بازار فولاد ایران در نیمه بهمن 1402

 Vote: 1 person
بازار فولاد ایران در نیمه بهمن 1402

بازار فولاد در نخستین روز هفته (شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲)، با ثبات نسبی همراه است. اکثر مقاطع مانند ورق سیاه و پروفیل، بدون تغییرات قیمتی نسبت به آخرین روز کاریِ هفته گذشته عرضه شدند. تعدادی از مقاطع مانند تیرآهن و میلگرد هم در بیشتر برندها و سایزها، ثبات نسبی را تجربه کرده و تنها در برخی موارد نوسانات کاهشی یا افزایش داشتند. دلار آزاد که چند روز قبل کانال ۵۹ هزار تومان را هم رد کرده بود، از ابتدای معاملات امروز تا کنون حدود ۱۰۰۰ تومان عقبگرد قیمتی داشته و در این لحظه با نرخ ۵۷ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

میلگرد آجدار طی روز جاری، در اکثر برندها با ثبات قیمت و در برخی برندها با کاهش و افزایش قیمت همراه است. میلگرد آجدار ۱۲ ظفربناب و فایکو به ترتیب با قیمت ۲۳ هزار و ۷۲۹ و ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان عرضه شده و نسبت به روز کاری قبل، نوسانی نداشتند. اما برندهایی مانند ابهر و راد همدان افزایش قیمت و آریان فولاد و پردیس، افت قیمت را ثبت کردند. قیمت میلگرد آجدار ابهر با حدود ۳۶۷ تومان افزایش، به ۲۳ هزار و ۴۴۱ تومان رسید.

تیرهای فولادی هم روندی مشابه با میلگرد داشتند و در اکثر برندها ثبات قیمت را تجربه کردند. البته در تعدادی از کارخانه‌ها، قیمت برخی سایزهای تیرآهن افزایش و برخی سایزها کاهش یافت. برای مثال، قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۶ ذوب آهن با ۴۵۸ تومان افزایش به ۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. در حالی که هر شاخه تیرآهن ۱۶ اهواز با حدود ۹۲ هزار تومان کاهش، به ۴ میلیون و ۳۶ هزار تومان رسید.

ورق سیاه در اکثر برندها با ثبات قیمت همراه است. قیمت ورق سیاه ۲ میل فولاد مبارکه با ضخامت ۱۰۰۰، بدون تغییر ۳۸ هزار و ۶۲۴ تومان اعلام شد. در هفتۀ گذشته، قیمت ورق به علت افت عرضه مبارکه بالا رفت. ولی در پایان هفته با کاهش تقاضا رو به رو شد و همین امر باعث افت نسبی قیمت برای بعضی ضخامت‌ها گشت. انتظار می‌رود در هفته آینده روند عرضه مبارکه بهتر شود؛ در اینصورت احتمال متعادل شدن قیمت این محصول وجود خواهد داشت. به طور کلی، در هفته پیش رو، اگر اتفاق خاصی نیفتد، شاهد ثبات قیمت ها خواهیم بود. مگر آنکه روند افزایش قیمت شمش روز دوشنبه بازار را به هم بریزد!

وضعیت مقاطع فولادی در بورس کالا

امروز شنبه چهاردهم بهمن ماه 1402، بازار بورس کالای ایران شاهد عرضه سنگین محصولات زنجیره فولاد، به‌ویژه سنگ آهنی‌ها است. طی روز جاری، یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۲۶۰ تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بورس عرضه شد. از این میزان، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن به محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد و مقاطع فولادی اختصاص داشت. بیشترین حجم این محصولات هم مطابق معمول، در تالار صنعتی بر روی تابلو رفت. محصولات فولادی ارائه شده در این تالار بورس، به شرح ذیل است:

  • ۵۹۰ هزار تن گندله سنگ آهن با نرخ هر کیلوگرم ۴ هزار و ۸۲۲ تومان
  • ۷۳ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت ۱۲ هزار و ۲۵۱ تومان
  • ۵۵ هزار و ۵۳۵ تن شمش بلوم با قیمت پایه هر کیلوگرم ۲۱ هزار و ۷۴ تومان
  • ۴۸ هزار و ۱۲۲ تن میلگرد
  • ۴۵ هزار و ۳۰۰ تن ورق سرد خودرو با قیمت ۳۴ هزار و ۵۲ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۱۲ هزار تن ورق سرد لوازم خانگی با نرخ هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۹۷۹ تومان
  • ۸ هزار و ۹۹ تن تیرآهن
  • ۵ هزار و ۷۰۰ تن ورق گالوانیزه با نرخ ۴۰ هزار و ۲۳ تومان به ازای هر کیلوگرم

تالار صادراتی بورس کالا هم طی روز جاری، از عرضه محصولات فولادی بی نصیب نبود و ۴۰ هزار تن تختال در این تالار بر روی تابلو رفت.

تالار حراج باز میزبان عرضه محصولات پایه زنجیره فولاد بود. محصولات سنگ آهنی عرضه شده در این تالار، عبارتند از:

  • ۴۷۲ هزار و ۳۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن با قیمت پایه ۳ هزار ۶۳۶ تومان
  • ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی با نرخ هر کیلوگرم هزار و ۵۲۶ تومان

با وجود عرضه‌های سنگین محصولات فولادی در تالارهای مختلف،‌ بازار فرعی بورس امروز تنها شاهد عرضه ۵۰۰ تن ضایعات ورق سرد بود. 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام