کمبود تقاضا دامان محصولات زنجیره فولاد را نیز گرفت!

 Vote: 1 person
کمبود تقاضا دامان محصولات زنجیره فولاد را نیز گرفت!

اوج گرفتن کمبود تقاضا در بازار فولاد، بازار را به رکود عمیق‌تر کشانده است. اما این بار افت تقاضا، علاوه بر مقاطع فولادی، دامان محصولات زنجیره فولاد را نیز گرفته است! کاهش میزان تقاضا برای خرید شمش فولادی سبب شده تا کاهش عرضه آهن اسفنجی به چشم نیاید. از سوی دیگر، کمبود نقدینگی نوردکادران برای خرید شمش موجب گردیده تا اثر کاهش میزان عرضه این محصول میانی زنجیره فولاد، خنثی شود. به این ترتیب، بازار فولاد همچنان در رکود قرار دارد. فصل سرما، افت میزان تولید شمش فولادی را در پی داشته. از طرف دیگر،  عرضه آهن اسفنجی هم کاهش یافته است. اما رکود بازار شمش و افت تقاضا برای آن، باعث شده تا این کمبود عرضه چندان دیده نشود.

علیرغم کاهش تولید و کاهش عرضه شمش، میانگین قیمت آن در رینگ فیزیکی بورس کالا روندی نزولی در پیش گرفته و پیش بینی می‌شود این شرایط تا پایان سال ادامه یابد. از طرف دیگر، نوردکاران هم موجودی شمش کافی ندارند. اما به دلیل کمبود نقدینگی، تقاضای واقعی را اعلام نمی‌کنند تا بازار شمش آرامش نسبی داشته باشد. به این ترتیب، فولادسازان با کمترین ظرفیت کار تولید را انجام می‌دهند. در این میان، سیاست‌های داخلی و خارجی هم مانعی برای خروج بازار از رکود است.

با توجه به مشکلات کنونی در امر صادرات، احتمالا رکود بازار فولاد ادامه‌دار باشد. تقویت مسیر صادرات و کاهش عوارض صادراتی، مهمترین نقطه امید برای بهبود وضعیت بازار فولاد محسوب می‌شد. اما تاثیر جنگ اسرائیل و غزه بر معاملات جهانی ادامه داشته و باعث شده تا مشتریان خارجی تمایل چندانی به خرید نداشته باشند. اگرچه صادرات گندله مجددا از سر گرفته شده، اما صف مشتریان خارجی خیلی شلوغ نیست و این موضوع کمک چندانی به رونق بازار نکرده است.

وضعیت محصولات فولادی در بورس کالا 25 دی

بازار بورس کالای ایران امروز دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲، میزبان عرضه ۷۱۹ هزار و ۲۹۱ تن انواع کالا و محصول بود. بیش از نیمی از این میزان عرضه، به محصولات فولادی اختصاص داشت که در تالارهای مختلف بازار نقره ای بر روی تابلو رفتند. بیشترین حجم این محصولات هم در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. انواع مقاطع فولادی و محصولات میانی زنجیره فولاد که طی روز جاری در این تالار ارائه شدند، به شرح ذیل است:

  • ۲۰۱ هزار و ۱۳۲ تن شمش بلوم با قیمت ۱۸ هزار و ۴۸۷ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۳ هزار تن ورق گالوانیزه
  • ۲ هزار تن ورق سرد

حجم عمده محصولات و مقاطع فولادی در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. اما دیگر تالارهای بورس کالا هم به صورت جزئی میزبان عرضه برخی از محصولات این گروه بودند. برای مثال، ۵۱ هزار تن تختال در تالار حراج باز بر روی تابلو رفت. همچنین، ۷۰ هزار تن گندله سنگ آهن در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد.

محصولات میانی و مقاطع فولاد عرضه شده در بازار فرعی بورس نیز به صورت زیر است.

  • ۷۱ هزار و ۵۰۰ تن تختال
  • ۹ هزار و ۶۹۰ تن شمش بلوم
  • ۸۵ تن ضایعات فولادی
  • ۵۰ تن لوله فلزی درجه دو

این حجم عرضه محصولات فولادی طی روز جاری، در حالی رقم خورد که روز شنبه ۲۳ دی ماه برخلاف محصولات پایه، استقبال چندانی از شمش و مقاطع فولادی صورت نگرفت. به این ترتیب که از ۸۲ هزار و ۲۵۰ تن شمش بلوم عرضه شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی، تنها ۳ هزار و ۶۵۰ تن آن معامله شد. از ۴۰ هزار و ۵۹ میلگرد هم فقط ۷ هزار و ۸۳۶ تن آن به فروش رسید.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی

بازار آهن و فولاد کشور طی روز جاری (دوشنبه ۲۵ دی ماه)، شاهد افزایش قیمت برخی مقاطع و ثبات قیمتی برخی دیگر بود. میلگرد آجدار و تیرآهن از جمله مهمترین محصولاتی هستند که رشد قیمت را ثبت کردند. انواع پروفیل، ورق‌های فولادی و اکثر نمونه‌های لوله فولادی هم با ثبات قیمت همراه شدند. دلار آزاد که روز قبل با قیمت ۵۱ هزار و ۹۹۰ تومان معامله می‌شد، امروز مجددا وارد کانال ۵۲ هزار تومانی شده و در این لحظه با قیمت ۵۲ هزار و ۱۵۱ تومان به فروش می‌رسد.

در معاملات روز جاری، قیمت میلگرد آجدار در اکثر برندها افزایشی است. میلگرد آجدار ۱۲ ابهر از ۲۰ هزار و ۸۲۶ تومان در روز قبل به ۲۱ هزار و ۲۸۵ تومان رسید تا رشد حدود ۴۶۵ تومانی را ثبت کند. نرخ فروش میلگرد آجدار ۱۲ راد همدان هم با حدود ۴۶۰ تومان افزایش، به ۲۲ هزار و ۷۹۹ تومان رسید.

تیرهای فولادی هم در اکثر برندها و سایزها، افزایش قیمت را ثبت کردند. قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۶ ذوبی با ۴۵۸ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، به ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان رسید. هر شاخه ۱۲ متری تیرآهن فایکو هم در بازار امروز با قیمت ۴ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان عرضه شد تا افزایش ۹۲ هزار تومانی را ثبت کرده باشد.

انواع پروفیل اعم از ساختمانی، صنعتی و زد، امروز معاملات آرامی را تجربه کردند. برای مثال، پروفیل Z*16 اصفهان بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، با قیمت ۳۵ هزار و ۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد.

 ورق سیاه هم تغییر خاصی نداشته و در اکثر سایزها و برندها با ثبات همراه بود. نرخ فروش هر کیلوگرم شیت ۱۰۰۰*۶۰۰۰ فولاد گیلان، بدون نوسان ۳۱ هزار و ۵۱ تومان اعلام شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام