کاهش 22 درصدی معاملات شمش فولاد

 Vote: 0 person
کاهش 22 درصدی معاملات شمش فولاد

نسبت حجم معاملات به عرضه برای شمش فولادی، از 98 درصد در هفتۀ گذشته، به 76 درصد طی این هفته افت داشته است و یک کاهش 22 درصدی نشان می‌دهد. میانگین قیمت پایه شمش 19‌ هزار و 801تومان به ثبت رسید. این عدد نسبت به هفته گذشته 4‌ درصد رشد دارد. پیش‌بینی می‌شود برای هفته آینده، هر کیلوگرم شمش فولادی در بازه قیمت پایه 16‌هزار و 500تومان تا 20‌هزار و 200تومان در رینگ فیزیکی عرضه شود.

هیجان در بازار آهن آلات موج می‌زند

تغییرات قیمتی در بازار فولاد ایران طی روز جاری (سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲)، با هیجاناتی همراه شد که منبع اصلی آن نوسانات نرخ دلار است. به گونه ای که قیمت برخی مقاطع فولادی تا ۵ درصد کاهش و نرخ فروش برخی مقاطع دیگر تا ۸ درصد افزایش را نسبت به روز قبل ثبت کردند. تعدادی از محصولات هم افزایش و کاهش جزئی داشته یا با ثبات قیمت همراه بودند. دلار آزاد که پس از نوسانات فراوان دیروز به قیمت ۵۵ هزار و ۷۲ تومان رسیده بوده، در این لحظه با نرخ ۵۵ هزار و ۲۸۰ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت میلگرد آجدار در معاملات امروز، بیشترین تاثیر را از هیجانات نرخ ارز گرفته و در اکثر برندها با افزایش یا کاهش همراه شد. برای مثال، نرخ فروش میلگرد آجدار ۱۲ فولاد ابهر با ۹۰۸ تومان کاهش نسبت به روز قبل، ۲۲ هزار و ۲۹۴ تومان اعلام شد. در حالی که قیمت میلگرد ۱۲ امیرکبیر با افزایش کم سابقه ۱۸۳۵ تومانی در یک روز، به ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. دیگر برندهای میلگرد هم عمدتا با افزایش یا کاهش قیمت همراه شدند. اگر چه میزان تغییرات قیمتی آن‌ها کمتر بود.

مقاطع ناودانی، طی روز جاری معاملات آرامی داشتند. به گونه ای اکثر سایزها بدون تغییر قیمتی عرضه شدند. برای نمونه، هر کیلوگرم ناودانی ۱۴ فایکو با قیمت ۲۶ هزار و ۷۸۹ تومان به فروش رسید. این سایز ناودانی روز قبل هم با قیمتی مشابه عرضه می‌شد و نوسان خاصی نداشت.

ورق‌های گالوانیزه تقریبا در همه برندها، با کاهش جزئي و کمتر از ۱ درصدی قیمت همراه شدند. قیمت هر کیلوگرم ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲.۵ و عرض ۱۲۵۰ میلیمتر، از ۴۴ هزار و ۴۹۶ تومان در روز قبل به ۴۴ هزار و ۳۱۲ تومان رسید تا ۱۸۴ تومان افت قیمت داشته باشد.

مقاطع فولادی در بورس کالا

بورس کالای ایران امروز سه‌شنبه هفدهم بهمن ماه، میزبان عرضه ۸۰۹ هزار و ۹۸ تن انواع کالا و محصول بود که بیش از نیمی از آن را محصولات زنجیره فولاد به خود اختصاص دادند. بیشترین عرضه مقاطع فولادی و محصولات پایه و میانی این صنعت هم در تالار صنعتی و معدنی انجام گرفت. نکته قابل توجه در این رابطه، عرضه بیش از ۳۰۰ هزار تنی ورق گرم در تالار محصولات صنعتی می‌باشد که حجم آن نسبت به روند معمول، بالاتر است. مقاطع فولادی و محصولات ارائه شده در تالار صنعتی بورس طی روز جاری، به شرح ذیل است:

  • ۳۰۰ هزار و ۸۰ تن ورق گرم با قیمت پایه ۲۳ هزار و ۳۵ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۱۴۰ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۱۹ هزار و ۵۵۰ تن ورق گالوانیزه با قیمت هر کیلوگرم ۲۹ هزار و ۶۹۶ تومان
  • ۲ هزار تن ورق قلع اندود
  • هزار و ۴۲۲ تن نبشی با نرخ پایه ۲۳ هزار و ۱۴۴ تومان
  • هزار و ۲۳۳ تن ناودانی

تالار حراج باز هم بر اساس آمار روابط عمومی بورس کالای ایران، میزان عرضه ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن بود و مقاطع فولادی دیگری در این تالار ارائه نشد. کنسانتره سنگ آهن در تالار حراج باز بورس با قیمت پایه ۳ هزار و ۴۹۳ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده است. تالار صادراتی بورس کالا هم میزبان عرضه ۷۰ هزار تن گندله سنگ آهن بود.

بخشی از مقاطع و ضایعات فولادی هم در بازار فرعی عرضه شدند. البته حجم ارائه این دسته از محصولات، چندان زیاد نبود. محصولات عرضه شده در بازار فرعی بورس، عبارتند از:

  • هزار عدد بشکه خالی
  • ۲ هزار و ۵۰۰ تن مواد فسفاته آهن
  • هزار و ۴۰ تن ضایعات فولادی
  • ۶۰ تن ضایعات ورق فولادی
  • ۵۰ تن کالای سپری

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام