عرضه ورق های وارداتی چین در بازار بورس ایران از امروز

 Vote: 1 person
پای مقاطع وارداتی از چین به بازار بورس ایران باز شد

بورس‌ کالای ایران از پذیرش‌‌‌های جدید در بازار اصلی و فرعی خبر داد. در این میان، رد پای شرکت‌های چینی عرضه کنندۀ ورق قلع اندود و ورق سرد فولادی دیده می‌شود. در جلسه سیصد و نود و هشتم کمیته عرضه بورس کالای ایران، پذیرش یک سری کالاهای جدید به تصویب رسیده است. ورق قلع اندود، ورق سرد و ورق استنلس استیل وارداتی از این جمله هستند. برخی از این محصولات جدید در بازار اصلی و گروهی دیگر در بازار فرعی پذیرش شده‌اند. بررسی مدارک و مستندات این کالاهای جدید در تاریخ ۲۳ آبان ماه انجام گرفته و از امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۲، در بازارهای اصلی و فرعی بورس می‌گردد.

مقاطع جدیدی که از 27 آبان در بوس عرضه می شود

کالاهای فولادی پذیرش شده جدید (وارداتی) که از امروز در بازار اصلی بورس کشور ارائه خواهند شد به شرح زیر است.

  • ۹۵۰ تن ورق قلع ‌اندود وارداتی شرکت shandong sino steel co چین. این کالا توسط شرکت ایرانی صدر امین عرضه می‌شود.
  • ۵۱۵ تن و ۱۷۰کیلوگرم ورق سرد فولادی متعلق به شرکت Shougang Jingtang United Iron & Steel Co کشور چین. این کالا توسط شرکت ایرانی توسعه تجارت بنیان‌ساز عرضه می‌گردد.

همچنین در سیصد و نود و هشتمین جلسه کمیته عرضه بورس کالا، تعدادی محصول فولادی نیز در بازار فرعی پذیرش شد که شامل موارد زیر است.

  • ۱۰۰ تن ضایعات فولادی، ۳۰۰‌ هزار عدد ضایعات مونتاژی خودرو، ۶۰ دستگاه بدنه ضایعاتی خودرو و ۱۰‌ هزار عدد ضایعات بدنه ‌ای خودرو که مربوط به شرکت ایران ‌خودروی خراسان می‌باشند.
  • ۵۰۰ تن ورق استنلس استیل شرکت Tisco چین که عرضه‌ آن به وسیله شرکت مهندسی و فناوری شاخص سازه سپاهان انجام می‌گیرد.
  • ۱۰‌هزار تن تسمه فولادی که توسط شرکت نورد آریان فولاد تولید شده است.
  • ۱۰‌هزار تن تسمه فولادی که تولید شرکت ذوب ‌آهن آریان بوئین زهرا می‌باشد.

با توجه به بررسی مدارک و مستندات این محصولات فولادی داخلی و وارداتی، طی روزهای آینده شاهد عرضه آن‌ها در بازارهای اصلی و فرعی تالار نقره‌ای خواهیم بود.

عرضه گسترده محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد در بورس آخرین شنبۀ آبان

در آخرین شنبۀ آبان ماه ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۷۷۱ تن انواع کالا و محصول در بازار بورس عرضه شد. محصولات پایه، میانی و مقاطع فولادی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این میزان را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که طی هفته گذشته یعنی چهارمین هفته آبان ماه، بیش از ۲۹۷ هزار و ۵۷۵ تن شمش فولاد در تالار صنعتی بورس کالا با قیمت پایه بین ۱۷ هزار و ۹۰۰ تا ۱۸ هزار و ۸۴۰ تومان عرضه شد.

گزارش‌های بورس کالا حاکی از ثبت تقاضای ۲۲۴ هزار تنی و معامله ۱۴۷ هزار و ۸۵۵ تن انواع شمش بیلت فولادی است. نسبت حجم معامله به عرضه این محصول ۴۹.۶ درصد و میانگین نرخ فروش آن ۱۸ هزار و ۵۴۰ تومان بود. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام شده شمش فولادی طی معاملات هفته گذشته به ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان می‌رسد.

امروز شاهد عرضه گسترده محصولات فولادی در تالارهای مختلف بورس بودیم. در تالار حراج باز، محصولات زیر عرضه شد.

  • ۳۳۵ هزار و ۸۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی

بیشترین حجم عرضه محصولات پایه، میانی و مقاطع فولادی طی روز جاری، مربوط به تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا می‌باشد. آمار عرضه این محصولات به شرح ذیل است:

  • ۷۶۷ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۱۰۲ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۸۱ هزار و ۵۲۵ تن شمش بلوم
  • ۲۴ هزار و ۳۲۱ تن میلگرد
  • ۵ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو
  • ۲ هزار و ۹۱۲ تن تیرآهن
  • ۷۵۰ تن ورق سرد خودرو

۳ هزار تن میلگرد کلاف و ۲۸ تن ضایعات فلزی لکوموتیو هم در بازار فرعی عرضه شد.

نرخ فروش تعدادی از مقاطع فولادی

بازار فولاد در معاملات اولین روز هفته (شنبه بیست و هفتم آبان ماه)، شاهد ثبات قیمتی برخی محصولات فولادی و کاهش قیمت برخی مقاطع دیگر بود. تعداد محدودی از محصولات فولادی مانند تیرآهن هم برخلاف روند کلی بازار، با افزایش قیمت همراه شدند. ثبات و اصلاح قیمت‌های بازار فولاد تا حد زیادی متاثر از نرخ ارز می‌باشد. دلار آزاد که در روز کاری قبل وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده و با قیمت ۵۰ هزار و ۸۸۷ تومان عرضه می‌شد، در این لحظه با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰۴ تومان به فروش می‌رسد.

 برندهای مختلف تولیدکننده میلگرد آجدار، طی روز جاری محصولات خود را با ثبات یا کاهش قیمت عرضه کردند. میلگرد ۱۲ ظفربناب از ۲۱ هزار و ۵۶ تومان در روز کاری قبل به ۲۰ هزار و ۷۸۹ تومان رسید تا حدود ۲۷۵ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یابد. این در حالی است که میلگرد ابهر بدون نوسان با قیمت ۲۱ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش رسید.

تیرهای فولادی برخلاف روند کلی بازار، در اکثر مبادی افزایش قیمت دارند. تیرآهن ۱۴ برند ذوب آهن در روز کاری قبل، ۲۴ هزار و ۳۱۲ تومان به فروش می‌رسید. این محصول امروز با حدود ۴۸۷ تومان افزایش، به ازای هر کیلوگرم، ۲۴ هزار و ۷۹۹ تومان عرضه شد. هر شاخه تیرآهن ۱۴ فایکو هم از ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان به ۳ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان رسید؛ حدود ۶۳ هزار تومان افزایش قیمت.

نبشی و ناودانی در اکثر برندها با ثبات قیمتی به فروش رسیده و در تعدادی از برندها با کاهش همراه شدند. هر کیلوگرم نبشی ۴۰*۴۰*۳ آریان فولاد در معاملات امروز بدون تغییر با نرخ ۲۱ هزار و ۷۹۰ تومان به فروش رسید. قیمت ناودانی سایز ۸ کارخانه فولاد شکفته هم بدون نوسان، ۲۳ هزار و ۲۱۰ تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام