خیز قیمت مقاطع فولادی از زمان آتش بس موقت حماس و اسرائیل

 Vote: 1 person
افزایش قیمت مقاطع فولادی از زمان آتش بس موقت حماس و اسرائیل

امروز سه‌شنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۲، قیمت بیشتر محصولات فولادی نسبت به روز قبل، ثابت است؛ برخی مقاطع هم افزایش جزئی را تجربه کردند. طی چند روز اخیر، بازار آهن و فولاد کشور تا حدودی دچار تغییر روند شده و اکثر مقاطع افزایش قیمت را ثبت کردند. میلگرد آجدار، نبشی، ناودانی، ورق گالوانیزه، تیرآهن هاش و ورق سیاه، مهمترین محصولاتی هستند که در یکی دو روز اخیر، افزایش قیمت داشتند. آتش بس موقت بین نیروهای حماس و ارتش اسرائیل، از دلایل تحریک بازار فولاد و سایر بازارهای موازی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی به کف خود نزدیک شده و برای مدت طولانی در این بازه نوسان داشته است. به همین خاطر، انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها چندان منطقی نیست.

آتش بس موقت بین غزه و اسرائیل ابتدا برای چهار روز تصویب و در ادامه، دو روز دیگر تمدید شده است. ظاهراً ایران دخالتی در این جنگ ندارد! اما عملاً تأثیر آن در بازارهای بیمار ایران، دیده می‌شود. اگر آتش بس موقت باشد، احتمالا این تغییر قیمت ها نیز موقت خواهد بود. در صورتیکه مداخله نهادهای بین المللی و تصمیم مقامات دو طرف منجر به آتش بس طولانی مدت گردد، می‌توان شاهد تحرکات بیشتر در بازار فولاد و سایر بازارهای موازی بود.

علیرغم شرایط سیاسی موجود، نرخ ارز همچنان در کانال ۵۰ هزار تومان در نوسان بوده و تغییرات چشمگیری نداشته است. دلار آزاد که روز گذشته با نرخ ۵۰ هزار و ۴۲۴ تومان عرضه می‌شد، امروز کاهش جزئي داشته و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۱۶ تومان به فروش می‌رسد. ثبات نرخ ارز باعث شده تا تحولات سیاسی، نتواند بیش از یکی دو روز بر بازار فولاد تاثیر داشته باشد. به این ترتیب، علیرغم افزایش نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی طی روزهای گذشته، معاملات بازار آهن در روز جاری با ثبات نسبی همراه بود.

عرضه ورق های فولادی در بورس کالای هفتم آذر 1402

بر اساس گزارشات سازمان بورس کالای ایران، امروز سه‌شنبه هفتم آذر ماه، ۳۳ هزار تن انواع ورق فولادی در این بازار عرضه شد. شیت‌های فولادی عرضه شده در بازار بورس، شامل ورق گالوانیزه G، ورق سرد B و ورق قلع اندود هستند که هر یک با حجم و قیمت پایه متفاوت ارائه شدند. این ورق‌ها در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا بر روی تابلوی فروش رفتند.

از ۳۳ هزار تن ورق فولادی عرضه شده طی روز جاری، ۲ هزار تن آن را ورق قلع اندود تشکیل می‌دهد. این محصول توسط صنایع فولاد توان آور آسیا و به صورت نقدی ارائه شد. نرخ پایه فروش ورق قلع اندود در معاملات روز جاری، ۵۹ هزار تومان اعلام شده و تاریخ تحویل آن‌ها هفتم اسفند ماه ۱۴۰۲ خواهد بود. عرضه امروز ورق‌های قلع اندود در حالی اتفاق افتاده که هفته گذشته ۵۰۰ تن از این نوع ورق با نرخ پایه ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان بر روی تابلوی صنعتی رفته بود، اما به دلیل نبود متقاضی حذف شد. بر اساس آمار معاملات و قیمت‌ گذاری ورق قلع اندود در بورس کالا، نرخ فروش این محصول طی دو هفته اخیر حدود ۱۴ هزار تومان افزایش داشته است.

ورق سرد B هم ۸ هزار تن از کل حجم شیت‌های فولادی عرضه شده در معاملات امروز را به خود اختصاص داد. این نوع ورق فولادی توسط فولاد غرب آسیا عرضه گردیده و با کاهش ۰.۲ درصدی نرخ پایه نسبت به هفته قبل همراه شد. نرخ پایه ورق سرد B در معاملات امروز ۳۱ هزار و ۸۰۶ تومان بود.

ورق گالوانیزه G با حجم ۲۳ هزار تن، در میان سایر نمونه‌های ورق فولادی بیشترین حجم عرضه را به خود اختصاص داد. نرخ پایه این نوع ورق گالوانیزه در معاملات امروز بورس کالا، ۴۱ هزار و ۹۰۲ تومان اعلام شد.

چگونگی تغییرات نرخ فروش برخی مقاطع فولادی

طی هفتمین روز آذر ماه، اکثر محصولات فولادی با ثبات قیمت همراه بوده و برخی مقاطع هم افزایش قیمت جزئي را به ثبت رساندند. ورق‌های فولادی، لوله و پروفیل تقریبا در بیشتر نمونه‌ها و سایزها، بدون تغییر قیمت عرضه شدند. در حالی که میلگرد آجدار و تیرآهن در برخی برندها با ثبات قیمت و در برخی دیگر با افزایش جزئي نرخ فروش همراه شدند. دلار آزاد هم در این لحظه با قیمت ۵۰ هزار و ۳۱۶ تومان معامله می‌شود که حدود ۱۰۰ تومان نسبت به روز قبل کاهش داشت است.

نرخ فروش میلگرد آجدار در معاملات امروز، توسط برخی برندها ثابت نگه داشته شده و در برخی موارد هم افزایش جزئی داشت. برای مثال، میلگرد آجدار ۱۲ آریان فولاد بدون تغییر  نسبت به روز کاری قبل، با نرخ ۲۰ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رسید. اما قیمت میلگرد آجدار ۱۲ راد همدان با ۹۲ تومان افزایش، ۲۱ هزار و ۹۲۶ تومان عرضه شد.

تیرهای فولادی هم روندی مشابه با میلگرد داشته و در برخی برندها و سایزها با افزایش و در تعدادی دیگر با ثبات قیمت همراه بودند. برای نمونه، هر شاخه تیر ۱‍۶ ذوبی با حدود ۴۷ هزار تومان افزایش، به ۴ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان رسید. اما هر شاخه تیرآهن ۱۶ فایکو بدون تغییر قیمت با نرخ ۴ میلیون و ۲۴ هزار تومان به فروش رسید.

ورق سیاه در معاملات امروز با ثبات قیمت همراه بوده و تقریبا در تمامی سایزها، بدون نوسان عرضه شد. قیمت هر کیلوگرم ورق سیاه رول ۲ میل فولاد مبارکه با ضخامت ۱۰۰۰، طی روز جاری ۳۴ هزار و ۴۰ تومان اعلام شد و نسبت به روز کاری قبل، تغییری نداشت. شیت‌های ۳ میل با ابعاد ۱۲۵۰*۲۵۰۰ فولاد مبارکه هم با نرخ ۳۴ هزار و ۵۹۰ تومان به فروش رسید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام