تفاوت مقاطع آلومینیوم با گالوانیزه چیست و کدام بهتر است؟

 Vote: 1 person
تفاوت مقاطع آلومینیوم با گالوانیزه چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت مقاطع آلومینیوم با گالوانیزه در درجۀ اول ناشی از متریال آن‌هاست که منجر به تفاوت‌های اساسی در کارکرد و کاربرد آن‌ها می‌شود. اختلاف در وزن و ماندگاری و دوام، مهمترین و اصلی‌ترین تفاوت این دو متریال است. مقاطع فولادی گالوانیزه و آلومینیوم هر دو از مقاطع بسیار پر مصرف با مقاومت و ماندگاری عالی هستند. انواع گالوانیزه، در واقع از جنس آلیاژ فولاد هستند؛ یک آلیاژ فلزی که ساخت دست بشر است و از ترکیب عناصر فلزی و غیر فلزی ساخته شده و طی فرایند گالوانیزیشن، روی‌اندود می‌شود. در مقابل، آلومینیوم یک فلز طبیعی است که از دل زمین استخراج شده، تلخیص می‌شود و با ترکیب با تعدادی عنصر خاص، به ورق و سایر پروفیل‌های آلومینیوم تبدیل می‌شود. اگر می‌خواهید ریز به ریز تفاوت بین مقاطع حاصل از این دو متریال را بدانید، جای درستی آمده‌اید! با آنلاین سازه همراه باشید.

تفاوت مقاطع آلومینیوم با گالوانیزه

ورق آلومینیوم و ورق گالوانیزه و به تبع آن، سایر مقاطع و پروفیل‌های حاصل از این دو متریال، در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  1. استحکام، قدرت و ماندگاری
  2. وزن
  3. رسانایی گرمایی
  4. زیبایی شناسی
  5. قابلیت تمیز کردن
  6. خوردگی
  7. جوش پذیری (قابلیت جوشکاری)
  8. قیمت
  9. موارد استفاده

این تفاوت ها در ادامه بررسی شده است.

وزن

یکی از بزرگترین مزایای فولاد گالوانیزه استحکام و دوام عالی آن است و تحت فشار یا قرارگیری در معرض گرما کمتر خم می‌شود. اما این فلز 250 درصد چگال‌تر از آلومینیوم و در نتیجه و به طور قابل توجهی سنگین‌تر از آن است. از این رو، که فولاد گالوانیزه برای ساخت اجسام ساکن مطلوب‌تر است.

در طرف مقابل، آلومینیوم است که چگالی کمتر و وزن سبک‌تری دارد. این ویژگی به دلیل غلظت کمتر کربن در متریال آلیاژهای آلومینیوم است. هر چه یک ماده کربن بیشتری داشته باشد، سنگین‌تر است. آلومینیوم چگالی پایینی دارد که در مقایسه با فولاد گالوانیزه باعث تبادل حرارت بالاتر می‌شود. در دستگاه‌های مختلف صنعتی، آلومینیوم به دلیل کارایی بیشتر و وزن سبک، بر فولاد گالوانیزه ترجیح داده می‌شود. چگالی پایین فلز به آن کمک می کند تا رسانایی حرارتی بهتری داشته باشد.

رسانایی گرمایی، تفاوت مقاطع آلومینیوم با گالوانیزه

آلومینیوم رسانایی گرمایی بیشتری نسبت به فولاد گالوانیزه دارد. در واقع، برای انتقال مؤثر گرما بیش از چهار برابر رساناتر است. این ویژگی، آلومینیوم را به یکی از بهترین مواد برای انتقال حرارت تبدیل کرده و آن را برای خطوط انتقال محبوب می‌کند. دلیل این هدایت حرارتی عالی، پیوندهای فلزی قوی است. الکترون های آزاد درون فلز می‌توانند به راحتی و آزادانه حرکت کنند و به آلومینیوم اجازه دهند الکتریسیته و گرما را به طور موثر هدایت کند.

رسانایی حرارتی فولاد گالوانیزه حدود چهار برابر کمتر از Al است. مقدار رسانایی حرارتی فولاد گالوانیزه 50.2 W/m K است؛ این مقدار برای مقاطع آلومینیومی W/mk205.0 می‌باشد.

زیبایی شناسی

یکی دیگر از دلایل محبوب استفاده از آلومینیوم، ظاهر زیبای آن است. Al چه به صورت طبیعی و چه در حالتی که سطح آن با فرایند آنادایز رنگ‌آمیزی شده است، زیبایی خاصی دارد. زیبایی مقاطع Al بیشتر از مقاطع فولاد گالوانیزه است. از این رو، فولاد گالوانیزه بیشتر برای کاربردهای فضاهای باز مورد مصرف دارد.

تفاوت مقاطع آلومینیوم با گالوانیزه؛ زیبایی شناسی

قابلیت تمیز کردن

آلومینیوم فلزی سبک و در عین حال مستحکم است و تمیز کردن آن به مراقبت خاصی نیاز دارد. با تمیز کردن منظم آلومینیوم، از تجمع اکسید آلومینیوم جلوگیری می‌شود. خوشبختانه می‌توانید سطوح و تجهیزات آلومینیومی را با استفاده از مایعات شوینده یا سرکه سفید و یک پارچه برای از بین بردن لکه‌های سطح تمیز کنید.

از طرف دیگر، می توان فولاد گالوانیزه را با امولسیفایر بر پایۀ آب با pH دوازه یا کمتر تمیز کرده و سپس آن را با آب شست و با یک پارچه نرم پاک کرد.

جوش پذیری (قابلیت جوشکاری)

یکی از ویژگی های هر فلزی، قابلیت یا عدم قابلیت جوش‌پذیری آن فلز است. فرایند جوشکاری آلومینیوم به واسطۀ ویژگی‌های خاصی که دارد، از سایر انواع فولاد متفاوت است. این تفاوت ناشی از هدایت حرارتی بالا و دمای ذوب پایین آلومینیوم و همچنین وجود پوشش اکسید آلومینیوم است که در سطح آن تجمع دارد. به علاوه، با رسیدن دما به نقطه ذوب در حین جوشکاری، رنگ مواد تغییر نمی‌کند.

در طرف دیگر، فولاد گالوانیزه است که باید هنگام جوشکاری آن محتاط بود! برای اینکه این ماده را به طور ایمن جوش دهید، باید از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید و مراقب دودهای سمی آن در زمان جوشکاری باشید.

موارد مصرف مقاطع آلومینیوم و گالوانیزه

یکی از تفاوت‌های مقاطع آلومینیوم با مقاطع گالوانیزه، موارد مصرف آن‌هاست که این تفاوت خود ناشی از مَتِریال و متالوژی آن هاست. این دو صفحۀ فلزی موارد مصرف بسیار زیادی دارند که برخی از آن ها جهت مقایسه در اینجا بیان شده است.

الف- موارد مصرف مقاطع AL

آلومینیوم به اشکال مختلف اعم از پروفیل و ورق کاربردهای متعددی دارد؛ از جمله: ساخت تجهیزات حمل و نقل، ساخت کالاها و تجهیزات الکتریکی. از آنجا که آلومینیوم چگالی کمی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است، برای اهداف الکتریکی مفید می‌باشد. این ماده می‌تواند کابل‌ها را در برابر شرایط آب و هوایی سخت و محیطی محافظت کند. در واقع، بسیار انعطاف‌پذیر بوده - بیشتر از مس - و ادغام سیم‌های آلومینیومی با هم راحت‌تر است.

برای ساخت سپر خودرو، Al یک آلیاژ محبوب است؛ زیرا قدرت جذب ضربه را دارد. همچنین، یک جاذب عالی صدا است و به همین دلیل، از آن در کاربردهای مربوط به ساخت سقف استفاده می شود. وزن سبک Al آن را برای ساخت وسایل حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل هوایی مثل هواپیما، جت، موشک و وسایل اینچنینی ایده‌آل کرده است. از طرف دیگر، ویژگی سبک بودن، باعث می‌شود تا مصرف سوخت کمتر شده و در هزینه‌ها صرفه جویی شود. این ماده همچنین به حداقل تعمیر و نگهداری و مواد دیگر کمتری نیاز دارد. به ویژه در مواردی که دارای روکش آنودایز شده است. علاوه بر این، می‌توانید آلومینیوم را به اندازه و شکل مورد نیاز خود برش دهید، تا کنید، پانچ کنید و خم کنید. این ویژگی‌ها به شما امکان می دهد این مواد را برای خلاقیت های معماری کاستومایز کنید.

بنابراین، در یک جمع بندی کلی و به طور کل می‌توان گفت سه مزیت اصلی و جنبه مثبت پلیت و شیت Al عبارتست از:

  1. وزن سبک
  2. دوام
  3. مقاومت در برابر خوردگی

این ویژگی های منحصر به فرد Al، قیمت آن را نسبت به سایر ورق های فلزی از جمله صفحات گالوانیزه بالا برده است. اما ارزشش را دارد!

ب- موارد مصرف مقاطع گالوانیزه

فولاد گالوانیزه به طور سنتی برای کارهای ساختمانی از جمله ساخت سقف براس بالکن‌ها، نردبان ها، راهروها، راه پله‌ها، نرده‌ها، سقف‌ها و غیره استفاده می‌شود. با ضخامت پوشش 85 میکرون، این ماده می‌تواند یک ساختمان را برای 100+ سال محافظت کند. به لطف روکش روی (Zn) می‌توان از فولاد گالوانیزه برای ساخت بدنه کامپیوتر، ابزار دقیق و وسایل خانگی مثل ماشین ظرفشویی استفاده کرد؛ زیرا در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم است.

فولاد گالونیزه در بخش‌های مختلف خودرو مثل کاپوت، گلگیرها، سقف، جایگاه صندلی‌ها و ترمز دستی استفاده می‌شود. به طور کلی، فولاد گالوانیزه برای تجهیزات و کاربردهای فضای باز که به استحکام مکانیکی و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی نیاز دارند استفاده می‌شود. استفاده در سقف شیروانی‌ها و بالکن ها، نمونه‌ای از این کاربرد است.

مقاطع آلومینیومی بهتر است یا مقاطع گالوانیزه؟

به منظور مقایسه آلومینیوم و فولاد گالوانیزه، مزایا و ویژگی‌های برتر هر دو ماده را بررسی کردیم. حال این سؤال پیش می‌آید که به راستی کدام نسبت به دیگری برتر است؟ اولویت خرید را کدام قرار دهیم؟ کدام متناسب با نیاز کاری ماست؟

بیان اینکه کدام ماده بهترین است دشوار است. زیرا بستگی به این دارد که برای چه کارهایی باید از این مواد استفاده کرد. با بررسی‌هایی که در بالا انجام شد، مزیت‌های محصولات آلومینیوم نسبت به گالوانیزه طوریست که کفه ترازو را به سمت Al سنگین کرده است. اما همواره با این واقعیت نیز مواجه هستیم که قیمت محصولات آلومینیومی به مراتب بالاتر از محصولات گالوانیزه است. بنابراین، تا جایی که امکان استفاده از محصولات و مقاطع گالوانیزه وجود دارد، از آن‌ها استفاده می‌شود. در نهایت، انتخاب و خرید خود را باید متناسب با نیاز کاری‌تان انجام دهید. برخی از کاربردهای هر یک از این دو مواد در همین مطلب بیان شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام