رکود، همچنان پیشتاز بازار فولاد ایران

 Vote: 1 person
رکود، همچنان پیشتاز بازار فولاد ایران

در معاملات روز جاری یعنی چهارشنبه ۲۴ آبان ماه 1402، نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی با ثبات همراه بوده و در برخی موارد افت قیمت جزئی ثبت گردید. رکود بازار فولاد در حالی همچنان ادامه دارد که قیمت شمش صادراتی، دلار مبادله ای و برخی دیگر مولفه‌های بنیادین، سیگنال افزایش قیمت‌ها را می‌دهند. اما سیاست‌های کنترلی بازارساز، بازار آهن آلات را به صورت دستوری کنترل کرده و اجازه هیچ گونه افزایش قیمتی را نمی‌دهد. حتی در برخی موارد، منجر به نوسانات کاهشی شده است. از سوی دیگر، رکود تورمی عمیقی که در بازار مسکن ایجاد شده، دست بازارساز برای کنترل قیمت‌ها را باز گذاشته و به روند همراه با ثبات قیمت مقاطع فولادی کمک می‌کند. به این ترتیب، اوضاع بازار آهن و فولاد کشور به گونه ای است که بر اساس مولفه‌های بنیادین تحلیل پذیر نبوده و حتی ممکن است کف قیمت‌ها کاهش بیشتری داشته باشند.

دلار آزاد در این لحظه با قیمت ۵۱ هزار و ۴۱ تومان به فروش می‌رسد. یعنی نسبت به نرخ روز قبل که ۵۱ هزار و ۱۰۲ تومان بود، حدود ۶۰ تومان کاهش داشته و به کانال ۵۰ هزار تومان نزدیک تر شده است. طی یک ماه گذشته قیمت فروش دلار آزاد در کانال ۵۱ هزار تومان نوسان داشته و با وجود دو مرتبه ورود به کانال ۵۲ هزار تومانی، اما نتوانسته ثبات خود را حفظ کند. در صورتی که روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد، حتی ممکن است وارد کانال ۵۰ هزار تومان شود که قطعا بر اصلاح قیمت فولادی‌ها تاثیر خواهد داشت. اما بر اساس سابقه سال‌های گذشته، این روند فرسایشی موقتی است. اگر چه نمی‌توان زمان دقیقی برای خروج بازار فولاد از رکود و جهش قیمت‌ها در نظر گرفت.

عرضه فولادی ها در بازار بورس کالای 24 آبان

بورس کالای ایران امروز، میزان عرضه ۴۹۸ هزار و ۳۶۶ تن انواع کالا و محصول، ۳۰۰ دستگاه خودرو کارا و ۱۵ دستگاه آپارتمان تجاری و مسکونی بود. در میان کالاهای عرضه شده، مقاطع فولادی و محصولات زنجیره تولید فولاد با بیش از ۴۰۰ هزار تن، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند. بخش عمده این مقاطع در تالارهای صنعتی و معدنی و صادراتی ارائه شدند. انواع مقاطع فولادی عرضه شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا در روز جاری، به شرح ذیل می‌باشند:

  • ۲۷۷ هزار و ۳۵۹ تن میلگرد
  • ۲۰ هزار و ۶۸۶ تن تیرآهن
  • ۲۰ هزار و ۳۰۰ تن ورق گرم
  • ۳ هزار و ۹۹۶ تن نبشی
  • ۳ هزار و ۵۷۹ تن ناودانی

تالار صادراتی بازار بورس کالا هم امروز شاهد عرضه حجم قابل توجهی از محصولات فولادی بود و پس از تالار محصولات صنعتی و معدنی، بیشترین عرضه این گروه را به خود اختصاص داد. میزان عرضه هر یک از مقاطع و محصولات پایه و میانی زنجیره فولاد در تالار صادراتی بازار نقره ای، عبارتند از:

  • ۴۰ هزار تن شمش بلوم
  • ۳۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت
  • ۱۰ هزار تن میلگرد

علاوه بر تالارهای صنعتی و معدنی و صادراتی، بخشی از مقاطع و نمونه‌های مختلف ضایعات فولادی هم در بازار فرعی بورس عرضه شدند. اگر چه حجم مقاطع فولادی ارائه شده در بازار فرعی نسبت به دیگر تالارها کمتر بود، اما این محصولات از تنوع بالایی برخوردار بودند. حجم ضایعات و مقاطع فولادی عرضه شده در بازار فرعی، به شرح ذیل است:

  • ۱۰ عدد ضایعات مونتاژی خودرو
  • ۲ هزار و ۴۰۰ تن تسمه فولادی
  • ۱۰۰ تن لوله فلزی درجه دو
  • ۶۷ تن ضایعات فولادی
  • ۵۰ تن کالای سپری

نخستین عرضۀ کرومیت در بازار دوم فرا بورس ایران

کرومیت یکی از مواد مورد استفاده و ضروری در صنعت فولاد است. از این ماده برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و تیرگی در ساخت آلیاژهای ضد زنگ (استنلس استیل) استفاده می‌شود. تا به امروز، سهام هیچ شرکت تولیدکننده کرومیت در بازار بورس عرضه نشده بود. کرومیت کاوندگان، اولین شرکت بورسی تولیدکننده این عنصر فلزی مهم است.

نرخ فروش مقاطع فولادی امروز 24 آبان

در معاملات امروز چهارشنبه بیست و چهارم آبان ماه، اکثر محصولات فولادی با ثبات قیمت همراه بوده و برخی مقاطع هم افت نرخ فروش را تجربه کردند. میلگرد آجدار از جمله محصولاتی است که در معاملات امروز با ثبات قیمت همراه بود. در تعداد محدودی از برندها هم با افت ناچیز قیمت همراه شد. برای مثال، میلگرد ۱۲ میانه بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری قبل، با نرخ ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. ظفر بناب، ابهر، راد همدان، امیرکبیر، شاهرود، کاشان  آناهیتا گیلان از جمله دیگر برندهایی هستند که میلگرد خود را بدون تغییر قیمت، عرضه کردند.

تیرهای فولادی هم در برخی مبادی با ثبات و در بعضی برندها با افت قیمت همراه شدند. برای نمونه، تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان بدون نوسان با نرخ ۲۴ هزار و ۳۱۰ تومان عرضه شد. این در حالی است که هر شاخه قیمت تیرآهن ۱۴ فایکو از ۳ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان به ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید تا حدود ۱۰۴ هزار تومان افت قیمت داشته باشد.

مقاطع تخت فولادی هم در بازار امروز یا با ثبات قیمت همراه بوده و یا افت قیمت را تجربه کردند. ورق سیاه تقریبا در تمامی مبادی و سایزها با ثبات همراه بوده و تغییری نداشت. ورق سیاه رول و ۲ میل فولاد مبارکه با عرض ۱۰۰۰، بدون نوسان قیمت با نرخ هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد. اما ورق‌های گالوانیزه تقریبا در تمامی برندها، افت جزئی قیمت را تجربه کردند. برای نمونه، ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۳ و عرض ۱۰۰۰ میلیمتر، از ۴۴ هزار و ۴۹۶ تومان به ۴۴ هزار و ۳۱۲ تومان رسیده و حدود ۱۸۴ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت. سایزهای دیگر ورق گالوانیزه هم افت قیمت مشابهی را ثبت کردند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام