عقب گرد مشتریان آهن اسفنجی

 Vote: 0 person
عقب گرد مشتریان آهن اسفنجی

در پی کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات نسبی قیمت شمش در بازار فیزیکی بورس کالا، قیمت آهن اسفنجی بدون تغییر باقی ماند. روز گذشته یعنی شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۱۹۹‌ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی در تالار صنعتی بورس عرضه شد که حجم آن نسبت به هفته قبل، افزایش داشت. اما مشتریان از خرید عقب نشینی کردند تا فقط ۱۴۲‌ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا به ثبت رسیده و در نهایت، ۱۱۰‌ هزار و ۳۵۰ تن از این محصول معامله شود. به این ترتیب در 22 اردیبهشت، برای سومین هفته متوالی، تمام حجم آهن اسفنجی عرضه شده در بورس مورد معامله قرار نگرفت. طبق آمار بورس کالا، روز گذشته میزان ۵۵ درصد از حجم عرضه به فروش رسیده است. در حالی که هفته قبل، ۱۸۸‌ هزار و ۲۵۰ تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه و ۷۴ درصد آن معامله شد.

قیمت پایه آهن اسفنجی در معاملات دیروز هم ۱۲ هزار و ۶۸۴ تومان بود و معاملات با همین قیمت انجام گرفت. یعنی نسبت به هفته قبل، یک افزایش بسیار جزئي داشته است. اکثر مشتریان به امید تداوم افت قیمت آهن اسفنجی طی روزهای آتی، از خرید دست کشیده اند و خرید خود را به روزهای بعد موکول کرده اند. البته تثبیت قیمت ارز صادراتی و محدودیت‌های برگشت ارز حاصل از صادرات هم بی تاثیر نبوده است. زیرا تمایل اکثر کارخانه‌های فولادی به صادرات کاهش پیدا کرده و بیشتر روی بازار داخل تمرکز دارند. قیمت فروش شمش و مقاطع طویل فولادی مانند میلگرد در بازار داخل هم به دلیل رکود ساختمان سازی و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی، چندان جذاب نیست. این در حالی است که میزان صادرات فولاد چین از ماه ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۴، از مرز ۳۵ میلیون تن عبور کرده و به عنوان یک رقیب جدی در سطح بین المللی، در حال ربودن بازار فولاد ایرانی است.

نرخ فروش مقاطع فولادی

امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، اکثر محصولات فولادی کاهش قیمت را تجربه کردند. ثبات نسبی نرخ ارز، دست نگه مشتریان برای خرید و افت تقاضا، دلایل اصلی کاهش قیمت این محصولات به شمار می‌آیند.

قیمت میلگرد آجدار تعداد زیادی از برندها در معاملات امروز کاهش یافته و برخی کارخانه‌ها هم نرخ فروش این محصول خود را ثابت نگه داشتند. روند تغییرات و قیمت روز (کارخانه) هر کیلوگرم میلگرد آجدار ۱۲ و A3 تعدادی از برندهای مطرح، به صورت زیر است.

  • میلگرد ظفربناب با ۲.۹ درصد کاهش: ۲۴ هزار تومان.
  • میلگرد ابهر با ۰.۴ درصد کاهش: ۲۳،۲۷۰ تومان.
  • میلگرد امیر کبیر (بدون تغییر قیمت): ۲۵ هزار تومان.
  • میلگرد شاهرود (بدون تغییر قیمت): ۲۴،۹۱۰ تومان.
  • میلگرد راد همدان (بدون تغییر قیمت): ۲۵،۸۹۰ تومان.
  • میلگرد آناهیتا گیلان با ۱.۱ درصد کاهش: ۲۴،۶۴۰ تومان.
  • میلگرد پردیس با ۰.۶ درصد کاهش: ۲۳،۸۶۰ تومان.

تیرآهن‌های فولادی هم روز پر نوسانی داشته و در تمامی برندها، کاهش قیمت را ثبت کردند. قیمت امروز تیرآهن سایز ۱۴ برندهای مختلف در بخش شاخه فروشی، به صورت زیر است:

  • تیرآهن ذوب آهن (شاخه / بنگاه تهران) با ۱.۱ درصد کاهش:‌ ۴،۲۲۷،۲۷۰ تومان.
  • تیرآهن ذوب آهن (کیلوگرم / بنگاه تهران) با ۰.۷ درصد کاهش: ۲۷،۰۹۰ تومان.
  • تیرآهن برند فایکو با ۱.۳ درصد کاهش: ۳،۵۴۵،۴۵۰ تومان.
  • تیرآهن اهواز با ۴.۹ درصد کاهش: ۳،۵۰۰،۰۰۰ تومان.
  • تیرآهن برند اطلس با ۲.۸ درصد کاهش: ۳،۱۸۱،۸۲۰ تومان.

شیت‌های گالوانیزه طی روز جاری، تقریبا در همه برندها با کاهش جزئی قیمت همراه شدند. برای مثال، قیمت هر کیلوگرم ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲.۵ و عرض ۱۰۰۰ میلیمتر، ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۶۰،۴۵۰ تومان رسید.

ورق سیاه هم در اکثر مبادی کاهش قیمت را تجربه کرد. قیمت ورق سیاه رول فولاد مبارکه با ضخامت ۲ میل و ابعاد ۲۰۰۰*۱۰۰۰، با حدود ۱۰۰ تومان کاهش به هر کیلوگرم ۳۶،۹۰۹ تومان رسید. برای مشاهده تغییرات قیمت ورق های سیاه سایزها و برندهای مختلف، روی لینک آن کلیک کنید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام