عقب نشینی قیمت دلار و ثبات مجدد در بازار آهن

 Vote: 1 person
عقب نشینی قیمت دلار و ثبات مجدد در بازار آهن

بازار آهن و فولاد کشور که از ابتدای هفته جاری یک افزایش مقطعی در قیمت‌ها را تجربه کرده بود، مجددا به روند همراه با ثبات خود بازگشت. رشد قیمت مقاطع فولادی در روز شنبه به دنبال افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد. اما مجددا با افت نرخ دلار، قیمت اکثر محصولات فولادی در روز قبل با کاهش مواجه شد. امروز دوشنبه 5 تیرماه نیز اکثر مقاطع با ثبات قیمت همراه بوده و حتی در برخی موارد کاهش را تجربه کردند. این شرایط بر معاملات بازار بورس کالا هم حاکم بوده و نرخ فروش بیشتر مقاطع در این بازار با کاهش همراه شد.

وضعیت معاملات محصولات فولادی در بورس کالا

در روز جاری، مجموعا ۱۵۴ هزار و ۲۵۵ تن شمش بلوم، ورق سرد B، ورق گالوانیزه G و تختال C در بازار بورس عرضه شد که ۱۴۰ هزار و ۷۵۵ تن آن به شمش بلوم اختصاص داشت. قیمت شمش در بازار امروز ۲۰ هزار  ۱۴۴ تومان در نظر گرفته شد که کاهش ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، حجم آن هم حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است. پیش پرداخت مورد نیاز برای میلگرد، تیرآهن و شمش بلوم در بورس هم به ۱۰ درصد کاهش یافته که می‌تواند بر روی معاملات این مقاطع تاثیر داشته باشد. با وجود این، آمار معاملات امروز چندان قابل توجه نبوده و به نظر می‌رسد خریداران فعلا دست نگه داشته اند.

نوسانات مقاطع فولادی در بازار

عمده نوسانات ایجاد شده در بازار فولاد کشور مربوط به روز شنبه و یکشنبه می‌باشند. به این ترتیب که ابتدا در روز شنبه با توجه به افزایش مقطعی نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان، قیمت فروش اکثر محصولات فولادی با افزایش مواجه شد. اما پس از بازگشت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان، دیروز قیمت بیشتر مقاطع مجددا اندکی کاهش یافت. امروز هم بازار یک روند همراه با ثبات را در پیش گرفته و عمده محصولات فولادی در مبادی مختلف بدون نوسان معامله شد. البته برخی مقاطع تولیدی شرکت‌های خاص هم مقدار افت قیمت را تجربه کردند. 

قیمت میلگرد آجدار اکثر برندها در بازار امروز بدون نوسان بود. با وجود این، تعدادی از کارخانه‌ها هم قیمت این محصول خود را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش دادند.

قیمت تیرآهن در اکثر مبادی فروش ثابت بود و نوسان خاصی نداشت. این شرایط به ویژه در بخش کیلو فروشی بیشتر مشهود بود. اما در بخش شاخه فروشی، تعدادی از شرکت‌ها قیمت‌های خود را ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی کاهش دادند.

با توجه به ثبات کلی حاکم بر بازار فولاد در روز جاری، نرخ فروش نبشی، ناودانی و سپری هم در اکثر مبادی بدون تغییر اعلام شد. تعدادی محدودی از شرکت‌ها هم نوسانات غیرهمسانی را تجربه کردند. برای مثال، نبشی جاوید بناب حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. در حالی که قیمت نبشی شکفته بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

اکثر پلیت‌های فولادی در معاملات روز جاری بدون تغییر قیمتی به کار خود پایان دادند. این ثبات در قیمت ورق‌ روغنی، رنگی و گالوانیزاه کاملا مشهود بود. ورق‌های سیاه هم در اکثر مبادی بدون نوسان مورد معامله قرار گرفتند. اما برخی کارخانه‌های تولید ورق سیاه مانند فولاد مبارکه و کاویان حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان نرخ فروش این ورق‌ها را کاهش دادند.

بر اساس گزارش معاملات امروز، قیمت انواع لوله‌های فولادی اعم از درزدار و بدون درز ثابت بوده و تغییر خاصی را تجربه نکردند. پروفیل‌های مختلف هم از جمله پروفیل مبلی و پروفیل گالوانیزه با ثبات قیمتی مورد معامله قرار گرفتند. در این میان، تنها پروفیل صدرا در برخی ضخامت‌ها با کاهش حدود ۳۰۰ تومانی نرخ فروش همراه بود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام