تحلیل بازار فولاد کشور طی آذر ماه ۱۴۰۲

 Vote: 0 person
تحلیل بازار فولاد کشور طی آذر ماه ۱۴۰۲

بازار آهن و فولاد کشور طی سومین ماه پاییز 1402 نیز در ورطۀ رکود به سر برد و حتی با افزایش قیمت مقاطع فولادی به ویژه میلگرد آجدار، به دلیل نبود نقدینگی و رکود بازار مسکن، خرید و فروش رونق چندانی به خود نگرفت و از عمق رکود این بازار کاسته نشد. در ماههای مهر و آبان، قیمت‌ها عمدتاً کاهشی و معاملات بازار آهن با رکود مواجه بود. اما از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۲ روند قیمت‌ها تغییر کرد. به این صورت که نرخ فروش مقاطع فولادی شروع به افزایش نمود و این شرایط تقریبا تا اواخر آذر ماه ادامه داشت. رشد قیمت ها، در حالی رخ داد که نرخ ارز در طول این ماه تقریباً ثابت بود.

دلار آزاد که در اولین روز آذر با قیمت ۵۰ هزار و ۱۷۳ تومان معامله می‌شد، طی یک ماه اخیر در همان کانال ۵۰ هزار تومان نوسان داشت. بنابراین می‌توان گفت نوسانات نرخ ارز تاثیری بر رشد قیمتی بازار فولاد نداشته است. افزایش قیمت‌ها عمدتا به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مانند آهن اسفنجی و شمش، در پی احتمال محدودیت‌های گازی در فصل زمستان و روزهای سرد سال بوده است. نگرانی از قطعی گاز واحدهای صنعتی، همچنین رونق معاملات زنجیره فولاد بازار بورس را به دنبال داشت. به گونه‌ای که در روزهای پایانی آذر ماه، تقاضا برای خرید محصولات پایه مانند آهن اسفنجی و شمش افزایش یافت و مقاطع طویل فولادی پس از مدت‌ها رکود، مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

نوسانات قیمتی مقاطع فولادی طی آخرین ماه پاییز

اکثر کارخانه‌ها و برندهای مختلف تولیدکننده مقاطع فولادی، در طول آذر ماه نرخ فروش محصولات خود را افزایش دادند. به عبارت دیگر، بازار فولاد از یک روند نزولی طولانی مدت خارج و وارد یک روند صعودی شد. این رشد قیمتی، هم در بازار بورس کالا و هم بازار آزاد فولاد کاملا مشهود بود و مقاطع مختلف را در بر ‌گرفت. نزدیک شدن به فصل زمستان و محدودیت‌های گازی برای کارخانه‌های زنجیره فولاد مانند آهن اسفنجی و شمش، موجب افزایش قیمت این محصولات شد. افزایش نرخ محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد، قیمت محصولات نهایی را هم تحت تاثیر قرار داد. این افزایش قیمت برای برخی مقاطع مانند میلگرد، لوله، پروفیل و ورق‌های فولادی بیشتر و برای تیرآهن، نبشی و ناودانی جزئي‌تر بود. به هر شکل، برایند نوسانات قیمتی بازار فولاد طی آذر ماه 1402 افزایشی ثبت شد.

تغییرات قیمتی تعدادی از مهمترین مقاطع طویل و تخت فولادی طی یک ماهه اخیر، در ادامه شرح داده شده است.

مقاطع طویل فولادی

نوسانات قیمتی میلگرد آجدار

میلگرد از جمله محصولات فولادی است که طی آذر ماه 1402، بیشترین نوسانات قیمتی را تجربه کرد و در اکثر برندها، با افزایش قیمت مواجه بود. تقریبا از همان روزهای ابتدایی آذر ماه، اکثر برندهای مطرح تولیدکننده میلگرد نرخ فروش محصولات خود را افزایش دادند. این روند رشد تدریجی قیمت میلگرد در بیشتر کارخانه‌ها تا دهه سوم آذر هم ادامه داشت. 

در کل، برآیند یک ماهه تغییرات قیمت میلگرد اکثر کارخانه‌ها افزایشی بوده است. میلگرد آجدار ۱۲ ظفربناب که در اولین روز آذر ماه با قیمت ۲۰ هزار و ۶۵۲ تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز معاملاتی این ماه با نرخ ۲۱ هزار و ۷۴۴ تومان عرضه شد. به این ترتیب، حدود هزار و ۹۲ تومان افزایش قیمت داشته است. البته نرخ فروش این محصول در آذر ماه تا ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان هم رسیده بود.

سایر برندهای تولیدکننده میلگرد هم روندی مشابه با کارخانه فولاد ظفربنا داشته اند. برای مثال، نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد آجدار ۱۲ ابهر از ۱۹ هزار و ۹۰۹ توما در ابتدای آذر به ۲۱ هزار و ۱۰۱ تومان در آخرین روز معاملاتی این ماه رسید. این گونه با نوسان مثبت بیش از هزار و ۱۹۰ تومانی، تغییر قابل توجهی را ثبت کرد. قیمت فروش این محصول کارخانه فولاد ابهر در روزهای ابتدایی دهه سوم آذر تا ۲۳ هزار و ۵۶ تومان هم افزایش یافته بود که با اصلاح چند روز اخیر، مقداری از این افزایش قیمت جبران شد. میلگرد ۱۲ راد همدان هم که در ابتدای ماه با قیمت ۲۱ هزار و ۶۰۵ تومان معامله می‌شد، با افزایش حدود ۷۸۰ تومانی، در آخرین روز معاملاتی با قیمت ۲۲ هزار و ۳۸۶ تومان عرضه شد.

تحلیل جامع بازار فولاد کشور طی آذر ماه 1402

نرخ فروش میلگرد ساده

میلگرد ساده هم مانند میلگردهای آجدار، از ابتدای آذر ماه وارد یک روند صعودی گردیده و در آخرین روزهای این ماه با اصلاح قیمتی همراه شد. با وجود این، افزایش قیمت این محصول در برخی موارد نسبت به تغییرات قیمت میلگرد آجدار هم بیشتر بوده و بیش از ۲ هزار تومان گزارش شده است. برای نمونه، قیمت میلگرد ساده کلاف سایز ۵.۵ فولاد کاشان، از ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان در ابتدای آذر به ۲۳ هزار و ۸۵۴ تومان در آخرین روز معاملاتی این ماه رسید. به این ترتیب با نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش، یکی از بیشترین نوسانات را به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که نرخ فروش این محصول در ابتدای دهه سوم آذر تا ۲۵ هزار و ۹۶۴ تومان هم افزایش یافته بود. نرخ فروش میلگرد ساده ۱۲ فولاد متین هم ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان به ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان رسید تا رشد حدود ۴۶۰ تومانی قیمت را ثبت کرده باشد.

نوسانات قیمتی تیرآهن

تیرهای فولادی در آذر ماه روندی مشابه با میلگرد را ثبت کردند. به این صورت که از ابتدای ماه وارد روند صعودی گردیده و در اکثر برندها و سایزها با افزایش نرخ فروش همراه شدند. بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن در آخرین روزهای آذر، محصولات خود را با مقداری اصلاح قیمت عرضه کردند. کارخانه فولاد ذوب آهن اصفهان طی یک ماه اخیر، بیشترین افزایش قیمت را در مورد تیرآهن‌های خود چه در بخش شاخه فروش و چه در بخش کیلو فروشی اعمال کرد. هر شاخه تیرآهن ۱۶ ذوبی در اولین روز آذر با قیمت ۴ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان عرضه می‌شد. این محصول از ابتدای آذر تا اواخر این ماه به صورت تدریجی رشد قیمت داشت. نرخ فروش آن در آخرین روز معاملاتی آذر، ۵ میلیون و ۴۶ هزار تومان اعلام شد. به این ترتیب، هر شاخه تیر ۱۶ ذوبی طی یک ماه اخیر، حدود ۷۹۰ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرده است.

سایر برندهای تولیدکننده تیرآهن هم در طول آذر ماه 1402، عمدتا روند مشابهی با کارخانه ذوب آهن اصفهان داشته‌اند. اگر چه میزان افزایش قیمتی برخی برندها، خیلی کمتر از رشد قیمت تیرهای ذوبی بوده است. برای مثال، هر شاخه تیرآهن ۱۴ کارخانه فولاد کرمانشاه با افزایش برایند حدود ۳۶ هزار تومانی، در آخرین روز معاملاتی آذر با قیمت ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان عرضه شد. نرخ فروش این محصول در ابتدای آذر ماه ۲ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان اعلام شده بود. سایر برندهای تولیدکننده تیرآهن هم علیرغم ثبت یک روند صعودی طی آذر ماه، افزایش قیمت چشمگیری نداشتند. به عبارت دیگر، می‌توان بیشترین رشد قیمت تیرآهن در یک ماهه اخیر را برای سایزهای مختلف تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان در نظر گرفت.

وضعیت بازار فولاد ایران در آذر 1402 چگونه بود؟

قیمت فروش هاش

تیرهای هاش در طول یک ماه گذشته، نسبت به سایر مقاطع فولادی کمترین میزان نوسان و تغییر قیمت را ثبت کرده اند. این محصولات در اکثر سایز با افزایش قیمت جزئي همراه شده و در برخی سایزها با ثبات قیمت همراه بوده اند. برای مثال، تیر هاش سبک HEA ذوب آهن اصفهان با سایز ۱۴، در آخرین روز معاملاتی آذر با قیمت ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. این محصول در ابتدای ماه با نرخ ۲۷ هزار و ۶۵ تومان معامله می‌شد که نشان دهنده افزایش حدود ۴۶۰ تومان است. قیمت فروش هر کیلوگرم تیر هاش HEB ذوب آهن اصفهان با سایز ۱۴ هم از ۲۷ هزار و ۳۴۰ تومان به ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان رسید تا حدود ۱۸۳ تومان افزایش داشته باشد.

تغییرات نرخ فروش نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی در طول سومین ماه پاییز ۱۴۰۲، با یک روند نرم صعودی همراه بودند. به گونه ای که افزایش قیمت آن‌ها نسبت به میانگین رشد قیمتی مقاطع فولادی، مقدار کمتر بود. همچنین، برایند قیمتی نبشی و ناودانی فولاد شکفته در اکثر سایزها با ثبات همراه بوده و تقریبا تنها شرکتی است که افزایش قیمتی چندانی را ثبت نکرده است. نبشی ۷*۷۰*۷۰ آریان فولاد که در ابتدای آذر ماه با قیمت ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان عرضه می‌شد، در انتهای ماه به ۲۱ هزار و ۶۵۲ تومان رسید تا بیش از هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرده باشد. این در حالی است که نبشی ۴*۴۰*۴۰ فولاد شکفته که قیمت خود را در ابتدای ماه با ۲۱ هزار و ۴۶۸ تومان آغاز کرده بود، در آخرین روز معاملاتی با نرخ ۲۱ هزار و ۴۲۳ تومان به فروش رسید. نرخ فروش این محصول در اواسط آذر ماه تا ۲۰ هزار و ۷۳۴ تومان هم کاهش یافته بود.

ناودانی هم مانند نبشی، به جز فولاد شکفته در سایر برندها با افزایش قیمت همراه بود. برای مثال، ناودانی سایز ۸ فولاد ناب تبریز در آخرین روز معاملاتی آذر، با قیمت ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این محصول در ابتدای آذر با نرخ ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان عرضه می‌شد که افزایش بیش از ۹۵۰ تومانی را نشان می‌دهد. نرخ فروش ناودانی سایز ۵ صنعت فولاد کوهپایه هم ۲۳ هزار و ۶۲۴ تومان به ۲۴ هزار و ۸۳ تومان رسید تا در طول یک ماه اخیر، حدود ۴۶۰ تومان افزایش قیمت داشته باشد. سایر برندهای تولیدکننده ناودانی از جمله فولاد البرز ایرانیان و فولاد تهران هم طی آذر ماه سال جاری، افزایش جزئي قیمت‌ها را تجربه کردند تا با روند کلی بازار در این بازه زمانی همراه باشند.

شرایط بازار آهن ایران در آذر 1402

نرخ فروش لوله و پروفیل

لوله و پروفیل در طول آخرین ماه پاییز همانند کلیت بازار فولاد، روندی کاملا صعودی را دنبال کرده اند. حتی افزایش نرخ فروش این مقاطع تا حدودی بیشتر از میانگین رشد قیمتی آهن آلات ثبت شده است. تقریبا تمامی انواع لوله‌های فولادی در یک ماه اخیر با افزایش قیمت قابل توجه همراه بوده اند. برای مثال، قیمت هر کیلوگرم لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ با ضخامت ۲ میلیمتر اصفهان که در ابتدای آذر ۳۲ هزار و ۶۶۱ تومان بود، در آخرین روز معاملاتی ماه به ۳۴ هزار و ۷۷۱ تومان رسید. به این ترتیب، حدود ۲ هزار و ۱۱۰ تومان افزایش را طی یک ماه به ثبت رسانده است. لوله‌های گالوانیزه هم به شکلی مشابه، رشد قیمتی قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. برای نمونه، لوله گالوانیزه ۲ میل و ۱/۲ اینچ قزوین با افزایش ۲ هزار و ۷۵۰ تومانی، از ۴۸ هزار و ۳۴۹ تومان در ابتدای ماه به ۵۱ هزار و ۱۰۱ تومان در انتهای آذر رسید.

انواع پروفیل اعم از ساختمانی، صنعتی و Z هم طی آذر ماه، روندی رو به رشد را تجربه کردند. پروفیل زد 16 با ضخامت ۲.۵ میل اصفهان در آخرین روز معاملاتی این ماه، ۳۳ هزار و ۸۵۴ تومان عرضه شد. همین محصول در روزهای ابتدایی آذر با نرخ ۳۱ هزار و ۴۶۸ تومان به فروش می‌رسید. به این ترتیب، پروفیل Z*16 اصفهان با حدود ۲ هزار و ۳۸۵ تومان افزایش قیمت به ازای هر کیلوگرم، از جمله مقاطع فولادی با بیشترین نوسان طی یک ماه اخیر محسوب می‌شود. البته سایر انواع پروفیل هم شرایط مشابهی داشتند. برای نمونه، نرخ فروش پروفیل ساختمانی ۲*۳۰*۳۰ با حدود هزار و ۹۲۵ تومان افزایش، از ۳۲ هزار و ۸۴۵ تومان در ابتدای آذر به ۳۴ هزار و ۷۷۱ تومان در انتهای ماه رسید.

مقاطع تخت فولادی

شیت‌های فولادی هم مانند کلیت بازار فولاد، آذر ماه ۱۴۰۲ را با رشد قابل توجه قیمت‌ها به پایان رساندند. تقریبا تمامی انواع ورق‌های فولاد و همه برندهای تولیدکننده، طی یک ماه اخیر افزایش قیمت را تجربه کردند. افزایش قیمت برخی نمونه‌های ورق مانند مانند A516 بیشتر بوده و در برخی موارد به بیش از ۴ هزار تومان هم می‌رسد. در حالی که رشد قیمتی ورق سیاه و ورق گالوانیزه متعادل‌تر بوده و در اکثر برندها، بین هزار تا ۲ هزار تومان ثبت شده است. از طرف دیگر، نرخ فروش برخی انواع شیت‌های فولادی از جمله ورق سیاه، در روزهای انتهایی آذر ماه مقداری اصلاح شد. در حالی که دیگر نمونه‌ها، تا آخرین روز معاملاتی آذر روند رو به رشد خود را دنبال می‌کردند. نوسانات قیمتی برخی از مهمترین انواع ورق‌های فولادی طی یک ماهه آذر، به شرح ذیل است:

ورق st52

شیت‌های st52 در میان سایر ورق‌های فولادی، بیشترین میزان افزایش قیمت را طی یک ماه گذشته به خود اختصاص دادند. به گونه ای که رشد قیمتی برخی از این ورق‌ها به بیش از ۴ هزار تومان هم می‌رسید. ورق st52 رول فولاد مبارکه با ضخامت ۶ و عرض ۱۵۰۰ میلیمتر در آخرین روز معاملات آذر با قیمت ۴۰ هزار و ۵۷۸ عرضه شد. در حالی که این محصول در اولین روز این ماه با قیمت ۳۵ هزار و ۹۶۴ تومان به فروش می‌رسید که نشان دهنده افزایش قابل توجه ۴ هزار و ۶۱۶ تومانی طی یک ماه می‌باشد. هر کیلوگرم شیت ۱۰ میل اکسین اهواز با ابعاد ۲۰۰۰*۶۰۰۰ هم از ۳۴ هزار و ۷۷۱ تومان به ۳۷ هزار و ۷۰۷ تومان رسید تا حدود ۲ هزار و ۹۳۵ تومان افزایش را ثبت کرده باشد.

ورق st37

رشد قیمتی ورق سیاه در میان سایر مقاطع تخت فولادی، متعادل تر بوده و در اکثر برندها، حدود هزار تا ۲ هزار تومان بوده است. برای مثال، ورق سیاه ۲ میل و رول فولاد مبارکه اصفهان با عرض ۱۰۰۰، در آخرین روز معاملاتی آذر ماه با قیمت ۳۵ هزار و ۷۸۰ تومان عرضه شد. همین محصول در ابتدای آذر ماه با نرخ ۳۴ هزار و ۳۷ تومان به فروش می‌رسید که افزایش بیش از هزار و ۷۴۰ تومانی را نشان می‌دهد. سایر برندهای تولیدکننده ورق st37 هم طی یک ماهه اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرده اند. برای مثال، قیمت شیت‌های ۱۰ میل با ابعاد ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ اکسین اهواز که در ابتدای آذر با قیمت ۳۱ هزار و ۹۷۳ تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز معاملاتی این ماه، ۳۴ هزار و ۳۱۲ تومان اعلام شد. به این ترتیب، هر کیلوگرم ورق سیاه ۱۰ میل اکسین اهواز حدود ۲ هزار و ۳۴۰ تومان طی یک ماه افزایش داشته اند.

ورق A516

پلیت‌های A516 هم مانند ورق‌های st52، طی یک ماه اخیر با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شدند. هر کیلوگرم ورق برش خورده ۸ میل فولاد مبارکه با ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰ در آخرین روز معاملاتی آذر ماه با قیمت ۴۱ هزار و ۲۳۹ تومان عرضه شد. همین محصول در ابتدای ماه با نرخ ۳۷ هزار و ۶۵ تومان به فروش می‌رسید که افزایش حدود ۴ هزار و ۱۷۵ تومان قیمت این سایز ورق A516 را در طول یک ماه اخیر نشان می‌دهد. سایزهای دیگر ورق A516 و گرید ۷۰ فولاد مبارکه هم با روندی مشابه، افزایش بیش از ۴ هزار تومانی قیمت را طی آذر ماه ثبت کردند.

ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه هم در طول آخرین ماه پاییز، در اکثر برندهای روندی صعودی و همراه با افزایش قیمت را تجربه کردند. میزان رشد قیمت این محصولات در اکثر مبادی، نزدیک به هزار تومان یا کمی بیشتر بوده و از سایر انواع مقاطع تخت فولادی پایین تر بود. برای مثال، ورق گالوانیزه رول کاشان با ضخامت ۰.۴ میل و سایز ۱۰۰۰ که در ابتدای آذر با نرخ ۴۶ هزار و ۱۵۶ تومان به فروش می‌رسید، در انتهای ماه با قیمت ۴۸ هزار و ۴۴۱ تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب، رشد قیمتی هزار و ۲۸۵ تومانی را طی یک ماه اخیر به ثبت رساند. نرخ فروش هر کیلوگرم ورق گالوانیزه ۳ میل شهریار تبریز با ضخامت ۱۰۰۰ هم از ۴۳ هزار و ۳۹۵ تومان در ابتدای آذر، به ۴۴ هزار و ۸۶۳ تومان در آخرین روز معاملاتی رسید. این گونه، افزایش بیش از هزار و ۴۶۰ تومانی را در طول آذر تجربه کرد.

بازار فولاد ایران در آذر ماه 1402

پیش بینی بازار فولاد در آینده نزدیک

سیاست‌های دستوری در تعیین قیمت آهن آلات، مسائل اقتصادی، اوضاع ناپایدار سیاسی و جهانی چند ماهی است که بازارها را تحت تأثیر قرار داده و اثر منفی بر آن ها گذاشته است. احتمال محدودیت‌های گازی برای کارخانه‌های زنجیره فولاد، نگرانی افزایش قیمت محصولات فولادی طی زمستان را در پی دارد. احتمالا طی فصل زمستان، با افزایش تدریجی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد مواجه شویم. این شرایط می تواند افزایش تقاضا و افزایش قیمت محصولات میانی مانند آهن اسفنجی و شمش را در پی داشته باشد. این موضوع بر قیمت مقاطع فولادی هم تاثیر داشته و موجب رشد تدریجی آن در فصل زمستان به ویژه ماه‌های ابتدایی خواهد شد.

رضا وکیلی، معاون فروش کارخانه فولاد خوزستان در هفته منتهی به فصل زمستان اعلام کرد: «فولادسازان با افزایش قیمت نهاده‌‌‌های انرژی مواجه هستند. از این رو کارخانه‌‌‌های فولادی تحت فشار قرار دارند. هرچند فولاد خوزستان در این شرایط کماکان تلاش می‌کند تا فولاد میانی کشور و بازار داخلی را تامین کند». با توجه به موضوع محدودیت‌های انرژی و گاز که چالش مهمی برای تمامی کارخانه‌های فولادی کشور محسوب می‌شود، ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار فولاد محتمل است.

فعالان بخش فولاد با معضل کمبود نقدینگی رو به رو هستند. همین امر باعث شده تا برخی از آن ها، محصولات مورد نظرشان را از تالار فیزیکی خریداری می‌کنند و در بازار بفروشند! عملی که موجب آشفتگی بازار و نحوه نادرست قیمت‌گذاری‌ها شده است. پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند ارگان‌‌‌های نظارتی و بازارسازها وارد عمل شوند و مجددا سهمیه‌‌‌بندی را در بخش فولاد اجرا کنند! اگر چنین اتفاقی رخ داد، بازار مجدداً به ورطۀ رکود و سکون کشیده خواهد شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام