کاهش نقدینگی کارخانه های تولید کنندۀ شمش

 Vote: 0 person
کاهش نقدینگی کارخانه های تولید کنندۀ شمش

این روزها شاهد کاهش تقاضا در محصولات زنجیرۀ فولاد به ویژه شمش و میلگرد هستیم. بیشتر کارخانه‌های تولید کنندۀ شمش با کمبود نقدینگی مواجه هستند. از این رو، نتوانسته‌اند سفارش‌های خود را در زمان تعیین شده، تحویل دهند. همین امر سبب شده تا قیمت‌ها با نزدیک شدن به پایان سال افزایشی شود و میزان تقاضا نیز برای شمش کاهش یابد. به طور کلی، مدتی است که بازار داخلی فولاد در خلاف جهت بازار جهانی حرکت می‌کند. در حالیکه بازار جهانی فولاد کاهش و اصلاح قیمت‌ها را تجربه می‌کند، قیمت‌ها در داخل کشور، همسو با رشد نرخ دلار، صعودی است. نوسان قیمت دلار تولیدکنندگان را دچار سردرگمی می‌کند و این امر نه تنها رکود را بازار فولاد کشور، بلکه به سایر اصناف هدیه می‌دهد! دخالت دولت در بورس و مشخص نبود حاشیۀ سود زنجیرۀ فولاد، از دیگر مواردی است که بازار فولاد و آهن کشور را آشفته‌تر و بیمارتر کرده است.

وضعیت قیمت برخی مقاطع بعد از تعطیلی 6 اسفند

بازار فولاد ایران امروز دوشنبه هفتم اسفند ماه ۱۴۰۲، با افزایش قیمت بسیاری از مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن و ثبات قیمتی برخی محصولات از جمله ورق سیاه همراه شد. افزایش قیمت‌ها در کشور، عمدتا به دلیل رشد قیمت ارز اعمال می‌شوند. دلار آزاد که روز کاری قبل با نرخ ۵۷ هزار و ۱۹۳ تومان به فروش می‌رسید، در این لحظه با قیمت ۵۷ هزار و ۶۴۴ تومان معامله می‌شود و نشان از افزایش حدود ۴۵۱ تومانی دارد.

میلگرد آجدار طی روز جاری، در اکثر برندها به جز فولاد پردیس افزایش قیمت داشت. قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۲ راد همدان در معاملات امروز با ۱۳۸ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۲۴ هزار و ۵۴۲ تومان اعلام شد. میلگرد ۱۲ فولاد ابهر هم با حدود ۹۲ تومان افزایش قیمت، با نرخ ۲۳ هزار و ۲۸ توان مورد معامله قرار گرفت.

تیرهای فولادی هم در نیمه بیشتر بازار با افزایش قیمت و در نیمه کمتر با ثبات قیمتی همراه است. هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان، با افزایش قابل توجه ۴۷۳ تومانی، به ۲۸ هزار و ۸۲۲ تومان رسید. هر شاخه تیرآهن ۱۴ فایکو هم از ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان افزایش یافت و حدود 95000 تومان گران شد.

اکثر کارخانه‌ها در تحویل کالاهای خود تأخیر دارند. این امر در مورد کارخانه فولاد مبارکه نیز صدق می‌کند. عرضه ورق، بخصوص ورق‌های شرکت فولاد مبارکه محدود است. ورق سیاه فولادی در معاملات امروز، تقریبا در تمامی برندها و سایزهای مختلف، بدون نوسان قیمت به سر می‌برد. قیمت رول ورق سیاه ضخامت ۲ میل عرض ۱۰۰ فولاد مبارکه اصفهان، ۳۷ هزار و ۹۸۲ تومان اعلام شد. قیمت این محصول نسبت به روز کاری قبل، تفاوتی ندارد. شیت‌های ۸ میل اکسین اهواز با ابعاد ۲۰۰۰*۶۰۰۰ هم بدون نوسان، با نرخ ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه گشت.

وضعیت مقاطع فولادی در بازار بورس

بورس کالای ایران طی روز جاری (دوشنبه ۷ اسفند ماه)، میزبان عرضه ۷۷۵ هزار و ۱۸۸ تن انواع کالا و محصول بود. بخش عمده این محصولات را مقاطع فولادی و محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد تشکیل می‌دهند که اغلب در تالارهای محصولات صنعتی و معدنی و تالار حراج باز بر روی تابلو رفتند. مقاطع فولادی عرضه شده در تالار صنعتی و معدنی بورس، عبارتند از:

  • ۱۸۱ هزار و ۵۶۳ تن شمش بلوم
  • ۱۰ هزار تن ورق سرد
  • ۸ هزار تن ورق رنگی
  • ۶ هزار و ۵۰۰ تن ورق قلع اندود
  • ۴ هزار تن ورق گالوانیزه
  • ۲۳ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان

آهن اسفنجی در روز کاری گذشته (شنبه 5 اسفند) افزایش قیمت ۱.۷ درصدی را ثبت کرد. در روز 5 اسفند،  ۱۱۵‌هزار تن آهن اسفنجی در تالار صنعتی بورس عرضه شد. در آن روز، از کلّ عرضه آهن اسفنجی، ۹۳ درصد، یعنی حدود ۱۰۶‌ هزار و ۸۰۰ تُن به فروش رسید. این 93 درصد به قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم ۱۳‌ هزار و ۴۹۹ تومان فروخته شد.

تالار حراج باز هم در معاملات امروز شاهد عرضه گسترده تختال C و SM است. بر اساس گزارش بورس کالا، ۲۲۰ هزار تن تختال با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم، در تالار حراج باز بر روی تابلو رفت.

بازار فرعی بورس طی روز جاری، شاهد عرضه برخی محصولات و ضایعات فولادی بود. محصولات ارائه شده در بازار فرعی، به شرح ذیل است:

  • ۳ هزار و ۱۰۰ عدد بشکه خالی
  • هزار و ۲۰۰ تن شمش بلوم
  • ۲۴۶ تن ضایعات فلزی خطی
  • ۱۱۸ تن ضایعات فلزی لکوموتیو
  • ۳۰ تن ضایعات فلزی واگنی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام