راهکار ایمیدرو برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم

 Vote: 1 person
راهکار ایمیدرو برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از ارائه برنامه‌ای جهت کاهش ارزبری در صنعت آلومینیوم خبر داد. برنامه‌ای که موجب کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت آلومینیوم خواهد شد. این خبر در حالی منتشر شده است که در روزهای گذشته از عقب ماندگی صنعت آلومینیوم در ایران انتقاد شده بود. صنعتی که پایه تولید بسیاری از مقاطع پایه برای تولید کالاها و وسایل مبتنی بر آلومینیوم است. 

به گفتۀ آقای خرمی شاد: هم‌اکنون ظرفیت تولید شمش آلومینیوم (Al) در کشور به حدود ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده است. برای تولید این مقدار Al نیاز به ۱.۶ میلیون تن پودر آلومینا داریم. این درحالیست که تمامی تولید آلومینای کشور ۲۴۰ هزار تن است و نیاز است برای تأمین خوراک کارخانه‌های آلومینیوم، واردات انجام شود. واردات ۱.۴ میلیون تن آلومینا، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد. در چنین شرایطی تولید‌کنندگان شمش آلومینیوم مجبور هستند ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات این محصول تأمین کنند. این امر در برخی موارد موجب بروز کسری عرضه شمش در بازار داخلی و رشد قیمت‌ها و کاهش رقابت‌پذیری در صنایع پایین دست خواهد شد. از سوی دیگر محدود شدن صادرات نیز کشور را از درآمد ارزی محروم می‌کند.

خرمی شاد در بارۀ راهکارهای ایمیدرو گفت: ایمیدرو در مرحله نخست با تعریف یک واحد ۸۰۰ هزار تنی آلومینا می‌تواند سالانه حداقل ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی از این طریق ایجاد کند. این طرح امسال آغاز می‌شود و نمونه دیگر آن طرح تولید ورق الکتریکی مورد نیاز ترانسفورماتور‌ها است که به زودی تعیین تکلیف و آغاز خواهد شد. خرمی‌شاد گفت: طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت نیز می‌تواند ۷۰ هزار تن آلومینا تولید کند.

نفلین سینیت یک سنگ آتشفشانی فقیر از کوارتز و غنی از نفلین و فلدسپات‌های قلیایی است. فلدسپات موجود در این سنگ در حدی است که می‌توان آن را جایگزین محصولات سرامیکی کرد. استفاده از ظرفیت علمی زمین‌شناسی در کشور می‌تواند به میزان چشمگیری در از بین رفتن ارز ناشی از واردات آلومینا بکاهد و کشور را به خودکفایی برساند که متأسفانه در این سمت و سو هیچ تلاشی نمی‌شود. آلومینا در ساخت محصولات پایه آلومینیومی مثل ورق آلومینیوم و پروفیل آلومینیوم استفاده می‌شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام