شرکت فولاد هرمزگان از تک محصولی بودن خارج می شود!

 Vote: 1 person
شرکت فولاد هرمزگان از تک محصولی بودن خارج می شود!

فولاد هرمزگان به مناسبت فرا رسیدن دوازدهمین سالگرد افتتاحیه شرکت خود مراسم جشنی برگزار کرد. این مراسم با حضور عطاالله معروفخانی مدیرعامل، محمدرضا بنائیان و محسن تابش اعضای هیئت‌مدیره، معاونان، مدیران و تعدادی از کارکنان این شرکت برگزار شد. مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان در این مراسم خبر از خروج این شرکت از تک محصولی بودن و حرکت به سمت فعالیت های "نورد گرم" و تولید "ورق‌های خاص فولادی" داد. کارخانۀ فولاد هرمزگان هم اکنون در زمینۀ تولید تختال‌های فولادی فعالیت دارد. کارخانه قصد دارد خط نورد گرم را نیز جزء خطوط تولید خود قرار دهد و به این ترتیب، با تولید ورق‌های نورد گرم، از یک کارخانۀ تک محصولی خارج شود.

از دیگر برنامه‌های این کارخانه، افزایش ظرفیت تولید از ۱.۵ به ۳.۲ میلیون تن است. یکی از مزیتهای مهم کارخانۀ فولاد هرمزگان، نزدیکی این مجموعه به آب‌‌های آزاد است. مزیت مهمی که سایر کارخانه های تولید کنندۀ فولاد کشور از آن برخوردار نیستند. دسترسی به آب‌های آزاد یک امتیاز بزرگ برای صادرات آسان‌تر و درنتیجه میانبری برای پیشرفت سریع‌تر فولاد هرمزگان خواهد بود.

در ادامه سری به بازار بورس امروز و چگونگی قیمت‌ها در بازار فولاد زده‌ایم.

عرضه گسترده محصولات فولادی در بورس کالا

بازار بورس کالای ایران در اولین روز هفته (شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲)، میزبان عرضه یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۹۸۷ تن انواع کالا و محسوب بود. تقریبا بیش از ۹۰ درصد کل عرضه‌های امروز بورس، به محصولات پایه و میانی  زنجیره تولید فولاد و مقاطع فولادی اختصاص داشت. حجم عمده این محصولات فولادی هم در تالار محصولات صنعتی و معدنی و تالار حراج باز عرضه شدند. محصولات پایه، میانی و مقاطع فولادی عرضه شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا، به شرح ذیل می‌باشند:

  • ۶۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۷۸ هزار و ۶۴۰ تن شمش بلوم
  • ۷۱ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۴۶ هزار و ۲۰۰ تن ورق سرد خودرو
  • ۲۳ هزار و ۴۵۳ تن میلگرد
  • ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی
  • ۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو
  • ۹ هزار و ۵۴۲ تن تیرآهن
  • ۶۰ تن ناودانی

علاوه بر تالار محصولات صنعتی و معدنی، تالار حراج باز هم شاهد عرضه حجم بالای محصولات پایه زنجیره فولاد بود که عمده آن‌ها را محصولات سنگ آهنی تشکیل می‌دادند. انواع محصولات پایه ارئه شده در تالار حراج باز بورس کالای ایران طی اولین روز هفته، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ۳۷۵ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۳۵۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه
  • ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی

علیرغم عرضه سنگین فولادی‌‌ها در تالارهای صنعتی و حراج باز، امروز محصولات فولادی زیادی بر روی تابلوی تالار صادراتی ثبت نشد. تالار صادراتی بورس کالا، طی روز جاری تنها میزبان عرضه ۲ هزار تن شمش بلوم بود.

بازار فرعی بورس کالای ایران هم شرایطی مشابه با تالار صادراتی داشته و محصولات فولادی چندانی از طریق آن عرضه نشد. محصولات فولادی ثبت شده بر روی تابلوی بازار فرعی، عبارتند از:

  • ۱۵۰ تن ضایعات فولادی
  • ۵۰ تن لوله فلزی درجه دو

بازار متلاطم فولاد در اولین روز هفته

بازار آهن و فولاد کشور امروز شنبه شانزدهم دی ماه، با تلاطم همراه بوده و مقاطع فولادی مختلف روند متفاوتی را در پیش گرفتند. به عبارت دیگر، برخی محصولات با کاهش قیمت، تعدادی با افزایش قیمت و برخی مقاطع هم با ثبات نرخ فروش همراه شدند. نوسانات نرخ ارز، یکی از دلایل اصلی تلاطم بازار در اولین روز هفته محسوب می‌شود. دلار که پس از مدت‌ها کانال ۵۰ هزار تومانی را رو به بالا شکسته بود، در این لحظه مجددا به این کانال بازگشته با قیمت ۵۰ هزار و ۹۵۱ تومان معامله می‌شود.

میلگرد آجدار در بازار امروز، به لحاظ قیمت روند متفاوتی دارد. برای مثال، میلگرد راد همدان تقریبا در همه سایزها با 0.6% افزایش قیمت همراه شد. میلگرد ۱۲ این شرکت با حدود ۱۳۵ تومان افزایش، با نرخ ۲۲ هزار و ۲۰۲ تومان عرضه شد. در حالی که میلگرد آریان فولاد در تمامی سایزها، افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. میلگرد ۱۲ آریان فولاد امروز با حدود هزار و ۷۴۵ تومان کاهش، ۲۱ هزار و ۱۰۱ تومان قیمت گذاری شد.

ورق‌های فولادی هم روند یکسانی نداشتند. در حالی که اکثر برندهای ورق سیاه با ثبات قیمت همراه بودند، ورق گالوانیزه تقریبا در تمامی مبادی افزایش قیمت را تجربه کرد. هر کیلوگرم ورق رول ۲ میل فولاد مبارکه با ضخامت ۱۰۰۰، بدون نوسان با قیمت ۳۷ هزار و ۳۴۰ تومان عرضه شد. اما قیمت ورق گالوانیزه رول شهر کرد با ضخامت ۰.۵ و سایز ۱۰۰۰ میلیمتر، افزایش حدود ۴۶۰ تومانی را تجربه کرده و به ۴۳ هزار و ۲۸ تومان رسید.

تیرهای فولادی هم در برخی سایزها ثبات و در برخی سایزهای دیگر افزایش یا کاهش را تجربه کردند. برای نمونه، تیرآهن ۱۶ ذوبی با حدود ۱۸۵ تومان کاهش، با قیمت ۲۴ هزارو ۷۷۱ تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام