گرانی محصول پایۀ زنجیرۀ فولاد در چین و گرانی ها در ایران!

 Vote: 0 person
گرانی محصول پایۀ زنجیرۀ فولاد در چین و گرانی ها در ایران!

دقیقا روزهایی از هفتۀ دوم بهمن ماه که شاهد افزایش تعریف نشدۀ قیمت مقاطع فولادی در کشور بودیم و بهانۀ این افزایش‌ها را با کمبود گاز و گرانی دلار توجیه می‌کنند، شاهد بالا بردن قیمت سنگ آهن از سوی دولت چین نیز هستیم. با این تفاوت که چین بهانۀ افزایش قیمت سنگ آهن در کشورش را ایجاد تحرک در صنعت بیمار و کم تحرک ساختمان‌سازی کشورش بیان کرده است!

به دنبال افزایش نرخ فروش محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد از جمله آهن اسفنجی و شمش در کشور، قیمت مقاطع فولادی هم در بازار بورس کالا افزایش یافته است. البته عوامل دیگری مانند افزایش انتظارات تورمی، ورود بخشی از نقدینگی سرگردان به رینگ فولادی بورس و احتمال تسهیل شرایط صادرات محصولات فولادی هم در ایجاد این وضعیت تاثیرگذار بودند.

روز گذشته یعنی چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه، ۱۷۴ هزار تن تقاضا برای ۱۸۸ هزار تن میلگرد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس ثبت شد. ۹۳ هزار تن از این محصول با نرخ پایه هر کیلوگرم ۲۲‌ هزار و ۹۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. بنابراین، حدود ۵۰ درصد از میلگرد عرضه شده در بورس، به فروش رفت. اما خریداران چه کسانی بودند؟! خرید مقاطع توسط متقاضیان سرمایه‌ای و آن هم به علت ترس صورت گرفت! ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها این صنف را وادار به خرید اجباری کرد! با احتساب کارمزد ارکان بورس و مالیات ارزش افزوده، بهای تمام شده میلگرد در روز گذشته به ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید.

تاثیر معاملات شمش بر گرانی مقاطع فولادی

طی دومین هفته بهمن ماه سال جاری، ۱۶۵ هزار تن شمش فولادی با قیمت میانگین ۲۰ هزار و ۴۱۸ تومان، در رینگ محصولات صنعتی بورس مورد معامله قرار گرفت. برتری تقاضا نسبت به عرضه موجب گردید تا ۹۸ درصد شمش عرضه شده به فروش رسیده و میانگین قیمت شمش به سقف ۵ ماهه اخیر خود برسد. افزایش نرخ فروش شمش بر معاملات مقاطع فولادی هم تاثیر داشته و موجب گرانی این مقاطع می‌شود. زیرا با افزودن کارمزد ارکان بورس و مالیات ارزش افزوده،‌ قیمت تمام شده شمش برای نوردکاران به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود. همچنین، هزینه حمل و نقل حداقل ۶۰۰ تومانی و هزینه تبدیل ۱.۱ درصدی باعث می‌شود که قیمت تمام شده میلگرد تولیدی با این شمش، به هر کیلوگرم ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

روز گذشته، یازدهم بهمن، میلگرد با قیمت پایه ۱۹‌ هزار و ۳۰۰ تا ۲۲‌ هزار و ۲۵۰ تومان در ینگ فیزیکی بورس عرضه شد. به این ترتیب، افزایش قیمت شمش و تثبیت آن در کانال جدید، تداوم رشد قیمت مقاطع فولادی را به دنبال دارد.

افزایش قیمت سنگ آهن در چین و تأثیرات آن در آسیا

نرخ فروش سنگ آهن از ابتدای سال میلادی و به‌ویژه با افزایش واردات و حمایت‌های اقتصادی چین، روندی افزایش را تجربه می‌کند. این کشور به عنوان بزرگ ترین خریدار مواد خام فولادی جهان، در حال ایجاد محرک برای رشد تقاضا است! بر اساس اعلام بانک مرکزی خلق چین، قرار است از ۵ فوریه ذخایر بانکی کاهش یافته، نقدینگی به سیستم مالی اضافه شده و از فعالیت‌های تولیدی و ساخت و ساز حمایت شود. این خبر باعث شد قیمت سنگ آهن به بالاترین میزان خود طی دو ماه اخیر برسد. قراردادهای سنگ‌آهن معامله ‌شده در سنگاپور طی ۲۶ ژانویه، نرخ ۱۳۵ دلار و ۳۱ سنت به ازای هر تن را نشان می‌دهد. این میزان، نسبت به کمترین قیمت در سال ۲۰۲۴ یعنی ۱۳۳ دلار و ۹۹ سنت، افزایش یک درصدی داشته است.

قرارداد آتی سنگ آهن در بورس‌کالای دالیان طی ۲۶ ژانویه به ۹۸۸یوآن (۱۳۷.۶۸دلار) در هر تن رسید. این میزان نسبت به قیمت هفته قبل سنگ آهن یعنی ۱۸ ژانویه که ۹۳۲.۵ یوآن بود، افزایش قابل توجه ۶ درصدی را به ثبت رساند. کاهش ۵۰ واحدی ذخایر الزامی بانک‌ها توسط بانک مرکزی خلق چین بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت سنگ آهن این کشور داشته است. بانک مرکزی چین با انتشار سیاست‌های بهبود وام‌های املاک تجاری، قصد دارد میزان کف قیمت را برای املاک و مستغلات تعیین کند. این حرکت به احتمال زیاد موجب افزایش تقاضا برای سنگ آهن و رشد قیمتی آن خواهد شد. در این صورت، باز هم احتمال افزایش قیمت محصولات میانی زنجیره فولاد و به صورت دومینو وار، رشد قیمت مقاطع فولادی وجود دارد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام