تحلیل بازار فولاد کشور طی فروردین 1403

 Vote: 1 person
تحلیل بازار فولاد ایران طی فروردین 1403

بازار آهن و فولاد ایران طی اولین ماه سال ۱۴۰۳، بازاری پُر التهاب، پُر فراز و نشیب و البته گران بود؛ بازار به شدت تحت تأثیر افزایش قیمت دلار بود و رکودهای قیمتی عجیبی در این ماه به ثبت رسید. تمامی مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، نبشی، ناودانی، ورق گالوانیزه و بیشتر برندهای میلگرد و ورق سیاه، افزایش قیمت داشتند. برآیند تغییرات قیمتی تعداد محدودی از برندهای تولیدکننده میلگرد و ورق سیاه هم ثابت یا همراه با کاهش جزئي گزارش شد. دلیل اصلی گرانی بازار آهن آلات کشور در اولین ماه سال، تحولات سیاسی و منطقه‌ای و رشد شدید قیمت دلار است.

قیمت دلار طی فروردین ماه، بیش از ۶ هزار تومان افزایش داشت. این در حالی است که مجموع رشد قیمت دلار در طول سه ماهه زمستان ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار تومان ثبت شده بود. هر دلار آزاد که در آخرین روز کاری اسفند ماه ۶۰ هزار و ۹۴۶ تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز ماه فروردین با قیمت ۶۷ هزار و ۲۹۹ تومان معامله شد.

تحولات منطقه‌ای و جنگ مستقیم و غیرمستقیم ایران با اسرائیل، حمله موشکی اسرائیل به سفارت ایران در سوریه در روز دوشنبه ۱۳ فروردین و شهادت تعدادی از مستشاران نظامی، مستقیما بر افزایش قیمت ارز تاثیر داشت. این حمله قبل از شروع مجدد فعالیت بازار آهن بعد از تعطیلات عید نوروز رخ داد و بر بازارهای داخل تاثیر جدی داشت. در ادامه و با حمله مستقیم موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در ۲۵ فروردین ماه، باز هم التهابات افزایش یافت و قیمت ارز مجددا صعودی شد. به این ترتیب، در اواخر فروردین ماه هم علیرغم عدم وجود تقاضای قابل توجه برای محصولات فولادی، شاهد رشد مجدد قیمت اکثر مقاطع در پی افزایش قیمت ارز بودیم.

تغییرات قیمتی محصولات فولادی در اولین ماه بهار 1403

در طول اولین ماه سال ۱۴۰۳، قیمت محصولات فولادی در اکثر مبادی فروش صعودی بوده و بیشتر کارخانه‌های مطرح، نرخ فروش محصولات خود را افزایش دادند. البته تعداد محدودی از برندهای تولیدکننده میلگرد و ورق سیاه هم محصولات خود را با ثبات یا کاهش جزئي قیمت‌ها عرضه کردند.

مقاطع طویل فولادی

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از معدود محصولاتی است که برخلاف روند کلی بازار فولاد طی فروردین ماه، تغییرات یکدست و صعودی نداشت و افزایش قیمت قابل توجه‌ای را ثبت نکرد.  قیمت میلگرد در بازار داخلی اروپا و بازار داخلی آمریکا و همچنین قیمت میلگرد صادراتی ترکیه، نیز ثابت بود و در جنوب شرق آسیا، این محصول اندکی ارزان شد. در طول اولین ماه بهار ۱۴۰۳، برآیند قیمت میلگرد آجدار تعدادی از برندها افزایشی، برخی کارخانه‌ها ثابت و تعدادی از برندها کاهشی بود. برای مثال، میلگرد ۱۲ با استاندارد A3 فولاد امیرکبیر در اولین روز کاری فروردین با قیمت ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. در ادامه قیمت این سایز میلگرد تا ۲۵ هزار و ۷۲۷ تومان هم افزایش پیدا کرد. اما مجددا نزولی شد و در آخرین روز این ماه ۲۴ هزار و ۹۰۹ تومان به فروش رسید؛ حدود ۹۰ تومان کاهش.

سایر برندهای میلگرد آجدار هم طی اولین ماه سال ۱۴۰۳ روند یکدستی نداشت و در موارد مختلف، برآیند قیمتی افزایشی، همراه با ثبات یا کاهشی را ثبت کردند. نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد آجدار ۱۲، استاندارد A3 برندهای مختلف در آخرین روز کاری ماه فروردین، به صورت زیر بود:

  • میلگرد میانه: ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان
  • میلگرد ظفربناب:‌ ۲۶ هزار و ۱۴۰ تومان
  • میلگرد نیشابور: ۲۶ هزار و ۵۰ تومان
  • میلگرد ابهر: ۲۴ هزار و ۷۳۰ تومان
  • میلگرد فایکو:‌ ۲۵ هزار و ۶۴۰ تومان
  • میلگرد جهان فولاد سیرجان:‌ ۲۶ هزار تومان
  • میلگرد شاهرود: ۲۶ هزار و ۲۳۰ تومان
  • میلگرد شاهین بناب:‌ ۲۸ هزار و ۱۸ تومان
  • میلکرد راد همدان:‌ ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان
  • میلگرد آناهیتا گیلان: ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان
  • میلگرد کاشان: ۲۷ هزار و ۶۴۰ تومان
  • میلگرد آریان فولاد: ۲۶ هزار تومان

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن طی فروردین ماه، تقریبا در تمامی برندها و مبادی مختلف فروش افزایشی بود. کارخانه ذوب آهن اصفهان پیشرو افزایش قیمت این محصول هم در بخش کیلو فروشی و هم شاخه فروشی است. برای نمونه، تیرآهن ۱۶ ذوب آهن با بیش از 3200 تومان افزایش، در آخرین روز کاری فروردین ماه، 32305 تومان عرضه شد. همین سایز تیرآهن در اولین روز کاری فروردین به ازای هر کیلوگرم، 29091 تومان به فروش می‌رسید. سایر برندهای تولیدکننده تیرآهن هم روند مشابهی داشته و قیمت محصولات خود را افزایش دادند. نرخ فروش هر شاخه تیرآهن ۱۶ فایکو در آخرین روز فروردین با حدود ۲۸۵ هزار تومان افزایش، ۵ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان اعلام شد. هر شاخه تیرآهن ۱۶ بناب هم پس از رشد قیمتی حدود ۳۷۵ هزار تومانی، ۴ میلیون و ۹۱۸ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت پروفیل زد

پروفیل Z هم مانند دیگر انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی، در طول فروردین ماه با افزایش قیمت همراه شد. این رشد قیمتی تقریبا در تمامی برندها و مبادی مختلف فروش پروفیل قابل مشاهده بود. هر کیلوگرم پروفیل Z*16 اصفهان با ضخامت ۲.۵ میلیمتر، طی این ماه حدود 1183 تومان افزایش قیمت داشت. این محصول در اولین روز کاری فروردین، ۴۰ هزار و ۱۸۱ تومان معامله می‌شد؛ در آخرین روز ماه قیمت آن ۴۱ هزار و ۳۶۴ تومان اعلام شد. ضمن اینکه همین محصول در اولین روز کاری فروردین نسبت به آخرین روز کاری اسفند نیز یک افزایش۷۳۰ تومانی داشت. سایزهای دیگر پروفیل زد هم عمدتا افزایش قیمت ثبت کردند. برای مثال، پروفیل Z*20 ضخامت ۳ میل اصفهان طی فروردین ماه از ۴۰ هزار و ۷۲۷ تومان به ۴۲ هزار تومان رسید و 1273 تومان رشد داشت.

نوسانات قیمتی نبشی و ناودانی

مقاطع نبشی و ناودانی هم در طول اولین ماه بهار، روندی مشابه با کلیت بازار فولاد داشت. قیمت آن‌ها در بیبشترِ برندها و سایزها، افزایشی بود. در بخش فروش نبشی، تقریبا تمامی کارخانه‌های تولیدکننده به جز تعداد محدودی از سایزهای نبشی آریان فولاد، رشد قیمتی را ثبت کردند. قیمت نبشی ۴۰*۴۰*۴ فولاد شکفته در اولین روز کاری فروردین ۲۶ هزار و ۹۰ تومان اعلام شد. همین محصول در آخرین روز ماه 27090 تومان اعلام قیمت شد. به این ترتیب، ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. نبشی ۴*۴۰*۴۰ صنایع فولاد کوهپایه هم با هزار و ۴۱۰ تومان افزایش، از ۲۷ هزار و ۳۱۰ تومان به ۲۸ هزار و ۷۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

اما میزان افزایش قیمت سایزهای مختلف ناودانی یکسان نبود. برای مثال، هر کیلوگرم ناودانی ۱۲ فولاد ناب تبریز با حدود ۷۲۸ تومان افزایش، از 25636 تومان به 26364 تومان در پایان ماه‌ رسید. این محصول در اواسط فروردین ماه نیز تا ۲۷ هزار و ۹۰ تومان هم افزایش قیمت داشت. ناودانی سایز ۸ فولاد شکفته هم در طول این ماه، از 28455 تومان به 28635 تومان رسید و ۱۸۰ تومان گران شد.

مقاطع تخت فولادی

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه، ورق گرم صادراتی چین و میانگین قیمت ورق گرم جنوب شرق آسیا طی فروردین ماه افزایشی بوده است. این درحالیست که در بازار داخلی اروپا قیمت‌ها کاهشی و در بازار داخلی آمریکا ثابت بوده است.

در بازار داخل، نوسانات قیمتی ورق سیاه در برخی برندها و سایزها با افزایشی، در برخی سایزها با ثبات و در تعداد محدودی از برندها نیز کاهشی بوده است. قیمت ورق سیاه رول فولاد مبارکه اصفهان، عرض ۱۰۰۰ و ضخامت ۲ میلیمتر در آخرین روز کاری فروردین، ۴۱ هزار و ۱۳۷ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. این محصول در اولین روز کاری این ماه، ۴۱ هزار و ۴۵ تومان به فروش می‌رسید و کمتر از ۱۰۰ تومان افزایش داشته است. شیت‌های اکسین اهواز با ابعاد ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ هم طی این ماه با ثبات قیمتی همراه بوده و با نرخ ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان عرضه شدند.

قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه جزء مقاطع فولادی است که طی فروردین ماه، تقریبا در تمامی برندها و سایزها افزایش قیمت داشته است. برای نمونه، نرخ فروش ورق گالوانیزه رول ۲.۵ میل عرض۱۲۵۰ کارخانه شهریار تبریز از ۶۹ هزار و ۳۶۴ تومان در اولین روز کاری فروردین به ۷۰ هزار و ۷۲۷ تومان در انتهای این ماه رسید. به این ترتیب، حدود هزار و ۳۶۳ تومان افزایش را در طول یک ماه ثبت کرد. قیمت این محصول در اولین روز کاری فروردین ماه نسبت به آخرین روز کاری اسفند هم یک جهش حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داشت!

سایر برندهای ورق گالوانیزه هم به شکلی مشابه، افزایش قیمت داشته است. هر کیلوگرم ورق گالوانیزه شهرکرد (رول) ضخامت ۰.۵ میل، عرض ۱۰۰۰ در پایان فروردین ماه ۵۲ هزار و ۲۷۲ تومان عرضه شد. همین محصول در اولین روز کاری فروردین، ۵۰ هزار و ۲۷۲ تومان معامله می‌شد که افزایش حدود ۲ هزار تومانی قیمت را نشان می‌دهد.

بازار آهن در آیندۀ نزدیک

در حالی که هنوز وارد فصل گرما و تابستان نشده‌ایم، آلارم زود هنگام و پیش از موعد  مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی توانیر ارتعاشات خوبی ساطع نمی‌کند! گرچه او اعلام کرده است که تامین برق صنایع در سال ۱۴۰۳ کمبودی نخواهد داشت! اما همیشه در پسِ این اعلام ها، وضعیتی غیراز آنچه گفته شده، دیده ایم. سخنگوی توانیر برنامه‌‌‌ای مبتنی بر ۱۸۰اقدام عملیاتی از سوی شرکت توانیر بیان کرده تا از این طریق برق موردنیاز کشور تامین شود. اما نگرانی قیمت تمام‌شده برق برای بخش خصوصی همچنان به قوت خود باقی است. در سال ۱۴۰۲ قیمت تمام‌شده‌‌ برق افزایش ۱۵۰درصدی را تجربه کرد. پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۳ این افزایش شدت یابد! در کنار چلش های انرژی که چند سالی است به میان آورده شده است، چالش‌های دیگری نیز وجود دارد که بازار فولاد کشور را می‌آزارد. چالش‌هایی در زمینه صادرات و مشکلات موجود بر سر راه نوردکاران.

چالش صادرات

از ابتدای سال 1402 صحبت‌ها بر این بود که صادرات فولاد می‌تواند به تعدیل قیمت فولاد و آهن در کشور کمک کند. سال 1402 به پایان رسید و خبری از اصلاحات و از میان برداشتن مشکلات صادراتی نشد. دولت همچنان به دخالت خود در بورس کالای فولاد و زنجیرۀ فولاد ادامه می‌دهد. حاشیۀ سود زنجیرۀ فولاد در بورس نیز مشخص نیست. به نظر نمی‌رسد حدأقل در سه ماهۀ اول 1403، تغییر مثبتی در زمینۀ صادرات محصولات زنجیرۀ فولاد و مقاطع فولادی داشته باشیم. اگر سهم صادرات از بهبود بازار آهن کشور را 30 درصد در نظر بگیریم، 30 درصد وضعیت این بازار، حدأقل در چند ماه ابتدایی امسال نیز همچنان ضعیف و بیمار گونه خواهد بود. مشکلات و حواشی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

چالش های نورد کاران

قطعی برق و گاز و افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی بر عملکرد تولید کنندگان اثر منفی دارد و از چالش‌های اساسی نوردکاران محسوب می‌شود. این مشکلات در سال گذشته (1402) به حد اعلای خود رسید. در حال حاضر، ظرفیت کارخانه‌های نورد کشور تکمیل نیست؛ کارخانه‌‌‌های نورد تنها با ۳۰ تا ۴۰‌درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. این درحالیست که دولت شمش خام را به کشورهای همسایه می‌فروشد و آن ها با دریافت این شمش در حال احداث کارخانه‌‌‌های نورد هستند! بنابراین، سرمایه ملی عملاً در حال تلف شدن است و برگ برنده ای به کشورهای همسایه رقیب می‌دهد که بتواند حدأقل در امر صادرات مقاطع و محصولات فولادی، از ایران که خود منبع اصلی سرمایه است، پیشی بگیرند. این کاستی‌ها تأثیر مستقیم در بالا رفتن قیمت مقاطع فولادی دارد و مانع از راهگشایی و نفس کشیدن بازار فولادی و تعدیل قیمت‌هاست.

 تا زمانی که افت قیمت دلار، هیچ تأثیری بر ارزان شدن قیمت‌ها نداشته باشد و با بالا رفتن قیمت دلار، شاهد گرانی‌ها باشیم، سردرگمی تولید کنندگان از بین نخواهد رفت و این بازار بیمارتر از قبل به راه خود ادامه خواهد داد. با توجه به رخدادهای سیاسی – نظامی حالِ حاضر، پیش‌بینی دقیق روند آینده بازار آهن دشوار است. ضمن اینکه مطمئناً نهادهای مربوطه، طی اردیبهشت ماه تایم رسیدگی به مشکلات پایه‌ای صنعتکاران فولادی را ندارند. اگر پیشنهادی نیز برای برطرف شدن موانع بیان شود، تا رسیدن به ورطۀ عمل، چند ماهی راه خواهیم داشت!


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام