رشد 2-8 درصدی تولید محصولات فولادی در بهار 1402

 Vote: 0 person
رشد 2-8 درصدی تولید محصولات فولادی در بهار 1402

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان تولید انواع محصولات فولادی در دو ماهه نخست امسال بین ۲ تا ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. شمش فولادی، آهن اسفنجی و مقاطع طویل فولادی از جمله مهمترین محصولاتی هستند که افزایش تولید قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند. برنامه ریزی و حرکت کارخانه‌های فولادی در جهت افزایش تولید، نقش مهمی در بالا رفتن ظرفیت تولید فولاد کشور داشته است. برای مثال، میزان تولید شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

چگونگی روند ظرفیت تولید محصولات فولادی

طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور از آمار تولید محصولات فولادی در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به فروردین و اردیبهشت سال قبل، تقریبا اکثر این مقاطع با افزایش تولید مواجه شده اند. بیشترین افزایش تولید با ۷.۸ درصد مربوط به مقاطع طویل فولادی بود. کمترین میزان افزایش هم با ۲.۸ درصد برای آهن اسفنجی ثبت شده است. در این میان، تنها مقاطع تخت فولادی با افت تولید مواجه گردید. ظرفیت تولید مقاطع تخت، ۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، پایین آمده است. چگونگی روند ظرفیت تولید برخی از مهمترین محصولات فولادی در دو ماهه نخست امسال و تغییرات آ‌ن‌ها نسبت به سال گذشته، در ادامه بیان شده است.

مقاطع طویل فولادی

ظرفیت تولید مقاطع طویل فولادی در فرودین و اردیبهشت ماه سال جاری به ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار تن رسیده است. این در حالی است که ظرفیتت تولید مدت مشابه سال قبل این محصولات، ۲ میلیون و ۲۸ هزار تن بوده که رشد ۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

شمش فولادی

بعد از مقاطع طویل فولادی، بیشترین رشد تولید مربوط به شمش‌های فولادی است. میزان تولید این محصولات پایه و کاربردی هم از ۵ میلیون و ۸۸۵ هزار تن در سال گذشته به ۶ میلیون و ۳۱۹ هزار تن رسده است. در واقع شمش‌های فولادی با ۷.۴ درصد افزایش، بعد از مقاطع طویل بالاترین آمار افزایش ظرفیت تولید را به خود اختصاص داده اند.

محصولات فولادی

محصولات نهایی صنعت فولاد هم در دو ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳.۶ درصدی را تجربه کرده اند. ظرفیت تولید این محصولات در کشور از ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار تن در سال قبل به ۳ میلیون و ۹۳۲ هزار تن رسیده که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی با ۲.۸ درصد رشد تولید نسبت به سال قبل، کمترین آمار رشد در ماه‌های فروردین و امسال را به خود اختصاص داده است. ظرفیت تولید این ماده اولیه مهم صنعت فولاد برای امسال ۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تن می‌باشد. در حالی که طی همین بازه زمانی در سال گذشته، ۶ میلیون و ۵۳۷ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده بود.

مقاطع تخت فولادی

در میان محصولات فولادی گوناگون، مقاطع تخت تنها مواردی هستند که در دو ماهه نخست سال نه تنها رشدی را ثبت نکرده، بلکه با افت میزان تولید مواجه شده‌اند. ظرفیت تولید این مقاطع طی فروردین و اردیبهشت سال گذشته، یک میلیون و ۷۶۹ هزار تن بود. اما این میزان در سال جاری به ۱ میلیون و ۷۴۵ هزار تن رسیده است. به این ترتیب، شاهد کاهش ۱.۴ درصدی یا به عبارتی ۲۴ هزار تنی مقاطع تخت فولادی نسبت به دو ماهه ابتدایی سال قبل بوده ایم.

رشد ۵۰ درصدی تولیدات کارخانه فولاد صبا

رشد ظرفیت تولید فولاد تا حد زیادی مدیون برنامه ریزی دقیق و افزایش تولید کارخانه‌های فولادی در سراسر کشور است. صبا فولاد خلیج فارس از جمله شرکت‌های فعال در این حوزه است. این شرکت میزان تولید خود در سه ماهه اول سال جاری را به ۳۳۰ هزار و ۱۳ تن رساند. در واقع با این میزان تولید، ظرفیت خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داده است. شرکت صبا فولاد اولین تولید کننده بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) در کشور بوده و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در بندر عباس قرار دارد. نکته قابل توجه در مورد این شرکت، ثبت رکورد جدید تولید ماهانه در خرداد ماه امسال با تولید ۱۲۵ هزار و ۲۱۳ تن می‌باشد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام