تحلیل جامع بازار فولاد کشور در دی ماه 1402

 Vote: 0 person
تحلیل جامع بازار فولاد کشور در دی ماه 1402

بازار آهن کشور طی اولین ماه زمستان، برای اکثر مقاطع فولادی با افزایش قیمت‌ها همراه بود. در نیمه ابتدایی دی ماه، بیشتر محصولات فولادی با افزایش قیمت همراه بود. در برخی موارد نیز علاوه بر ثبات، شاهد افت ناچیز قیمت‌ها بودیم. افزایش قابل توجه قیمت مقاطع فولادی طی ماه آذر، رکود معاملات مسکن و حوزه ساخت و ساز و کاهش تقاضا، از عوامل رکود بازار در نیمه اول دی ماه محسوب می‌شوند. با شروع فصل زمستان و محدودیت انرژی، اکثر واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی تولید خود را کاهش دادند. اما تقاضای پایین برای شمش فولادی، باعث شد تا این کاهش تولید تاثیر چندانی در رشد قیمت‌ها نداشته باشد. همچنین، نوردکاران به دلیل کمبود نقدینگی، تقاضای زیادی برای خرید شمش ارائه ندادند تا اثر کاهش تولید شمش هم خنثی گردیده و موجب ثبات نسبی بازار شود.

از نیمه دوم و به خصوص دهه آخر دی ماه، شرایط حاکم بر معاملات بازار فولاد تغییر کرد. در این بازه زمانی، نوسانات نرخ ارز به بازیگر اصلی و فاکتور اثرگذار بر تغییرات قیمت محصولات پایه، میانی و مقاطع فولادی تبدیل شد. قیمت دلار نزدیک به دو ماه در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت. اما از اواسط دی ماه نوسانات خود را آغاز کرده و وارد یک روند صعودی شد. دلار آزاد که در اولین روز کاری این ماه با قیمت ۵۰ هزار و ۲۱۰ تومان معامله می‌شد، در این لحظه و در آخرین روز دی با نرخ ۵۳ هزار و ۵۴۴ تومان به فروش می‌رسد. افزایش حدود ۳ هزار و ۳۳۵ تومانی! افزایش نرخ ارز موجب واهمه نوردکاران و افزایش تقاضا برای شمش فولادی در بورس کالا شد. این موضوع، رشد قیمت اکثر محصولات فولادی در نیمه دوم دی ماه را به دنبال داشت.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی در دی ماه 1402

بیشترِ مقاطع فولادی از جمله انواع پروفیل، لوله‌، نبشی، ناودانی و ورق‌های فولادی، در اکثر برندها با افزایش قیمت‌ همراه شدند. برخی مقاطع مانند میلگرد و تیرآهن، در بیشتر برندها افزایش قیمت داشتند و در تعدادی از برندها با ثبات و افت جزئی قیمت همراه بودند.

وضعیت مقاطع فولادی طویل طی دی ماه 1402

تغییرات قیمت میلگرد آجدار

بیشتر برندهای تولیدکننده میلگرد آجدار، نرخ فروش محصولات خود را طی اولین ماه زمستان ۱۴۰۲ افزایش دادند. رشد چشمگیر نرخ فروش میلگرد در ماه آذر، در کنار کاهش تقاضای خرید میلگرد، باعث شد این محصول در نیمه اول دی ماه وارد یک روند نزولی شود. اما از اواسط ماه و با افزایش نرخ ارز، قیمت میلگرد هم شروع به افزایش کرد. برای مثال، میلگرد ۱۲ امیرکبیر در اولین روز کاری دی ماه، ۲۳ هزار و ۴۸۷ تومان به فروش می‌رسید. این محصول در آخرین روز ماه، ۲۳ هزار و ۶۷۰ تومان عرضه شد. به این ترتیب، افزایش برآیند حدود ۱۸۳ تومان را طی یک ماه اخیر به ثبت رساند. ضمن این که قیمت آن در اواسط دی ماه، تا ۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان هم کاهش یافته بود.

سایر برندهای میلگرد آجدار هم عمدتا در نیمه اول دی ماه با ثبات یا کاهش قیمت و در نیمه دوم این ماه با رشد نرخ فروش همراه بودند. اما تعداد محدودی از برندها مانند فولاد راد همدان، افزایش قیمت بیشتری را نسبت به سایر برندها ثبت کردند. میلگرد ۱۲ این کارخانه که در ابتدای دی با قیمت ۲۲ هزار و ۱۱۱ تومان عرضه می‌شد، در انتهای این ماه به ۲۳ هزارو ۳۱۷ تومان رسید تا افزایش هزار و ۲۰۶ تومانی را ثبت کرده باشد. در عین حال، تعدادی محدودی از برندها هم با کاهش جزئي نرخ فروش همران شدند. برای مثال، میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان از ۲۲ هزار و ۶۶۱ تومان در ابتدای ماه به ۲۲ هزار و ۳۸۶ تومان در آخرین روز کاری دی ماه رسید تا کاهش ۲۷۵ تومانی را ثبت کند.

بازار فولاد کشور طی دی ماه 1402

نوسانات قیمت تیرآهن

تیرهای فولادی هم عمدتا شرایطی مشابه با میلگرد داشته و در دی ماه، در اکثر برندها با افزایش قیمت همراه شدند. برخی سایزهای تیرآهن ‌های برند ذوب آهن هم کاهش جزئی قیمت را ثبت کردند یا نوسان خاصی نداشتند. به دلیل کاهش تقاضا، بیشترِ کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن در نیمه اول دی ماه قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند. برخی نیز کاهش اعمال کردند. صعود نرخ ارز از اواسط دی، قیمت تیرآهن را هم تحت تاثیر قرار داده و افزایش داد. هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان در ابتدای دی ماه با قیمت ۳ میلیون و ۸۵۳ هزار تومان به فروش می‌رسید. قیمت این محصول در اواسط دی تا ۳ میلیون ۷۸۹ هزار تومان کاهش پیدا کرد. اما در آخرین روز معاملاتی،  ۳ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان به فروش رسید. به این ترتیب، افزایش ۴۶ هزار تومانی را طی یک ماه اخیر به ثبت رساند.

البته بسیاری از سایزهای تیرآهن برند ذوب آهن، به‌ویژه در بخش کیلو فروشی، افت قیمت را تجربه کردند. برای نمونه، قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۶ ذوب آهن از ۲۶ هزار و ۱۴۷ تومان در ابتدای دی ماه به ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان در انتهای این ماه رسید تا حدود هزار و ۳۷۶ تومان کاهش داشته باشد. سایر برندهای تیرآهن به جز ذوب آهن اصفهان، طی یک ماه اخیر یا با افزایش قیمت همراه بوده یا ثبات قیمت را تجربه کردند. هر شاخه تیرآهن ۱۴ فایکو از ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان در ابتدای ماه به ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان در آخرین روز این ماه رسید؛ افزایش ۴۶ هزار تومانی. هر شاخه تیرآهن ۱۴ کرمانشاه هم در آخرین روز دی ماه با قیمت ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان عرضه شد و نوسانی نداشت.

نوسانات قیمت پروفیل زد

پروفیل‌های زد هم مانند دیگر انواع پروفیل از جمله ساختمانی و صنعتی، اولین ماه زمستان ۱۴۰۲ را با روندی صعودی به پایان رساندند. تقریبا تمامی برندها و سایزهای مختلف پروفیل زد، طی دی ماه افزایش قیمت داشتند. برای مثال، پروفیل Z*16 اصفهان با ضخامت ۲.۵ میل، در آخرین روز کاری دی ماه با قیمت ۳۵ هزار و ۳۲۲ تومان عرضه شد. همین محصول در اولین روز این ماه، با قیمت ۳۴ هزا رو ۱۲۹ تومان به فروش می‌رسید. به این ترتیب، رشد قیمتی حدود هزار و ۱۹۰ تومانی را طی یک ماه اخیر به ثبت رساند. البته افزایش قیمت پروفیل زد در برخی سایزها حتی از این مقدار هم بیشتر بود. قیمت پروفیل Z*22 اصفهان ضخامت ۳ میل، از ۳۴ هزار و ۳۱۲ تومان در ابتدای دی ماه، به ۳۵ هزار و ۹۶۴ تومان در آخرین روز دی ماه رسید؛ 1650 تومان افزایش.

تغییرات بازار فولاد در دی ماه سال 1402

قیمت فروش نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی هم از جمله محصولاتی هستند که تقریبا در اکثر سایزها و برندها، در طول دی ماه با افزایش قیمت همراه شدند. بیشتر برندهای تولیدکننده نبشی، قیمت محصولات خود را طی نیمه ابتدایی دی ماه ثابت نگه داشته یا در برخی موارد محدود، کاهش دادند. اما با آغاز نیمه دوم این ماه، تمامی کارخانه‌های نرخ فروش نبشی خود را فزایش دادند. برای مثال، نرخ فروش نبشی ۵*۵۰*۵۰ کارخانه فولاد شکفته، از ۲۲ هزار و ۲۹۴ تومان در ابتدای دی ماه به ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان در آخرین روز کاری این ماه رسید تا حدود ۵۵۰ تومان افزایش قیمت داشته باشد. نبشی ۳*۳۰*۳۰ صنایع فولاد کوهیپایه هم که در ابتدای دی ماه با قیمت ۲۲ هزار و ۵۲۳ تومان عرضه می‌شد، در انتهای این ماه به ۲۳ هزار و ۳۰۳ تومان رسید. به این ترتیب، طی یک ماه اخیر نزدیک به ۷۸۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد.

بازار فولاد ایران در دی ماه 1402

ناودانی هم شرایط مشابه با نبشی داشته و در اکثر برندها، افزایش قابل توجهی را ثبت کرد. برای نمونه، قیمت ناودانی ۸ میل کارخانه فولاد ناب تبریز در آخرین روز معاملاتی، ۲۲ هزار و ۴۷۸ تومان اعلام شد. این در حالی است که همین محصول در ابتدای ماه، با قیمت ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده و حدود ۹۲۰ تومان افزایش را طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد. افزایش قیمت ناودانی در برخی برندهای دیگر، از این میزان هم بیشتر بود. برای مثال، نرخ فروش ناودانی ۱۶ فولاد البرز ایرانیان از ۲۲ هزار و ۷۵۳ تومان در ابتدای دی ماه، به ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان در انتهای این ماه رسید تا حدود ۲ هزار و ۲۰ تومان افزایش را ثبت کرده باشد. بیشترین افزایش قیمت این سایز ناودانی فایکو و دیگر برندها، مربوط به دهه آخر دی ماه بوده است.

مقاطع فولادی تخت

ورق سیاه

معاملات ورق سیاه فولادی برای اکثر کارخانه‌ها، طی دی ماه با افزایش قیمت همراه بود. میزان رشد قیمت این محصول در برخی سایزها و برندها کمتر و در برخی موارد بیشتر بود. بیشترین افزایش قیمت در مورد این محصول، مربوط به کارخانه فولاد مبارکه است. برای نمونه، قیمت ورق سیاه رول فولاد مبارکه با عرض ۱۲۵۰ و سایز ۳ میل، طی دی ماه ۳ هزار و ۱۲۰ تومان افزایش را تجربه کرد. این محصول در ابتدای ماه، ۳۵ هزار و ۴۶ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید. در آخرین روز کاری با نرخ ۳۸ هزار و ۱۶۶ تومان عرضه شد.

سایر برندهای ورق سیاه هم در برخی موارد، حتی افزایشی بیش از این مقدار را تجربه کردند. شیت‌های فولادی اکسین اهواز با ضخامت ۸ میل و ابعاد ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ که در ابتدای دی با قیمت ۳۵ هزار و ۵۰۵ تومان معامله می‌شدند، در انتهای این ماه با نرخ ۴۰ هزار و ۵۹۷ تومان به فروش رسیدند. به این ترتیب، افزایش بیش از ۵ هزار تومانی را ثبت کردند.

تحلیل جامع بازار فولاد و نوسان قیمت ها در دی ماه 1402

نوسانات قیمتی ورق گالوانیزه

در میان انواع ورق‌های فولادی، ورق گالوانیزه تنها محصولی است که طی اولین ماه زمستان، در اکثر سایزها و برندها با کاهش جزئي قیمت همراه بود. برای مثال، ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲ میل و عرض ۱۰۰۰ میلیمتر، در آخرین روز کاری دی ماه با قیمت ۳۷ هزار و ۹۸۲ تومان به فروش رسید. همین محصول در ابتدای دی ماه، با نرخ ۳۸ هزار و ۷۴ تومان عرضه می‌شد که کاهش ۹۲ تومانی طی این ماه را نشان می‌دهد. البته قیمت فروش این سایز ورق گالوانیزه شهریار، در اواسط دی ماه تا ۳۹ هزار و ۱۷۵ تومان هم بالار رفته بود که مجددا کاهش یافت.

دیگر برندهای مطرح ورق گالوانیزه هم روندی مشابه داشته و دی ماه را با کاهشی جزئي به پایان رساندند. قیمت ورق گالوانیزه رول کاشان، ضخامت ۰.۵ میل و عرض ۱۰۰۰ میلیمتر، از ۴۵ هزار و ۸۷۲ تومان به ۴۵ هزار و ۷۸۰ تومان رسید؛ حدود ۹۲ تومان کاهش. نرخ فروش این محصول در اواسط دی ماه تا ۴۶ هزار و ۹۷۳ تومان هم افزایش یافته بود.

آیندۀ بازار فولاد

موضوع رفع عوارض برای صادرات همچنان معلق است و این موضع هنوز به گمرک تحمیل نشده است. بنابراین، همچنان صادرات فولاد و محصولات پایۀ آن مثل گندله، آسان نشده است که توقع خروج بازار فولاد کشور از حالت رکود را داشته باشیم. از سوی دیگر، عرضه آهن اسفنجی به حداقل خود رسیده است. در هفته قبل، عرضۀ شمش در بازار آزاد بسیار محدود شده و قیمت آن به علت مشکل عرضه و افزایش نرخ ارز باعث بهبود قیمت میلگرد شد، این مساله در معاملات بورس به خوبی دیده شد. این روند کمابیش در هفته‌های آینده تعقیب خواهد شد. چون سفارشات شمش صادراتی فعلاً کارخانه ها را مشغول کرده است.

بالا رفتن شدید قیمت ورق در کنار ضعف تقاضا، باعث عقب نشستن درخواست‌ها شد. از طرف دیگر شنیده شده بعضی تجار به علت عقب افتادن LCها، به عرضه کالا روی آورده‌اند و این از افزایش بیشتر قیمت صفحات فولادی جلوگیری کرده است.

در هر صورت، با اینکه بازار جهانی فولاد کاهش قیمت‌ها را تجربه می‌کند، وضعیت در ایران به گونۀ دیگری است. قرار بود با فرمول بندی جدید وزارت صمت، نوسانات قیمت از زیر چتر نوسانات دلار خارج شود. اما مثل همیشه وضعیتی بر خلاف آن را می بینیم. باز هم با فزایش قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت فولاد هستیم. جهش بیش از ۳ هزار تومانی قیمت دلار در طول دی ماه، به تنهایی عامل بسیار قدرتمند برای افزایش نرخ فروش محصولات فولادی است. ضمن این که طبق روند سال‌های گذشته، احتمالا نوسانات نرخ ارز همین جا به پایان نرسد. بلکه شاهد موج صعودی و افزایش مجدد قیمت ارز باشیم. اگر چه تداوم این رالی صعودی، می‌تواند طی دو ماهه آخر زمستان یا حتی بهار آتی انجام گیرد. به هر حال با افزایش نرخ ارز، بازار آهن و فولاد کشور باز هم شاهد رشد قیمت‌ها خواهد بود.

کلام آخر

بیشتر عوامل اثرگذار بر بازار فولاد، افزایش قیمت‌ها را طی روزها و ماه‌های آتی سیگنال می‌کنند. تنها کاهش جهانی قیمت فولاد به کاهش نرخ فروش محصولات این صنعت اشاره دارد و مثل همیشه کاهش قیمت بر بازار ایران اثرگذار نیست! بنابراین کسانی که قصد خرید مقاطع فولادی یا محصولات میانی را دارند، بهتر است کم کم دست به کار شوند. زیرا به احتمال زیاد طی دو ماهه آخر زمستان ۱۴۰۲ و سال جدید، شاهد رشد مجدد قیمت مقاطع فولادی باشیم.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام