مزایا و چالش های عرضه قراضه آهن در بورس کالا

 Vote: 1 person
مزایا و چالش های عرضه قراضه آهن در بورس کالا

با وجود این که چند سال از عرضه آهن قراضه در بورس کالا می‌گذرد، هنوز هم این فرایند با ابهامات زیادی مواجه است. آخرین عرضه آهن قراضه خردشده توسط کارخانه فولادگستر سپاهان در بورس هم چندان مورد استقبال قرار نگرفت. بنابراین می‌توان گفت در کنار مزایای عرضه قراضه آهن در بورس مانند شفافیت معاملات و رفع مسائل مالیاتی، چالش های موجود تاثیر بیشتری داشته اند. مشکلاتی مانند پیچیدگی عرضه آهن قراضه و درجه بندی آن باعث شده تا تمایل چندانی به خرید از بورس کالا وجود نداشه باشد. از این رو با وجود فراهم بودن شرایط عرضه این محصول در بورس کالا، مدتی است که خبری از عرضه قراضه در بورس نیست. کارخانه‌های فولادی هم عمدتا آهن قراضه خود را با روش سنتی خریداری می‌کنند تا بتوانند پس از مشاهده و بررسی محصول، قیمت خرید را مشخص کنند.

بازار قراضه آهن در کشور ما یک بازار سنتی محسوب می‌شود. اکثر کارخانه‌های فولادی برای شارژ کوره‌های خود تا ۲۰ درصد از قراضه آهن استفاده می‌کنند. این کارخانه‌ها مهمترین مشتریان مجموعه‌های جمع آوری و انباشت آهن و فولاد قراضه به شمار می‌آیند. با توجه به مسائل و مشکلات گوناگون بازار سنتی قراضه آهن، عرضه قراضه در بورس کالا طرحی بود که سال‌های گذشته برای سامان دهی این بازار پیشنهاد شد. معامله قراضه‌های فولادی تا حد زیادی موجب رفع برخی مسائل بازار سنتی خواهد شد. مسائلی از قبیل عدم شفافیت، مالیات بر ارزش افزوده و نبود اماکن مناسب برای فروش. با این حال، عدم هماهنگی بازار سنتی با معیارهای بورس کالا، چالش‌هایی را هم ایجاد می‌کند.

عرضه قراضه آهن در بازار بورس چه مزیت هایی دارد؟

 یکی از مهمترین مزیت‌های بازار بورس کالا، شفافیت معاملات در بورس است. این شفافیت، می‌تواند معاملات هر نوع محصولی را بهبود‌ بخشد. این مزیت برای عرضه قراضه آهن هم صدق می‌کند. به‌خصوص زمانی که فروشنده ها، از سازمان های دولتی و عمومی باشند. از طرف دیگر، به دلیل ارائۀ آمارهای دقیق از وزن، قیمت و سایر فاکتورهای قراضه هنگام معامله در بورس، مسائل مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده به راحتی قابل محاسبه هستند.

همچنین، با عرضه قراضه در بورس می‌توان جایی مناسب برای فروش این محصولات در نظر گرفت تا فرایندهای انبارداری، فروش و تحویل بار با مشکل خاصی مواجه نشوند. از این رو، خبر سامان دهی بازار قراضه آهن در بورس کالا منتشر شده است.

مزایای اصلی این نوع عرضه را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • شفافیت معاملات در بازار بورس
  • حل مشکلات مربوط به مسائل مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده
  • ایجاد مکانی مناسب برای عرضه قراضه آهن

چالش های عرضه قراضه آهن در بورس کالا

با وجود مزایای زیاد معاملات قراضه آهن در بازار بورس، این فرایند با چالش هایی هم مواجه است. مهمترین دلیل آن هم عدم هماهنگی بازار سنتی قراضه در کشور ما با شرایط لازم برای عرضه کالاها در بورس می‌باشد. به طور کلی و بر اساس نظر کارشناسان بازار ضایعات، چالش های اصلی عرضه قراضه آهن در بورس کالا شامل موارد زیر است:

  1. عدم ثبات در عرضه
  2. پیچیدگی های ورود قراضه آهن به بازار بورس
  3. قیمت گذاری دشوار

1. عدم ثبات در عرضه

یکی از مهمترین مسائل عرضه قراضه در بازار بورس، عدم ثبات و نظم فروش این محصول است. برای مثال، قراضه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران یک بار در سال ۱۳۹۹ در بازار بورس عرضه شد. اما این عرضه فقط همان یک بار اتفاق افتاد تا نظم و تکرار دوره‌ای عرضه رخ ندهد. البته این موضوع از یک جهت توجیه منطقی دارد. زیرا امکان تولید ضایعات آهن به صورت منظم وجود نداشته و شرکت‌هایی مانند راه آهن، هر چند سال یک بار ریل‌ها و واگن‌های فرسوده را جمع آوری می‌کنند.

اما چون عرضه این محصولات روال منظم ندارد، معمولاً فقط برخی افراد و شرکت‌ها از عرضۀ آن مطلع می شوند. به این ترتیب، بعضی شرکت‌ها با رانت اطلاعات از زمان عرضه باخبر می شوند و بار را جمع می‌کنند! در نتیجه، می‌توانند با آمادگی کامل نسبت به خریداری قراضه عرضه شده اقدام کنند. پس از راه آهن، شرکت فولاد گستر سپاهان هم طی یک دوره اقدام به عرضه قراضه خردشده در بورس کرد که چندان با استقبال مواجه نشد.

2. پیچیدگی های ورود قراضه آهن به بازار بورس

بارهای قراضه ریل شرکت راه آهن یا قراضه خردشده شرکت فولاد گستر که سال‌های قبل در بورس عرضه شدند، تقریبا یکدست بوده و از کیفیت مشخصی برخوردار بودند. اما این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد و اکثر بارهای قراضه دارای کیفیت و درجه متفاوتی هستند. به همین خاطر، نمی‌توان یک قیمت مشخص را برای همه بار در نظر گرفت. بلکه باید قراضه درجه یک، دو و سه با قیمت متفاوتی خریداری شوند. از سوی دیگر، کیفیت مدنظر شرکت‌های فولادی برای دسته بندی قراضه متفاوت است. برای مثال، ممکن است یک بار قراضه برای شرکتی درجه یک و برای شرکت فولادی دیگر درجه دو محسوب شود. زیرا شرکت‌ های مختلف برای درجه بندی قراضه تعاریف متفاوتی دارند.

برای مثال، ممکن است یک کارخانه فولادی که دارای قطر کوره ۶۰ سانتیمتر باشد، قراضه‌های با اندازه کمتر از این میزان را سوپر ويژه محاسبه کند. در صورتی که کارخانه دیگر با اندازه کوره ۸۰ سانتیمتر، قراضه آهن تا اندازه ۸۰ سانت را هم قراضه سوپر ویژه به شمار آورد. در این مثال، یک بار با اندازه ۷۰ سانتیمتر برای شرکت اول ویژه و برای شرکت دوم سوپر ویژه خواهد بود. در فرایند درجه‌بندی آهن قراضه‌ها، بار با کیفیت بالا و متناسب با شرایط شرکت های فولادی، سوپر ويژه محسوب می‌شود.

درجات بعدی قراضه به ترتیب ویژه، درجه یک، درجه دو و درجه سه است. همچنین، برخی ضایعاتِ فولاد، از نوع آلیاژی هستند. بنابراین برای کارخانه‌های آلیاژی مناسب است اما برای شرکت‌‌های فولادی تولید شمش چندان مناسب نیست.

در کل، مدیریت پیچیده عرضه قراضه آهن به دلایل مذکور، از چالش‌های اصلی این فرایند محسوب می‌شود.

3. قیمت گذاری دشوار

با توجه به درجه بندی متفاوت یک بار، نمی‌توان به سادگی آن را قیمت‌گذاری کرد. برای مثال، ممکن است یک بار قراضه آهن شامل ۶۵ درصد قراضه درجه یک، ۲۵ درصد درجه دو و ۱۰ درصد قراضه درجه سه باشد. بنابراین نمی‌توان همه این بار را با یک قیمت عرضه کرد. از طرف دیگر، با توجه به معیار شرکت‌های فولادی در درجه بندی قراضه، باز هم قیمت گذاری دشوار خواهد بود. زیرا قراضه‌های فولادی که برای یک کارخانه، سوپر ويژه محسوب می‌شود، ممکن است برای کارخانه دیگر ویژه یا درجه یک باشد؛ یا اصلا مناسب نباشد. در بازار سنتی، کارخانه‌های فولادی پس از بررسی کامل بار، آن را درجه بندی کرده و قیمت خرید را مشخص می‌کنند. از این رو، قیمت گذاری دشوار به دلیل پیچیدگی های عرضه قراضه را هم می‌توان یکی دیگر از چالش‌ های عرضه این محصول در بازار بورس کالا دانست.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام