صنعت فولاد و معمای حل شدنی یا حل نشدنی!

 Vote: 1 person
صنعت فولاد و معمای حل شدنی یا حل نشدنی!

وضعیت فولاد ایران بر اساس شواهد و آمار متناقض، به معمایی تبدیل شده که برای حل آن باید تمامی فاکتورهای موثر از مرحله کشف و استخراج، حامل‌های انرژی تا تولید محصول نهایی، مورد بررسی قرار گیرند. تولید فولاد شامل چند مرحله پیوسته می‌باشد که یک زنجیره را تشکیل می‌دهند. اکتشاف، استخراج سنگ ‌‌‌‌آهن، تولید کنسانتره و گندله سنگ ‌‌‌‌آهن، احیای مستقیم یا غیرمستقیم، فولادسازی و نورد، مهمترین مراحل زنجیره تولید فولاد محسوب می‌شوند. جهت حل معمای وضعیت فولاد، باید برآورد هزینه تمامی این مراحل انجام گرفته و چالش‌های موجود بررسی شوند.

برآورده هزینه و بررسی ارزش سرمایه گذاری در صنعت فولاد

برآورد هزینه مراحل مختلف زنجیره فولاد، حاکی از آن است که برای ایجاد ظرفیت تولید هر تن فولاد، ۹۵۰ دلار سرمایه گذاری نیاز است. از این مقدار، ۱۰۰ دلار در بخش تجهیز و آماده ‌‌‌‌سازی معدن، ۷۵ دلار در کنسانتره‌‌‌‌ سازی و ۷۵ دلار در گندله ‌‌‌‌سازی، ۱۴۰ دلار در احیا مستقیم و ۱۸۰ دلار در فولاد‌‌‌‌سازی مصرف می‌شود. ۳۷۵ دلار هم جهت تجهیز زیرساخت‌های کشور مانند جاده ‌‌‌‌سازی، ساخت نیروگاه، احداث شبکه فاضلاب شهری و تصفیه ‌خانه و خطوط انتقال آب و برق صرف خواهد شد. البته به ازای ایجاد هر تن ظرفیت تولید فولاد، ۵ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۱۰ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم هم ایجاد می‌شود.

بعد از ایجاد ظرفیت تولید، هر تن فولاد با نرخ حدود ۴۵۰ دلار و حاشیه سود ۲۵ درصدی به فروش می‌رسد. اما باید هزینه‌های ۳۵ دلاری مالیات بر عملکرد، ۲۵ دلار‌‌‌‌ حقوق دولتی، ۱۰ دلار ‌‌‌‌عوارض صادرات، ۲۵ دلار ‌‌‌‌هزینه حمل‌ونقل تا بازار صادراتی و ۱۰ دلار برای رقابت در شرایط تحریم، از آن کسر شوند. در این شرایط و با احتساب بازدهی پایین در سال‌های ابتدایی و قطعی‌های فصلی برق و گاز، حدود ۱۵ سال برای بازگشت سرمایه گذاری انجام شده بر هر تن فولاد، زمان لازم است!

چالش‌ هایی که حل نشدن شان چرا دارد!

طبق برنامه هفتم توسعه، مقرر گردیده تا فعالیت‌های زمین شناسی اکتشافی با هدفِ و به منظورِ ذخایر سنگ‌‌‌‌آهن به ۳.۸ میلیارد‌ تن و استخراج سالانه به حدود ۱۱۸ میلیون‌ تن افزای یابد. همچنین ظرفیت تولید شمش فولاد به ۵۵ میلیون، مقاطع طویل به ۴۱ میلیون و مقاطع تخت به ۱۸ میلیون‌ تن افزایش یابد. این در حالی است که چالش‌های متعددی پیش روی صنعت فولاد کشور قرار دارد. چالش هایی که حدأقل پنج سال است بجای آنکه کمرنگ شوند، جان داده شده‌اند! برخی از مهمترین آن‌ها، عبارتند از:

  • محدودیت انرژی؛ در حال حاضر کمتر از ۴ درصد مصرف گاز طبیعی کشور و حدود ۶ درصد برق کشور در اختیار صنعت فولاد قرار دارد. اما این صنعت همواره در اولویت محدودیت‌های فصلی و قطعی برق و گاز است.
  • حقوق دولتی بسیار بالای معادن و عدم‌صرف این مبالغ در اکتشافات؛
  • ضعف در زیرساخت‌ها از جمله شبکه ریلی و حمل ‌و نقل؛
  • تغییرات ناگهانی قوانین مانند عوارض صادراتی و اعمال نظرهای سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌ ای؛
  • اجرای تعرفه‌های آنتی ‌دامپینگ و افزایش ظرفیت تولید فولاد توسط کشورهای رقیب؛
  • کند‌ شدن روند رشد مصرف جهانی فولاد.

در شرایط این چنینی و تا زمانی که وضعیت به همین شکل باشد، می‌توان گفت که حل معمای وضعیت پیچیده صنعت فولاد ایران، به سختی امکان پذیر است. سرمایه گذاری در صنعت فولاد با حساسیت‌های زیادی رو به رو شده و ریسک بالایی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند. فقط با تلاش و همت جدی دولت می توان بخش قابل توجهی از چالش‌ها را برطرف ساخت. همانند دولت آلمان که مصوبه ۵ میلیارد دلاری کمک به صنعت فولاد خود ارائه داده است. 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام