سبک مدرن در دکوراسیون آپارتمان، ویلا و دفتر کار

 Vote: 3 person
سبک مدرن در دکوراسیون آپارتمان، ویلا و دفتر کار

سبک مدرن در دکوراسیون (Modern style in decoration) سبکی بسیار کاربردی است که امروزه در طراحی، اجرا و چیدمان آپارتمان‌های کوچک و بزرگ، خانه‌های دوبلکس، ویلاها و دفاتر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک با پالت رنگی تک‌رنگ، خطوط تمیز و مینیمالیسم شناخته می‌شود. اهمیت به ورود نور طبیعی به محوطه و فضای داخلی، از دیگر ویژگی‌های این سبک است. تاریخچه سبک مدرن به عصر انقلاب صنعتی و دهه 1920 بر می‌گردد. یکی از باورهای کلیدی نهضت طراحی مدرن این ایده است که فرم از عملکرد پیروی می‌کند. به عبارت دیگر، طراحی همه وسایل و اشیاء تزئینی باید هدف‌دار باشد و اگر وجود یک مبلمان، وسیلۀ دکوری یا جزئیات تزئینی کاربردی نداشته باشد، می‌توان آن را حذف کرد.

شرکت مجری سبک مدرن در دکوراسیون و معماری داخلی

شرکت مهندسی آنلاین سازه، اجرا کننده انواع سبک‌های دکوراسیون و معماری داخلی، با کادری مجرب از دکوراتورها و طراحان داخلی، آمادۀ همکاری با کارفرمایان گرامی است. برخی از خدمات آنلاین سازه در رابطه با سبک مدرن به صورت زیر است:

  • طراحی داخلی مدرن منزل در آپارتمان های کوچک و بزرگ و ویلاها
  • دکوراسیون داخلی مدرن لاکچری
  • طراحی مدرن خانه دوبلکس
  • طراحی مدرن دفتر کار
  • دکوراسیون مدرن آشپزخانه
  • دکوراسیون داخلی مدرن منزل کوچک

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین، مشاوره رایگان امور ساختمانی با ما تماس بگیرید: 90000011؛ آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر...

سبک مدرن چیست؟

سبک مدرن به طرق مختلفی تعریف شده و در تعریف آن نبرد وجود دارد! زیرا بحث در مورد آن گسترده است. اما در هر صورت ریشۀ مدرنیسم بازتاب یک دوره خاص است. دوره‌ای که از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد، در دهه 1930 به اوج رسید و در نیمه اول قرن بیستم بسیار محبوب شد.

به طور کلی، می‌توان سبک مدرن در طراحی داخلی را اینگونه تعریف کرد: سبکی با ماهیت ساده و کاربردی، جهت طراحی و دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار که در عین سادگی و زیبایی، به وسیع‌تر دیده شدن فضا کمک می‌کند. دکوراسیون مدرن، همه چیز در مورد ظاهری شفاف‌تر با حداقل تزئینات است. تمرکز بیشتر بر خطوط تمیز، اشکال هندسی و زوایا است. بنابراین، خطوط مستقیم و لبه‌ها از اصلی‌ترین ویژگی‌های طراحی مدرن هستند. مبل‌ها و صندلی‌های مربعی با جزئیات زاویه‌دار به فضا شخصیتی قوی می‌بخشد. در وسایل روشنایی از فلزات استفاده می‌شود؛ اما نه فلزات رز گلد؛ فلزات برنجی و سیاه رنگ.

فرم از عملکرد پیروی می‌کند و این یکی از مهمترین اصول حاکم بر طرح‌های مدرنیستی است. در این سبک، نیاز به ساده سازی فرم‌ها از شهرهایی که به سرعت در حال پیشرفت و رشد بودند (در قرن نوزدهم) منشاء گرفت. این پیشرفت، استفاده از بتن مسلح و فولاد را به عنوان دو عنصر اصلی در ساخت خانه ها گسترش داد و سبک معماری مدرن را ایجاد کرد. استفاده از این مواد جدید نشان داد که ارتفاع سازه‌ها می‌تواند بسیار فراتر از هر چیزی باشد. جنبش های دیگری مانند باهاوس (Bauhaus)، فوتوریسم (Futurism) و De Stijl نیز بخشی از مدرنیسم را تشکیل می دهند و به این سبک عمق می بخشند.

 

تاریخچه

 مدرنیسم به طور خاص به یک جنبش زیباشناختی تاریخی اشاره دارد که در اوایل تا اواسط قرن بیستم رخ داد. مدرنیسم از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و در دهه 1930 به اوج خود رسید. جایی که بعد از آن با شکل گرفتن حرکاتی مانند پست مدرنیسم به آرامی کاهش یافت.

سبک مدرن ریشه در معماری و طراحی آلمانی و اسکاندیناویایی دارد و یک سبک ساده و به دور از تجملات است. این سبک در عصر صنعتی شدن و در دهۀ 1920 تا 1950 رخنمون پیدا کرد و مربوط به آن دوران است. اما در نیمه اول قرن بیستم به اوج محبوبیت خود رسید و مشتقات بعدی آن که به صورت پُست مدرن شناخته می‌شود، به اواسط قرن بیستم بر می‌گردد. با این حال، جریان مدرنیسم همچنان ادامه دارد و امروزه نیز از آن استفاده می‌شود. عناصر طراحی مدرن اساس بسیاری از خانه های معاصر را تشکیل می‌دهند.

 

ویژگی های سبک مدرن در معماری داخلی

 طراحی و معماری داخلی مدرن به عنوان گسترش جنبش مدرنیسم متولد شد، راه خود را برای غلبه بر انواع موانع هموار کرد تا به عنوان یک سبک محبوب باقی بماند. این سبک توجه ویژه ای به ظرافت، یکنواختی و به ویژه طرح های مینیمالیستی دارد. مدرنیسم یک سبک زندگی ساده را ترویج می‌کند. هنوز هم به عنوان یک جنبش فکری که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکوفا شد، به طور گسترده ای توسط طراحان داخلی ترجیح داده می‌شود. سادگی و بی آلایشی و در عین حال شیک بودن، حرف اول را در سبک مدرن می‌زند و اهمیت خاص خود را دارد. دیگر ویژگی های این سبک در ادامه بیان شده است:

  • فضای ساده با خطوط تمیز و فقدان تزئینات شلوغ.
  • تأکید بر خطوط افقی و عمودی با منحنی های کمتر.
  • پالت رنگی خنثی یا طبیعی با رنگ های تک رنگ.
  • مبلمان ساده و کاربردی، کم ارتفاع و با خطوط تمیز.
  • پنجره‌های ساده و بدون تزئین.
  • مرتب بودن فضا و فقدان شلوغی.
  • سطوح بازتابنده مانند فولاد، کروم و یا شیشه.
  • عناصر سازه ای (مانند بتن یا تیرها) اغلب در معرض دید قرار می‌گیرند.
  • استفاده از مواد طبیعی مانند چوب رنگ نشده، فلزات، چرم و الیاف طبیعی در فضای داخلی. مدرنیسم معتقد به برجسته کردن مینیمالیسم است و چوب و سنگ طبیعی نمونه‌های کاملی از مواد طبیعی هستند که در طراحی و دکوراسیون مدرن دیده می‌شوند.
  • چیدمان راحت.

چیدمان راحت از ویژگی های دکوراسیون مدرن

از آنجا که امروزه بیشتر مردم شهر، در آپارتمان ها زندگی می کنند و آپارتمان ها عموماً اتاق‌های بزرگ ندارند، سبک مدرن در فضای داخلی، طراحی راحت آپارتمان های کوچک را هدف قرار داده است. نکته اصلی در این مورد این است که چیدمان خانه یا دفتر کار تا حد امکان راحت باشد. دیوارها و پارتیشن‌های اضافی، به نفع ایجاد یک فضای واحد حذف می‌شوند. نمونه‌ای از این حالت را می‌توان امروزه در مورد دیوار کوتاه آشپزخانه‌های اُپن دید که معمولاً در ساخت و سازهای جدید و یا در زمان بازسازی خانه حذف می‌شود. از این رو، می‌توان گفت سبک مدرن اکنون فرصت‌های زیادی برای بهبود چیدمان در همۀ آپارتمان‌ها ایجاد کرده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

ویژگی های سبک مدرن در معماری داخلی

رنگ در سبک مدرن

در یک فضای داخلی مدرن، دیوارها معمولاً به عنوان پس‌زمینه عمل می‌کنند و رنگ سفید برای دیوارها، یک فرقه در این سبک است. بنابراین، بهتر است سایه‌های رنگی خنثی را انتخاب کنید: زیتونی کم‌رنگ، خاکستری روشن و عاجی. رنگ‌های تیره نیز می‌توانند در فضای داخلی غالب باشند. اما به یاد داشته باشید که یک فضای داخلی تاریک باید تزئین شود. رنگ‌های تک‌رنگ تا حد زیادی در فضای داخلی مدرن استفاده می‌شود. طراحان داخلی معمولا سیاه و سفید را به عنوان رنگ اصلی ترجیح می‌دهند و فضای داخلی را با رنگ‌های اصلیِ دیگر مانند زرد، قرمز و آبی طراحی می‌کنند.

 

تفاوت و شباهت سبک مدرن و مینیمال

 مدرن و مینیمالیستی دو تا از محبوب ترین سبک های طراحی در عصر حاضر هستند. این دو سبک شباهت‌های زیادی دارند اما همچنان دو سبک متمایز باقی مانده‌اند. با شروع دهه 1990، دکوراسیون معاصر از روند مینیمالیستی پیروی کرد که در آن، رنگ‌های متضاد شدید با سیاه و سفید به چشم می‌خورد. در حالی که مدرن به جای اینکه تند و سرد باشد، بر پایه رنگ های خنثی مانور می‌دهد. وسایلی که در دکوراسیون سبک معاصر استفاده می‌شود، ممکن است جنبه تزئینی نیز داشته باشند؛ این درحالیست که در سبک مدرن وسایل جنبه عملکردی داشته باشند.

تفاوت سبک مدرن و مینیمال در موارد زیر است:

  1. تفاوت در تجلی در طراحی
  2. تفاوت در ریشه دو سبک

1- تجلی در طراحی

مینیمالیسم در طراحی با ساختاری کاهش یافته به عناصر ضروری آن مشخص می‌شود. با وجود فضاهای خالی بزرگ، نورپردازی ساده و طرح‌های رنگی تک رنگ - به ویژه سفید، قابل شناسایی است. اما سبک مدرن چه در طراحی داخلی و چه در معماری، حرکت خود را به صورت «اشکال ساده هندسی و نماهای بی‌آرایش» که با ظهور آسمان‌خراش‌های فولادی و شیشه‌ای تجسم می‌یابد، نشان داد.

2- ریشه در سبک طراحی

طراحی مینیمالیستی بر اساس جنبش هنری غربی مینیمالیسم است که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. منشأ آن به عنوان واکنشی در برابر انتزاع به نفع سادگی بسیار زیاد در شکل و عملکرد تفسیر شده است. اما طراحی مدرن، ریشه در جنبش مدرنیسم دارد. جنبشی که در اوایل قرن بیستم جامعه غربی، به ویژه پس از جنگ جهانی اول پدید آمد. با دور شدن از تصویرهای واقع گرایانه و به سمت پذیرش آزمایش و انتزاع تعریف می‌شود.

شباهت ها

طراحی های مدرن و مینیمالیستی هر دو به شدت بر فرم و عملکرد تأکید دارند. این جنبه مشترک ترکیب این سبک‌ها را در صورت تمایل امکان‌پذیر می‌کند! به عبارت دیگر، در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌توانید برای دکوراسیون منزل خود، از ترکیب این دو سبک استفاده کنید. لازم نیست که در کل فضای داخلی خود به یک سبک پایبند باشید. ترکیب سبک‌ها در قسمت‌های مختلف در واقع می‌تواند پویایی بسیار هیجان‌انگیزی ایجاد کند و به جلوگیری از یکنواختی در سراسر خانه کمک کند.

شباهت ها و تفاوت های این دو سبک را می‌توانید در شکل زیر ببینید. بخش مشترک که به صورت همپوشانی دو دایره مشخص شده است، نشان دهندۀ شباهت‌ها و بخش‌های غیر مشترک، نشان دهندۀ تفاوت سبک مینیمال با مدرن است.

 

تفاوت و شباهت سبک مدرن و مینیمال

تفاوت سبک مدرن با سبک معاصر

 به راحتی می توان طراحی معاصر و طراحی مدرن را با هم اشتباه گرفت. یکی از تفاوت‌های اصلی بین طراحی معاصر و مدرن، سن است! طراحی معاصر به آنچه در حال حاضر جدید و نوآورانه است اشاره دارد؛ در حالی که طراحی مدرن به یک دوره خاص در تاریخ طراحی اشاره دارد. در حال حاضر، معماران و طراحان داخلی به طور یکسان از عناصر مدرن در طراحی معاصر استفاده می‌کنند. سبک معاصر شبیه به احیای مدرنیستی است، اما نباید آن را با جنبش مدرن مادر قرن نوزدهم اشتباه گرفت. علاوه بر سن، تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو سبک وجود دارد که در ادامه بیان شده است.

  1. سبک معاصر متعلق به یک دورۀ زمانی خاص نیست؛ بنابراین، در یک دورۀ خاص متولد نشده، با گذشت زمان تغییر می‌کند و می‌تواند عناصر مدرن را در خود جای دهد.
  2. طراحی معاصر سعی دارد از طراحی مدرن تقلید کند؛ به این معنا که برای پلان‌های باز، پنجره‌های بزرگ و سقف‌های بلند کاربرد دارد.
  3. طراحی معاصر بجای فولاد، پلاستیک یا بتن که در مدرنیسم جایگاه ویژه‌ای دارد، توجه بیشتری به مواد طبیعی دارد. همچنین آستر نرم و منطعف‌تری را در خانه‌های امروزی اعمال می‌کند.
  4. طیف رنگی سبک معاصر نسبت به مدرن، گسترده‌تر است و از گرایش‌های سیاه و سفید طراحی مدرن فاصله می‌گیرد.
  5. وسایل و اکسسوری‌هایی که مد می‌شود را می‌توان به راحتی در دکوراسیون معاصر جای داد و با آن تطبیق داد. اما سبک مدرن این اجازه را به شما نمی‌دهد.

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%33
five star rate
%66
 میانگین رای: 3 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام