کاهش 60 درصدی ارزبری صنعت فولاد کشور!

 Vote: 0 person
کاهش 60 درصدی ارزبری صنعت فولاد کشور!

بهرام سلطانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خبر از کاهش ارزبری تولید فولاد داده است. یک کاهش قابل ملاحظه با بیش از 60 درصد افت! بر اساس این خبر، ارزبری تولید فولاد کشور به 65 دلار در هر تن رسیده است و نسبت به قبل 60 درصد کاهش یافته است. این خبر در حالی انتشار یافته که صنعت فولاد کشور از نظر صادرات با ضعف و عدم مدیریت صحیح مواجه است و صاحب نظران این حوزه، بخشی از رفع کساد بازار آهن و فولاد کشور را در گرو صادرات محصولات فولادی دانسته‌اند. در هر صورت، این کاهش ارزبری حتی اگر صحت داشته باشد، نبود نقدینگی، قیمت گذاری‌های دستوری، مشکلات صادرات و دیگر مشکلات پایه‌ای تا زمانی که رفع نشود، نفعی به حال مردم نخواهد داشت. ضمن اینکه حضور قابل توجه چینی‌ها و غیبت برخی مدیران داخلی در نمایشگاه متافو که ماه گذشته برگزار شد، نمود جالبی نداشته است.

کاهش حجم عرضه شمش در بورس 11 دی 1402

بورس کالای ایران طی روز جاری (یازدهم دی ماه)، میزبان عرضه ۵۷۶ هزار و ۷۴ تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بود. نکته قابل توجه در عرضه‌های امروز بورس کالا، کاهش حجم عرضه شمش نسبت به ماه‌های گذشته است. شمش بلوم طی روز جاری با ۱۵۵ هزار تن، بیشترین حجم عرضه را در میان محصولات فولادی به خود اختصاص داد. اما در هفته‌های گذشته، حجم عرضه شمش بیش از ۲۰۰ هزار تن بوده که کاهش تدریجی این محصول میانی زنجیره فولاد را نشان می‌دهد. بر اساس آمار تقاضای ثبت شده طی دو هفته اخیر، تقاضای موثر برای شمش بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تن می‌باشد. بنابراین حجم شمش عرضه شده طی روز جاری با وجود کاهش، می‌تواند تقاضای موثر را برطرف سازد. اما در صورت ادامه روند کاهش عرضه، شاید شاهد تاثیر آن بر افزایش قیمت مقاطع فولادی باشیم.

تالار محصولات صنعتی و معدنی

تالار محصولات صنعتی و معدنی با ارائه ۱۵۵ هزار تن شمش بلوم و تعدادی مقاطع فولادی دیگر، بخش قابل توجهی از حجم کل عرضه‌ها را به خود اختصاص داد. محصولات عرضه شده طی روز جاری در این تالار بازار بورس، به شرح ذیل است:

  • ۱۵۵ هزار و ۵۶ تن شمش بلوم
  • ۱۰ هزار تن ورق سرد
  • ۶ هزار و ۵۰۰ تن ورق قلع اندود

البته عرضه محصولات فولادی تنها به تالار محصولات صنعتی و معدنی محدود نبوده و حجم قابل توجهی تختال C  هم در تالار حراج باز ارائه شد. تالار حراج باز بورس کالای ایران طی روز جاری، میزبان عرضه ۴۴ هزار تن تختال C بود.

بازار فرعی بورس

بازار فرعی بورس هم امروز شاهد عرضه تعدادی از محصولات میانی زنجیره تولید فولاد و ضایعات فولادی بود. نوع و حجم عرضه هر یک از محصولات فولادی ارائه شده در بازار فرعی، عبارتند از:

  • ۱۰ هزار و ۹۶۵ تن شمش بلوم
  • ۲۷۵ تن ضایعات فولادی
  • ۲۰۰ تن تختال

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی

بازار آهن و فولاد ایران امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ به لحاظ قیمت، با ثبات است. کارخانه‌های فولادی بیشتر محصولات خود را با همان نرخ روز قبل عرضه کردند. تنها تعداد محدودی از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، قیمت فروش این محصول را به صورت جزئي افزایش و کاهش دادند. دلار آزاد روز گذشته ۵۰ هزار و ۵۴۰ تومان معامله می‌شد. در این لحظه قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۲ تومان است؛ کاهش ۳۸ تومانی. بیش از یک ماه است که قیمت دلار در محدودۀ ۵۰ هزار تومان نوسان می‌کند و تغییرات قابل توجهی را ثبت نکرده است. 

میلگرد ۱۲ ظفربناب طی معاملات روز جاری، بدون تغییر قیمت، ۲۱ هزار و ۹۲۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد. تقریبا تمامی سایزهای میلگرد کارخانه فولاد ابهر، افزایش قیمت جزئی دارند. برای مثال، میلگرد ۱۲ ابهر از ۲۰ هزار و ۷۳۴ تومان در روز قبل به ۲۰ هزار و ۸۲۶ تومان رسید؛ حدود ۹۰ تومان افزایش. اکثر سایزهای میلگرد آریان فولاد هم با افت جزئي همراه شد. قیمت میلگرد ۱۲ این کارخانه که روز قبل با نرخ ۲۱ هزار و ۱۴۷ تومان به فروش می‌رسید، امروز ۲۱ هزار و ۱۰ تومان اعلام شد.

پروفیل‌های ساختمانی هم امروز معاملات آرامی داشته و در تمامی انواع از جمله ساختمانی، صنعتی و Z، با ثبات قیمت همراه بودند. پروفیل صنعتی ۵*۹۰*۹۰ اصفهان امروز بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری قبل، با نرخ ۳۸ هزار و ۵۳۳ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. قیمت هر کیلوگرم پروفیلZ*16  اصفهان با ضخامت ۲.۵ هم بدون نوسان، ۳۴ هزار و ۸۶۳ تومان اعلام شد.

معاملات ورق‌های فولادی با افزایش جزئی قیمت و همچنین ثبات همراه است. برای مثال، ورق سیاه تقریبا در تمامی مبادی و سایزها بدون تغییر قیمت عرضه شد. ورق سیاه رول فولاد مبارکه، ضخامت ۲ میل روز قبل ۳۷ هزار و ۳۴۰ تومان به فروش رسید و امروز هم با همین قیمت معامله شد. اما ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۳ میل و سایز ۱۰۰۰، با حدود ۲۸۵ تومان افزایش، ۴۴ هزار و ۸۶۳ تومان به فروش رسید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام