تغییر فرمول تعیین قیمت پایه اسلب فولادی و گرانی آن!

 Vote: 1 person
تغییر فرمول تعیین قیمت پایه اسلب فولادی و گرانی آن!

فرمول تعیین قیمت پایه محصولات صنعتی برای عرضه در رینگ فیزیکی کالا تغییر داده شد! فرمول جدیدی که با گرانی قیمت پایه اسلب فولادی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران همراه شده است. بهانه این تغییر جدید را "کنترل قیمت مواداولیه در بازار داخل" بیان کرده اند. جداسازی قیمت‌های پایه از نوسان نرخ ارز و قیمت جهانی نیز دیگر بهانه تغییر فرمول تعیین قیمت پایه اسلب بیان شده است.  فرمول ابداعی بورس‌ کالا برای تعیین قیمت پایه به صورت زیر است:

میانگین نرخ فروش یک محصول در رینگ فیزیکی در هفته قبل با احتساب افزایش مثبت ۳درصدی در صورت فروش بیش از ۵۰درصدی و کاهش منفی ۳درصدی در صورت عدم‌فروش ۵۰درصدی.

در شرایطی که میزان تقاضا برای اغلب مواد اولیه به مراتب بیشتر از عرضه آن است، این فرمول به شکل معمول، باعث افزایش قیمت پایه خواهد بود.

علت تغییر فرمول تعیین قیمت اسلب چه بوده است؟

اعتراض صنایع تکمیلی به قیمت سازی را بهانۀ تغییر فرمول محصولات پایه عنوان کرده است. خبرها حاکی از آن است که این تغییرات در پی نامه ای که هفته گذشته انجمن نوردکاران به به وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون معدنی وزارت صمت و رئیس بورس‌کالای ایران نوشته بودند، صورت گرفته است. نامه ای که در آن به قیمت پایه اسلب (تختال) فولادی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران اعتراض شده بود. انجمن نوردکاران در این نامه اعلام کرد که:

قیمت پایه اسلب عرضه‌شده در بورس‌کالای ایران بر مبنای نرخ ارز مبادله‌‌‌ای حدود ۱۱۶دلار گران‌‌‌تر از نرخ صادراتی این محصول به‌ازای هر تن است. با توجه به کمبود این محصول نسبت به تقاضا در بازار داخل و رقابت متقاضیان برای کسب سهم از آن، قیمت فروش آن از رینگ فیزیکی بورس‌کالا به ۲۲‌هزار و ۵۴۲تومان می‌رسد. با احتساب نرخ حواله ارز در بازار مبادله، میانگین نرخ فروش اسلب در بازار داخل به ازای هر تن، حدود ۳۲۴دلار گران‌‌‌تر از قیمت صادراتی آن است. همچنین انجمن نوردکاران به حجم عرضه اسلب در رینگ فیزیکی بورس‌کالا اعتراض داشته و آن را مصداق عرضه قطره‌‌‌چکانی و بازارسازی می‌‌‌داند.

تفاوت قیمت اسلب در بازار فیزیکی بورس و بازار صادراتی

طبق گزارش موسسه پلتس، قیمت هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج ‌فارس در روز پایانی هفته گذشته (منتهی به ‌روز جمعه ۵ ژانویه)، ۴۸۰ دلار به ازای هر تن بود. این قیمت نسبت به روز پایانی هفته قبل تر از آن یعنی منتهی به پنجشنبه (۷ دی /۲۸ دسامبر)، افزایش ۱۰ دلار را نشان می‌دهد. با توجه به نرخ ۳۹ هزار تومانی حواله ارز مبادله ای، قیمت دلاری اسلب صادراتی ایران فوب خلیج ‌فارس ۱۸‌ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌باشد. با در نظر گرفتن ۵ درصد هزینه صادرات، این قیمت به ۱۷‌ هزار و ۷۸۰ تومان می‌رسد.

هفته گذشته هر کیلوگرم اسلب، ۲۰‌ هزار و ۷۰۰ تومان در رینگ فیزیکی بورس‌ کالا عرضه شد. البته اگر نرخ ارز تبدیلی بر اساس قیمت ۵۱ هزار تومانی بازار آزاد محاسبه شود، قیمت اسلب در بازار داخل ۱۲ درصد هم ارزان تر خواهد بود. اما محاسبات بر اساس نرخ ارز در بازار مبادله ای انجام می‌گیرد.

فرمول جدید ناکارآمد است!

فرمول جدیدی که سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تعیین قیمت پایۀ اسلب فولادی در نظر گرفته است، ناکارآمد است؛ زیرا:

  • در شرایطی که میزان تقاضا برای اغلب مواد اولیه به مراتب بیشتر از عرضه آن است، فرمول جدید حامی رشد قیمت پایه خواهد بود.
  • انتظارات تورمی در بازار داخل آنقدر افزایشی است که صنایع تکمیلی را برای خرید مواد اولیه خطوط تولید حتی با رقابت سنگین قیمتی نیز ترغیب می‌کند. در چنین شرایطی افزایش فاصله میان نرخ حواله ارز در بازار مبادله و نرخ ارز در بازار آزاد، حامی رقابت متقاضیان برای کسب سهم از عرضه گران مواد اولیه خواهد بود.

در نهایت باید بگوییم که:

تجربه بیش از یک‌سال استفاده از این فرمول، فروش در رینگ داخل با نرخی به مراتب بالاتر از قیمت جهانی بوده است! درواقع این فرمول جدید، نه‌‌‌تنها مانع از افزایش قیمت در بازار داخل نشده است، بلکه مانع شد که صنایع داخلی از افت قیمت در رینگ جهانی نیز سودمند شود. 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام