محاسبه وزن ورق آهن به کیلوگرم و جدول وزن ورق

 Vote: 4 person
محاسبه وزن ورق آهن به کیلوگرم و جدول وزن ورق

برای محاسبه وزن ورق آهن 1 میل، 1.5 میل، 2 میل و 5 میل و سایر ضخامت‌ها، کافیست ابعاد ورق (طول، عرض و ضخامت) را در چگالی آن ضرب کنید. چگالی ورق آهن برای تمامی ورق‌ها ثابت و معادل 7.85 g/cm3 است. در این محاسبه، طول، عرض و ضخامت باید با یکای همسان و بر حسب میلیمتر بیان شوند. مثلاً اگر عرض ورق شما 1 متر است، باید آن را به میلیمتر یعنی 1000 تبدیل کنید. وزنی که به دست می‌آید بر حسب گرم است؛ با تقسیم آن بر عدد 1000، وزن را به کیلوگرم تبدیل کنید. آگاهی از نحوۀ محاسبۀ وزن ورق آهن این مزیت را دارد که به شما کمک می‌کند در زمان خرید، از قیمت ورق مورد نظرتان مطلع شوید. جدول وزن ورق‌های آهنی کارخانه اکسین اهواز و فولاد مبارکه در ادامه این مطلب ارائه شده است. به عنوان مثال، وزن ورق آهن 2 میل مبارکه، 32 کیلوگرم و ورق 8 میل اکسین 471 کیلوگرم است.

جدول وزن ورق آهن چیست؟

جدول وزن ورق آهن جدولی است که در آن، وزن هر شیت ورق سیاه، بسته ضخامت و ابعاد آن شیت، گردآوری و ارائه شده است. کاربران با مراجعه به این جدول، در کوتاه‌ترین زمان، وزن ورق مورد نظرشان را مشاهده می‌کنند. زیرا محاسبه قیمت شیت‌های فولادی بر اساس وزن آن‌ها انجام می‌گیرد. ورق‌های آهن در ابعاد مختلفی تولید شده و دارای طول، عرض و ضخامت متفاوتی هستند. از طرف دیگر، به صورت گوناگون، از جمله رول یا شیت بسته بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند. به همین خاطر، استفاده از یک روش سریع، دقیق و کاربردی جهت محاسبه وزن ورق‌ها حین خرید و فروش، به‌ویژه در تناژ بالا یک مزیت محسوب می‌شود. هر کارخانه تولید کنندۀ ورق، معمولاً یک جدول وزنی برای خود دارد که به خریداران این امکان را می‌دهد تا از وزن ورق‌های خریداری شده آگاهی داشته باشند.

آگاهی از وزن ورق آهن، به شما در محاسبه و تخمین قیمت خرید کمک می‌کند. این امر در کنار کاربرد فراوان ورق‌های فولادی و استفاده از آن به عنوان یک محصول مادر در صنایع گوناگون، استفاده از جدول وزن ورق آهن سیاه را برای خریداران و صنعتکاران دو چندان کرده است.

فرمول محاسبه وزن ورق آهن (فولادی)

یکی از ساده‌ترین روش‌های موجود برای محاسبه وزن ورق‌های آهنی، استفاده از فرمول استانداردی می‌باشد که جهت این امر تعریف شده است. در این فرمول، فاکتورهایی از جمله ابعاد و چگالی ورق، در نظر گرفته می‌شود. ورق های فولادی که در زبان عامه به عنوان ورق آهن هم بیان می‌شود، چگالی مشخص و ثابتی دارند. این چگالی ۷۸۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب یا ۷.۸۶ گرم بر سانتی متر مکعب است و همواره در فرمول محاسبه وزن ورق‌های فولادی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر چگالی، ابعاد ورق یعنی طول، عرض و ضخامت نیز برای محاسبه وزن ورق آهن لازم هستند. با ضرب این سه پارامتر در یکدیگر، در واقع شما حجم ورق را به دست می‌آورید؛ سپس با ضرب حجم ورق در چگالی آن، به وزن دست می‌یابید. به این ترتیب، می‌توان وزن ورق‌های آهنی با ابعاد مختلف را به دست آورد. فرمول محاسبه وزن ورق‌های آهنی، به صورت زیر است:

volume = thickness × width × length

weight = volume × density

به صورت خلاصه می‌توان گفت:

weight = thickness(mm) × width(mm) × length(mm) × density(g/cm3)

یعنی

وزن ورق آهن (فولادی) = ضخامت ورق (میلیمتر) × طول ورق (میلیمتر) × عرض ورق (میلیمتر) × چگالی ورق (گرم بر سانتیمتر مکعب)

در این فرمول واحد طول، عرض و ضخامت همگی یکسان و بر حسب (mm) است. چگالی آهن را نیز بر حسب گرم بر سانتی‌متر مکعب (یعنی ۷.۸۶) در فرمول قرار می‌دهیم.

مثالی از محاسبۀ وزن ورق های فولادی با فرمول

بر این اساس، وزن یک ورق فولادی با عرض ۱۰۰۰ میلیمتر (۱ متر)، طول ۶۰۰۰ میلیمتر (۶ متر) و ضخامت ۲ میل، به صورت زیر محاسبه می‌شود:

کیلوگرم ۹۴.۳۲ = ۲ (mm) * ۱ (m) * ۶ (m) * ۷.۸۶

به این ترتیب، وزن ورق آهن سیاه با همین ابعاد در جدول وزنی، ۹۴.۲ کیلوگرم اعلام می‌شود. از این رو می‌توان گفت که فرمول استاندارد محاسبه وزن ورق‌های فولادی، وزن این محصولات را با دقت بالایی ارائه می‌دهد. بنابراین در صورت عدم دسترسی به جدول وزنی، روشی ساده، سریع و مناسب برای محاسبه وزن و محاسبه قیمت شیت‌های فولادی است. از این روش می‌توانید برای تخمین وزن ورق St52 و ورق A516 نیز استفاده نمایید.

فرمول محاسبه ورق آهن (فولادی)

وزن ورق آهن ۱ و ۱.۵ میل

ورق‌های فولادی از نظر ضخامت تنوع زیادی دارند. این محصولات در ضخامت‌های ۱ تا ۲۰۰ میلیمتر تولید می‌شوند. ورق‌های زیر ۲ میل یعنی ورق آهن ۱ و ۱.۵میلیمتری، کاربرد محدودی داشته و عمدتا وارداتی هستند. زیرا به دلیل حجم درخواست خرید پایین، تولید آن‌ها برای کارخانه‌های داخلی صرفه اقتصادی ندارد. به هر حال، این موضوع تاثیری در محاسبه وزن ورق‌ها نداشته و هنگام خرید و فروش، باید وزن آن‌ها محاسبه شود. بدین منظور، می‌توان جدول وزن ورق آهن کارخانه تولیدی را برررسی نمود و یا از فرمول محاسبه وزن ورق که در بالا بیان شد، استفاده کرد. وزن چند سایز رایج ورق‌های ۱ و ۱.۵ میل بر اساس فرمول مذکور به صورت زیر است.

  • وزن ورق فولادی ۱ میل با ابعاد ۱×۶ متر، ۴۷.۱۶ کیلوگرم است.
  • وزن شیت‌های فولادی ۱.۵ میل با ابعاد ۱×۶ متر، ۷۰.۷۴ کیلوگرم است.

وزن ورق فولادی ۲ میل

ورق سیاه با ضخامت ۲ میل، از پر استفاده‌ترین سایز ورق‌های فولادی در صنعت محسوب می‌شود. از میان کارخانه‌های تولید ورق سیاه در کشور، فولاد مبارکه اصفهان، تولید کنندۀ این سایز ورق‌های فولادی است. حین خرید و فروش ورق‌های فولادی با ضخامت ۲ میلیمتر، استفاده از جدول وزنی کارخانه مد نظر یکی از ساده ترین روش‌ها برای محاسبه وزن خواهد بود. ضمن این که می‌توان وزن شیت‌های آهن با ضخامت و ابعاد مختلف را از طریق فرمول استاندارد محاسبه وزن ورق‌های فولادی هم به دست آورد. به طور کلی، وزن ورق آهن سیاه ۲ میل در تعدادی از ابعاد رایج، به شرح ذیل است:

  • وزن ورق آهن ۲ میل با ابعاد ۱×۲ متر، ۳۲ کیلوگرم است.
  • وزن ورق فولادی ۲ میل با ابعاد ۰.۷۵ ×۶ متر، ۷۰.۶۵ کیلوگرم است.
  • وزن ورق آهن ۲ میل با ابعاد ۱×۶ متر، ۹۴.۲ کیلوگرم است.
  • وزن ورق فولادی ۲ میل با ابعاد ۱.۲۵×۶ متر، ۱۱۷.۷۵ کیلوگرم است.

وزن ورق فولادی ۵ میل

محاسبه وزن پلیت‌های فولادی ۵ میل هم مانند ورق‌های ۱ میل و ۲ میل، عموما با استفاده از جدول وزنی یا فرمول استاندارد و مستقیم انجام می‌گیرد. کارخانه‌های مختلف تولیدکننده ورق آهن ۵ میلیمتری، عمدتا جدول وزنی خود را ارائه می‌دهند. بنابراین مشتری با بررسی این جدول، به سادگی می‌تواند از وزن ورق ۵ میل در ابعاد مد نظر مطلع شود. همچنین در صورت نیاز، فرمول استاندارد محاسبه وزن شیت‌های فولادی امکان به دست آوردن وزن ورق را با دقت بالایی فراهم می‌سازد. وزن تعدادی از پلیت‌های ۵ میل، عبارتند از:

  • وزن ورق فولادی ۵ میل با ابعاد ۱×۶ متر، ۲۳۵.۸ کیلوگرم است.
  • وزن ورق آهن ۵ میل با ابعاد ۱.۵×۶ متر، ۳۵۳.۷ کیلوگرم است.

وزن ورق آهن سیاه کیلویی

برای خرید و فروش محصولات فولادی به‌خصوص ورق آهن، واحد کیلوگرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا قیمت این محصولات هم بر مبنای کیلوگرم اعلام می‌شود. از این رو با محاسبه وزن ورق آهن سیاه به کیلوگرم، می‌توان قیمت نهایی خرید یا فروش هر مقدار مشخص ورق را به دست آورد. در همین راستا، تمامی کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه، وزن ابعاد مختلف شیت‌های فولادی خود را به کیلوگرم اعلام می‌کنند. فرمول استاندارد محاسبه وزن ورق‌های آهنی، وزن این محصولات را بر حسب گرم ارائه می‌دهد. جهت تبدیل وزن به دست آمده به کیلوگرم، کافیست عدد حاصل را بر 1000 تقسیم کنید. به این ترتیب، وزن ورق فولادی شما بر حسب کیلوگرم خواهد شد. بنابراین پس از تعیین وزن پلیت‌های فولادی، می‌توانید وزن را در قیمت به ازای هر کیلوگرم ضرب کرده و قیمت کلی ورق‌های مد نظر را به دست آورید.

جدول وزن ورق های فولادی مبارکه، فولاد کاویان و اکسین

بهترین روش برای محاسبه وزن ورق یک برند خاص، استفاده از جدول استاندارد وزنی همان برند است. زیرا کارخانه‌های تولیدکننده بسته به روش و استانداردهای تولید خود، وزن ورق‌ها با ابعاد مختلف را محاسبه کرده و ارائه می‌دهند. بنابراین مشتری با بررسی این جداول، به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن می‌توان وزن شیت‌های آهنی با ابعاد مد نظر را به دست آورد. در ادامه هم با ضرب تعداد شیت‌ها در وزن هر یک از آن‌ها، وزن کلی بار را محاسبه کند. تمامی کارخانه‌های تولیدکننده پلیت‌های فولادی، جدول وزنی مخصوص خود را دارند. بنابراین هنگام خرید و فروش ورق، باید به برند آن توجه داشته باشید. جدول وزن ورق آهن سه برند معروف تولیدکننده شیت‌های فولادی کشور، یعنی فولاد کاویان، فولاد اکسین اهواز و فولاد مبارکه اصفهان ارائه شده است.

جدول وزن ورق های آهنی فولاد مبارکه اصفهان

جدول وزن ورق های فولادی کارخانه فولاد کاویان

 

جدول وزن ورق آهن کارخانه فولاد اکسین اهواز

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 4 نفر

نظرات ( 3 )

پیام دهکردی

سلام. عالی بود مرسی؛ مفید و قابل درک!

1403/1/19 در ساعت 12:31

محمد نامجو

سلام. اطلاعات و توضیحات در مورد وزن ورق آهن خوب و مختصر و مفید بود. یک سؤال اینکه در مورد ورق های استنلس استیل هم باید به همین صورت عمل کرد یا شرایط فرق دارد؟ ممنون از وقتی که برای پاسخ دادن می گذارید.

1403/1/25 در ساعت 12:19
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب نامجو. در مورد ورق های استنلس استیل هم روش کلی همانند روشی است که در اینجا برای محاسبه وزن ورق های فولادی بیان شد، با این تفاوت که بجای عدد 7.85 (که چگالی آهن است) می‌بایست عدد 7.75 - 8.03 را که چگالی آلیاژ استنلس استیل است قرار دهید. بنابراین، فرمول و روش کلی محاسبه وزن این دو ورق یکسان است، اما عددی که نمایندۀ چگالی (وزن مخصوص) است، متفاوت می‌باشد.

1403/1/26 در ساعت 10:57

ارسال پیام