نزول قیمت سنگ آهن در چین، صعود قیمت ها در ایران!

 Vote: 0 person
نزول قیمت سنگ آهن چین، صعود قیمت ها در ایران!

در حالیکه قیمت سنگ آهن در چین، بزرگترین تولید کنندۀ فولاد جهان، طی روزهای گذشته نزولی بوده است، در کشور شاهد افزایش بی رویۀ قیمت فولاد هستیم. افزایشی که هم دامن‌گیر محصولات پایه زنجیره فولاد است و هم دامان مقاطع فولادی به ویژه ورق را گرفته است.

روند نزولی قیمت سنگ آهن در چین، در حالی است که پیش بینی می‌شد با پایان تعطیلات سال نو چینی و افزایش تقاضا برای محصولات فولادی این کشور، شاهد افزایش نرخ فروش سنگ آهن باشیم. کاهش قیمت مسکن در چین و کاهش تورم در اقتصاد این کشور، برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار برای نزولی شدن قیمت‌ها به شمار می‌آیند. روز دوشنبه ۱۹ فوریه، معاملات قرارداد سنگ ‌آهن ماه مه در بورس ‌کالای دالیان چین با کاهش ۰.۵۲ درصدی به پایان رسید. به این ترتیب، هر تن سنگ آهن با قیمت ۹۵۱.۵ یوآن چین معادل ۱۳۲ دلار معامله شد. این محصول پایه صنعت فولاد در بورس کالای سنگاپور هم روند مشابهی را تجربه کرد. نرخ فروش سنگ‌ آهن معیار ماه مارس در بورس سنگاپور، با ۲.۹۱ درصد کاهش به ۱۲۷.۴۵ دلار به ازای هر تن رسید.

بر اساس آمار و اطلاعات موسسه مشاوره Mysteel، موجودی سنگ ‌آهن در بنادر اصلی چین طی تعطیلات حدود ۴ درصد افزایش یافته و تا روز ۱۸ فوریه به ۱۳۶.۷۶ میلیون تن رسید. اما سودآوری کارخانه‌های بررسی شده توسط این موسسه، حدود ۲۵.۵۴ درصد کاهش یافته است. زیرا نرخ فروش سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون، با افت قیمت حدود ۹.۱۲ درصدی همراه بوده است. قیمت سنگ معدن دالیان در اوایل روز ۱۹ فوریه افزایشی بود. اما نرخ فروش زغال‌ سنگ کک و کک کاهش پیدا کرده و به ترتیب ۴.۶ درصد و ۳.۲ افت قیمت را تجربه کردند. مقاطع فولادی هم در بورس آتی شانگهای تغییرات قیمتی متفاوتی را به ثبت رساندند. برای مثال، قیمت میلگرد و کویل نورد گرم به ترتیب ۱.۰۷ و ۰.۸۸ درصد کاهش یافت. اما مفتول و فولاد ضد زنگ به ترتیب با افزایش ۰.۵۲ و ۰.۵۵ درصدی نرخ فروش همراه شدند.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی در بازار ایران

در نخستین روز هفته (شنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۲)، تعداد زیادی از مقاطع فولادی با افزایش قیمت همراه شده و تعداد محدودی از برندها و سایزها کاهش قیمت داشتند. بخش قابل توجهی از محصولات فولادی هم ثبات قیمتی را تجربه کردند. طی معاملات روز جاری، اکثر برندهای میلگرد و تیرآهن رشد قیمت را ثبت کرده است. مقاطع نبشی و ناودانی تقریبا در تمام مبادی با ثبات همراه هستند. دلار هم در این لحظه با قیمتی مشابه با روز کاری قبل، یعنی ۵۷ هزار و ۱۹۳ تومان معامله می‌شود.

بیشتر برندهای مطرح تولیدکننده میلگرد آجدار، امروز قیمت محصولات خود را افزایش دادند. البته تعداد محدودی از برندها هم میلگرد خود را با ثبات یا کاهش نرخ فروش عرضه کردند. میلگرد ۱۲ امیر کبیر که روز کاری قبل با نرخ ۲۴ هزار و ۹۵۵ تومان به فروش می‌رسید، امروز با قیمت ۲۵ هزار و ۳۳۲ تومان معامله شد تا ۳۲۷ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داشته باشد. میلگرد آجدار ۱۲ فایکو بدون تغییر قیمت، هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۷۶۲ تومان اعلام شد.

تیرهای فولادی هم در اکثر برندها و مبادی فروش، افزایش قیمت را تجربه کردند. برای مثال، قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان در بخش کیلوفروشی، حدود هزار و ۴۱۷ تومان افزایش داشت. این محصول که روز کاری قبل با نرخ ۲۶ هزار و ۹۳۲ تومان معامله می‌شد، امروز با قیمت ۲۸ هزار و ۳۴۹ تومان به فروش رسید. نرخ فروش هر شاخه تیرآهن ۱۴ بناب هم از ۳ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان به ۳ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان رسیده و۴۷ هزار تومان افزایش یافت.

مقاطع نبشی و ناودانی روز آرامی داشته و تقریبا در تمامی برندها و سایزها با ثبات قیمت همراه بودند. برای نمونه، نبشی ۷*۷۰*۷۰ آریان فولاد بدون نوسان، با قیمت ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام