افت تولید اسلب و آرماتور در هفت ماهه اول سال

 Vote: 1 person
افت تولید اسلب و آرماتور در هفت ماهه اول سال

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید برخی محصولات فولادی مانند اسلب و میلگرد طی هفت ماهه ابتدایی سال کاهش یافته است. در حالی که ورق‌های پوشش دار به‌خصوص ورق گالوانیزه خودرویی، افزایش تولید را در این بازه زمانی تجربه کردند. وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در این باره بیان کرد: "در برخی از محصولات مانند اسلب و میلگرد در این مدت ۷ ماه کاهش تولید داشتیم و امیدواریم تا پایان سال با بهتر شدن شرایط صادرات این محصولات، این افزایش تولید را هم به ثبت برسانیم."  کاهش تقاضا و کاهش قیمت میلگرد آجدار در نیمه اول سال ۱۴۰۲، از دلایل کاهش تولید میلگرد بوده است.

در صورت بهبود روند صادرات و افزایش تمایل کارخانه‌ها به تولید میلگرد، شاید در نیمه دوم سال شاهد افزایش تولید این مقاطع باشیم. اما با وجود محدودیت‌هایی مانند تامین برق و انرژی این مورد بعید است. ماه‌هاست کارخانه‌ها خالی فروشی می‌کنند و ظاهراً کفگیر به ته دیگ خورده است! این روند یک هشدار است. نزدیک شدن تورم به نرخ بهره یکی از نشانه‌های رکود است و اگر دولت گره را بازنکند باید انتظار بحران اقتصادی را داشت.

محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد در بورس 11 آذر 1402

امروز شنبه یازدهم آذر ماه ۱۴۰۲، بورس کالای ایران میزبان عرضه یک میلیون و ۷۱۷ هزار و ۷۲ تن انواع کالا و محصول بود. بخش عمده را محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد به خود اختصاص داد. مقادیر قابل توجهی هم مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن و انواع ورق عرضه شد. بیشترین حجم مواد پایه، میانی و مقاطع فولادی، در تالار محصولات صنعتی و معدنی بر روی تابلو رفت. مهمترین محصولات فولادی عرضه شده در این تالار، عبارتند از:

  • ۶۷۷ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۱۱۴ هزار و ۸۴۰ تن شمش بلوم
  • ۲۵ هزار و ۴۸۹ تن میلگرد
  • ۱۲ هزار و ۵۲۷ تن تیرآهن
  • هزار تن ورق سرد لوازم خانگی
  • هزار تن ورق سرد خودرو
  • ۲۵۰ تن ریل آهن
  • ۸۹ هزار تن آهن اسفنجی؛ بر اساس اظهارات معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید آهن اسفنجی در هفت ماهه ابتدایی سال افزایش تولید ۵ درصدی داشته است.
  • ۳۵ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو.

بر اساس گزارش‌های رسیده از آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ورق‌های پوشش‌دار به ویژه ورق گالوانیزه خودرویی، بیشترین افزایش تولید مقاطع فولادی طی هفت ماهه ابتدایی را ثبت کرده‌اند.

تالار صادراتی بازار نقره‌ای هم طی روز جاری، شاهد عرضه ۱۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن بود تا امکان تهیه این محصول پایه زنجیره فولاد، برای خریداران فراهم باشد.

علاوه بر این، حجم قابل توجهی از سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالا عرضه شد. نوع و میزان عرضه محصولات سنگ آهن در تالار حراج باز،‌ به شرح ذیل است:

  • ۲۹۹ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه
  • ۷۵ هزار تن سنگ آهن دانه بندی

بازار فرعی بورس کالا میزبان عرضه ضایعات فولادی‌ بود. حجم عرضه انواع مختلف ضایعات فولادی به صورت زیر است:

  • ۳ هزار تن ضایعات نرمه آهن اسفنجی
  • ۳ هزار تن ضایعات پوسته اکسیدی

عدم اعلام قیمت های جدید برای بسیار مقاطع فولادی

در اولین روز کاری هفته، قیمت بسیاری از مقاطع فولادی بروز رسانی نشد و برچسب قیمت‌ها، همان نرخ‌های آخرین روز کاری هفته قبل (چهارشنبه 8 آذر) را نشان می‌دهد. گزارش معاملات امروز شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲ حاکی از آن است که پروفیل، نبشی و ناودانی، با ثبات قیمت عرضه شده و تحرکی در بازار مشاهده نمی‌شود.

نرخ ارز هم طی روزهای اخیر نوسان خاصی نداشته و در کانال ۵۰ هزار تومان به ثبات نسبی رسیده است. دلار آزاد در این لحظه با قیمت ۵۰ هزار و ۳۸۲ تومان به فروش می‌رسد. در حالی که آخرین روز کاری هفته گذشته با نرخ ۵۰ هزار و ۵۳۴ تومان به عرضه می‌شد و کاهش حدود ۱۵۰ تومانی را نشان می‌دهد. در صورت تداوم ثبات نرخ ارز و عدم بهبود شرایط صادرات، محقق شدن وعده افزایش تولید میلگرد دشوار خواهد بود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام