سبک هالیوود گلم (ریجنسی) دکوراسیونی متمرکز بر مادیات

 Vote: 4 person
سبک هالیوود در دکوراسیون و طراحی

سبک هالیوود گلم (Hollywood Glam) یا هالیوود ریجنسی (Hollywood Regency Style) یک سبک طراحی داخلی آمریکایی است که در دهه 1930 در کالیفرنیا پدیدار شد. محصولی از عصر طلایی سینما که از زرق و برق صفحه نقره‌ای الهام گرفته شده بود! منظور از صفحه نقره‌ای، نوعی صفحه نمایش پروجکشن است که در نخستین سال‌های راه اندازی صنعت تصویر متحرک رایج بود و به عنوان یک واژه برای صنعت سینما مورد استفاده عمومی قرار گرفت. سبک دکوراسیون هالیوودی بر مادیات، تجمل و راحتی تمرکز دارد. رنگ‌های کلاسیک در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند و بیش از آنکه بر مبلمان توجه شود، بر اکسسوری‌ها توجه می‌شود.

سبک هالیوود گلم یا ریجنسی چیست؟

هالیوود گلم یا هالیوود ریجنسی یا ریجنسی مدرن (Regency Moderne) یا یک سبک طراحی آمریکایی است که در هالیوود، کالیفرنیا و در دوران طلایی سینما یعنی قرن بیستم متولد شد. واژۀ Glam اشاره دارد بر زرق و برق و جذاب جلوه دادن. ریجنسی نیز اشاره دارد بر معماری، لباس و مبلمان سلطنتی بریتانیایی که به طور گسترده در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 در بریتانیا رواج داشت.

در میان انواع استایل دکوراسیون داخلی، سبک هالیوود گلم نیز همانند سبک اسکاندیناوی، یک استایل دکوراسیون ترکیبی است. زیرا در این طرح از دکوراسیون، حالاتی از سبک نئو کلاسیک، آرت دکو، هتل بوتیک (boutique hotel) و میانه قرن (mid-century) دیده می‌شود. چیدمان و استفاده از اکسسوری‌ها و همچنین انتخاب نوع آن‌ها به گونه‌ایست که گفته می‌شود طراحی به سبک هالیوودی، پیچیدگی و اعتماد به نفس را ساطع می‌کند. خطوط تمیز، طرح‌های رنگی تک رنگ و فضاهای نا مرتب، مانع از نماد طرح گلم هالیوود می‌شود.

سبک هالیوود گلم یا ریجنسی چیست؟

گلم هالیوود، سبکی که ذهن تان را به گذشته می برد!

Hollywood Glam ذهن را به زمان دیگری می‌برد. اتاقی از آینه‌های طلاکاری شده و لوسترهای درخشان؛ زنانی که با لباس‌های زیبای کلاسیک شیک و مجلل بر تن دارند و روی کاناپه‌هایی با پارچه‌های مخمل نشسته‌اند! خلق یک سبک نمادین به نام گلم (Glam) به دهه 1930 باز می‌گردد. زمانی که بسیاری آن را «عصر طلایی» هالیوود می‌دانند. هالیوود گلم دکوری است که انحطاط و افسانه را در بر می‌گیرد.

حداقل یکی از پیشگامان این سبک، سابقه‌ای با هالیوود دارد. ویلیام (بیلی) هاینس از جمله هالیوودی هایی است که پس از سپری شدن دوران بازیگری‌اش به طراحی روی آورد. از آن زمان، بیلی هاینز و هم بنیانگذاران دوروتی دریپر (Dorothy Draper)، دیوید هیکس (David Hicks) و بیلی بالدوین (Billy Baldwin) بیشترین ارتباط را با این سبک پیدا کردند.

تاریخچه سبک ریجنسی (هالیوود)

هالیوود قدیمی

از دیرباز هالیوود به عنوان مکانی شناخته می‌شود که در آن، رؤیاها از دریچه دوربین جان می‌گیرند و بازیگران ثروتمند زندگی مجللانه‌ای دارند. آن‌ها در پشت دوربین، در بالاترین سطح زندگی می‌کردند! اما این برای بیننده فقط یک نمایش بود و عملاً در زندگی واقعی جایی نداشت. اگرچه ممکن است شما یک ستاره پردرآمد چند میلیون دلاری نباشید، اما این بدان معنا نیست که نتوانید حدأقل اندکی از تجلل و آنچه که در سینمای هالیوود را دیده‌اید، به زندگی واقعی خود وارد کنید. سبک هالیوود قدیمی در واقع ترکیبی از دکوراسیون نئوکلاسیک و هنر دکو است که قصد داشت طراحی و دکوراسیون زیبای پشت پرده سینما را به خانه‌های اشخاصی غیر از آرتیست‌ها نیز ببرد. هر قطعه‌ای که برای این سبک از دکوراسیون استفاده می‌شود، می‌تواند به تنهایی به عنوان یک اثر هنری عمل کند. یک لوستر غول پیکر آویزان، یک قالیچه بزرگ از خز مصنوعی، یک شیر برنزی شیک که روی یک میز نشسته است و یا یک صندلی نشیمن پرآذین!

سبک هالیوودی قدیمی در دکور خانه

تاریخچه سبک طراحی و دکور هالیوود مدرن

سبک هالیوود مدرن، محصول عصر طلایی هالیوود در دهه‌های 1920 تا 1950 بود. زمانی که طراحان صحنه فیلم، فضای داخلی رویایی فوق‌العاده‌ای را برای صفحه نقره‌ای ساختند. فضایی که در خلق آن توجه کاملی به جزئیات، رنگ، بافت و غیره داشت و جلوی دوربین عالی به نظر می‌رسید. هالیوود ریجنسی که گاه ریجنسی مدرن نیز نامیده می‌شود، برداشتی به روز شده یا نوین از دکوراسیون داخلی دوران قرن نوزدهم بود.

اعضای خانواده سلطنتی هالیوود، با به کارگیری طراحان داخلی قرن بیستم مانند Dorothy Draper، William Haines و Paul R. Williams سلیقه و مزاج پر زرق و برق هالیوودی گسترش دادند. این روند به نوبه خود در میان توده‌های سینما رواج یافت. در آن زمان، افراد مشهور مانند مارلین دیتریش (Marlene Dietrich)، جوآن کرافورد (Joan Crawford)، گلوریا سوانسون (Gloria Swanson) و کارول لومبارد (Carole Lombard) در تجارت و تبلیغ جذبه شهرت معنوی هالیوودی بودند.

در حالی که هالیوود ریجنسی با محبوبیت آرت دکو مصادف شد، اما سبکی متمایز باقی ماند و در نهایت با تبدیل شدن به یک سبک بین المللی و مدرنیسمِ میانه قرن، مسیر خود را طی کرد. اما هالیوود ریجنسی همیشه برای ماکسیمالیست‌ها (maximalists) جذاب است و هرگز از مد خارج نشده است. ماکسیمالیست به افرادی اتلاق می‌شود که دیدگاه افراطی دارند و پذیرای سازش نیستند. این سبک همچنان برای طراحان مدرنی مانند Kelly Wearstler و دکوراتورها تاثیر گذار است تا سبک هالیوودِ کلاسیک را با آمیختن آن با رنگ‌های خنثی، متعادل کردن تجملات و ایجاد هماهنگی آن با یک حس لوکس مدرن، جاری نگه دارد.

تاریخچه دکوراسیون به سبک هالیوود

مشخصه های سبک هالیوود در دکوراسیون

  • سبکی از طراحی داخلی است که بر تجمل و راحتی تمرکز دارد.
  • مجلل و پر زرق و برق است.
  • از رنگ‌های زنده و واضح و الگوهای متضاد استفاده می‌کند.
  • دیوارها معمولاً با کاغذ دیواری پوشانده می‌شود.
  • اغلب از مبلمان در اندازه های کوچک استفاده می‌شود.
  • از مبلمان گرفته تا دیوار و سقف و سایل منزل همگی دارای رنگ متالیک و لاکی هستند.
  • اغلب از مبلمان به سبک روکوکو (Rococo-style) استفاده می‌شود.
  • از نقوش و تکنیک‌های چینی در تزئینات استفاده می‌شود.
  • تمرکز بیشتر بر روی اکسسوری‌ها و سَبک است تا مبلمان.
  • اهمیت و تأکید بر متریال لوکس مانند خز، ابریشم و مخمل دارد؛ می‌توانید از خز و ابریشم مصنوعی استفاده کنید.
مشخصه ها و خصوصیات دکوراسیون هالیوودی چیست؟

نکاتی که باید در دکوراسیون هالیوود ریجنسی رعایت کنید

  • رنگِ عناصر اصلی مانند دیوارها و کفپوش را خنثی نگه دارید.
  • کفپوش شطرنجیِ سیاه و سفید یک افزودنی عالی برای تم هالیوود گلم است.
  • از اسباب و وسایل آینه کاری شده و شیشه کاری شده استفاده کنید.
  • از رنگ طلایی و اکسسوری های آبکاری شده با طلا غافل نشوید.
  • لوسترهای کریستالی معمولی یا یک جفت چراغ دیواری با آبکاری طلایی بکارگیرید.
  • از سطوح طلایی آبکاری شده و اکسسوری های فلزی فقط برای تأکید استفاده کنید.
  • یک عکس قدیمی با قاب سیاه و سفید از یک ستاره هالیوود، برای هالیوودی کردن فضا بسیار مؤثر است!
  • از لوازم و اکسسوری هایی که رنگ های لاکی دارند استفاده کنید تا درخشندگی و جلا را به محیط القا کند.
  • از نقوش حیوانات به هر نحوی استفاده کنید. مانند پوست حیوانات مختلف (طبیعی یا مصنوعی) بر روی کف یا دیوار و یا عکس و تصویری از آن‌ها به صورت قاب شده. همچنین می‌توانید از شاخ برخی حیوانات یا الگوهای مختلف از طرح بدن حیوانات به صورت اکسسوری استفاده کنید.

اکسسوری و لوازم دکوری در سبک هالیوودی

 

نکات مهم که در دکوراسیون به سبک هالیوودی باید رعایت شود

رنگ در سبک هالیوود گلم (ریجنسی)

رنگ در دکوراسیون بسیار مهم است. سبک هالیوود نیز از این امر مستثنی نیست. رنگ‌های کلاسیک در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند؛ پس از رنگ های کلاسیک استفاده کنید. رنگ‌ها را ساده نگه دارید و بر دو یا سه رنگِ مکمل تمرکز کنید. اجازه دهید تا اکسسوری‌ها، بافت‌ها و الگوها بقیه کارها را انجام دهند! طرح‌های کلاسیک سیاه و سفید و همچنین بنفش و خاکستری، انتخابی محبوب برای گلم هالیوود محسوب می‌شود. جسارت به خرج دهید و سلیقه خود را طوری پیاده کنید که بتوانید رنگ‌های تند مانند صورتی پر رنگ، سبز زمردی، فیروزه‌ای و زرد را نیز استفاده کنید.

رنگ در سبک هالیوود گلم

ذائقه و سلیقه نفیس خود را به نمایش بگذارید!

فضاهای گلم اغلب بر مادیات و مسائل دنیوی تمرکز دارد. اکسسوری‌ها فرصتی برای شما هستند تا ذائقه و سلیقه خود را به نمایش بگذارید! لوستر، آینه دیواری، چراغ رومیزی، ساعت و غیره. از قرار دادن و تمرکز زیاد وسایل و دکوری‌ها در اطراف تلویزیون خودداری کنید. همچنین آنقدر قاب عکس و تابلو و وسایل تزئینی به بر روی دیوار نصب نکنید که شلوغی و درهم ریختگی ایجاد کند. حس باشکوهی که از ستاره‌های سینما می‌گیرید را می‌توانید با رنگ‌های جواهری تداعی کنید. آبی‌های سلطنتی، قرمز، سبز زمردی و آبی فیروزه‌ای، رنگ‌های جواهری هستند که شکوه تجلل را به فضا القا می‌کنند. استفاده از وسایل دکوری آینه‌دار و طلایی قدیمی و مدرن نیز به این حس کمک می‌کند.

الگوهای هالیوود گلم به طور کلی به لحاظ جنسیت خنثی هستند. از پارچه‌ها گرفته تا کفپوش و طرح‌های هندسی. در دکوراسیون ریجنسی تمرکز ویژه‌ای بر بافت‌ پارچه‌ها شده و به طور افراطی به آن توجه می‌شود. به این معنا که از پارچه‌های با بافت سنگین (مثل مخمل) یا بافت درشت (مثل کتان) زیاد استفاده می‌شود. مخمل همچنین جزء پارچه‌های مجلل محسوب می‌شود. پارچه‌های مجلل مانند مخمل و ابریشم را می‌توانید در روکش مبلمان و پرده‌ها بکار ببرید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید از پارچه‌های جیر و چرم نیز استفاده کنید. از وسایلی استفاده کنید که دارای رنگ‌های لاکی و هایلایت‌های متالیک هستند. اگر طرفدار کاغذ دیواری و فرش هستید هم که چه بهتر!

توجه به جنس و بافت پارچه از موارد مهم در دکوراسیون به سبک هالیوود

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 4 نفر

نظرات ( 1 )

سیاوش نجفی

ب نظرم ترکیب این 2 طرح محشر میشه

1401/5/11 در ساعت 18:12

ارسال پیام