بتن اکسپوز کف سازی، سقف و دیوار و مشخصات فنی

 Vote: 1 person
بتن اکسپوز کف سازی، سقف و دیوار و مشخصات فنی

بتن اکسپوز / بتن معماری (Architectural Concrete) در واقع همان بتن ساده اما با رنگ و بافتی متمایز است. این محصول به دلیل رنگ‌های مختلف و سنگدانه‌های متنوع، ظاهری منحصر به فرد و مدرن ارائه می‌دهد؛ اما همچنان ویژگی‌های فنی بتن معمولی را دارد. کیفیت بصری و صافی سطح، دو ویژگی هستند که Exposed Concrete را از سایر بتن‌ها متمایز می‌کند. مقاومت بالا، صرفۀ اقتصادی و امکان سفارشی‌سازی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، از مزیت های اکسپوز کانکریت است. تخلخل، حساسیت در برابر مواد شیمیایی و نمک‌های قلیایی، از معایب این کانکریت‌ها محسوب می‌شود. این کاستی‌ها، استفاده از آن را برای فضای داخلی ساختمان‌هایی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند و همچنین در مناطق مرطوب و اماکنی مانند آشپزخانه و حمام محدود می‌کند. بتن اکسپوز برای مناطقی که تأمین نور محیط مهم و همچنین چسبندگی زیاد لازم است، مناسب است.

بتن اکسپوز (بتن معماری) چیست؟

بتن اکسپوز به بتن‌هایی اتلاق می‌شود که همانند بتن معمولی از سیمان، ماسه، شن و آب ساخته شده‌اند، اما علاوه بر این مواد، در ترکیب شان از رنگ و سنگدانه های کوچک هم استفاده شده است. علاوه بر این، سطحی صاف داشته و تخلخل‌شان نیز کمتر است. همین ویژگی‌ها سبب شده است تا به آن، نام Expose (در معرض نمایش گذاشتن) داده شود و از آن در ظاهر و  نمای سازه‌ها (چه داخل و چه خارج ساختمان) استفاده گردد. این کانکریت با عنوان بتن معماری هم شناخته می‌شود. بیشتر جنبه زیبایی داشته و جهت جلوه دهی به بخش‌های مختلف سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانند متال مش، بکارگیری بتن معماری گسترش یافته است و افراد زیادی جهت پوشش و یا در نمای ساختمان خود از آن استفاده می‌کنند. استحکام بالا، هزینه مناسب نسبت به محصولات مشابه و قابلیت سفارشی سازی، از دلایل محبوبیت و افزایش کارایی اکسپوز کانکریت است.

بطور کلی، مهمترین نقش بتن، تامین مقاومت سازه است. به همین دلیل، از آن در بخش‌های درونی و زیرساخت‌های ساختمان‌ها و سازه‌های عمرانی استفاده می‌شود. با توجه به ظاهر نه چندان مناسب بتن معمولی، لایه‌های بیرونی سازه‌های عمرانی را معمولاً با مصالح دیگر مانند آجر و سنگ پوشش می‌دهند. برای داخل ساختمان‌ها نیز از گچ، کاغذ دیواری و کاشی و سنگ استفاده می‌شود. شاید در گذشته کمتر کسی این انتظار را داشت که روزی از بتن برای پوشش ظاهر و نمای سازه هم استفاده شود. گسترش تکنولوژی و تولید نوع خاصی از بتن با عنوان اکسپوز، امکان آن را فراهم کرده است. در حال حاضر، بتن اکسپوز در انواع مختلفی ساخته شده و در بخش‌های مختلف سازه از جمله نما وکف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن اکسپوز (بتن معماری) چیست؟

تاریخچه استفاده از بتن معماری

با وجود این که تعیین اولین استفاده از این نوع بتن کمی دشوار است، بسیاری آن را به ارنست لسلی رنسام در آمریکا نسبت می‌دهند. اما چیزی که برای اولین بار موجب شناسایی این نوع بتن شد، استفاده از آن به صورت پیش ساخته در یکی از کلیساهای بزرگ فرانسه در سال ۱۹۲۲ میلادی بود. پس از آن بکارگیری این بتن بیشتر رایج شد. در سال ۱۹۶۳ میلادی از بتن معماری یا اکسپوز به صورت درجا در مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد استفاده شده و واکنش فوق العاده‌ای را به دنبال داشت.

نتیجه به کارگیری بتن معماری در دانشگاه هاروارد بسیار رضایت بخش بود و موجب استقبال فراوان از این نوع بتن جدید شد. به این ترتیب، بتن معماری طی سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۰ با گسترش فراوانی مواجه گردیده و شناخت مناسبی نسبت به آن ایجاد شد. در نتیجه، برای پوشش سطوح بیرونی بسیاری از سازه‌ها در اروپا و سایر بخش‌های دنیا به کار گرفته شد. با گذشت زمان، این نوع بتن با پیشرفت‌ها و نو آوری‌های دیگری همراه شده و در رنگ‌های مختلف عرضه گردید. بنابراین اکنون به عنوان یک مصالح شیک و متنوع جهت نمای ساختمان‌ها و کف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع بتن اکسپوز به لحاظ کاربری

بتن معماری امروزه به عنوان یکی از رایج‌ ترین مصالح جهت پرداخت سطوح داخلی و خارجی ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. این بتن به لحاظ طرح، بافت‌ و رنگ‌ تنوع زیادی دارد. استفاده از بتن‌های اکسپوز می‌تواند هم در عملکرد و هم ظاهر سازه تاثیر قابل توجهی داشته و آن‌ها را بهبود دهد. در حال حاضر، اکسپوز دارای دو کاربرد اصلی در سازه‌های مختلف می‌باشد که شامل نما و کف سازی است. بنابراین، انواع بتن معماری اکسپوز از نظر کارایی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. بتن کف
  2. بتن نما

1- بتن اکسپوز کف سازی

در بسیاری از موارد، بتن اکسپوز جهت پوشش دهی کف در بخش‌های مختلف سازه به ویژه حیاط و قسمت‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان تولید بتن کف سازی در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی وجود داشته و مشتری می‌تواند با توجه به سلیقه و نوع ساختمان خود، رنگ آن‌ها را هم تعیین کند. از این رو پنل‌های بتنی اکسپوز کف یک جایگزین‌ مناسب برای سایر کف پوش‌ها مانند سنگ، آجر و غیره به شمار می‌آيند. پنل‌های اکسپوز در برابر شرایط محیطی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و امکان استفاده از آن‌ها در انواع شرایط اقلیمی وجود دارد.

از طرف دیگر، هزینه نگهداری کف سازی با بتن اکسپوز نسبت به مصالح جایگزین پایین تر است. به این ترتیب، به کارگیری پنل‌های بتنی اکسپوز جهت اجرای کف پوش، علاوه بر زیبایی و ایجاد جلوه مناسب، افزایش استحکام آن‌ را هم به دنبال دارد. زیرا این پنل‌ها در برابر فشار، لکه، ضربه، سایش و شکست از مقاومت بالایی برخوردارند. امکان استفاده از پنل‌های کف در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه، حمام، دستشویی و بخش‌های بیرونی مانند حیاط و حیاط خلوت وجود دارد. پس بسته به نوع نما و انتخاب مشتری، بتن اکسپوز در کف سازی این قسمت‌ها به کار گرفته می‌شود.

2- بتن اکسپوز نما

برای طرح بندی و اجرای نمای ساختمان‌ خود می‌توانید از اکسپوز کانکریت استفاده کنید. بتن اکسپوزی که برای نما ساخته و استفاده می‌شود، با عنوان بتن تزئینی یا بتن نما هم شناخته می‌شود. با مدرن شدن ساختمان‌ها، این نوع نما با استقبال چشم گیری مواجه شده و در بخش‌های مختلف دنیا محبوبیت فراوانی به دست آورده است. برخی از مهمترین مزایای استفاده از این پوشش در نمای داخلی یا خارجی ساختمان‌ها شامل مقاومت بالا، زیبایی و جذابیت ظاهری و خاصیت عایق سازی است. در صورت استفاده در مناطق مناسب، بتن اکسپوز در نمای ساختمان سال‌ها خواهد ماند.

مشخصات فنی بتن معماری

برای ساخت بتن معماری، مصالحی همچون ماسه و شن، خاک، آب و سیمان با هم مخلوط می‌شوند. با توجه به این که هدف از ساخت بتن‌های اکسپوز، فقط ایجاد استحکام و مقاومت نیست، روش اختلاط مواد اولیه آن هم تا حدودی متفاوت است. هر چه اختلاط بهتر صورت گیرد، کیفیت و مقاومت محصول تولید شده هم بالاتر خواهد شد. علاوه بر مصالح اصلی مورد نیاز برای ساخت بتن، به مواد روان کننده و پرکننده هم نیاز است. زمان استاندارد جهت اختلاط ترکیبات بتن ۷ تا ۱۰ دقیقه است. این زمان فرصت مناسب را ایجاد می‌کند تا مصالح به خوبی ادغام شوند و از جدایش دانه‌ها نیز جلوگیری شود. نکات مهمی وجود دارد که باید در زمان ساخت به آن‌ها توجه شود:

  • برای ترکیب مواد با یکدیگر، از آب آشامیدنی استفاده شود (از آب چاه استفاده نشود).
  • از سنگدانه و ماسه شسته شده استفاده شود.
  • از سیمان با کیفیت استفاده شود.
  • در مورد قالب‌های بتن پیش ساخته، قالب ها درزگیری شود.

اگر بتن با کیفیت مناسبی تولید شود، مشخصات فنی و استاندارد زیر را خواهد داشت:

  • رنگ پذیری بالا به دلیل سطح صاف و یکپارچه.
  • قابلیت ساخت پانل‌های پیش ساخته اکسپوز با ابعاد ۴ متر.
  • افزایش عمر مفید بتن بین ۷۰ تا ۹۰ سال.
  • استحکام و یکپارچگی بتن و امکان تحمل ۵۰۰۰ پاسکال فشار.
  • حداکثر جذب آب ۶ درصد خواهد شد (قابل استفاده برای مکان‌های مرطوب).
  • وزن مخصوص بتن‌های اکسپوز ۲۴۰۰ کیلوگرم به متر مکعب می‌باشد و از بتن معمولی بیشتر است.
  • به دلیل عدم وجود حفره و حباب در ساختار بتن اکسپوز، استحکام کششی و فشاری بالایی دارد.
  • میزان مصرف بتن در هر متر مربع حدود ۴ کیلوگرم خواهد شد.

ساخت بتن اکسپوز پیش ساخته و درجا

ساخت اکسپوز کانکریت با دو روش انجام می‌گیرد که شامل بتن اکسپوز پیش ساخته و درجا می‌باشند. در هر دو روش، از قالب‌هایی با طرح و شکل مد نظر جهت ساخت بتن استفاده می‌شود. بتنی که در قالب ریخته می‌شود، باید به خوبی ویبره گردد تا حبابی در آن باقی نمانده و در نهایت سطحی صاف، صیقلی و یکدست ایجاد شود. استفاده از بتن پیش ساخته یا درجا هر کدام مزایای خاص خود را دارند. با توجه به عوامل گوناگون از جمله طرح نما یا کف سازی و مکان مورد نظر، ممکن است بتن با یکی از این روش‌ها ساخته شود.

اکسپوز کانکریت پیش ساخته

گاه شرایط پروژه به نحوی است که نوعِ پیش ساخته کانکریت های اکسپوز استفاده شود؛ یعنی بلوک های بتن به صورت حاضر و آماده به محل پروژه انتقال داده می‌شود. در این موارد، محصول نهایی بتن معماری پیش ساخته (Architectural Precast Concrete) نام داشته و فرایند تولید آن در کارخانه به صورت کامل کنترل می‌گردد. بتن‌های پیش ساخته در ابعاد گوناگونی تولید شده و از تنوع بالایی برخوردارند. قطعات بزرگ بتن‌های پیش ساخته اکسپوز با عنوان پنل و قطعات کوچک آن با عنوان تایل شناخته می‌شوند.

فرایند کلی تولید بتن اکسپوز پیش ساخته هم به این صورت است که ابتدا آب و سیلیس به سایر ترکیبات این بتن افزوده شده و مایع خمیری به شکل دوغاب ایجاد می‌شود. سیمان، آهک، ماسه ریزدانه و اجزای این چنینی دیگر هم به صورت خشک با هم ترکیب می‌شوند. پس آماده شدن هر دو ترکیب خشک و تر، آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط می‌کنند. در نهایت، این مخلوط درون قالب‌های پیش ساخته ریخته شده و به خوبی ویبره می‌شوند.با خشک شدن بتن موجود در این قالب‌ها، فرایند ساخت بتن معماری اکسپوز به روش پیش ساخته پایان می‌پذیرد.

برای ساخت بتن اکسپوز در این روش معمولا از قالب‌های پیش ساخته مخصوص چوبی یا شیشه‌ ای استفاده می‌شود تا پس از پایان فرایند، امکان جداسازی بتن به راحتی وجود داشته باشد. می‌توان این قالب‌ها را به گونه ای طراحی کرد که امکان اتصال پنل‌های بتن به یکدیگر یا به سایر المان‌ها در سازه وجود داشته باشد. بعد از قالب برداری، بتن پیش ساخته معمولا را با روش‌های گوناگون مانند اسیدکاری، واش بتن، سندبلاست، برس زنی، چکش کاری یا تزریق رنگدانه پرداخت می‌شود تا به کیفیت مناسب برسد.

مزایای بتن اکسپوز پیش ساخته

این روش تولید بتن‌های اکسپوز مزایای زیادی دارد و به همین خاطر در بسیاری از پروژه‌ها جهت کف سازی و نما از این بتن‌ها استفاده می‌شود. برخی از مهمترین مزایای بتن اکسپوز به روش پیش ساخته، عبارتند از:

  • امکان سفارش پنل‌ها در ابعاد دقیق و متناسب با سطح مورد نظر وجود دارد.
  • سرعت اجرای پانل‌ها یا تایل‌های پیش ساخته بسیار بالا است.
  • هدر رفت مصالح در این روش به حداقل رسیده و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.
  • کیفیت و مقاومت بالا
  • قابلیت نصب با ملات چسبنده و یا نصب خشک.

بتن اکسپوز (بتن معماری) پیش ساخته

اجرای بتن به روش درجا

بتن معماری درجا (Architectural Cast-In-Place Concrete) در همان محل پروژه تولید می‌شود. در این شیوه، با استفاده از قالب‌های مخصوص، بتن اکسپوز به صورت درجا روی سطح مورد نظر اجرا خواهد شد. انجام این فرایند نیازمند دقت بالایی بوده و معمولا برای اماکن با طرح‌های خاص کاربرد دارد. جهت این امر، ابتدا طرح کلی نما یا کف سازی ساختمان به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و قالب‌ گیری از پایین ترین قسمت آغاز می‌شود.

بعد از اینکه قالب ریزی بتن در پایین‌ترین قسمت یا ردیف انجام گرفت، باید منتظر ماند تا بتن به صورت کامل خشک شود. سپس قالب‌ها جداسازی شده و بتن ریزی ردیف‌ها یا بخش‌های بالاتر انجام می‌گیرد. به این ترتیب، اجرای بتن معماری به صورت درجا در تمام سطح مورد نظر انجام خواهد گرفت. با توجه به حساسیت بیشتر این روش ساخت بتن اکسپوز نسبت به پیش ساخته، عوامل زیادی بر کیفیت نهایی آن تاثیرگذار هستند. تعدادی از مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • قالب مورد استفاده جهت ساخت و اتصال بتن‌ها
  • طرح اختلاط بتن مانن نوع سیمان و سنگدانه مورد استفاده
  • نوع رهاساز قالب‌ها
  • شیوه آماده سازی سطح مانند سنباده، سندبلاست، شست و شو یا پولیش
  • عملیات پرداخت نهایی مانند جلا دادن

طرح اختلاط بتن اکسپوز چیست؟

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کیفت نهایی بتن‌های اکسپور، طرح اختلاط آن‌ها است. منظور از طرح اختلاط، مواد اولیه مورد استفاده جهت تولید ترکیب بتن، مواد افزودنی، زمان مخلوط کردن و سایر فرمول‌هایی است که برای تولید نهایی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. طرح اختلاط هم برای بتن پیش ساخته و هم بتن درجا وجود دارد. هر یک از شرکت‌های تولیدکننده پانل‌ها یا تایل‌های پیش ساخته بتن، طرح اختلاط مخصوص به خود را داشته و با کمک آن، کیفیت محصول خود را بهبود می‌بخشند. این طرح برای تولید بتن‌های درجا هم بسیار حائز اهمیت بوده و توسط طراح، مهندس معمار و مهندس عمران ارائه می‌شود.

به طور کلی، سیمان مرغوب، ماسه ریزدانه، الیاف پلیمری یا طبیعی، آب، روان کننده‌ها و افزودنی‌های این چنینی دیگر مهمترین ترکیبات مورد نیاز جهت تولید بتن معماری محسوب می‌شوند. در این میان، مواد پرکننده و روان کننده تاثیر قابل توجه‌ ای بر کیفیت نهایی بتن تولیدی دارند. مدت زمان اختلاط بتن اکسپوز هم از جمله دیگر فاکتورهایی است که در طرح به آن توجه می‌شود. زیرا این زمان باید دقیقا به اندازه باشد تا هم مواد اولیه به خوبی مخلوط شده و هم جداسازی دانه‌ها رخ ندهد. طرح اختلاط بتن با استفاده از فرمول‌های مشخصی تعیین می‌شود و برای رسیدن به ظاهری مناسب تر، گاهی اوقات از موادی مانند رنگ، رزین و فایبرگلاس هم در این طرح استفاده می‌شود.

کاربردها

در گذشته از بتن بیشتر جهت انجام امورات سفت کاری و ایجاد استحکام و مقاومت در سازه‌ها استفاده می‌شود. اما در معماری مدرن علاوه بر این کاربرد قدیمی، دید جدیدی نسبت به بتن ایجاد شده است. به این شکل که با استفاده از بتن اکسپوز، ظاهر و ماهیتی مدرن به طراحی ساختمان داده می‌شود. در واقع، بتن در جنبه‌های زیبایی شناختی و جلوه دهی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کارگیری آن هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی سازه بسیار رایج بوده و روز به روز در حال افزایش است. برخی از مهمترین کاربردهای بتن‌ معماری اکسپوز به شرح ذیل می‌باشند:

  • پوشش نمای بیرونی ساختمان‌ها
  • پوشش برخی سطوح در دکوراسیون داخلی ساختمان
  • ساخت مبلمان و سایر وسایل فضاهای باز
  • تولید اشیای دکوری مانند مجسمه و گلدان
  • استفاده در ساخت سرویس بهداشتی و حمام
  • به کارگیری در طراحی پله
  • ایجاد انواع استخر و حوض
  • طراحی دیوارها و نماهای شهری
  • استفاده در باغ‌ها، لنداسکیپ و محوطه‌های شهری مانند پارک، پیاده رو
  • ایجاد پل، تونل، زیرگذر و روگذر
  • به کارگیری در ساخت فضاهای جمعی
  • کف سازی ساختمان‌ها و محل‌های رفت و آمد

مزایای بتن اکسپوز

استفاده از بتن اکسپوز در محوطه سازی می‌تواند موجب ایجاد منظره منحصر به فردی شده و زیبایی ساختمان و محدوده آن را چند برابر کند. زیرا پانل‌ها و تایل‌های بتنی از نظر عملکردی و زیبایی شناسی بسیار مناسب بوده و امکان استفاده از آن‌ها در فضاهای ویلایی و آپارتمانی وجود دارد. پانل‌های بتنی کف را می‌توان در شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های نامحدودی تولید کرده و کف سازی ساختمان‌ها را با تنوع بالایی انجام داد. این موارد در کنار مزایای دیگر پنل‌های بتنی، موجب استفاده گسترده آن‌ها در ساختمان‌های مختلف شده است. برخی از دیگر مزایای مهم بتن اکسپوز به شرح ذیل می‌باشد:

  1. تطبیق پذیری
  2. صرفه اقتصادی
  3. امکان سفارشی سازی طرح
  4. استحکام و دوام بالا
  5. نگهداری آسان
  6. مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام