روند حرکت فولاد در بازارهای جهانی تغییر کرد

 Vote: 1 person
روند حرکت فولاد در بازارهای جهانی تغییر کرد

فولاد و سنگ آهن به دلیل رشد میزان تقاضا در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی با افزایش قیمت همراه شدند. اما سال نو میلادی (2024) با عقبگرد قیمت‌ها آغاز شده است. به این ترتیب، نرخ فروش فولاد و سنگ آهن در بازارهای جهانی، از ۴ ژانویه در مسیر نزولی قرار گرفت. با توجه به کاهش قیمت فروش نفت عربستان در دومین هفته سال ۲۰۲۴ میلادی، شاخص برنت هم کاهش پیدا کرد. این موضوع در کنار کاهش میزان تقاضا و افت تولید، بر بازار جهانی فولاد تاثیر داشته و باعث کاهش قیمت سنگ آهن، شمش فولادی و محصولات پایین دستی این صنعت گردید. به گونه ای که نرخ فروش سنگ آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴، حدود ۱.۴ درصد کاهش یافته است. با توجه به شرایط فعلی، پیش بینی می‌شود که ادامه روند نزولی قیمت فولاد در بازار جهانی، ادامه داشته باشد.

دوشنبه هفته گذشته، شاخص برنت به دلیل کاهش قیمت فروش نفت عربستان و افزایش تولید نفت اوپک، افت ۳.۵ درصدی را ثبت کرد. روز بعد یعنی سه‌‌‌شنبه ۹ ژانویه، شاخص نفت خام سبک آمریکا با ۰.۱۶ درصد افزایش به ۷۰ دلار و ۸۸ سنت و شاخص برنت به ۷۶ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. طلا اندکی ریزش داشته و هر اونس طلا با قیمت ۲۰۲۷.۷ دلار معامله شد. فولاد و سنگ آهن هم مطابق پیش بینی‌های تحلیلگران، وارد مسیر نزولی شد. روز دوشنبه ۸ ژانویه، افت قیمت‌ها در بازار فولاد چین ادامه داشته و یک ‌درصد نزول فیوچرز و کاهش ۲۰ تا ۳۰ یوآنی در بازار فیزیکی این کشور گزارش شد. شمش داخلی چین هم کاهش ۲۰ یوآنی را تجربه کرد.

افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان فولاد در سال ۲۰۲۳، اعلام برنامه چند شرکت چینی برای تعمیرات قبل از سال نو چینی و کاهش تولید، علل کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی محسوب می‌شوند.

افت قیمت جهانی سنگ آهن به کمترین میزان طی هفته اخیر

معاملات سنگ آهن در روز دوشنبه ۸ ژانویه ۲۰۲۴، کاهش قیمت آن برای سومین مرحله متوالی را نشان می‌دهد. طوری که نرخ فروش این محصول پایه زنجیره فولاد، به کمترین میزان خود طی یک هفته اخیر رسیده است. قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵ درصد برای تحویل در بندر تیانجین، روز ۴ ژانویه ۱۴۱ دلار در هر تن اعلام شد. در حالی که نرح فروش این محصول تا قبل از آغاز روند نزولی، به ۱۴۵ دلار در تن یعنی بالاترین سطح خود در ۲۰ ماه گذشته رسیده بود.

عدم ‌اطمینان در مورد تقاضا برای مصالح ساختمانی در سال پیش ‌رو، یکی از دلایل کاهش تقاضای سنگ‌آهن از کارخانه‌‌‌های فولادی به شمار می‌آید. البته بر اساس آخرین اقدامات انجام شده، PBOC مبلغ ۳۵۰ میلیارد یوآن به سایر بانک‌های سیاستگذاری، از جمله بانک ساختمانی چین وام داده است. این موضوع، انتظارات بازار قبلی را که سطوح بالای سرمایه‌گذاری زیرساختی از سوی دولت از مناقصه فلزات آهنی حمایت می‌کند، افزایش داد. قیمت سنگ آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴ درصد افت داشته است. اما بر اساس مدل‌های کلان جهانی، انتظار‌ می‌رود نرخ فروش آن تا پایان سه ماهه ابتدایی این سال، ۱۴۵.۷۲ دلار به ازای هر تن برسد.

تقاضای ضعیف در بازار جهانی فولاد همچنان ادامه دارد

بر اساس پیش بینی تحلیلگران اقتصادی، احتمالا طی روزها و ماه‌های آتی تولید شمش در سطح پایینی قرار گرفته و کارخانه‌های تولیدکننده متحمل ضرر می‌شوند. این موضوع بر میزان تقاضا برای سنگ آهن هم تاثیر خواهد داشت. قیمت زغال‌ سنگ و کک هم از ابتدای سال میلادی جدید، به ترتیب ۴.۵۴ و ۲.۶۲ درصد کاهش یافته که این موضوع بر روند نزولی بازار فولاد تاثیر داشته است. بنابراین می‌توان گفت که افت قیمت مواد خام، یکی از دلایل کاهش شاخص‌های فولاد در بورس آتی شانگهای چین محسوب می‌شود. این کاهش قیمت علاوه بر سنگ آهن، برخی محصولات پایین دستی صنعت فولاد را هم تحت تاثیر قرار داده است. کاهش قیمت‌ها به صورت زیر است:

  • میلگرد: ۱.۴۳ درصد
  • کویل نورد گرم: ۱.۳۴ درصد
  • سیم ۰.۷۷ درصد
  • فولاد ضد زنگ: ۰.۵۸ درصد

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام