تحلیل جامع بازار فولاد ایران طی آبان 1402

 Vote: 1 person
تحلیل جامع بازار فولاد ایران طی آبان 1402

رکود در خرید و فروش مقاطع فولادی به ویژه میلگرد آجدار، کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا و رشد قیمت شمش صادراتی ایران، وضعیت بازار فولاد کشور طی آبان 1402 است. بازار آهن کشور طی دومین ماه پاییز، همچنان با رکود همراه بود. محصولاتی مانند میلگرد، نبشی، ناودانی، اکثر نمونه‌های پروفیل و برخی انواع ورق، تقریبا با افت قیمت همراه بودند. تعدادی از محصولات مانند تیرآهن، برخی نمونه‌های ورق و لوله‌های فولادی هم افزایش و هم افت اندک قیمت‌ها را تجربه کردند. ارز نیز یکی از عوامل مؤثر بر قیمت مقاطع فولادی است. نرخ ارز در یک ماه گذشته، ثبات نسبی داشته است. دلار آزاد که در ابتدای این ماه با قیمت ۵۰ هزار و ۵۴۹ تومان به فروش رسید، امروز ۳۰ آبان ماه با قیمت ۵۰ هزار و ۵۰۲ تومان عرضه شد.

آهن اسفنجی محصول جنجالی آبان ماه 1402

افزایش قیمت آهن اسفنجی به عنوان یکی از مهمترین محصولات پایه زنجیره تولید فولاد، در کنار رکود بازار مسکن باعث شد تا وضعیت بازار فولاد در آبان ماه چندان مساعد نباشد. نرخ فروش آهن اسفنجی در هفته‌های ابتدایی دومین ماه پاییز، به صورت ناگهانی شروع به افزایش کرد. این افزایش قیمت، مثل همیشه تقاضا برای این محصول کلیدی را افزایش داد. تقاضای بالا و عرضه پایین آهن اسفنجی، باعث شد تا افزایش قیمت این محصول تا هفته‌های پایانی آبان ادامه داشته باشد. البته در هفته پایانی آبان، در حالی که تقاضا همچنان از عرضه بالاتر بود، بالاخره رقابت قیمتی برای خرید این محصول به پایان رسید. بروز رکود در حلقه‌های بعدی زنجیره فولاد و عدم رشد قیمت شمش‌های فولادی، از جمله مهمترین دلایلی هستند که باعث شد آهن اسفنجی در هفته انتهایی آبان، با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۱۷۱ تومان در بورس عرضه شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، محدودیت بازار، عرضه کم در بورس کالا و تقاضای بالا را از دلایل افزایش قیمت آهن اسفنجی بر شمرده است.

بررسی تغییرات قیمتی مقاطع فولادی طی آبان 1402

در یک ماه گذشته، اکثر محصولات فولادی افت قیمت را تجربه کرده و در برخی موارد محدود هم با ثبات همراه بوده اند. محصولاتی مانند میلگرد آجدار، نبشی، ناودانی و پروفیل بیشترین میزان کاهش قیمت را به خود اختصاص داده و تقریبا در تمامی مبادی فروش، روندی نزولی داشته اند. این در حالی است که برخی محصولات مانند تیرآهن و تعدادی از نمونه‌های ورق و لوله فولادی، به طور برآیند با ثبات قیمتی همراه بودند. ثبات نسبی نرخ ارز، تقاضای پایین برای مقاطع فولادی و رکود ساخت و ساز، برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رکود بازر آهن و فولاد محسوب می‌شوند. آخرین نوسانات قیمتی برخی از مهمترین مقاطع فولادی طی آبان ماه ۱۴۰۲، به شرح ذیل است.

مقاطع طویل فولادی

تغییرات قیمتی میلگرد‌ آجدار

نرخ فروش میلگرد آجدار طی یک ماه اخیر، در تمامی مبادی با کاهش همراه بوده است.  ثبات نرخ ارز و رکود صنعت ساخت و ساز کشور، مهمترین دلایل کاهش نرخ فروش میلگرد طی یک ماهه اخیر محسوب می‌شوند.

کارخانه فولاد ظفربناب از جمله برندهایی می‌باشد که بیشترین میزان کاهش قیمت میلگرد را طی یک ماه به خود اختصاص داده است. برای مثال، نرخ فروش میلگرد آجدار ۱۲ ظفربناب از ۲۲ هزار ۳۸۶ تومان در ابتدای ماه به ۲۰ هزار و ۶۵۲ تومان در آخرین روز معاملاتی رسیده تا حدود هزار و ۷۳۴ تومان افت قیمت را تجربه کرده باشد. سایزهای دیگر میلگرد آجدار کارخانه ظفربناب هم طی آبان ماه، با روندی مشابه کاهش قیمت را به ثبت رسانده اند.

میلگرد ۱۲ فولاد ابهر در آخرین روز آبان ماه با قیمت ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. این در حالی است که همین سایز میلگرد ابهر در ابتدای ماه، ۲۱ هزار و ۶۹۸ تومان به فروش رسید؛ کاهش هزار و ۷۰۰ تومانی.

میلگردهای تولیدی کارخانه فولاد راد همدان هم اگر چه تا اواخر آبان ماه با ثبات قیمت همراه بودند، اما در ۱۰ روز و یک هفته پایانی این ماه روند نزولی خود را آغاز کردند. قیمت میلگرد ۱۲ راد همدان از ۲۲ هزار و ۹۷۸ تومان در ابتدای ماه به ۲۱ هزار و ۷۴۴ تومان در آخرین روز معاملاتی آبان رسید تا حدود هزار و ۲۳۴ تومان کاهش داشته باشد. قیمت این سایز میلگرد در اواسط ماه به بیش از ۲۳ هزار تومان هم رسیده بود.

بررسی بازار فولاد و آهن کشور در آبان 1402

نرخ فروش لوله و پروفیل

لوله‌های فولادی طی یک ماه گذشته در برخی نمونه‌ها با کاهش و در برخی دیگر با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ و ۲ میل اصفهان از ۳۴ هزار و ۲۲۱ تومان در ابتدای ماه به ۳۲ هزار و ۸۴۵ تومان در آخرین روز آبان ماه رسید؛ حدود هزار و ۳۷۶ تومان افت قیمت. این محصول و سایزهای دیگر لوله داربستی دهه اول آبان را با روندی صعودی آغاز کردند. اما در ادامه، جوّ کلی بازار بر این محصولات هم اثر گذاشته و منجر به افت قیمت آن‌ها شد. برای مثال، قیمت لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ اصفهان در پایان دهه اول آبان ماه تا ۳۵ هزار و ۴۱۳ تومان هم افزایش یافته بود. سایر نمونه‌های لوله فولادی عمدتا با ثبات قیمت همراه بوده یا افت جزئی را تجربه کردند.

تحلیل بازار فولاد ایران در آبان 1402

انواع مختلف پروفیل فولادی اعم از ساختمانی، صنعتی و Z هم مانند کلیت بازار، یک ماه اخیر را با افت قیمت به پایان رساندند.

پروفیل ساختمانی ۲*۲۰*۲۰ اصفهان که در ابتدای ماه با قیمت ۳۴ هزار و ۴۰۴ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز کاری آبان ماه با نرخ ۳۳ هزار و ۲۸ تومان به فروش رسید. به این ترتیب حدود هزار و ۳۷۶ تومان کاهش را به ثبت رساند. ذکر این نکته هم الزامی است که قیمت این نوع پروفیل ساختمانی در پایان دهه ابتدایی آبان تا ۳۵ هزار و ۶۸۹ تومان هم افزایش یافته بود. نرخ فروش پروفیل ۵*۹۰*۹۰ اصفهان هم از ۳۴ هزار و ۶۷۹ در ابتدای ماه به ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان رسید تا به طور برایند ۷۳۴ تومان، کاهش داشته باشد. سایر انواع پروفیل هم به طور مشابه افت قیمت را تجربه کردند.

مقاطع تخت فولادی

ورق‌های فولادی طی آبان ماه برخلاف مقاطع طویل، در اکثر نمونه‌ها با افزایش قیمت همراه شدند. تعداد محدودی از انواع شیت‌های فولادی مانند ورق گالوانیزه هم افت قیمت را تجربه کردند. ورق‌های st52 و A516 در این میان بیشترین تحرکات مثبت را داشته و در اکثر سایزها با افزایش قیمت همراه شدند. ورق سیاه فولادی هم در بیشتر سایزها افزایش جزئی و در برخی سایزها کاهش جزئی قیمت را تجربه کرد. در این میان، ورق‌های گالوانیزه تقریبا در اکثر مبادی با کاهش نرخ فروش همراه بودند. روند کلی نوسانات قیمتی پلیت‌های فولادی هم به این صورت بود که در نیمه اول آبان عمدتا افزایش قیمت را به ثبت رسانده و از نیمه دوم تا ابتدای دهه سوم، مجددا شروع به اصلاح قیمت‌ها کردند.

تغییرات قیمت ورق گالوانیزه

شیت‌های گالوانیزه برخلاف سایر ورق‌های فولادی، دومین ماه پاییز را با کاهش نرخ فروش پشت سر گذاشتند. اگر چه در نیمه اول آبان قیمت برخی برندهای ورق‌ گالوانیزه تا حدودی با افزایش همراه شد، اما از نیمه ماه وارد روند نزولی شده و تقریبا در اکثر مبادی افت قیمت را تجربه کردند. ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۳ و عرض ۱۲۵۰ میل، در آخرین روز معاملاتی آبان با قیمت ۴۳ هزار و ۳۹۵ تومان به فروش رسید. این محصول در اولین روز آبان با قیمت ۴۴ هزار و ۴۰۴ تومان عرضه شده و در نیمه این ماه تا ۴۵ هزار و ۱۳۸ تومان هم افزایش یافته بود. سایر برندهای تولیدکننده ورق گالوانیزه هم طی آبان روند مشابهی را پشت سر گذاشند. برای مثال، قیمت ورق گالوانیزه رول شهرکرد با ضخامت ۰.۵ و عرض ۱۲۵۰ میلیمتر از ۴۲ هزار و ۱۱۱ تومان در ابتدای ماه به ۴۰ هزار و ۸۲۶ تومان در آخرین روز آبان رسید تا حدود هزار و ۲۸۵ تومان کاهش داشته باشد.

تحلیل جامع بازار آهن آلات طی آبان ماه 1402

پیش بینی بازار فولاد کشور در آینده نزدیک

تقاضای برای مقاطع فولادی، نرخ ارز و انرژی، مهمترین فاکتورهایی هستند که می‌توانند در آینده نزدیک بر بازار آهن و فولاد کشور تاثیرگذار باشند. با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز طی یک ماه گذشته، احتمالا این روند همچنان ادامه داشته تا بازار فولاد از قیمت ارز چندان متاثر نشود. اما تامین انرژی و محدودیت گاز که با ورود به فصل سرما و احتمالا از آذر ماه آغاز می‌شود، بر تولید و عرضه محصولات فولادی تاثیر جدی خواهد شد. با توجه به این که بسیاری از کارخانه‌های فولاد کشور به برق و گاز متکی هستند، محدودیت گاز می‌تواند موجب کاهش تولید و عرضه مقاطع فولادی شود. در نتیجه، احتمال افزایش قیمت این محصولات وجود دارد.

تقاضا به عنوان عامل مهم و اثرگذار دیگر بر قیمت محصولات فولادی، احتمالا در آینده نزدیک باز هم کاهشی باشد. زیرا با ورود به فصل سرما، ساخت و سازها با سرعت پایین تری ادامه پیدا می‌کند. این در حالی است که صنعت ساخت و ساز کشور همین حالا هم با رکود مواجه بوده و تقاضای چندانی برای خرید محصولات فولادی ارائه نمی‌دهد. از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضای ضعیفی برای خرید مقاطع فولادی در بورس کالا وجود دارد. اگر شرایط با همین روال ادامه پیدا کند، احتمالا باید شاهد ادامه رکود در بازار فولاد باشیم.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام