آغاز عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در تهران

 Vote: 0 person
عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن

با گذشت چندین ماه از روی کار آمدن دولت رئیسی، سرانجام عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، در شهر تهران آغاز شد. یکی از مهمترین وعده های ریاست جمهوری در دولت فعلی، ایجاد ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال بوده است. به عبارت دیگر، قرار است به ازای هر سال یک میلیون واحد مسکن در جاهای مختلف کشور ساخته شود. ساخت این واحدها می‌تواند تا حد زیادی روی قیمت مسکن تأثیر گذاشته و آن را کنترل کند. از طرف دیگر، مشاغل مربوط به حوزه ساختمان سازی هم جان تازه‌ای می‌گیرند.

با توجه به اهمیت ایجاد مسکن مناسب برای مردم، دولت رئیسی از همان روزهای ابتدایی کار خود، سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه نهضت ملی مسکن ایجاد کرد. به این ترتیب، تمامی متقاضیان فرصت داشتند تا در این سایت نام نویسی کرده و در طرح مسکن حمایتی شرکت کنند. در حال حاضر، مرحله ثبت نام به صورت رسمی پایان یافته و این طرح وارد مرحله جدید خود یعنی مرحله عملیاتی شده است. از این رو، ساخت واحدها در بخش های مختلف کشور از جمله شهر تهران آغاز گردیده است. در ادامه به جزئیات آغاز عملیات اجرایی این طرح پرداخته شده است.

اولین منطقه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در تهران

در شهر تهران، منطقه چیتگر اولین ناحیه‌ای است که عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکن ملی در آن آغاز شده است. البته عملیات اجرایی این طرح از روزهای گذشته در سایر مناطق کشور شروع شده و تا حدی هم پیشرفت داشته است. طبق اطلاع رسانی‌های انجام شده از طریق سامانه روابط عمومی راه و شهرسازی تهران، قرار است ۱۵ هزار واحد مسکونی در این منطقه ایجاد می‌شود.

کار در منطقه چیتگر، در راستای تفاهم نامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصویب رسیده، عملیاتی خواهد شد. اجرای ساخت این واحدها در چیتگر عصر روزِ ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشور و امیر دریادار سیاری رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، با انجام مراسمی کلید خورد.

روند ساخت واحدهای نهضت ملی در تهران

از آنجا که تهران پرجمعیت‌ترین شهر کشور است، بدون شک تعداد واحدهای مورد نیاز در این شهر هم باید به گونه‌ای باشد که بتواند پاسخگوی این جمعیت باشد. با وجود جمعیت زیاد، مساحت شهر تهران آنقدر گسترده نیست. از این رو، تهیه زمین در شهر تهران یکی از مراحل تقریباً دشوار در اجرای عملیاتی طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌آید. در همین راستا، دولت از ارگان‌های مختلف درخواست کرده تا نسبت به ارائه زمین‌های خود برای اجرای این طرح همکاری کنند. به این ترتیب که هر ارگان بخشی از زمین‌های غیرمصرفی خود را در اختیار طرح نهضت ملی قرار دهد.

بسیاری از ارگان ها همکاری های لازم را برای در اختیار قرار دادن زمین داشته‌اند و خود دولت هم بخش‌های خاصی را برای ساخت واحدها انتخاب کرده است. از این رو، انتظار می‌رود ساخت واحدهای مسکن حمایتی یکی پس از دیگری در مناطق مختلف شهر تهران آغاز شود. همانطور که گفتیم، فرآیند ثبت نام طرح نهضت ملی هم به صورت رسمی پایان یافته است. بنابراین، از این به بعد باید شاهد آغاز و پیشرفت مراحل اجرایی و عملیاتی این طرح در مناطق مختلف شهر تهران، همچون سایر نقاط کشور باشیم.

تأثیر اجرایی شدن طرح نهضمت ملی بر بازار فولاد

بدون شک، آغاز عملیات اجرایی طرح حمایتی مسکن بر بازارها و مشاغل مرتبط تاثیر خواهد داشت. به عبارت دیگر، علاوه بر این که تعداد خانه‌ها در سراسر کشور افزایش خواهد یافت، می‌تواند مشکلات مسکن را کاهش دهد. در کنار این‌ها، طی ساخت و ساز این واحدهای مسکونی، مشاغل مرتبط هم رونق خواهند گرفت. بازار آهن و فولاد یکی از مرتبط ترین بازارها به این طرح است. چرا که محصولات این بخش، از مهمترین مصالح و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت مسکن محسوب می‌شوند. بنابراین، در آینده‌ای نزدیک، تأثیر مستقیم اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر بازار فولاد حس خواهد شد.

با توجه به مصالح فولادی مورد نیاز برای ایجاد ساختمان‌های مسکن حمایتی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی، لوله داربستی و موارد این چنینی، انتظار می‌رود بازار داخلی فولاد کشور تا حد زیادی فعال‌تر شود. این موضوع به احتمال زیاد افزایش معاملات مقاطع فولادی هم در بازار آزاد و هم در بورس کالا را در پی خواهد داشت. البته در صورت افزایش تقاضا، امکان افزایش قیمت این محصولات هم وجود دارد. بنابراین، دولت باید تدابیر لازم را برای افزایش تولید متناسب با افزایش تقاضا وکنترل قیمت های این بازار انجام دهد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام