وضعیت آرام بازار فولاد بعد از تعطیلات ماه صفر 1402

 Vote: 1 person
وضعیت آرام بازار فولاد بعد از تعطیلات ماه صفر 1402

بعد از چند روز تعطیلی، امروز شنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ معاملات بازار فولاد با آرامش کامل همراه است. تقریبا تمامی محصولات فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شده‌اند. این شرایط برای کارخانه‌های مختلف یکسان بوده و اکثر برندها نوسان قیمت خاصی در محصولات فولادی خود ایجاد نکردند. این در حالی است که هفته گذشته هم بازار فولاد نوسانات زیادی نداشت. با این تفاوت که در هفته گذشته، قیمت دلار صعود کاملاً محسوسی را در پیش گرفته بود اما امروز تا به این لحظه، 200 تومان کاهش داشته است. در هفته‌ای که گذشت، شاهد افزایش نزدیک به هزار تومان در نرخ خرید و فروش دلار بودیم. در هر صورت، در کنار این ثبات کلی بازار فولاد، خبرهایی مبنی بر کاهش تمایل واحدهای تولیدی برای صادرات شمش فولاد منتشر شده است.

کاهش تمایل واحدهای تولیدی برای صادرات شمش فولاد

معاملات محصولات صنعتی به ویژه شمش فولادی در بازارهای داخلی و صادراتی بورس کالا، کاهش تمایل واحدهای تولیدی فولاد و غیره به صادرات مستقیم را نشان می‌دهد. افزایش محدودیت‌های اعمال شده از سوی بانک مرکزی در رابطه با شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات، مهمترین دلیل عدم ترغیب واحدهای تولیدی به صادرات محصولات شان است. زیرا بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، اختیارات بانک مرکزی در زمینه ارز تقویت گردیده است. به این ترتیب، بازگشت تمامی ارز حاصل از صادرات شمش فولاد یا سایر محصولات تولیدی کشور باید از طریق سامانه مبادله انجام گردیده و ارز مورد نیاز برای واردات، مجددا دریافت شود. این در حالی است که قبلا تولیدکنندگان می‌توانستند از ارز حاصل از صادرات برای واردات مواد اولیه، کالاها، تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز خود، استفاده کنند.

سیاست‌های مربوط به قیمت‌گذاری ارز در سامانه‌های خرید و فروش دلار، از دیگر دلایل نارضایتی تولیدکنندگان از لوایح جدید می‌باشد. در حال حاضر، نرخ فروش حواله دلار در سامانه مبادله ای که تولیدکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را در آن عرضه کنند، پایین تر از نرخ دلار کشف شده در سامانه نیما است. در این لحظه قیمت حواله ارز مبادله ای در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد. در حالی که نرخ دلار کشف شده برای فروش شمش فولاد صادراتی کشور حدود ۴۳ هزار تومان است. این تفاوت قیمت و عدم امکان استفاده از ارز صادراتی برای واردات کالاهای مورد نیاز، تا حد زیادی انگیزه صنایع داخلی از جمله صنعت فولاد برای صادرات شمش و محصولات مشابه را کاهش داده است.

آخرین قیمت مقاطع طویل و تخت فولادی در بازار امروز

مقاطع طویل فولادی

میلگرد ساده و آجدار، امروز هیچ گونه تغییر قیمتی نداشته و تقریبا همه کارخانه‌ها این محصول را با قیمتی مشابه روز کاری قبل عرضه کردند. میلگرد ساده ابهر با سایز ۵.۵، همانند یک هفته اخیر در معاملات امروز هم با قیمت ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان به فروش رسید. میلگرد آجدار ۱۲ راد همدان هم بدون تغییر قیمت با نرخ ۲۴ هزار و ۳۳۴ تومان معامله شد تا نسبت به روز کاری قبل افزایشی نداشته باشد. این شرایط برای میلگرد آجدار سایر شرکت‌ها از جمله جدید سیرجان، آریان فولاد، نورد گرم سمنان، ذوب آهن آرمان آسیا و فولاد سپهر ایرانیان هم مشابه بوده و هیچ کدام قیمت میلگرد آجدار خود را تغییر ندادند.

نبشی فولادی هم در بازار امروز با ثبات قیمت همراه بود و اکثر برندهای تولیدکننده این محصول را با همان قیمت روزهای قبل عرضه کردند. بررسی روند معاملات نبشی در بازار فولاد، ثبات قیمتی این محصول طی یک هفته اخیر را نشان می‌دهد. نبشی ۵*۷۰*۷۰ آریان فولاد همانند یک هفته اخیر، امروز با قیمت ۲۳ هزار و ۳۴۳ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. کارخانه فولاد شکفته هم نبشی ۵*۵۰*۵۰ خود را با قیمت ۲۴ هزار ۴۶۷ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد تا نسبت به روز کاری قبل تغییری نداشته باشد.

ناودانی هم امروز شنبه بیست و ششم شهریور ماه از روند کلی بازار تبعیت کرده و با ثبات قیمتی همراه بود. تقریبا تمامی برندهای تولید ناودانی محصولات خود را بدون نوسان قیمت عرضه کردند تا حتی در سایزهای خاص هم شاهد افزایش یا کاهش قیمت ناودانی نباشیم. ناودانی ۸ میلیمتر فولاد ناب تبریز در معاملات روز جاری با قیمت ۲۳ هزار و ۱۵۲ تومان به فروش رسید. ناودانی سایز ۸ فولاد شکفته هم با قیمت ۲۵ هزار و ۳۸ تومان عرضه شد تا نسبت به روز کاری قبل تغییری نداشته باشد.

مقاطع تخت فولادی

قیمت صفحات فولادی مختلف نیز در روز جاری با ثبات همراه است. ورق سیاه رول فولاد مبارکه اصفهان با سایز ۱۰۰۰ با قیمت ۳۳ هزار و ۱۶۶ تومان عرضه شد. این محصول در روزهای کاری قبل هم با همین قیمت مورد معامله قرار می‌گرفت. ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲ میل و سایز ۱۲۵۰، در بازار امروز با قیمت ۳۸ هزار و ۲۵۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. قیمت این محصول طی یک هفته اخیر تغییری نداشت و با ثبات همراه بوده است. سایر شیت‌ها از جمله ورق A516 و st57 هم در معاملات امروز بدون تغییر مورد معامله قرار گرفتند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام