تحلیل جامع بازار فولاد کشور طی بهمن ماه 1402

 Vote: 1 person
تحلیل جامع بازار فولاد کشور طی بهمن ماه 1402

گران‌تر شدن قیمت آهن و فولاد، اعم از محصولات زنجیرۀ میانی و انواع مقاطع فولادی، رخداد بارز بازار فولاد کشور طی بهمن ماه 1402 است. افزایش قیمت آهن اسفنجی، افزایش قیمت شمش و بالا رفتن قیمت مقاطع فولادی، به ویژه آرماتور آجدار و ورق سیاه (عمدتاً ضخامت 3 - 8 میلیمتر) دستاورد دولت طی این ماه است. همۀ این‌ها، همزمان و همسو با بالا رفتن قیمت دلار اتفاق افتاده است. نوسانات قیمتی بازار فولاد در طول ماه بهمن را می‌توان در سه بازه زمانی بررسی کرد:

  • دهه اول
  • دهۀ دوم
  • دهۀ سوم

بازار آهن در دهۀ اول، دوم و سوم بهمن ماه

 طی ده روز ابتدایی بهمن، روند صعودی قیمت‌ها که از دی ماه آغاز شده بود، همچنان ادامه یافت. عامل اصلی افزایش قیمت ها، رشد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دلار بود. در طول دی ماه هم قیمت ارز افزایش حدود ۴ هزار تومانی را تجربه کرده بود. کمبود آهن اسفنجی و  محدودیت عرضۀ شمش فولادی، از دیگر موارد افزایش قیمت مقاطع فولادی در روزهای ابتدایی بهمن است.

از اوایل دهه دوم بهمن با توجه به سیاست‌های دولت و تزریق چندین میلیون دلار ارز و مقادیری شمش طلا به بازار، نرخ فروش ارز به تدریج شروع به کاهش کرد. در این زمان دلار حدود 1300 تومان افت کرد. به دنبال افت موقت قیمت دلار در دهه دوم بهمن، مقاطع فولادی گوناگون هم عقبگرد قیمتی را تجربه کردند. به گونه ای که نرخ فروش برخی محصولات فولادی از جمله برندهای مختلف پروفیل طی این ده روز، تا هزار و ۵۰۰ تومان افت کرد. اما کاهش نرخ فروش ارز و افت قیمت مقاطع فولادی موقتی بود.

از ابتدای دهه سوم، مجددا قیمت دلار به آرامی شروع به افزایش کرد. در پی آن، کارخانه‌های فولادی هم نرخ فروش محصولات خود را افزایش دادند تا برآیند قیمتی اکثر مقاطع، طی بهمن ماه با افزایش قابل توجه همراه شود. این در حالی است که تقاضای زیادی برای محصولات فولادی در بورس کالا ثبت نشد و رشد قیمتی آن‌ها، عمدتا ناشی از نوسانات قیمت دلار بود. دلار آزاد در ابتدای بهمن ۵۳ هزار و ۸۲۱ تومان عرضه شد. در آخرین روز این ماه ۵۷ هزار و ۱۳۰ تومان به فروش رسید.

تغییرات قیمت محصولات فولادی طی دومین ماه زمستان 1402

تقریبا تمامی مقاطع فولادی در طول بهمن ماه ۱۴۰۲، با افزایش قابل توجه قیمت همراه شد. این گرانی ها عمدتاً بیش از 1000 تومان بوده است. اغلب محصولات از جمله برندهای مختلف میلگرد، پروفیل، ناودانی و تیرآهن بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان رشد قیمتی را ثبت کرده‌اند. افزایش نرخ فروش برخی برندهای ورق بیشتر بوده به بیش از ۳ تا ۴ هزار تومان هم می‌رسد. تغییرات قیمتی تعدادی از مهمترین محصولات فولادی طی بهمن ماه، در ادامه شرح داده شده است.

مقاطع طویل فولادی

تغییرات قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار در تمامی برندها و سایزها، طی ماه بهمن گران شد. میزان رشد قیمت این محصولات در اکثر موارد، بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش شد. روند تغییرات قیمتی میلگرد تا حد زیادی مشابه با نوسانات نرخ ارز بود. در دهه اول بهمن، بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده قیمت میلگرد آجدار خود را افزایش دادند. این گرانی ها در روزهای پایانی ماه نیز رخ داد. برای مثال، میلگرد آجدار ۱۲ راد همدان که در اولین روز بهمن با قیمت هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۴۰۹ تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز این ماه ۲۴ هزار و ۶۷۹ تومان عرضه شد. به این ترتیب، رشد قیمتی 1270 تومانی را طی بهمن ماه نشان می‌دهد. دیگر سایزهای میلگرد راد همدان هم تغییرات قیمتی مشابهی داشتند.

کارخانه فولاد ابهر از دیگر برندهای مطرح تولید میلگرد آجدار است که قیمت این محصول خود را در تمامی سایزها افزایش داده است. میلگرد آجدار ۱۲ فولاد ابهر در آخرین روز کاری بهمن ماه، با قیمت ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان به فروش رسید. همین محصول در اولین روز بهمن ماه با نرخ ۲۱ هزار و ۲۸۵ تومان عرضه می‌شد که رشد هزار و ۵۶۰ تومانی قیمت را نشان می‌دهد. البته این سایز میلگرد در دهه ابتدایی بهمن ماه، تا ۲۳ هزار و ۶۲۴ تومان هم بالا رفته بود. قیمت میلگرد آجدار ۱۲ فولاد آناهیتا گیلان هم طی بهمن ماه حدود هزار و ۵۶۰ تومان رشد داشت. این محصول که در ابتدای بهمن با نرخ ۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز کاری بهمن با قیمت ۲۴ هزار و ۶۷۹ تومان به فروش رسید.

تحلیل بازار فولاد ایران در بهمن ماه 1402

تغییرات قیمتی تیرآهن

اکثر کارخانه‌های مطرح کشور، قیمت تیرآهن خود را در بخش شاخه فروشی، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش دادند. در بخش کیلوفروشی هم به طور میانگین، رشد قیمتی حدود ۱۰۰۰ تومانی ثبت شد. تیرآهن ۱۶ ذوب آهن اصفهان که در ابتدای بهمن ماه با قیمت ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز این ماه ۲۶ هزار و ۶۰۶ تومان اعلام شد. در نتیجه قیمت این سایز تیر ذوب آهن طی ماه بهمن، 1835 تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. تیرآهن‌های ذوب آهن در بخش شاخه فروش هم روند مشابهی داشته و با افزایش قیمت همراه شدند. تیرآهن سایز ۱۸ این کارخانه که در آخرین روز کاری بهمن ماه با قیمت ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان عرضه شد. در حالی که نسبت به قیمت ابتدای بهمن یعنی ۵ میلیون و ۶۴۲ هزار تومان، ۲۳۸ هزار تومان رشد داشته است.

قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ فایکو در اولین روز بهمن ماه ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان اعلام شد. اما نرخ فروش همین محصول در پایان بهمن ۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان رسید؛ ۲۷۵ هزار تومان افزایش قیمت به ازای هر شاخه. سایزهای دیگر تیرآهن فایکو هم رشد قیمتی مشابهی را تجربه کردند. نوسانات قیمتی برخی سایزهای تیرآهن حتی از این موارد هم بیشتر بود. برای نمونه، نرخ فروش هر شاخه تیرآهن ۱۶ یزد از ۴ میلیون و ۳۶ هزار تومان در اولین روز کاری بهمن به ۴ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان در روز آخری این ماه رسیده و بیش از ۳۲۰ هزار تومان رشد قیمتی را ثبت کرد.

تحلیل بازار فولاد ایران در بهمن 1402

مقاطع تخت فولادی

تقریبا همه برندهای پلیت‌های فولادی در سایزهای مختلف، رشد قیمت را تجربه کردند. رشد قیمتی حتی فراتر از 4000 تومان به ازای هر کیلوگرم! اما میزان افزایش قیمت برخی برندها و سایزها، نسبت به بقیه بیشتر بوده است.

نوسانات قیمتی ورق سیاه

میزان رشد قیمت ورق سیاه در تعداد کمی از کارخانه‌ها و در برخی سایزها، بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان بوده است. اما در اکثر موارد، شاهد افزایش بیش از ۳ هزار تومانی نرخ فروش این محصولات بوده ایم. ورق سیاه رول ۵ میل فولاد مبارکه اصفهان، عرضِ ۱۵۰۰، در سی‌ام بهمن ۴۳ هزار و ۹۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. همین محصول در اولین روز بهمن، ۳۹ هزار و ۹۵۵ تومان به فروش می‌رسید. به این ترتیب با افزایش ۳ هزار و ۹۹۰ تومانی، یکی از بیشترین آمار رشد قیمت مقاطع فولادی در طول بهمن ماه را به نام خود ثبت کرده است.

بازار فولاد ایران و تغییرات روند نرخ ورق سیاه طی ماه بهمن 1402

قیمت ورق گالوانیزه

صفحات گالوانیزه در طول بهمن ماه افزایش قیمتی قابل توجهی را ثبت کردند. در اکثر برندها، این میزان بیش از ۲ هزار تومان بوده است. ورق گالوانیزه رول شهر کرد با ضخامت ۰.۵ و عرض ۱۰۰۰ میلیمتر که در ابتدای بهمن با نرخ ۴۲ هزار و ۹۳۶ تومانه عرضه می‌شد، در آخرین روز ماه، ۴۵ هزار و ۵۹۷ تومان به فروش رسید. یک افزایش قیمت 2600 به ازای هر کیلوگرم.

دیگر برندها ورق گالوانیزه هم شرایطی مشابه داشتند. حتی در برخی موارد، رشد قیمتی بیشتر هم بوده است. برای مثال، رول ورق گالوانیزه ۲ میل شهریار تبریز با عرض ۱۲۵۰، حدود 4770 تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش قیمت را طی یک ماه اخیر تجربه کرد. این سایز ورق گالوانیزه که در ابتدای بهمن به ازای هر کیلوگرم، 39450 تومان معامله می‌شد، در آخرین روز این ماه 44221 تومان به فروش رسید.

آینده نزدیک بازار

با توجه به ثبات بخش قابل توجهی از عوامل اثرگذار بر بازار فولاد، آینده این بازار و قیمت آهن آلات تا حد زیادی به نوسانات نرخ ارز گره خورده است. دلار مجددا وارد روند صعودی شده و در اواخر بهمن ماه یک بار دیگر سقف خود را شکسته است. به دلیل درصد بالای تورم، جلوگیری از افزایش نرخ ارز در طولانی مدت حتی با سیاست‌های کنترلی دولت امکان‌پذیر نیست. بنابراین قیمت دلار می‌تواند حتی از این مقادیر هم بالاتر رفته و منجر به صعود قیمت آهن آلات شود. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که طی یک یا دو ماه آینده، احتمالا قیمت آهن در همین حوالی بماند و نیز اندکی افزایشی شود.

بازارِ پر کاربردترین ضخامت های ورق سیاه (3-8 میلیمتر) در انحصار فولاد مبارکه است. این شرکت بطور بی رویه ای قیمت این محصولات خود را بالا برده است. اگر فولاد مبارکه، در این اقتصاد بیمار همچنان به این افزایش‌ها ادامه دهد، بسیاری از مشتریان خود را از دست خواهد داد. از این رو، می‌توان گفت در سال آینده مشتریان به سمت دیگر برندهای ورق سیاه سوق پیدا خواهند کرد. بازار آهن تا ۱۵ اسفند زمان برای جابجایی دارد. از طرف دیگر، با شروع ماه رمضان در هفته پایانی اسفند، بازار عملا در رکود خواهد بود. به طور کل، می‌توان گفت تا اواخر فروردین سال آینده بازار خبری نیست در حالی که روند عرضه در بورس ادامه خواهد داشت.‌


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام