وضعیت خنثی بازار فولاد در پنجمین روز خرداد

 Vote: 0 person
وضعیت خنثی بازار فولاد در پنجمین روز خرداد

امروز شنبه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۳، قیمت بیشتر مقاطع فولادی با ثبات همراه است. برخی محصولات هم کاهش و افزایش قیمت را تجربه کردند. این افزایش و کاهش تقریبا در اکثر موارد بسیار جزئي است. ثبات نسبی نرخ ارز و افت قیمت مقاطع فولادی در طول اردیبهشت ماه، باعث شده تا روند نزولی بازار فولاد فعلا متوقف شود. معاملات دلار آزاد از ابتدای روز جاری، با قیمت ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز شد. در این لحظه هم هر دلار با قیمت ۵۷ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

میلگرد آجدار در معاملات امروز، شاهد افت جزئي قیمت و ثبات در تعداد زیادی از برندها بود. برخی کارخانه‌ها هم قیمت میلگرد خود را به صورت جزئی، افزایش دادند. قیمت روز (کارخانه) هر کیلوگرم میلگرد آجدار ۱۴ با استاندارد A3 تعدادی از برندهای مطرح و روند تغییرات آن‌ها، به شرح ذیل است:

  • میلگرد میانه با ۱.۲٪ کاهش:‌ ۲۲،۹۱۰ تومان
  • میلگرد ظفربناب (بدون تغییر قیمت): ۲۴،۱۸۰ تومان
  • میلگرد نیشابور با ۰.۴٪ کاهش:‌ ۲۳،۶۴۰ تومان
  • میلگرد ابهر (بدون تغییر قیمت): ۲۳،۰۹۰ تومان
  • میلگرد امیر کبیر با ۰.۴٪ کاهش:‌ ۲۳،۰۹۰ تومان
  • میلگرد فایکو با ۰.۶٪ کاهش: ۲۳،۱۸۰ تومان
  • میلگرد بافق یزد (بدون تغییر قیمت): ۲۳،۱۸۰ تومان
  • میلگرد راد همدان (بدون تغییر قیمت): ۲۴،۳۹۰ تومان
  • میلگرد هیبرید با ۱.۲٪ افزایش:‌ ۲۳،۲۷۰ تومان
  • میلگرد پردیس با ۰.۴٪ افزایش: ۲۳،۱۸۰ تومان

قیمت تیرآهن طی روز جاری، در تعدادی از برندها ثابت و در برخی موارد، به صورت جزئی افزایش یافت. برای مثال، نرخ فروش هر شاخه تیرآهن ۱۸ ذوب آهن با حدود ۴۵ هزار تومان افزایش، به ۶ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان رسید. هر شاخه تیرآهن ۱۴ اهواز هم بدون تغییر قیمت، با نرخ ۳ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت ورق سیاه فولادی تقریبا در همه برندها با افزایش و قیمت ورق گالوانیزه در اکثر برندها، با کاهش قیمت همراه شد. شیت‌های ۲ میل ورق سیاه با ابعاد ۱۰۰۰×۲۰۰۰، حدود ۲۷۴ تومان افزایش یافته و هر کیلوگرم 36636 تومان عرضه شدند. هر کیلوگرم ورق گالوانیزه ۰.۴ میل رول شهرکرد، عرض۱۰۰۰ نیز ۴۵۵ تومان کاهش داشت و به ۴۵ هزار و ۹۰ تومان رسید.

پروفیل‌های ساختمانی در معاملات امروز، عمدتا با افت جزئي قیمت همراه شدند. تعدادی از برندها هم پروفیل خود را بدون تغییر قیمت عرضه کرده و نوسانی نداشتند. پروفیل ساختمانی تهران با ابعاد ۲*۱۰*۲۰ که روز کاری قبل با قیمت ۳۸،۱۸۱ تومان عرضه می‌شد، امروز با قیمت ۳۷،۹۰۹ تومان به فروش رسید. به این ترتیب، ۲۷۲ تومان به ازای هر کیلوگرم افت قیمت داشت. پروفیل اطلس فولاد مازندران هم تقریبا در تمامی سایزها، بدون تغییر قیمت عرضه شدند. هر کیلوگرم پروفیل ۲*۲۰*۲۰ اطلس فولاد طی روز جاری، با قیمت ۳۷،۸۲۰ تومان به فروش رسید.

وضعیت روند قیمت ها در بازار چین چگونه است؟

اقدامات جدید چین در بهبود بخش املاک و مستغلات، قیمت سنگ آهن را در مسیر صعودی قرار داده است. طوریکه قیمت این محصول به بالاترین قیمت طی دو ماه اخیر رسیده است. پیش‌بینی می‌شود روند صعودی برای محصولات زنجیره فولاد ادامه داشته باشد. پنجشنبه گذشته ( ۲۲ مه ۲۰۲۴) معاملات آتی سنگ ‌آهن به بالاترین میزان خود طی بازه زمانی بیش از سه ماه گذشته رسید. پرمعامله ‌‌‌ترین قرارداد سنگ ‌آهن سپتامبر در بورس‌کالای دالیان چین (DCE)، ۲.۵‌ درصد افزایش داشت. طوری که قیمت آن به ۹۱۹ یوآن، معادل ۱۲۶.۹۵ دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین قیمت از ماه فوریه ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. قیمت سنگ ‌آهن معیار ژوئن در بورس سنگاپور هم ۰.۸‌ رشد داشت و به هر تن ۱۲۱ دلار افزایش یافته است. واکنش سرمایه ‌گذاران و تجار در پی حمایت از اموال انجام شده توسط چین را می‌توان دلیل اصلی این اوج گیری قیمت دانست.

دیروز دولت چین اقدامات مهمی در راستای تثبیت بخش املاک خود انجام داد. افزودن یک ‌تریلیون یوآن معادل ۱۳۸ میلیارد دلار به بودجه و تسهیل شرایط و قوانین اعطای وام مسکن، مهمترین آن‌ها هستند. اقداماتی که سرمایه گذاران را به بهبود تقاضا برای سنگ آهن، خوش بین کرده است. از طرف دیگر، آمار و داده‌های اخیر نشان می‌دهد که حجم صادرات فولاد چین برای دومین ماه متوالی، در آوریل نزدیک به ۳۰‌ درصد افزایش یافته است. این خود تقاضا برای ورود سنگ آهن را تقویت می‌کند. مطابق گزارش Mysteel، موجودی سنگ ‌آهن در بنادر اصلی چین به ۱۴۷.۴ میلیون تن رسیده و نسبت به ابتدای مارس، ۶ درصد افزایش یافته است. معیارهای فولاد در بورس آتی شانگهای هم اغلب صعودی بودند. برای مثال، میلگرد ۱.۵ درصد، کلاف نورد گرم ۱.۱ درصد و مفتول ۲.۲‌ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده اند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام