گل میخ فلزی برای دال عرشه فولادی و انواع آن

 Vote: 1 person
گل میخ فلزی برای دال عرشه فولادی و انواع آن

گل میخ ساختمانی (Stud Shear Connector) یک شیء فولادی شبیه به میخ و پیچ است که از یک سر و یک بدنه استوانه‌ای تشکیل شده است. طول این محصولات حدأقل 4 سانتیمتر و قطرشان حدأکثر 2 سانتیمتر است. کاربرد آن‌ها در ساختمان، استفاده در دال‌های ساختمانی، به ویژه سقف‌های عرشه فولادی جهت اتصال بتن به ورقِ دال است. گلمیخ‌ها با هدف کنترل نیروهای برشی و پخش آن در قسمت‌های مختلف سقف استفاده می‌شوند. گل‌میخ‌های ساختمانی در دو نوع ساده و طرح‌دار ساخته می‌شوند. آن‌ها به لحاظ قدرت و کارایی مکانیکی، در سه نوعِ A، B و C طبقه‌بندی می‌شوند. در مواردی که نیروی برشی وارد بر سازه زیاد و به قدرت اتصال بیشتری بین بتن و فولاد نیاز است، از گلمیخ‌های C استفاده می‌شود. نکتۀ اجرایی اینکه پس از نصب و جوشکاری هر ۱۰ هزار گل میخ در سقف عرشه فولادی، لیفت و هولدر باید تعویض شوند.

گل میخ چیست؟

گل میخ ساختمانی، یک مقطع فولادی استوانه‌ای شکل با سر پهن -شبیه به پیچ- است که جهت اتصال دو سطح مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول متناسب با کاربردی که دارد، در ابعاد استاندارد (به لحاظ طول و قطر) تولید می‌شود. حداکثر قطر گلمیخ‌ها ۲۰ میلیمتر (۲ سانتی‌متر) بوده و حداقل طول معمول آن‌ها ۴۰ میلیمتر (۴ سانتی‌متر) می‌باشد. گلمیخ از نظر ظاهری در انواع مختلف از جمله ساده و طرح دار تولید می شود. نوع ساده برای اتصالات ساختمانی به کار گرفته می‌شود. اما اگر این محصولات در دید بوده و ظاهر کار اهمیت داشته باشد، می‌توان از انواع طرح‌دار استفاده کرد.

گل میخ‌های فولادی از فولادهای با درصد کربن پایین تولید می‌شوند. آن‌ها مقاومت و استحکام بالایی داشته و به خوبی می‌توانند اتصال بین سطح فولادی و بتن را برقرار کنند. گل میخ در ساختمان به منظور افزایش قدرت اتصال اعضای مرکب، به‌ویژه سقف‌های عرشه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، کاربرد اصلی گلمیخ‌ها، استفاده در اتصالات دال‌های عرشه فولادی است. به این معنا که عرشه فولادی را به دیگر بخش‌های سقف به‌‌ویژه سطح بتنی متصل کرده و نیروی برشی بین آن‌ها را انتقال می‌دهد. گلمیخ‌ها نقش قابل توجهی در کنترل نیروهای برشی و پخش آن در قسمت‌های مختلف سقف دارند و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

کاربرد گل میخ در ساختمان

گل میخ‌های فولادی از فولادهای با درصد کربن پایین تولید می‌شوند. آن‌ها مقاومت و استحکام بالایی داشته و به خوبی می‌توانند اتصال بین سطح فولادی و بتن را برقرار کنند. گل میخ در ساختمان به منظور افزایش قدرت اتصال اعضای مرکب، به‌ویژه سقف‌های عرشه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، کاربرد اصلی گلمیخ‌ در ساختمان، استفاده در اتصالات دال‌های عرشه فولادی جهت ایجاد یک اتصال قدرتمند میان سطوح فولادی با بتن است. گلمیخ‌ها قدرت اتصال و گیرش بتن و فولاد را افزایش می‌دهد. همچنین نقش قابل توجهی در کنترل نیروهای برشی و پخش آن در قسمت‌های مختلف سقف دارند و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

البته گلمیخ‌ها در کنار بهبود اتصال اعضای مرکب، نقش مهم دیگری هم دارند. آن هم انتقال نیروی برشی بین فولاد و بتن و ایجاد یکپارچگی در عملکرد برشی سقف یا دیگر بخش‌های سازه است. به عبارت دیگر، نیروی برشی را دریافت کرده و بین بخش‌های مختلف سقف تقسیم می‌کنند. به این ترتیب، از اعمال فشار بر روی یک نقطه، جلوگیری می‌شود. با توجه به این کاربرد، گل میخ‌ها در صنعت با نام برشگیر هم شناخته شده و یکی از پرکاربردترین انواع برش‌گیر به شمار می‌آيند.

انواع گل میخ

در ابتدا هدف اصلی از تولید گل‌میخ، فقط افزایش ایمنی در ساختمان‌ها و کاربردهای صنعتی آن مانند اتصال فولاد و بتن و انتقال نیروی برشی بین آن‌ها بود. بنابراین، این محصولات عمدتا به شکل ساده تولید شده و بیشتر ویژگی‌های فنی شان مورد توجه قرار می‌گرفت. اما در ادامه، مسئله زیبایی هم اهمیت پیدا کرد و گلمیخ‌های فولادی در طراحی دکوراسیون داخلی و بخش‌های قابل دید سازه هم مورد استفاده قرار گرفتند. این موضوع باعث شد تا شکل‌های گوناگونی از آن‌ها تولید شود تا بتوانند نیازهای مختلف را پاسخ دهند. از طرف دیگر، مسائل فنی و مکانیکی هم در تولید این محصولات مد نظر قرار گرفت و از این نظر هم در چند نوع مختلف تولید شدند. پس در حال حاضر می‌توان انواع گل میخ در ساختمان را بر اساس شکل ظاهری و خواص مکانیکی دسته بندی کرد.

انواع گل میخ

الف- انواع گلمیخ بر اساس شکل ظاهری

گل میخ‌ها از نظر شکل ظاهری به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از آن‌ها کاملا ساده بوده و برای مصارف صنعتی کاربرد دارند و برخی دیگر در جاهایی که زیبایی مطرح می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، انواع گلمیخ از نظر شکل ظاهری، عبارتند از:

  1. نوع ساده
  2. نوع طرح دار
  3. نوع آنتیک
  4. نوع درب چوبی

1- گل میخ ساده

نوع ساده گل‌میخ، رایج ترین و پرکاربردترین نوع آن محسوب شده و عمدتا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نمونه هیچ طرحی نداشته و دارای ظاهری استوانه ای و ساده است. اما از مقاوت و استحکام بالایی برخوردار بوده و ایمنی مناسبی ایجاد می‌کند. انواع ساده بیشتر در سقف‌های عرشه فولادی و دیگر بخش‌های مرکب ساختمان به کار گرفته می‌شوند که در دید نبوده و ظاهر آن‌ها اهمیت خاصی ندارد. ولی نقش مهمی در اتصال سطح فولادی و بتنی و انتقال نیروی برشی بین آن‌ها بر عهده دارند.

2- نوع طرح دار

از دیگر انواع رایج گلمیخ بر اساس شکل ظاهری، می‌توان به نوع طرح دار اشاره کرد. این محصولات زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مسئله زیبایی مطرح شده و در دید باشند. جهت تولید نوع طرح دار، معمولا از طرح‌هایی خاص بر روی گل یا سر محصول که سطح پهن تری دارد، استفاده می‌شود. پایه آن که استوانه ای و طولانی است هم عمدتا ساده باقی می‌ماند. گل یا سر در نوع طرح‌دار می‌تواند با شکل‌های مختلف اعم از مربع، دایره و غیره ایجاد شود. طرح‌هایی مانند گل، ستاره و موارد این چنینی دیگر هم با حک شدن روی این بخش، زیبایی بیشتری ایجاد می‌کنند. حتی در انواع جدیدتر گل میخ طرح دار، از طرح‌های نگین‌دار و جذاب‌تر هم برای افزایش زیبایی استفاده می‌شود. به طور کلی، این مدل محصولات ترکیبی از زیبایی و ایمنی را ارائه می‌دهند.

3- گل میخ آنتیک

در کنار سایر طرح‌ها، گاهی اوقات گلمیخ‌ها به شکل پتینه شده هم تولید می‌شوند. این نمونه بیشتر در مواردی به کار گرفته می‌شود که طراحی و زیبایی آن‌ها، تاثیر بسیار مهمی بر زیبایی کل اثر دارد. دکورهایی که به صورت سازه ای و قدیمی طراحی می‌شوند، از جمله رایج ترین موارد کاربرد نوع آنتیک به شمار می‌آيند. همچنین، انواع آنتیک در ساخت جعبه‌ها و صندوقچه‌های تزئینی هم یک گزینه مناسب و متداول هستند.

4- گلمیخ مخصوص درب های چوبی

این نوع گل میخ‌ها معمولا برای زیبایی محصولات چوبی استفاده می‌شوند و به همین خاطر با عنوان نوع درب چوبی شناخته می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که برخلاف نام شان، از چوب ساخته نشده و جنس فولادی دارند. از طرف دیگر، در طراحی آن‌ها هم از طرح چوب استفاده می‌شود که با محصولات چوبی تلفیق پیدا کند. انواع درب چوبی این محصولات امکان رنگ آمیزی را هم داشته و از ظاهری جذاب و زیبا برخوردارند.

ب- انواع گل میخ بر اساس ویژگی های مکانیکی

ویژگی‌های مکانیکی از دیگر فاکتورهای مهم در دسته بندی گل میخ‌ها است که شاید کمتر به آن توجه شود. این محصولات بر اساس خواص مکانیکی خود، به سه دسته مختلف شامل انواع A، B و C تقسیم می‌شوند. نوع A برای مصارف عمومی کاربرد دارد. به عبارت دیگر، عمدتا جاهایی که نیروی برشی زیادی وجود نداشته و بیشتر اتصال میان بتن و فولاد مطرح باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع B دارای قدرت بیشتری جهت انتقال نیروی برشی است. از این رو در مواردی که عملکرد انتقال برش اهمیت دارد، به کار گرفته خواهد شد. نوع C هم از جنس میله فولادی بوده و اندازه قطر آن‌ها حداکثر ۱۶ میلیمتر می‌باشد.

گل میخ برشگیر

در میان انواع گلمیخ از نظر شکل ظاهری (ساده، طرح‌دار، آنتیک و درب چوبی) بیشتر نوع ساده آن به عنوان برشگیر در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. دیگر انواع این محصولات از جمله طرح‌دار، آنتیک و به‌خصوص درب چوبی، عمدتا در دکوراسیون داخلی سازه‌ها، تزئینات و جاهایی که ظاهر اهمیت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در بسیاری از موارد، برای نگهداری و تزئین چوب یا مواد دیگر به کار گرفته شده ارتباط زیادی با اعضای مرکب فولاد و بتن ندارند. به همین خاطر، نوع ساده که عموما جهت بهبود قدرت اتصال سطح فولادی و بتن در سقف های عرشه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان گل میخ برشگیر شناخته می‌شود.

این محصول علاوه بر افزایش گیرایی بتن و فولاد، نقش قابل توجهی هم در انتقال نیروی برشی بین آن‌ها و تقسیم این نیرو در بخش‌های مختلف سقف دارد. در ساختمان سازی، کاربرد نوع ساده یا همان برشگیر، نسبت به سایر انواع دیگر آن، بسیار بیشتر است و عمدتا منظور از گلمیخ همان نوع ساده است.

گل میخ عرشه فولادی

گل میخ به دلیل سبک بودن و قیمت مناسب، به صورت گسترده در سقف‌های عرشه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر، گل میخ به برش‌گیر عرشه فولادی نیز معروف است و رایج‌ترین کاربرد آن، اتصال سطح فولادی به بتن در سقف‌های عرشه فولادی است. همچنین در سقف روفیکس نیز مورد استفاده است.

امکان استفاده از انواع دیگر برشگیر مانند برشگیر ناودانی و نبشی نیز جهت بهبود اتصال اعضای مرکب فولاد و بتن وجود دارد. اما هیچ کدام به اندازه گل‌میخ در سقف‌ کاربرد ندارند. به همین خاطر، گل میخ عرشه فولادی عنوان رایجی است که در ساختمان سازی برای این محصولات در نظر گرفته می‌شود. برای ایجاد عرشه (سطح زیرین) در دال‌های عرشه فولادی، معمولا از ورق‌ گالوانیزه استفاده قرار می‌شود. این ورق‌ها بر روی تیرهای فولادی قرار داده می‌شوند. سپس با استفاده از گلمیخ، ورق را به تیر جوش داده و محکم می‌کنند.

زمانی که گل میخ به عرشه فولادی جوش داده می‌شود، باید به طور استاندارد ۴ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. این حالت باعث می‌شود تا پس از بتن ریزی بر روی عرشه، اتصال مستحکمی بین سطح فولادی و بتن ایجاد شود. در نتیجه، از حرکت و لغزش بتن روی عرشه فولادی جلوگیری شده و پایداری سقف تا حد امکان افزایش می‌یابد. 

گل میخ ناودانی

محصولی به عنوان گلمیخ ناودانی وجود ندارد. بجای گلمیخ ناودانی باید از اصطلاح برشگیر ناودانی استفاده شود. این محصول در سقف‌های مرکب اعم از عرشه فولادی و کامپوزیت، جهت بهبود اتصال سطح فولادی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برشگیر ناودانی، از برش ناودانی‌ های بلند در کارخانه یا محل پروژه تولید می‌شود. این محصولات عمدتا برای انتقال نیروی برشی و بهبود اتصال اعضای مرکب بتن و فولاد در سقف‌های کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که گل میخ بیشتر به صورت آماده در کارخانه تولید می‌شود. همچنین، عمدتا جهت انتقال نیروی برشی و افزایش پایداری در سقف‌های عرشه فولادی کاربرد دارد.

در گذشته، برای اتصال ورق به بتن در سقف‌های عرشه فولادی، از برش‌گیر ناودانی هم استفاده می‌شد. اما مزایای گلمیخ‌ها از جمله سرعت جوش بالا، وزن پایین‌تر و قیمت مناسب، باعث شد تا به برشگیر منحصر به فرد و ویژه برای این نوع سقف‌های مرکب تبدیل شوند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام