وضعیت بازار فولاد در میانه آذر ماه 1402

 Vote: 1 person
وضعیت بازار فولاد در میانه آذر ماه 1402

امروز چهاردهم آذر ماه ۱۴۰۲، تعداد زیادی از برندهای مطرح میلگرد با افزایش قیمت همراه شدند. روز گذشته هم اکثر کارخانه‌های فولادی نرخ فروش این محصول خود را افزایش داده بودند. همچنین طی معاملات روز کاری قبل، تیرهای فولادی هم در اکثر برندها افزایش قیمت را تجربه کردند. اگر چه گزارش معاملات امروز ثبات نسبی قیمت اکثر مقاطع فولادی به جز میلگرد را نشان می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که بازار برای تغییر روند خود آماده می‌شود. تقریبا تمامی محصولات فولادی به ویژه میلگرد، طی آبان ماه یک روند اکیدا نزولی را دنبال کردند. اما با آغاز سومین ماه پاییز، کم کم تحرکاتی در نرخ فروش این مقاطع دیده شده و بیشتر محصولات فولادی افزایش جزئی قیمت را ثبت کردند. بیشترِ مقاطع فولادی به کف قیمتی خود نزدیک شده اند. از این رو، عدم ثبات قیمت ها و قطع افت قیمت ها در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.

البته سیگنال‌های صادر شده طی چند روز اخیر مانند افزایش قیمت میلگرد، به تنهایی نمی‌تواند صعود بازار فولاد را تضمین کند. اما در صورت عملی شدن وعده‌های مسئولین در رابطه با بهبود وضعیت صادرات و همچنین افزایش قیمت نرخ ارز، می تواند افزایش قیمت مقاطع فولادی را به دنبال داشته باشد. دلار آزاد در این لحظه با قیمت ۵۰ هزار و ۴۱۴ تومان به فروش می‌رسد که نسبت به روز کاری قبل، حدود ۱۴۰ تومان کاهش داشته است. با توجه به نوسان قیمت دلار برای روزهای پیاپی در کانال ۵۰ هزار تومان، می‌توان گفت که این کانال را به عنوان کف حمایتی انتخاب کرده است. بنابراین هر گونه تحریک سیاسی و اقتصادی بازار ارز، می‌تواند موجب افزایش نرخ ارز و قیمت دلار شود. در این صورت، بازار آهن و فولاد کشور هم به دنبال آن وارد یک روند صعودی خواهد شد.

وضعیت عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

امروز سه‌شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲، بازار بورس کالای ایران میزان عرضه ۴۵۲ هزار و ۱۵۷ تن انواع کالا و محصول است. حجم عرضه محصولات فولادی طی روز جاری، نسبت به روز کاری قبل به کاهش یافته و درصد کمی از کل عرضه‌های بورس را به خود اختصاص دادند. بیشترین حجم عرضه این محصولات هم به ورق‌های فولادی و گندله سنگ آهن اختصاص داشت. بخش قابل توجهی از مقاطع فولادی در تالار محصولات صنعتی و معدنی ارائه شد. این محصولات که عمدتا شامل شیت‌های فولادی هستند، عبارتند از:

  • ۲۲ هزار و ۲۰۰ تن ورق گالوانیزه؛ روز کاری قبل ۵ هزار تن ورق گالوانیزه در همین تالار عرضه شد که ۳ هزار و ۵۵۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.
  • ۱۱ هزار تن ورق سرد؛ این محصول هم روز قبل در لیست عرضه‌های بورس قرار داشته و همه ۷ هزار تن حجم عرضه آن معامله شد. به این ترتیب، مشتریانی که روز گذشته موفق به خرید نشدند، می‌توانند امروز نسبت به تهیه این محصول اقدام کنند.
  • ۸۰۰ تن ورق قلع اندود

تالار صادراتی بورس کالا، امروز میزبان عرضه گندله سنگ آهن به عنوان یکی از مهمترین محصولات میانی زنجیره فولاد بود. در این تالار ۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن عرضه شد.

بازار فرعی بورس، امروز بیشتر عرضه کنندۀ ضایعات فولادی بود:

  • ۲ هزار عدد بشکه خالی
  • ۸۴۱ عدد ضایعات مونتاژی خودرو
  • ۵۹۱ عدد اقلام تکمیلی خودرو
  • ۲ هزار و ۲۷۰ تن ضایعات فولادی
  • ۱۱۱ تن ضایعات ورق فولادی

دیروز استقبال خوبی از محصولات فولادی صورت گرفت. برای مثال، از حدود ۲۳۷ هزار تن شمش بلوم و ۱۰۸ هزار تن تختال، به ترتیب ۱۸۳ و ۸۷ هزار تن این مقاطع معامله شدند.

 

نوسانات قیمتی مقاطع فولادی

طی معاملات روز جاری (۱۴ آذر ۱۴۰۲)، اکثر مقاطع فولاد با ثبات نسبی قیمت همراه بوده و تنها میلگرد و برخی سایزهای تیرآهن نوساناتی را ثبت کردند.

نوسانات قیمت میلگرد در اکثر برندها مثبت و افزایشی بوده است. برای مثال، میلگرد ۱۲ ابهر با حدود ۲۲۰ تومان افزایش، از ۲۰ هزار و ۴۶ تومان به ۲۰ هزار و ۳۶۷ تومان رسیده است. میلگرد آناهیتای گیلان هم امروز با بیش از ۵۲۰ تومان افزایش، با نرخ ۲۲ هزار و ۱۹ تومان عرضه شد. این در حالی است که تعداد محدودی از برندهای میلگرد هم با کاهش جزئي قیمت همراه شدند. برای نمونه، میلگرد ۱۲ راد همدان با ۴۵ تومان کاهش با قیمت ۲۲ هزار و ۲۴۴ تومان عرضه شد.

تیرهای فولادی در اکثر برندها با ثبات کامل قیمت همراه است. تنها تعدادی از سایزهای تیر ذوبی، افزایش قیمت را ثبت کردند. هر شاخه تیرآهن ۱۴ فایکو در معاملات امروز با قیمت ۳ میلیون و ۸۸ هزار تومان عرضه شد. هر شاخه تیرآهن ۱۴ ماهان هم بدو نوسان، با نرخ ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به فروش رسید.

ورق‌های فولادی هم امروز معاملات آرامی را تجربه کرده و در اکثر نمونه‌ها با ثبات قیمت همراه بودند. برای مثال، قیمت ورق سیاه ۲ میل و رول فولاد مبارکه با ضخامت ۱۰۰۰، بدون تغییر ۳۴ هزار و ۳۱۲ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. ورق گالوانیزه ۳ میل و رول شهریار تبریز با ضخامت ۱۲۵۰ هم مانند روز کاری قبل، با قیمت ۴۳ هزار و ۶۷۰ تومان عرضه شد.

انواع پروفیل ساختمانی، صنعتی و Z هم در معاملات روز جاری با ثبات قیمت همراه بوده و نوسانات خاصی را ثبت نکردند. هر کیلوگرم پروفیل ۲*۳۰*۳۰ اصفهان امروز با قیمت ۳۳ هزار و ۲۱۲ تومان عرضه شد تا تغییر خاصی نداشته باشد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام