کاهش قابل توجه حجم برخی مقاطع فولادی در بورس 25 آذر

 Vote: 0 person
کاهش قابل توجه حجم برخی مقاطع فولادی در بورس 25 آذر

حجم عرضه مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن در عرضه‌های امروز نسبت به روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این اتفاق در حالی رخ داده که استقبال از عرضه محصولات زنجیره فولاد به خصوص مقاطع فولادی، طی معاملات روز چهارشنبه بسیار ضعیف بود. برای مثال، از ۱۹۰ هزار و ۲۵۸ تن میلگرد، ۳۳ هزار و ۱۶۶ تن تیرآهن و ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن ورق گرم، به ترتیب تنها ۶۲ هزار و ۶۰۳ تن میلگرد، ۱۴ هزار و ۷۲۲ تن تیرآهن و ۹۰۰ تن ورق گرم معامله شد. بازار فولاد نیز به علت قرار گرفتن بین روزهای تعطیل، شنبۀ آرامی را سپری می‌کند. قیمت بیشتر مقاطع فولادی ثابت مانده است؛ باید منتظر دوشنبه ماند تا ببینیم شرایط چطور خواهد شد.

بازار فولاد در آخرین شنبۀ پاییزی 1402

امروز شنبه بیست و پنجم آذر ماه، اکثر مقاطع فولادی با ثبات قیمتی همراه بوده و بدون تغییر، با نرخ روز کاری گذشته خود عرضه شدند. در این میان، تعدادی از برندهای مطرح میلگرد آجدار با نوسانات مثبت و منفی همراه بود. قیمت اکثر سایزهای میلگرد ظفربناب کاهش و میلگرد راد همدان افزایش یافت. در این میان، نوسان قیمت میلگرد ۱۲ راد همدان با حدود ۴۱۳ تومان افزایش، قابل توجه است. امروز قیمت این محصول ۲۲ هزار و ۷۹۹ تومان اعلام شد. در حالی که میلگرد ۱۲ ظفربناب با حدود ۵۵۰ تومان کاهش نسبت به روز قبل، با نرخ ۲۲ هزار و ۲۹۴ تومان به فروش رسید. این در حالی است که بسیاری از دیگر برندهای میلگرد همانند سایر مقاطع فولادی مانند نبشی، ناودانی، ورق گالوانیزه، لوله و پروفیل، معاملات آرامی را ثبت کردند.

ثبات نرخ ارز، یکی از مهمترین عوامل موثر بر ثبات نسبی بازار فولاد طی روز جاری است. نزدیک به یک ماه است که دلار محدودۀ ۵۰ هزار تومان قرار داشته و در این محدوده نوسان دارد. در این لحظه، دلار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۴۴۰ تومان معامله می‌شود که نسبت به روز قبل، افزایش جزئی ۶۰ تومانی را نشان می‌دهد.

نبشی و ناودانی روز بسیاری آرامی را پشت سر گذاشته و تقریبا در تمامی برندها و سایزها با ثبات قیمت همراه بودند. نبشی ۳*۴۰*۴۰ آریان فولاد بدون نوسان قیمت، با نرخ ۲۲ هزار و ۱۶۰ تومان عرضه شد. هر کیلوگرم ناودانی ۸ فولاد ناب تبریز هم بدون تغییر، با قیمت ۲۱ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش رسید.

ورق گالوانیزه هم تقریبا در تمام برندها با ثبات قیمت همراه بود. نرخ فروش هر کیلوگرم ورق گالوانیزه رول و ۲ میل شهریار تبریز، در معاملات روز جاری ۳۷ هزار و ۴۳ تومان اعلام شد.

وضعیت مقاطع فولادی در بازار بورس 25 آذر

بورس کالای ایران در آخرین شنبۀ فصل پاییز (۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲)، شاهد عرضه ۲ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۳۹۱ تن انواع کالا و محصول بود. بخش عمده عرضه روز جاری را محصولات زنجیره فولاد و سیمان به خود اختصاص دادند. از میان محصولات فولادی هم بیشترین حجم عرضه، مربوط به مواد پایه و میانی به‌ویژه سنگ آهنی‌ها بود. سهم تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس از عرضه محصولات فولادی، امروز هم نسبت به سایر تالارها بیشتر بود. محصولات پایه، میانی و مقاطع فولادی ارائه شده در این تالار، عبارتند از:

  • ۶۸۲ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۹۲ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۷۸ هزار تن شمش بلوم
  • ۲۲ هزار و ۷۱۴ تن میلگرد
  • ۹ هزار و ۶۴۰ تن تیرآهن
  • ۷ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو
  • هزار و ۱۰۰ تن ورق سرد خودرو
  • ۲۵۰ تن ورق سرد لوازم خانگی

علاوه بر تالار محصولات صنعتی و معدنی، تالار حراج باز هم طی معاملات روز جاری میزبان عرضه بخشی از محصولات زنجیره فولاد بود. حجم اصلی عرضه فولادی‌ها در تالار حراج باز را هم محصولات پایه و میانی سنگ آهنی تشکیل دادند. محصولات ارائه شده در تالار حراج باز، به شرح ذیل است:

  • ۲۶۹ هزار و ۳۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۱۵ هزارتن سنگ آهن دانه بندی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام