قرنیز لوکس سرامیکی، سنگی و پی وی سی

 Vote: 2 person
قرنیز چیست؟

قرنیز یک المان نوار مانند از جنس چوب، پلاستیک، سرامیک، PVC و سنگ است که در پایین‌ترین بخش دیوارها تعبیه می‌شود. این المان در انواع ساده، برجسته، تاشو، جدا شونده و ارتفاع بلند به فروش می‌رسد. قیمت آن بسته به جنس و نوع ساختار متفاوت است. قرنیزها به منظور حفاظت از بخش پایینی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حفاظت در برابر برخورد اشیا و عواملی مانند نفوذ آب از کف و انتشار آن در دیوار. علاوه بر حفاظت، قرنیز جنبۀ زیباسازی نیز دارد و تأثیر بسزایی در دید کلی از فضا و دکوراسیون داخلی دارد. توجه ویژه به نما و طراحی داخلی خانه با استفاده از مصالحی کاربردی و زیبا مانند سنگ، چوب، MDF و PVC، بخشی از نیاز انسان به زیباسازی محیط زندگی اش را برطرف کرده است.

قرنیز چیست، چه کاربردی دارد و چرا اجرا می شود؟

قرنیز بخشی کوچک اما مهم از دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان‌های مختلف است. این المان که از جنس‌های گوناگونی مانند سنگ، چوب، MDF و غیره ساخته می‌شود و به صورت نواری یا تخته‌ای در پایین‌ترین بخش دیوارهای ساختمان تعبیه می‌شود. در واقع، قرنیز را می‌توان یک حائل و مرز میان کف ساختمان با دیوارها دانست. به این ترتیب، منجر به ایجاد زیبایی خاصی در ساختمان می‌گردد. اگر چه زیبایی یکی از مهمترین دلایل استفاده از این مصالح می‌باشد، اما تنها کاربرد آن نیست.

کاربردها

قرنیز در وهله اول درز و شکاف میان دیوار و کف ساختمان را پوشش می‌دهد. بدون استفاده از قرنیز نمای زیبایی را شاهد نخواهیم بود. این موضوع بخصوص زمانی که برای پوشش کف منازل از پارکت لمینت استفاده می‌شود، بیشتر مشهود است. زیرا لمینت‌ها معمولا انبساط و انقباض دارند. به همین خاطر، آن ها را با فاصله حدود یک سانتی‌متری دیوار کار می‌گذارند. در صورتی که قرنیز این فضا را پر نکند، نمای نامناسبی را به نمایش خواهد گذاشت.

اما به هر حال، قرنیز در کنار نقش زیباسازی ساختمان، کاربردهای مهم دیگری هم دارد. برخی از کاربردها آن در زیر بیان شده است.

  • بخشی از دیوارها از گچ ساخته شده است. گچ به شدت نسبت به رطوبت و آب حساسیت دارد. قرنیز از نفوذ آب و رطوبت و انتشار نم روی دیوارها جلوگیری کرده و مانع خرابی دیوار می‌شود.
  • دیوارها را از آسیب دیدگی در امان نگه می‌دارد. امکان برخورد اشیاء مختلف با دیوار در بخش پایینی آن بسیار زیاد است. این موضوع بخصوص هنگام نظافت خانه با جارو برقی یا حرکت صندلی و اشیاء این چنینی بیشتر رخ می‌دهد. قرنیز از ضربه مستقیم به دیوار و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند.
  • از آن به عنوان پوشش کابل، سیم و لوله استفاده می‌شود. این موارد در ساختمان‌ها معمولا از پای دیوار عبور می‌کند. با قرار دادن قرنیز روی آن‌ها، از خراب شدن نما جلوگیری می‌شود.
  • به افزایش طول عمر کفپوش‌ها کمک می‌کند. با توجه به این که کفپوش‌های لمینتی انقباض و انبساط دارند، آن‌ها را حدود چند میلی‌متر با دیوار فاصله می‌دهند. قرنیزها با پوشش دادن این فضا، علاوه بر این که به بهبود و زیبایی نما کمک می‌کنند، از نفوذ گرد و غبار و آلودگی به کفپوش و خرابی آن هم جلوگیری خواهند کرد.

 

انواع قرنیز

قرنیزها در انواع بسیار متنوعی تولید و در ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تنوع هم در ساختار و هم در جنس آن‌هاست. بنابراین، زمانی که شما قصد انتخاب قرنیز برای خانه یا ساختمان‌تان دارید، ترکیب تنوع جنس و ساختار آن، گزینه‌های بی‌شماری پیش روی‌ شما قرار می‌دهد. در این بخش انواع قرنیز را هم از نظر سبک و ساختار و هم از نظر جنس بررسی کرده‌ایم. با کسب اطلاعات مناسب در این زمینه، می‌توانید بهترین نوع آن را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

انواع قرنیز از نظر سبک و ساختار

این روزها قرنیزها از نظر شکل ظاهری و ساختار بسیار متنوع هستند. دلیل آن هم استفاده از این مصالح برای کاربردهای گوناگون و در ساختمان‌های مختلف است. بدون شک، قرنیزی که برای پوشش دادن سطح در یک ساختمان اداری استفاده می‌شود، تا حد زیای با انواعی که جهت زیبایی در یک خانه لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت دارد. همچنین فضای پشت قرنیز هم در انتخاب آن تاثیر زیادی دارد.

انواع قرنیز از نظر ساختار؛ قرنیز ساده، انعطاف پذیر و برجسته

1- قرنیز ساده

همانطور که از نام این قرنیزها مشخص است، ساختاری ساده دارند. در واقع، سطح آن‌ها هیچ گونه برجستگی نداشته و در اکثر موارد از تزئینات خاصی هم در آن‌ها استفاده نمی‌شود. این موارد به دلیل سادگی، معمولا سبک و ارزان هستند که البته این موضوع تاثیر در نمای آن‌ها نمی‌گذارد. قرنیز ساده با ساختار انواع ساختمان سازگار بوده و از سطح جذابیتی مناسبی هم برخوردار است. این نمونه‌ها در جنس‌های مختلفی هم تولید می‌شوند که با توجه به نوع ساختمان تان، می‌توانید جنس مناسب آن را انتخاب کنید.

2- انواع برجسته

با این که امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها از قرنیز ساده استفاده می‌شود، اما نوع برجسته هم کاربردهای خاص خود را دارد. این نوع قرنیز معمولا جهت زیبایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به طرح خود، می‌تواند حس شیک و لاکچری بودن را به خانه اضافه کند. این نمونه‌ها هم می‌توانند در جنس های مختلفی از جمله سنگ، چوب و حتی پی وی سی تولید شوند. با این حال، در اکثر موارد قرنیزهای برجسته جنس سنگی دارند.

3- قرنیز انعطاف پذیر

این نمونه‌ها دارای ساختاری انعطاف‌پذیر بوده و تا حدودی می‌توانند نسبت به تغییر شکل مقاومت نشان دهند. خاصیت انعطاف‌پذیری قرنیزها به آن‌ها کمک می‌کند تا در اثر فشار ناشی از قرار گرفتن اشیاء مقاومت داشته و خراب نشوند. این در حالی است که سایر انواع قرنیز با ایجاد فشار بالا، دچار آسیب دیدگی و شکستگی خواهند شد. ام دی اف با روکش وینیل یکی از رایج‌ترین نمونه‌های قرنیز انعطاف‌پذیر به شمار می‌آید که برای دکوراسیون داخلی منازل یا ساختمان‌های اداری بسیار مناسب هستند.

4- قرنیزهای جدا شونده

زمانی که از قرنیزهای ثابت استفاده می‌کنید، همیشه باید همین شکل را در خانه یا ساختمان تان تحمل کنید. مگر این که قرنیز را به صورت کامل جدا کرده و نمونه دیگری جایگزین آن نمایید. اما انواع جدا شونده دارای خاصیت جا بجایی هستند. به عبارت دیگر، در دو یا چند لایه ساخته شده و شما می‌توانید به دلخواه نسبت به جداسازی یا اتصال آن‌ها اقدام کنید. این قرنیزها تنوع مناسبی را هم برای شما به همراه خواهند داشت. با این حال، نسبت به سایر نمونه‌ها با استقبال زیادی مواجه نبوده و در برخی موارد خاص استفاده می‌شوند.

5- قرنیزهای با ارتفاع بلند

این مصالح کاربردی از نظر ارتفاع هم تنوع بسیار زیادی دارند. شما باید با توجه به عوامل گوناگونی از جمله نمای داخلی ساختمان تان، کاربرد آن، ارتفاع دیوارها و موارد این چنینی دیگر، ارتفاع قرنیزتان را انتخاب کنید. قرنیزهای با ارتفاع بلند هم در جنس‌های مختلف تولید شده و به ساختمان‌هایی که دیوارهای بلندی دارند، نمای زیبایی می‌بخشند. این نمونه همچنین در صورتی که نیاز به محافظت از دیوار تا ارتفاع بالاتری وجود داشته باشد، بسیاری کاربردی هستند.

6- قرنیز تاشو

این نمونه برخلاف سایر موارد که شکلی و ثابت و یک تکه دارند، از دو یا چند تکه مختلف تشکیل شده و امکان تا زدن آن وجود دارد. در بسیاری از موارد، لبه‌های قرنیز تا ۱۸۰ درجه به هر طرف تغییر می‌کنند و امکان نصب آن با زاویه مناسب برای شما فراهم خواهد بود. قرنیزهای تاشو علاوه بر کف ساختمان، گاهی اوقات برای افزایش زیبایی بین دیوارها و سقف هم نصب می‌شوند. این نمونه معمولا از جنس ام دی اف ساخته شده و تنوع رنگ و طرح بالایی دارد. پس اگر دنبال طرحی یک تکه برای قرنیز هستید که در عین حال سنتی نباشد، نمونه‌های تاشو بهترین گزینه پیش روی شما به حساب می‌آیند.

انواع قرنیز از نظر جنس

همانطور که مشاهده کردید، قرنیزها دارای ساختار و شکل ظاهری بسیار متنوعی هستند. این مصالح از نظر جنس هم در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که ترکیب ساختار و جنس می‌توانید طیف وسیعی از قرنیز را پیش روی مشتریان قرار دهد. با این حال، در هنگام انتخاب قرنیز توجه به جنس از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای این که بتوانید بهترین جنس آن را انتخاب کنید، باید عوامل گوناگونی را مورد توجه قرار دهید که کاربرد ساختمان از جمله مهمترین آن ها محسوب می‌شود. برای مثال، در صورتی که احتمال برخورد با رطوبت و آب در ساختمان شما زیاد است، انتخاب قرنیز چوبی گزینه چندان مناسبی نیست.

از طرف دیگر، باید به دکوراسیون داخلی و سایر عناصر استفاده شده در آن هم توجه داشته باشید. هر چه هماهنگی بیشتری بین عناصر مختلف استفاده شده در دکوراسیون وجود داشته باشد، زیبایی بیشتری را شاهد خواهیم بود. بنابراین، سعی کنید جنس قرنیز را هماهنگ با سایر عناصر نمای داخلی انتخاب کنید. نوع کاربری ساختمان هم تا حد زیادی در تعیین این مصالح مهم تاثیرگذار است. برخی از مهمترین انواع قرنیز از نظر جنس، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قرنیز چوبی
  • PVC یا پلاستیکی
  • قرنیز سرامیکی
  • قرنیز سنگی

انتخاب جنس قرنیز باید با توجه و اطلاعات لازم صورت گیرد. در ادامه، هر کدام از این نمونه ها را به صورت کامل توضیح داده و به بیان ویژگی هایشان می‌پردازیم تا بتوانید قرنیزی با بهترین جنس را برای خانه و ساختمان خود، انتخاب نمایید.

انواع قرنیز؛ قرنیز پلاستیکی

انواع چوبی

قرنیزهای چوبی از جمله زیباترین انواع قرنیز به شمار می‌آیند و در عین حال قیمت بالایی هم دارند. برخلاف نمونه‌های سرامیکی و سنگی، تنوع طرح و رنگ در این نمونه بسیار بالا است. به گونه‌ای که شما به راحتی می‌توانید قرنیز چوبی مناسب برای خانه یا ساختمان خود را پیدا کنید. برای ساخت آن، عمدتاً از چوب درختانی مثل بلوط، گردو، گیلاس و کاج که جنس و استحکام مناسبی دارند استفاده می‌شود. قرنیز چوبی یکی از قدیمی‌ترین انواع قرنیز استفاده شده در ساختمان‌ها بوده و پیشینه استفاده از آن با نمونه‌های سنگی برابری می‌کند. به عبارت دیگر، اگر چه تنوع این نمونه در سال های اخیر به شدت افزایش یافته، اما یک قرنیز جدید محسوب نمی‌شود.

نکته مهم در رابطه با این نمونه قرنیزها، حساسیت آن‌ها در برابر رطوبت و آب است. به همین خاطر، معمولا آن‌ها را با لایه‌هایی از مواد شیمیایی مقاوم در برابر رطوبت مانند رزین پوشش می‌دهند. با این حال، طول عمر قرنیز چوبی باز هم نسبت به سایر نمونه های دیگر، کمتر است. با توجه به حالت طبیعی و رنگ‌بندی قرنیزهای چوبی، با نمای گرم ساختمان‌ها هماهنگ بوده و جلوه بسیاری زیبایی ایجاد می‌کند. در نهایت، باید بگوییم که اگر دنبال تنوع در طرح، رنگ و نمایی فوق العاده زیبا هستید، می‌توانید قرنیزهای چوبی را انتخاب کنید. به ویژه اگر در لمبه کاری ساختمان خود از لمبه‌های چوبی استفاده کرده‌اید و یا از چوب در دکوراسیون داخلی استفاده کرده‌اید. در کل، در زمان خرید، قیمت بالاتر قرنیزهای چوبی نسبت به سایر نمونه‌ها و حساسیت‌شان به رطوبت را در نظر داشته باشید.

قرنیز پی وی سی

نمونه‌های PVC قرنیز، به طور کامل ساخت دست بشر بوده و دیگر آن حالت طبیعی را ندارند. با این حال، مزیت‌های زیادی دارند و به یکی از وسوسه انگیزترین گزینه‌ها برای مشتریان تبدیل شده‌اند. قرنیز PVC از تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ برخوردار است که از این نظر تا حد زیادی به نمونه‌های چوبی شباهت دارد. اما مقاومت آن‌ها نسبت به قرنیزهای چوبی بیش‌تر بوده و خیلی از معایب آن‌ها را ندارد. برای مثال، مقاومت بالا در مقابل رطوبت و عوامل خورنده از جمله این موارد است. این مقاومت منجر به افزایش طول عمر آن‌ها نسبت به انواع چوبی گردیده است. دیگر مزایای این محصول در ادامه بیان شده است.

  • معمولا از پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند.
  • دارای ساختاری چند لایه هستند که همین موضوع مقاومت و استحکام‌شان را هم بالا برده است.
  • معمولا دارای ساختار توخالی بوده و فضای مناسبی برای رد شدن سیم‌ها و کابل‌ها ایجاد می‌کند.
  • نصب قرنیزهای پی وی سی سخت نیست.
  • در صورت نیاز، امکان کندن و جا بجایی آن‌ها وجود دارد.
  • قیمت ارزان، مزیت دیگری است که استفاده از آن‌ها را گسترش داده است.

مواردی همچون عدم امکان رنگ‌آمیزی، عدم امکان استفاده در معرض نور مستقیم آفتاب و طبیعی نبودن، برخی از معایب این قرنیزهای جدید محسوب می‌شوند.

قرنیز PVC

قرنیز سرامیکی

این نمونه قرنیز از جنس سرامیک ساخته شده و بیشترین استفاده را در ساختمان هایی دارد که کف آن ها هم با سرامیک پوشش داده شده است. قرنیز سرامیکی از دوام بسیار بالایی برخوردار بوده و از مقاوت فوق العاده ای در برابر نغوذ آب و رطوبت برخوردار است. این نمونه عمدتا در دو طرح ساده و برجسته تولید می‌گردد و از نظر رنگ و تزئینات تنوع چندانی ندارد. با این حال، قیمت آن نسبت به جنس های دیگر مناسب بوده و به خصوص برای ساختمان های اداری و مکان هایی که جنبه عمومی دارند، مناسب است.

با توجه به این که امروزه در اکثر ساختمان‌ها از کفپوش لمینت استفاده می‌شود، تقاضای زیادی برای استفاده از قرنیزهای سرامیکی وجود ندارد؛ بخصوص در منازل و ساختمان‌های لوکس. اما باز هم با توجه به کاربرد ساختمان و محیط آن، این نمونه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای مثال، در صورتی که قصد استفاده از قرنیز برای نمای خارجی را داشته باشید، نوع سرامیکی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن از همه جنبه‌ها است.

 

انواع سنگی

قرنیزهای سنگی در گذشته بیشتر کاربرد را داشت و در همۀ ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با روی کار آمدن جنس‌های جدید، دیگر مانند قبل از آن استقبال نمی‌شود. قرنیز سنگی معمولا از سنگ‌های مرمر، گرانیت و تراورتن تولید و برای پوشش دادن سطوح در محیط های هماهنگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، در صورتی که کف ساختمان از جنس سنگ یا سرامیک ساخته شده باشد، استفاده از قرنیز سنگی بهتر است. در غیر این صورت، هماهنگی قرنیز با کف از بین رفته و نمای چندان زیبایی ایجاد نمی‌شود.

قرنیزهای سنگی از نظر طرح و رنگ تنوع چندان زیادی ندارند. نصب آن‌ها هم مانند انواع سرامیکی، با سیمان و ملات انجام شده و برای افراد مبتدی نسبتاً دشوار است. در کنار همه این موارد، قیمت قرنیزهای سنگی نسبت به سایر انواع آن بیشتر است. تمام این موارد در کنار هم باعث شده که استفاده از این نمونه در ساختمان های امروزی تا حد زیادی محدود شود.

قرنیزهای سنگی به دلیل شکل طبیعی خود، زیبایی فوق العاده‌ای ایجاد نموده و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. اجرای آن‌ها در کنار سایر عناصر داخلی هماهنگ با آن، تا حد زیادی حس لوکس بودن ایجاد می‌کند.

قرنیزهای مدل جدید

در کنار قرنیزهای سنتی مانند سنگی، چوبی و سرامیکی که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمونه های جدید دیگری هم وارد بازار شده اند که در بسیاری از موارد، حتی کارکرد بهتری نسبت به انوع قدیمی نشان می‌دهند. در واقع، برخی ایرادات آن ها در این نمونه های جدید برطرف شده و مزایای فراوانی به آن‌ها افزوده شده است. قرنیز پی وی سی، پلاستیکی و ام دی اف برخی از مهمترین نمونه‌های جدید از نظر جنس می‌باشند. در بخش قبل نوع پی وی سی و ویژگی‌های آن را بیان کردیم. در این قسمت هم به بررسی سایر نمونه های جدید قرنیز یعنی پلاستیکی و ام دی اف می‌پردازیم.

1- انواع پلاستیکی

قرنیز پی وی سی از جنس پلاستیک فشرده است، اما با قرنیزهای پلاستیکی تفاوت دارد. انواع پلاستیکی با نام پلی استایرن هم شناخته می‌شوند. آن‌ها از نظر شکل شباهت زیادی به قرنیزهای چوبی دارند. از مزیت‌های قرنیزهای پلاستیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انعطاف‌پذیری بالا
  • تنوع در طرح و رنگ
  • استحکام مناسب
  • سبک بودن
  • مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی
  • نصب آسان

با این حال، قابلیت اشتعال و مقاومت پایین این قرنیزها در برابر اشعه uv خورشید، معایبی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت. از این رو، تا حد امکان، باید از به کارگیری این نوع قرنیز در مکان‌هایی که احتمال اشتعال بالا بوده یا در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند، خودداری کنید.

2- قرنیز ام دی اف

قرنیزهای ساخته شده از ام دی اف نمونه های جدید این مصالح به شمار می‌آیند که به دلیل مزیت های فراوان خود، با استقبال بالایی مواجه شده اند. این موارد از فیبر، رزین و روکش پی وی سی تشکیل می‌شوند و به همین خاطر، دارای وزنی سبک و مناسب هستند. قرنیز ام دی اف همچنین دارای استحکام مناسبی بوده و در برابر رطوبت و حرارت هم مقاوم است. با این حال، تا حد امکان باید از تماس آن‌ها با آب یا نور مستقیم خورشید جلوگیری شود. زیرا آب و نور خورشید می‌توانند به تدریج به آن‌ها آسیب وارد کرده و طول عمرشان را کاهش دهند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد قرنیزهای MDF، قابلیت طرح‌پذیری آن‌ها است. به این شکل که امکان برش دادن طرح‌های مد نظر مشتری با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بر روی آن ها وجود دارد. این موضوع تنوع آن‌ها را از نظر طرح تا حد زیادی افزایش داده است. از طرف دیگر، این نمونه نسبت به سایر انواع قرنیز هم از قیمت ارزان‌تری برخوردار بوده و خرید آن مقرون به صرفه است. از نظر هماهنگی هم امکان استفاده از این نوع قرنیز در ساختمان‌های مختلف وجود دارد. با این حال، اگر کف ساختمان با کفپوش های لمینت پوشش داده شده باشد، این موارد می‌توانند گزینه‌ای عالی باشند.

قرنیز مدل جدید

قیمت قرنیز

در نهایت، چیزی که هنگام خرید قرنیز برای مشتریان اهمیت بالایی دارد، قیمت آن است. با توجه به تنوع بالای این مصالح مهم، امکان خرید آن با قیمت‌های مختلفی وجود دارد. اما همواره هم نباید قیمت را اولویت اول قرار داد! اگرچه قیمت حائز اهمیت است، اما باید به جنبه‌های دیگر هم توجه کرد. مواردی مثل تطابق و همخوانی با کاربری ساختمان و دکوراسیون آن، استحکام و زیبایی. توجه به این موارد نیز در خرید قرنیز بسیار مهم است. بنابراین ابتدا سعی کنید متناسب‌ترین نمونه قرنیز با ساختمان و کاربرد مد نظرتان را پیدا کرده و سپس به بررسی قیمت بپردازید. به طور کلی، برخی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت قرنیز عبارتست از:

  • جنس
  • سبک و ساختار آن
  • توپر بودن یا توخالی بودن قرنیز که بر وزن و سبکی آن تأثیرگذار است.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%50
five star rate
%50
 میانگین رای: 2 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام