ثبت پایین ترین قیمت سنگ آهن در آسیا

 Vote: 1 person
ثبت پایین ترین قیمت سنگ آهن در آسیا

قیمت سنگ آهن با عیار ۶۳.۵‌درصد در آسیا به پایین‌ترین مقدار خود در مقایسه با دو ماه گذشته رسید. قیمت این محصول در 16 ژانویه، در محدودۀ۱۳۰دلار به ازای هر تن قرار گرفت. کارشناسان علت این افت شدید قیمت را عرضه قوی سنگ آهن، توأم با تقاضای نامشخص عنوان کرده‌اند. این رخداد، قیمت سهام معادن در استرالیا را کاهش داد. یکی از دلایل دیگر کاهش قیمت سنگ آهن در آسیا، سیاست‌های کشور چین اعلام شده است. بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی سنگ‌آهن، انتظارات بازار را نادیده گرفت، بر نرخ بهره میان‌‌‌مدت خود ایستادگی کرده و معامله‌‌‌گران را ناامید کرد. کاهش تقاضا و افزایش سریع‌‌‌تر از حد انتظار، موجودی سنگ‌آهن بندر طی هفته‌ای که گذشت، موجب شد تا روند نزولی قیمت‌ها زودتر از پیش‌بینی اتفاق بیفتد.

وضعیت متفاوت در کشور ما!

روزِ قبل از افت قیمت سنگ آهن در بازار فولاد آسیا، این محصول در بورس کالای ایران عرضه نشده بود. با وجود کاهش قیمت سنگ آهن، این محصول پایۀ تولید فولاد، وضعیت در کشور ما طی این چند روز کاملاً متفاوت است. افزایش قیمت دلار در کشور، بر سقوط قیمت سنگ آهن در آسیا چربیده و زورش بیشتر بوده است. زیرا با بالا رفتن نرخ فروش دلار، قیمت بسیاری از مقاطع فولادی نیز بالا رفته است. این موضوع دقیقا برخلاف فرمول بندی‌های جدیدی است که سازمان صمت برای پیشگیری از تبعیت بازار فولاد کشور از تغییرات قیمت ارز و دلار ارائه کرده است. 

تغییر فرمول تعیین قیمت پایه اسلب فولادی

حرکت بازار فولاد تحت تاثیر افزایش نرخ ارز

با افزایش نرخ ارز، تقاضا برای خرید محصولات فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا افزایش یافته و حجم معاملات رشد قابل توجهی را تجربه کرد. استقبال نوردکاران از شمش عرضه شده در بازار فیزیکی، باعث شد تا میزان معاملات این محصول در روز ۲۵ دی ماه نسبت به هفته گذشته، ۲۶.۶ درصد افزایش داشته باشد. با آغاز فصل زمستان، تقاضا برای شمش کاهش یافته است. در همین راستا، میزان معاملات شمش در رینگ فیزیکی بورس طی سه هفته اخیر، روند کاهشی داشت. اما معاملات این محصول میانی زنجیره فولاد در روز ۲۵ دی ماه، تغییر روند معاملات شمش و افزایش تقاضا را نشان می‌دهد. به گونه ای که ۲۱۷ هزار و ۲۰۲ تن شمش عرضه شده طی این روز، با استقبال ۲۵۱ هزار و ۳۸۶ تنی مواجه گردیده و از این میزان، ۱۱۶ هزار و ۱۸۶ تن مورد معامله قرار گرفت.

مقایسه آمار معاملات این هفته با هفته گذشته، افزایش ۱۶ درصدی عرضه شمش و رشد ۲۶.۶ درصدی معاملات این محصول را نشان می‌دهد. دلیل اصلی آن هم افزایش تقاضایی می‌باشد که تحت تاثیر افزایش نرخ ارز ایجاد شده است. جهش قیمت ارز در بازار آزاد از یک طرف و پیش‌بینی افزایش قیمت شمش از سوی دیگر، موجب واهمه نوردکاران و استقبال آن‌ها از شمش عرضه شده در روز ۲۵ دی ماه گردید. به این ترتیب، حجم معاملات طی این روز افزایش داشته و نسبت معاملات به عرضه شمش به ۶۲ درصد رسید. این بیشترین حجم معامله طی ۵ هفته اخیر است. همچنین قیمت پایه شمش عرضه شده ۰.۳ درصد افزایش داشت. میانگین معاملات شمش در رینگ فیزیکی بورس کالا در روز ۲۵ دی ماه، ۱۹ هزار و ۱۱۱ تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که بالاترین میانگین قیمت طی سه هفته اخیر محسوب می‌شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام