‌تر rollforming قرن‌ها بعد توسعه یافت. یکی از اولین طرح‌های شناخته شده از یک رول‌ساز مدرن‌تر، در یک نقاشی از لئوناردو داوینچی که در طرح خود یک میل نورد را به تصویر کشیده، دیده شده است. این نقاشی به سال 1480 بر می‌گردد و در آن جسمی به تصویر کشیده شده است که از میان غلتک‌های استوانه‌ای عبور می‌کند تا مسطح شود. اولین کارخانه رولفرمینگ/فلزکاری صنعتی واقعی که در تاریخ نیز ثبت شده است، در اوایل دهه 1600 در بریتانیا راه اندازی شد.

مزایا و کاستی های رول فرمینگ

مزیت ها

  • رول فرمینگ در دمای اتاق قابل انجام است و نیازی به دماهای بالا نیست. به این ترتیب، دیگر خبری از معایب اعوجاج ناشی از فرم دهی و شکل دهی داغ نیست. همچنین در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.
  • برای تولید مقاطع طویل و بلند بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است. می توان تعداد زیادی پروفیل بلند را تولید کرد و برش داد که این خود در صرفه جویی هزینه ها مؤثر است.
  • فرآیندهای ثانویه مانند پانچ یا حتی جوشکاری را می توان در یک خط تولید ادغام کرد.
  • می توان از رول ورق های فولادی، می توان پروفیل هایی همانند پروفیل هایی که به روش اکستروژن تولید می کنند، تولید کرد.
  • با استفاده از روش رول فرمینگ، می توان مقاطع فولادی با وزن سبک تولید کرد.
  • ضخامت دیوارۀ مقطع مورد نظر را می تون بر حسب نیاز ساختاری قطعه تنظیم کرد و از ایجاد ضخامت اضافی که منجر به ایجاد وزن اضافه و همچنین مصرف بیشتر مواد می شود، دوری جست.
  • مقاطعی با تلرانس بسیار اندک و پرداخت های جذاب تولید می شود.

کاستی

اگر قرار باشد مقاطعی در تعداد اندک تولید شود، این روش مقرون به صرفه نخواهد بود.

نکات قابل توجه

  1. ورق‌هایی که لحیم‌کاری روی آن‌ها صورت گرفته و یا آنیلینگ و بریزینگ شده‌اند، قبل از فرمینگ باید حرارت داده شوند.
  2. در رول فرمینگ ورق های رنگی، به منظور جلوگیری از ترک خوردن رنگ در زمان خمش ورق‌، قبل از فرم دهی ورق‌ها را حرارت می‌دهند.
  3. ورق‌هایی که تحت این روش قرار می‌گیرند، اغلب انحناهایی دارند.
  4. قسمت‌هایی از ورق که تحت خمش قرار می‌گیرد، اندکی از ضخامت ورق کاسته می‌شود.

کاربردها

فواید متعدد رول فرمینگ، استفاده از آن را در صنایع مختلف رواج داده است؛ از جمله:

  • صنعت خودروسازی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساختمان سازی
  • ساخت تجهیزات کشاورزی
  • ساخت پروفیل زد
  • تولید ورق کرکره
  • ساخت لوله و پروفیل‌های درب و پنجره
  • ساخت خرپاهای سقف
  • اجزای پنل‌های خورشیدی
  • داربست های فلزی
  • اجزای آسانسور
  • اجزای قفسه های صنعتی و تجاری.
  • تولید ناودانی پرسی.
کاربردهای رول فرمینگ

کدام فلزات و آلیاژها را می توان رول فرمینگ کرد؟

مهمترین و پر استفاده‌ترین ورق‌های آلیاژی را می‌توان با استفاده از فرایند و دستگاه‌های Roll forming شکل داد و به حالات مورد نظر تبدیل کرد. اگر در صدد استفاده از این روش هستید، خوب است بدانید این فرایند در مورد ورق‌های زیر کاربردی و قابل اجرا است:

به طور کلی آلیاژ استنلس استیل به واسطۀ شکل پذیری خوبی که دارد، از قابلیت خوبی هم برای رول فرمینگ برخوردار است. اما از میان گریدهای آلیاژ استنلس استیل، گرید 430 بیشترین و بهترین فرم پذیری را دارد و از این رو برای این کار مناسب‌تر است.

بخش های مختلف ماشین رولفرمینگ

هر دستگاه رول‌فرمینگ فلزی بسته به محصولی که رولفرم می‌کند، قطعات و بخش‌های متفاوتی دارد. به علاوه، ممکن است برای محاسبه اندازه، سرعت و پیچیدگی‌های کار، به قطعات بیشتر یا کمتری نیاز باشد. اما به طور کل، برخی از المان‌ها یا اعضای یک دستگاه رولفرمر همواره ثابت هستند. از جمله:

  1. منبع تغذیه (Power source)
  2. غلتک های شکل دهی
  3. غلتک هایی که مسئول حرکت دادن قطعه هستند.
  4. ایستگاه های فرم دهی
  5. بخش برش (گیوتین)
  6. مخازن هیدرولیک
  7. کنترل کننده

بخش های مختلف دستگاه های رول فرمینگ

منبع تغذیه

بخش اساسی یک رولفورمر نحوه کارکرد و قدرت آن است. اکثر رول‌فرم‌کننده‌های داخل کارخانه ها از الکتریسیته به‌عنوان منبع تغذیه اولیه استفاده می‌کنند. اما رول‌فرم‌کننده‌های کوچک‌تر قابل حملی نیز وجود دارند که منبع تغذیه شان موتورهای گازی است.

غلتک ‌های شکل‌دهی

غلتک‌های شکل‌دهی و ایستگاه‌های شکل‌دهی اجزای جدا گانه‌ای هستند که فلز برای خم شدن یا تشکیل شکل دلخواه از آن‌ها عبور می‌کند. غلتک‌های شکل‌دهی در یک سری پیشرونده کنار هم قرار می‌گیرند تا فرآیندی را که برای تشکیل محصول نهایی استفاده می‌شود، تکمیل کنند. جنس اکثر غلتک ها از فولاد کروم سخت و یا استنلس استیل است. در برخی از ماشین ها، غلتک های شکل دهنده نیز غلتک های محرک هستند.

غلتک های محرک

وظیفۀ غلتک‌های محرک، حرکت دادن و انتقال قطعه در داخل دستگاه است. در برخی از رول‌فرمرها غلتک‌های شکل‌دهی و محرک یکی هستند. در برخی دستگاه ها نیز این دو نوع غلتک عملکردهای مجزا دارند یعنی یکی از آن‌ها مسئول شکل دهی و دیگری مسئول نقل و انتقال است. جدا بودن عملکرد این غلتک‌ها این مزیت را دارد که از فشار مضاعف وارد بر فلز که ممکن است معایبی در پی داشته باشد، پیشگیری می‌شود. جنس غلتک های محرک معمولاً از فلزات و یا پلی اورتان است.

ایستگاه های شکل دهی بخش مهم دستگاه رول فرمینگ

ایستگاه های شکل دهی، بخش‌هایی هستند که در آن فلز توسط یک جفت غلتک شکل دهنده خم و یا دستکاری می‌شود. در واقع، هر چه تعداد ایستگاه‌های شکل دهی در ماشین بیشتر باشد، کیفیت محصول نهایی بالاتر می‌رود. زیرا شکل دهیِ تدریجی، تنش های وارده به مواد را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، داشتن ایستگاه های شکل دهی بیشتر در دستگاه رولفرمینگ سقف فلزی در به حداقل رساندن احتمال oil canning کمک می‌کند.

برش (گیوتین)

در دستگاه های رولفرمر بخشی به نام گیوتین وجود دارد که در صورت نیاز به برش مقاطع تولید شده، از آن استفاده می‌شود. با استفاده از گیوتین می‌توان مقطع فلزی را در طول مورد نظر برش داد. قیچی با رولفرمرهای پردازش کویل فلزی و ورق بسیار رایج است. برش با قیچی می‌تواند در دو حالت صورت گیرد:

  1. Post-cut shear: برش مقطع بعد از فرایند رول فرمینگ و تولید آن. در این حالت، ماده اولیه ابتدا در ایستگاه های شکل دهی شکل می‌گیرد و سپس برش می‌شود. یکی از مزایای برش پس از تکمیل فرم‌دهی این است که هیچ محدودیتی در طول برش وجود ندارد. محصولات را می‌توان به اندازه یک پا یا کوتاه‌تر بدون هیچ مشکلی برش داد.
  2. Pre-cut shear: برش ماده اولیه قبل از ورود آن به دستگاه. قیچی هایی که در این مورد استفاده می‌شوند محدودیتی دارند و آن هم محدودیت در طول برش است. امکان برش در اندازه های طویل در Pre-cut shearوجود ندارد. اما در عوض، برای فلزات صاف یا نورد نشده برش تمیزتری نتیجه می‌دهد.
غلتک در دستگاه های رول فرمینگ

تفاوت Roll forming با استامپینگ

تفاوت رول فرمینگ با استامپینگ این است که در استامپینگ تغییر شکل یا فرم دهی، به صورت یکجا در کل قطعه مورد نظر ایجاد می‌شود. اما در رول فرمینگ، تغییر شکل ها مرحله به مرحله صورت می‌گیرد و در هر مرحله مقدار کمی کرنش فرم دهی بر قطعه اولیه ایجاد می‌شود و حتی در هر زمان، تنها بخش کوچکی از قطعه خم می‌شود. به همین دلیل، با استفاده از فرایند Roll forming می‌توان به قطعاتی با اشکال پیچیده‌تر دست یافت.

خدمات رول فرمینگ ورق

یکنواختی، تلرانس بسیار اندک و کیفیت بالا، از ویژگی های فرایند rollforming است. جهت استعلام قیمت خدمات رول فرمینگ ورق، با شمارۀ 90000011 و یا 66396090- 021 تماس بگیرید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام