بسته حمایتی برای مستأجران و افتتاح حساب متقاضیان مسکن ملی

 Vote: 1 person
کمک ودیعه برای مستأجران

بازار مسکن این روزها شاهد اخبار و اتفاقات جدیدی است. دولت به منظور حمایت از مستاجران، طرح جدیدی در قالب تسهیلات کمک ودیعه را تصویب کرده و بانک مرکزی موظف شده است شرایط لازم برای پرداخت آن در هر سال را فراهم نماید. از طرف دیگر، طرح مسکن ملی هم به مرحله اجرایی رسیده و متقاضیان باید آخرین اقداماتی را که از آن‌ها خواسته می‌شود، انجام دهند. براساس آخرین اخبار، تاکنون حدود ۵۵۹ هزار نفر از متقاضیان، در بانک‌های مختلف کشور افتتاح حساب کرده و آورده نقدی‌شان را ارائه داده‌اند. همچنین، حدود ۳۰۷ هزار واحد مسکن ملی جهت انعقاد قرار داد به بانک‌ها معرفی شده‌اند که نشان از پیشرفت این پروژه دارد. 

افتتاح حساب متقاضیان مسکن ملی

طرح مسکن ملی که می‌توان گفت یکی از مهم ترین برنامه‌های دولت جدید است، با وجود تمام مشکلاتی که سر راه آن قرار گرفته، در حال پیشروی است. در آخرین مرحله از اجرای این طرح، افتتاح حساب متقاضیان و دریافت آورده نقدی آن ها آغاز شده است. به این ترتیب که تا کنون حدود ۵۵۹ هزار نفر از متقاضیان استفاده از این طرح در بانک‌ها افتتاح حساب کرده اند. این آمار با توجه به افزایش شمار دعوت به افتتاح حساب و اهدای آورده، در روزهای آینده بالاتر هم می رود. بنابراین، متقاضیانی که مراحل قبل را طی کرده‌اند، باید برای افتتاح حساب و ارائه مبلغ آورده خود آماده باشند.

میزان آورده نقدی متقاضیان چه قدر بوده است؟

بر اساس آماری که از تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن منتشر شده است، در حال حاضر حدود ۵۵۹ هزار نفر از داوطلبان نسبت به افتتاح حساب در بانک های مختلف اقدام کرده و مبلغ تعیین شده را ارائه داده اند. به این ترتیب، چیزی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از طریق آورده نقدی متقاضیان جمع آوری شده است. از این مقدار، حدود ۹۹۰۰ میلیارد آن به حساب سازندگان واریز شده و مابقی آن نزد بانک ها نگه داری خواهد شد تا با درخواست دستگاه‌های متولی، مجددا به حساب سازندگان وارد شود. در ادامه، دریافت آورده نقدی متقاضیان جدیدی که به مرحله افتتاح حساب می‌رسند هم به همین شکل انجام گرفته و به حساب سازندگان واریز می‌شود.

میزان بودجه اختصاص داده شده به طرح از محل تسهیلات

در کنار بودجه ای که از طریق آورده نقدی متقاضیان به طرح مسکن ملی اختصاص داده می شود، مبلغ دیگری هم از محل تسهیلات به حساب سازندگان واریز می گردد تا بتوانند پروژه‌های نهضت ملی را پیش ببرند. بر اساس گزارش های واصله، تا کنون حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم از محل تسهیلات به حساب سازندگان واریز گردیده است. از این رو، مجموع مبلغ واریزی به حساب آن ها از محل تسهیلات و آورده نقدی متقاضیان ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وضعیت انعقاد قرارداد واحدها به چه صورت است؟

کسانی که در سامانه طرح ملی مسکن ثبت نام کرده و تمام مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، در نهایت باید برای انعقاد قرارداد واحدهای نهضت ملی به بانک‌ها مراجعه نمایند. بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط مسولان مربوطه، تا کنون ۳۰۷ هزار و ۱۹۸ واحد مسکن ملی برای انعقاد قرارداد به بانک‌های مختلف معرفی شده‌اند. البته فعلا تنها قرارداد ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ واحد منعقد شده است و این فرآیند برای مابقی هم به مرور زمان انجام می‌گیرد؛ اما چیزی که اهمیت دارد، پیشرفت مناسب این پروژه است. به همین خاطر، متقاضیان باید خود را برای مراحل جدید آماده کنند.

بسته حمایتی جدید دولت در حوزه مسکن

با توجه به شرایط دشوار شهروندان در خرید و اجاره مسکن، دولت در سال های اخیر طرح های متعددی را برای کمک به آن‌ها تصویب کرده است. یکی از جدیدترین طرح‌هایی که هیئت دولت در این رابطه به تصویب رسانده، طرح پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن و ایجاد مشوق برای مؤجران است. برخی از مهمترین اهداف این طرح، ارائه کمک مالی به مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات، تشویق موجران قانون مدار، نرخ‌گذاری خدمات مشاورین املاک و ارتقای توان فنی و تخصصی آن‌ها و کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن اعم از خصوصی و حمایتی است.

شرایط پرداخت تسهیلات بر اساس طرح جدید به چه صورت می باشد؟

بر اساس این طرح، بانک مرکزی موظف است با اعلام وزارت راه و شهرسازی، شرایط لازم جهت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن را برای مستاجران و موجران قانون مدار در حدود اعتبارات مصوب، فراهم نماید. هم چنین، این بانک باید شرایطی فراهم کند که در صورت تمایل مستاجران، بتوانند اصل تسهیلات را در سررسید مقرر بازپرداخت نمایند. در این فاصله دریافت تا پرداخت اصل تسهیلات هم تنها سود آن را به صورت ماهیانه بپردازند. امکان تمدید بازه زمانی پرداخت اقساط این تسهیلات هم در صورت تمایل متقاضی، تا یک سال قابل تمدید خواهد بود.

چه کسانی در اولویت استفاده از طرح حمایتی جدید هستند؟

تمام مردم کشور که دارای شرایط تعیین شده هستند، امکان ارائه درخواست و استفاده از طرح تسهیلات کمک ودیعه را خواهند داشت. البته اولویت بندی‌های خاصی در نظر گرفته شده که در صورت محدودیت اعتبارات، برخی خانواده‌ها در اولویت دریافت این تسهیلات خواهند بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های دارای سه فرزند و بیش‌تر، زوج‌های جوان و دهک‌های پایین درآمدی در اولویت دریافت تسهیلات مذکور خواهند بود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%100
five star rate
%0
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام