ابلاغیه وزات راه و ساختمان و تأثیر در تقاضای سیمان و فولاد

 Vote: 0 person
ابلاغیه وزات راه و ساختمان و تأثیر در تقاضای سیمان و فولاد

عرضه‌‌‌های انواع سیمان در تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی دوهفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه، تقاضا و معاملات طی دو هفته متوالی روند افزایش داشته است. وزارت راه و ساختمان ابلاغیه جدیدی مبنی بر تامین سیمان و فولاد موردنیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ارائه کرده است. گویا این ابلاغیه بر هجوم خریداران سیمان به تالار صنعتی بورس کالا بی‌تأثیر نبوده است! اگر ابلاغیه وزارت راه و ساختمان عملی شود، ساختمان‌سازی را حدأقل در این بخش (نهضت ملی مسکن) از رکود خارج می‌کند.

فعالیت در بخش ساختمان‌سازی، میزان تقاضا برای سیمان و فولاد را افزایش ‌خواهد داد. البته این افزایش تقاضا متأسفانه در کشور ما بر عکس عمل می‌کند. زیرا هرگاه تقاضا برای محصولی بالا رفته است، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. اما در این بین محدودیت برق و خاموشی‌‌‌های فصل تابستان شاید به عنوان سرعت‌‌‌گیر این طرح عمل کند!

اگرچه وزارت نیرو و وزارت صمت برای کنترل میزان مصرف برق، به صنایع قول داده‌‌‌اند که در فصل تابستان خاموشی نخواهند داشت. اما از طرف دیگر برق را برای دو بخش فولاد و سیمان سهمیه‌‌‌بندی کرده‌اند.

ثبات نسبی بازار آهن و فولاد در 7 خرداد

بازار فولاد ایران طی روز جاری (دوشنبه ۷ خرداد)، با ثبات نسبی همراه بود. اکثر مقاطع فولادی از جمله انواع پروفیل، بدون نوسان قیمت و با نرخ روز کاری قبل به فروش رسیدند. قیمت تعدادی از محصولات مانند میلگرد هم به صورت جزئي، کاهش پیدا کرد. تداوم ثبات نرخ ارز، یکی از دلایل اصلی آرامش بازار فولادی طی روزهای اخیر محسوب می‌شود. دلار آزاد در این لحظه با قیمت ۵۷،۸۳۰ تومان به فروش می‌رسد و همچنان در کانال ۵۷ هزار تومانی قرار دارد.

اکثر کارخانه‌ها و تولیدکنندگان، امروز قیمت میلگرد آجدار خود را به صورت جزئی کاهش دادند. برخی کارخانه‌ها هم نرخ فروش این محصول را ثابت نگه داشتند. قیمت روز (کارخانه) هر کیلوگرم میلگرد آجدار ۱۶ با استاندارد A3 تعدادی از برندهای مطرح و روند تغییرات آن‌ها، به شرح ذیل است:

  • میلگرد ظفربناب با ۰.۸٪ کاهش: ۲۴،۰۰۰ تومان
  • میلگرد ذوب آهن اصفهان با با ۰.۴٪ کاهش:‌ ۲۴،۳۶۰ تومان
  • میلگرد نیشابور با ۱.۲٪ کاهش:‌ ۲۳،۳۶۰ تومان
  • میلگرد ابهر با ۱.۲٪ کاهش: ۲۳،۰۹۰ تومان
  • میلگرد امیر کبیر (بدون تغییر قیمت): ۲۲،۹۱۰ تومان
  • میلگرد جهان فولاد سیرجان (بدون تغییر قیمت): ۲۲،۶۴۰ تومان
  • میلگرد شاهرود با ۰.۴ درصد کاهش:‌ ۲۳،۲۷۰ تومان
  • میلگرد راد همدان با ۰.۴ افزایش:‌ ۲۴،۵۷۰ تومان
  • میلگرد آناهیتا گیلان با ۰.۸ درصد کاهش:‌ ۲۳،۷۳۰ تومان
  • میلگرد آریان فولاد با ۰.۴ درصد کاهش:‌ ۲۳،۱۸۰ تومان

قیمت تیرآهن در معاملات امروز، عمدتا ثابت بود و در برخی برندها مانند ذوب آهن، مقداری کاهش یافت. برای مثال، هر شاخه تیرآهن ۱۴ اطلس بدون تغییر، با قیمت ۳،۵۴۵،۴۵۰ تومان عرضه شد. قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب آهن هم با حدود ۹۰ هزار تومان کاهش‌، به ۴ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان رسید.

قیمت انواع پروفیل‌ فولادی از جمله پروفیل ساختمانی، صنعتی و مبلی، طی روز جاری با ثبات همراه بود. برای مثال، پروفیل ۰.۷*۲۰*۱۰ تهران، بدون نوسان با قیمت ۵۰،۹۱۰ تومان عرضه شد.

وضعیت مقاطع فولادی در بورس کالای امروز

امروز دوشنبه ۷ خرداد ماه ۱۴۰۳، تالارهای مختلف بورس کالا میزبان عرضه ۶۱۸ هزار و ۸۶۸ تن انواع کالا و محصول بودند. بخش عمده این عرضه‌ها را محصولات زنجیره فولاد و سیمان تشکیل می‌دهد. شمش بلوم با عرضه نزدیک به ۲۰۰ هزار تنی در تالارهای مختلف، بیشترین حجم عرضه روز جاری را به خود اختصاص داد. محصولات فولادی ارائه شده در تالار صنعتی بورس کالا، به شرح ذیل است:

  • ۱۹۳ هزار و ۴۸۵ تن شمش بلوم با قیمت پایه هر کیلوگرم ۲۰،۶۷۶ تومان
  • ۵۹ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه ۱۲،۳۷۴ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۱۰ هزار تن ورق سرد با قیمت هر کیلوگرم ۳۷،۱۷۵ تومان
  • ۶ هزار و ۵۰۰ تن ورق قلع اندود با نرخ ۵۵،۲۴۷ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۴ هزار تن ورق گالوانیزه با قیمت پایه هر کیلوگرم ۴۷،۵۹۸ تومان
  • ۹۰۰ تن ورق گرم

تالار حراج باز هم امروز میزبان عرضه حجم قابل توجهی تختال C بود. به این صورت که ۶۵ هزار و ۶۰۰ تن تختال با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن به ازای هر کیلوگرم بر روی تابلو رفت.

بازار فرعی بورس کالا، تنها میزان عرضه حجم پایینی از شمش بلوم بود و ۴ هزار تن شمش در این بازار ارائه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام