بیستمین نمایشگاه بین المللی متافو با محوریت زنجیره فولاد

 Vote: 0 person
بیستمین نمایشگاه بین المللی متافو با محوریت زنجیره فولاد

بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی فولاد، صنایع معدنی و فلزات غیر معدنی با عنوان «ایران متافو» از روز جمعه ۳ آذر ماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد. این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا شده است. طبق اظهارات رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه متافو، تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است. هدف از برپایی این نمایشگاه هم بهره مندی حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان با محوریت فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیر آهنی، ریخته گیری، قالب سازی، ماشین‌ کاری، آهنگری است. نمایشگاه متافو میزبان ۸۰۰ شرکت داخلی و نمایندگانی از ۲۱ کشور خارجی می‌باشد که عمدتا تولیدکنندگان برتر فولاد دنیا هستند. ترکیه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، کره جنوبی، جمهوری چک، تایوان، امارات، اسلوانی، آفریقای جنوبی، مالزی، اتریش، ژاپن، سوئد، هنگ گنگ، سوئیس، چین، هند و روسیه از جمله کشورهای حاضر محسوب می‌شوند.

فعالیت نمایشگاه بین المللی متافو که از روز جمعه ۳ آذر ماه آغاز شده، تا روز دوشنبه ۶ آذر ادامه خواهد داشت. علاقه مندان می‌توانند هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ عصر به محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران مراجعه کرده و از نمایشگاه بازدید نمایند. بر اساس صحبت‌های عبدالکریم جلالی رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران متافو، گروه‌های اصلی این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته آهن و فولاد هستند که به صورت گسترده حضور دارند. اما علاوه بر این، فعالان حوزه‌های فلزات غیر آهنی و آلومینیوم، ریخته‌گری و تولیدکنندگان مواد اولیه، دیرگدازها و نسوزها هم حضور فعالی در نمایشگاه امسال داشته اند. این در حالی است که بازار فولاد ایران همچنان با رکود همراه بوده و معاملات روز یکشنبه پنجم آذر ماه، ثبات نسبی را نشان می‌دهند. نرخ فروش دلار هم ۵۰ هزار و ۳۴۸ تومان اعلام شد تا نوسان چشمگیری نداشته باشد.

وضعیت مقاطع فولادی در بازار بورس کالای 5 آذر 1402

امروز یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲، بورس کالای ایران شاهد عرضه یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۳۴۶ تن انواع کالا و محصول بود. علیرغم اینکه محصولات زنجیره فولاد در نخستین روز هفته بیشترین میزان عرضه‌های بورس را به خود اختصاص دادند، در معاملات امروز خبری از حجم سنگین عرضه مقاطع فولادی نبود. به جای آن، سیمان با عرضه یک میلیون و ۲۳۰ هزار و ۷۸۲ تنی، بیشترین آمار را به خود اختصاص داد. حجم اندک محصولات پایه، میانی و مقاطع فولادی، در سه تالار محصولات صنعتی و معدنی، تالار صادراتی و بازار فرعی عرضه شدند.

تالار محصولات صنعتی و معدنی تنها میزبان ۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت بوده و محصول دیگری از زنجیره فولاد، در این تالار ارائه نشد. در حالی که تالار صادراتی بیشترین حجم عرضه محصولات زنجیره تولید فولاد را در روز جاری به خود اختصاص داد. نوع و میزان محصولات پایه و میانی حوزه تولید فولاد که در تالار صادراتی بورس عرضه شدند، عبارتند از:

  • ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت
  • ۲ هزار تن شمش بلوم

علاوه بر تالار محصولات صنعتی و معدنی و تالار صادراتی، بازار فرعی بورس هم امروز میزبان عرضه ضایعات فولادی بود. حجم عرضه ضایعات فولادی مختلف در بازار فرعی بورس کالای ایران، به شرح ذیل است:

  • ۳۶۲ عدد ضایعات مونتاژی خودرو
  • ۲۵ تن ضایعات فلزی واگنی

حجم پایین عرضه محصولات فولادی طی روز جاری، در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته مقاطع فولادی عرضه شده از جمله میلگرد و تیرآهن با استقبال خوبی مواجه نشدند. اما محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد مانند آهن اسفنجی و شمش بلوم شرایط بهتری را تجربه کردند. برای مثال، از ۲۹ هزار و ۵۸۰ تن میلگرد و ۹ هزار و ۹۱۱ تن تیرآهن عرضه شده، تنها هزار و ۷۸۴ تن میلگرد و ۶ هزار و ۷۰۰ تن تیرآهن مورد معامله قرار گرفت.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی در بازار فولاد

معاملات بازار فولاد در روز یکشنبه پنجم آذر ماه، برای اکثر مقاطع با ثبات نسبی و در برخی موارد هم با نوسانات جزئي قیمت همراه بود. نرخ ارز تغییر چندانی نداشته و دلار آزاد همچنان در کانال ۵۰ هزار تومان دادوستد می‌شود. نرخ فروش دلار که در اواخر هفته قبل به کف کانال ۵۰ هزار تومانی رسیده بود، دیروز افزایش جزئي داشت و تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. اما در این لحظه با قیمت ۵۰ هزار و ۳۴۸ تومان معامله می‌شود.

انواع پروفیل اعم از ساختمان و صنعتی در معاملات امروز با ثبات قیمت همراه بوده و تغییر خاصی را ثبت نکردند. پروفیل ساختمانی ۲*۴۰*۴۰ اصفهان که در روز گذشته با قیمت ۳۲ هزار و ۶۶۱ تومان عرضه می‌شد، امروز هم با قیمتی مشابه به فروش رسید تا نوسانی نداشته باشد. پروفیل صنعتی ۵*۹۰*۹۰ اصفهان هم طی روز جاری با نرخ ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان به فروش رسید تا در طول یک هفته اخیر، هیچ گونه تغییر قیمتی را ثبت نکرده باشد.

معاملات نبشی و ناودانی هم کاملا آرام دنبال شد و تقریبا تمامی برندهای تولیدکننده این مقاطع فولادی، محصولات خود را بدون نوسان عرضه کردند. تنها تعدادی از سایزهای نبشی آریان فولاد، با افزایش جزئي همراه بود. برای مثال، نبش ۳*۴۰*۴۰ آریان فولاد از ۲۱ هزار و ۱۴۷ در روز قبل به ۲۱ هزار و ۲۳۹ تومان رسید تا ۹۲ تومان افزایش داشته باشد. ناودانی سایز ۵ فولاد کوهپایه هم بدون تغییر قیمت، با نرخ ۲۳ هزار و۶۲۰ تومان به فروش رسید.

 لوله‌های فولادی هم در معاملات امروز نوسانات خاصی را ثبت نکرده و در اکثر نمونه‌ها با همان قیمت روز کاری قبل عرضه شدند. برای مثال، لوله داربستی اصفهان با ضخامت ۲ میل و قطر ۱ و ۱/۲ اینچ، بدون نوسان با قیمت هر کیلوگرم ۳۲ هزار و ۶۶۱ تومان به فروش رسید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام